Auteur Topic: Orchideeen  (gelezen 204909 keer)

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Orchideeen
« Reactie #15 Gepost op: 25 mei 2011, 16:59:38 »
Hij heeft de hele winter zonder bescherming buiten gestaan Kris.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Orchideeen
« Reactie #16 Gepost op: 25 mei 2011, 17:44:17 »
Mooi Wim, het lijkt wel een Pleione...  ;D ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Orchideeen
« Reactie #17 Gepost op: 25 mei 2011, 20:50:33 »
Mooi Wim, het lijkt wel een Pleione...  ;D ;)

Dank u, Luc.
Nu je het zegt, hij lijkt er wel wat op, nochtans een gans andere onderfamilie...en ook wel andere standplaats, deze groeit in een puur turfmoeras bij de vleesetende planten...

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeen
« Reactie #18 Gepost op: 25 mei 2011, 22:21:07 »
Voor de eerste maal hier in bloei: Pogonia ophioglossoides. Vorig jaar met één scheutje begonnen en nu toch al een 15 tal scheutjes maar wel nog maar één bloempje.

Zeer mooi, Wim. Deze bevalt mij ook wel. Is hij moeilijk in cultuur? Bijna niet te geloven dat die zomaar in pure turf kan gedijen. Het genus Pogonia is mij overigens totaal onbekend.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Orchideeen
« Reactie #19 Gepost op: 25 mei 2011, 22:43:51 »
Voor de eerste maal hier in bloei: Pogonia ophioglossoides. Vorig jaar met één scheutje begonnen en nu toch al een 15 tal scheutjes maar wel nog maar één bloempje.

Zeer mooi, Wim. Deze bevalt mij ook wel. Is hij moeilijk in cultuur? Bijna niet te geloven dat die zomaar in pure turf kan gedijen. Het genus Pogonia is mij overigens totaal onbekend.

Frankie, dit is de gemakkelijkste om in een turfmoeras te houden. Volledig winterhard en vermeerdert zich heel snel.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Orchideeen
« Reactie #20 Gepost op: 26 mei 2011, 22:35:28 »
Prachtig Wim !    Ik hoop ook binnenkort een foto te kunnen tonen van Pogonia ophioglossoides - hij staat hier voor het eerst in mijn moeras in de pure turf naast de vleeseters - vorig jaar een aantal heel fijne wortels geplant en op het ogenblik staan daar al een 15 tal blaadjes van boven waarvan er 1 een bloemknop lijkt te hebben ( als de merels ze met rust laten )
gr Lily-Anne

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Orchideeen
« Reactie #21 Gepost op: 27 mei 2011, 08:19:54 »
Prachtig Wim !    Ik hoop ook binnenkort een foto te kunnen tonen van Pogonia ophioglossoides - hij staat hier voor het eerst in mijn moeras in de pure turf naast de vleeseters - vorig jaar een aantal heel fijne wortels geplant en op het ogenblik staan daar al een 15 tal blaadjes van boven waarvan er 1 een bloemknop lijkt te hebben ( als de merels ze met rust laten )
gr Lily-Anne

Dank u, Lily-Anne. Ik kijk al uit naar jouw foto. Hier had Calopogon tuberosus ook een bloeiaar ontwikkelt maar er is één of ander insect gepasseerd dat dit wel een smakelijk hapje leek te vinden. :'( Gelukkig heeft hij wel de bladeren met rust gelaten, dus dat wordt wachten tot volgend jaar.  En ik keek er net zo naar uit want ik vind deze nog mooier dan Pogonia. :(

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Orchideeen
« Reactie #22 Gepost op: 27 mei 2011, 21:15:28 »
Mooi Wim, het lijkt wel een Pleione...  ;D ;)
Alleen een beetje kleiner dan Luc ;D, ja toch ::)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Orchideeen
« Reactie #23 Gepost op: 28 mei 2011, 21:40:39 »
Waarom niet, Kris, het is tenslotte toch een inlandse soort?

Sorry Frankie , heb je vraag blijkbaar gemist en zie dat nu pas...Ik weet niet of mijn plant afkomstig is van onze inlandse vormen. Deze soort staat  bij ons (bijna )altijd in diepe schaduw en groeit in een bosrijk gebied.Het rare is dat deze zelfde soort meer zuidelijk altijd in de volle zon in een meer open terrein groeit. Hij heeft een nogal groot verspeidingsgebied. Dus om te beginnen zou het interessant zijn om te weten welke genen mijn plant heeft : de noordelijke of zuidelijke. Maar deze info heeft de (Duitse )kweker er niet bijgeleverd...
Nu in pot zou hij op termijn sowieso niet te houden zijn vlgs enkele kenners. Is zo afhankelijk het schijnt van bepaalde schimmels dat potcultuur de plant zal doden ...Volgens Jan Moors zijn ze (alleen) te kweken in de buurt van hazelaars ,deze hebben de goede schimmels aan boord.Maar ik heb geen hazelaars in de tuin , dus weet ik het ook even niet  :-\ 
Hazelaars worden wat groot voor mijn kleine tuintje .Als iemand nog andere oplossingen heeft ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeen
« Reactie #24 Gepost op: 29 mei 2011, 00:01:32 »
Waarom niet, Kris, het is tenslotte toch een inlandse soort?

