Auteur Topic: Bloei juli-augustus 2018  (gelezen 11900 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei juli-augustus 2018
« Reactie #30 Gepost op: 19 augustus 2018, 12:35:05 »
Naar goede gewoonte produceert Daphne petraea 'Persebee' ook dit bloedheet en kurkdroog jaar een tweede bloei.  Daar zijn we uiteraard blij mee !

Prachtig Luc, staat die gewoon buiten in de tuin?

Het valt me overigens op dat alle Daphnes in mijn tuin de hete zomer goed hebben doorstaan, iets waarvoor ik eigenlijk wat vreesde. Ik denk dat ik in de toekomst nog wat meer Daphnes zal aanplanten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei juli-augustus 2018
« Reactie #31 Gepost op: 19 augustus 2018, 18:17:19 »
Naar goede gewoonte produceert Daphne petraea 'Persebee' ook dit bloedheet en kurkdroog jaar een tweede bloei.  Daar zijn we uiteraard blij mee !

Prachtig Luc, staat die gewoon buiten in de tuin?

Het valt me overigens op dat alle Daphnes in mijn tuin de hete zomer goed hebben doorstaan, iets waarvoor ik eigenlijk wat vreesde. Ik denk dat ik in de toekomst nog wat meer Daphnes zal aanplanten.

Hij staat inderdaad in de tuin, Frankie, al een tiental jaar schat ik.  Hij heeft een doormeter van ca 12 cm is 5 cm hoog, zo hebben we ze graag.  -2(
Ook hier geen zichtbare hitte/droogte problemen voor de Daphnes, ze kunnen dat dus best hebben.  Inmiddels staan er hier al 21 stuks doorheen de tuin.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Bloei juli-augustus 2018
« Reactie #32 Gepost op: 19 augustus 2018, 20:44:22 »
Naar goede gewoonte produceert Daphne petraea 'Persebee' ook dit bloedheet en kurkdroog jaar een tweede bloei.  Daar zijn we uiteraard blij mee !

Mooi zo , knappe plant Luc !
Ieper , West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1018
Re: Bloei juli-augustus 2018
« Reactie #33 Gepost op: 19 augustus 2018, 21:09:52 »
De afgelopen zomer was zeer heet en droog. Veel planten konden dit regime niet aan.
Deze Calylophus lavandulifolius uit Colorado is afkomstig uit halfwoestijnen en kon deze zomer best pruimen. Hij bloeit met opvallend grote gele bloemen die pas opengaan in de late namiddag.  Een aanwinst. Ik kon vooralsnog nog geen zaadvorming waarnemen.

Ik moest even zoeken toen ik deze foto’s met mij onbekende naam zag. Ik herkende een teunisbloemachtige en vond dat calylophus synoniem is aan oenothera. Klopt dat? Ik heb de O. macrocarpa, ook een laagblijvende teunisbloem en die staat ook uitbundig in de volle zon te bloeien. Er zitten nu hele interessante zaaddozen aan, die zien er uit als een soort schoepenrad.
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei juli-augustus 2018
« Reactie #34 Gepost op: 19 augustus 2018, 21:31:11 »
De afgelopen zomer was zeer heet en droog. Veel planten konden dit regime niet aan.
Deze Calylophus lavandulifolius uit Colorado is afkomstig uit halfwoestijnen en kon deze zomer best pruimen. Hij bloeit met opvallend grote gele bloemen die pas opengaan in de late namiddag.  Een aanwinst. Ik kon vooralsnog nog geen zaadvorming waarnemen.

Ik moest even zoeken toen ik deze foto’s met mij onbekende naam zag. Ik herkende een teunisbloemachtige en vond dat calylophus synoniem is aan oenothera. Klopt dat? Ik heb de O. macrocarpa, ook een laagblijvende teunisbloem en die staat ook uitbundig in de volle zon te bloeien. Er zitten nu hele interessante zaaddozen aan, die zien er uit als een soort schoepenrad.

Inderdaad, Mark, Oenothera is synoniem. Het is dus ook een teunisbloem.
Heb je wat foto's van jouw plant?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei juli-augustus 2018
« Reactie #35 Gepost op: 19 augustus 2018, 21:43:57 »
Naar goede gewoonte produceert Daphne petraea 'Persebee' ook dit bloedheet en kurkdroog jaar een tweede bloei.  Daar zijn we uiteraard blij mee !

Prachtig Luc, staat die gewoon buiten in de tuin?

Het valt me overigens op dat alle Daphnes in mijn tuin de hete zomer goed hebben doorstaan, iets waarvoor ik eigenlijk wat vreesde. Ik denk dat ik in de toekomst nog wat meer Daphnes zal aanplanten.



Hij staat inderdaad in de tuin, Frankie, al een tiental jaar schat ik.  Hij heeft een doormeter van ca 12 cm is 5 cm hoog, zo hebben we ze graag.  -2(
Ook hier geen zichtbare hitte/droogte problemen voor de Daphnes, ze kunnen dat dus best hebben.  Inmiddels staan er hier al 21 stuks doorheen de tuin.

Deze Daphne arbuscula staat hier in een verticale rotsspleet, vrij hoog in de rotstuin en bijna de hele dag in de zon. De bladkleur is echter na al die droge maanden diepgroen en ziet er heel gezond uit. Een opsteker!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei juli-augustus 2018
« Reactie #36 Gepost op: 19 augustus 2018, 21:47:54 »
We kunnen hier wel altijd onze mooiste plaatjes laten zien, maar deze zomer was het een 'koud' kunstje om ook wat minder fraaie plaatjes te tonen.

Wat gedacht bijvoorbeeld van deze onfortuinlijke Pinus parviflora 'Beran'. Veel coniferen kunnen wel wat aan, maar als ze nog niet diep genoeg ingeworteld zijn, kunnen er toch problemen optreden in extreme periodes.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei juli-augustus 2018
« Reactie #37 Gepost op: 19 augustus 2018, 21:55:16 »
Ik heb er nog een paar.
Arenaria tetraquetra in een tufsteen. (foto 1