Sorry Frankie , heb je vraag blijkbaar gemist en zie dat nu pas...Ik weet niet of mijn plant afkomstig is van onze inlandse vormen. Deze soort staat  bij ons (bijna )altijd in diepe schaduw en groeit in een bosrijk gebied.Het rare is dat deze zelfde soort meer zuidelijk altijd in de volle zon in een meer open terrein groeit. Hij heeft een nogal groot verspeidingsgebied. Dus om te beginnen zou het interessant zijn om te weten welke genen mijn plant heeft : de noordelijke of zuidelijke. Maar deze info heeft de (Duitse )kweker er niet bijgeleverd...
Nu in pot zou hij op termijn sowieso niet te houden zijn vlgs enkele kenners. Is zo afhankelijk het schijnt van bepaalde schimmels dat potcultuur de plant zal doden ...Volgens Jan Moors zijn ze (alleen) te kweken in de buurt van hazelaars ,deze hebben de goede schimmels aan boord.Maar ik heb geen hazelaars in de tuin , dus weet ik het ook even niet  :-\ 
Hazelaars worden wat groot voor mijn kleine tuintje .Als iemand nog andere oplossingen heeft ...

Toen we verleden jaar op natuurwandeling waren in Roinsin, hebben we daar een ganse populatie gezien. Wel honderden, het leek wel of het vanzelf gaat. En ze stonden er allemaal in volle schaduw zoals je opperde, Kris. Ik kan het me niet meer herinneren of er daar veel hazelaars stonden. Dat is inderdaad wel problematisch, hazelaars worden vrij groot en zijn ook niet meteen dat soort heesters wat je in een kleine tuin zet, ook al wegens de worteluitlopers. Ik kan ook niet meteen een oplossing bedenken...
Tenzij die bepaalde schimmel (weet je de wetenschappelijke naam van die schimmel?) ook op andere heesters groeit, die wel in de tuin kunnen. Kijk eens even hier: http://www.tuinkenner.nl/het-nut-van-mycorrhizae.html. De schimmel waar men het hier over heeft groeit bijvoorbeeld ook op haagbeuk. Dit is de bekende haagplant die uiteindelijk een boom kan worden, maar mits jaarlijkse snoei, kan hij zeer kort gehouden worden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Orchideeen
« Reactie #25 Gepost op: 29 mei 2011, 10:12:34 »
Bedankt Frankie ! Dus misschien toch nog hoop !  :D Ik laat je in ieder geval weten hoe het verder zal aflopen met mij purpurea ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Orchideeen
« Reactie #26 Gepost op: 29 mei 2011, 21:23:17 »
Hazelaars worden wat groot voor mijn kleine tuintje .Als iemand nog andere oplossingen heeft ...

Ik heb nog wel een Hazelaar in de tuin, Kris, dus ik kan je probleem wel oplossen... 8) ;D
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeen
« Reactie #27 Gepost op: 29 mei 2011, 22:34:27 »
Hallo Kris, heb je al gedacht aan de toverhazelaar, de Hamamelis? Die kan wel in een kleine tuin. Is vast geent op een wilde onderstam en kan zorgdragen voor je benodigde schimmels.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Orchideeen
« Reactie #28 Gepost op: 30 mei 2011, 10:31:53 »
Mooi Wim, het lijkt wel een Pleione...  ;D ;)
Alleen een beetje kleiner dan Luc ;D, ja toch ::)

Misschien iets kleiner maar toch niet veel dacht ik Cor.
Maar Wim kan hier wellicht uitsluitsel over geven.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Orchideeen
« Reactie #29 Gepost op: 30 mei 2011, 20:21:07 »
Hallo Kris, heb je al gedacht aan de toverhazelaar, de Hamamelis? Die kan wel in een kleine tuin. Is vast geent op een wilde onderstam en kan zorgdragen voor je benodigde schimmels.

Bedankt voor de tip Gerrit ! Is ook al eens door mijn gedachten geflitst (net als de schijnhazelaar - Corylopsis ) maar toen dacht ik weer dat zijn beiden toch niet echt hazelaars ....Van de enige echte hazelaar is er maar eentje en dat is  de Corylus ...Denk je echt dat ze geent zijn op een gewone hazelaar ? Daar heb ik geen weet van maar zou dus idd wel een voordeel zijn... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "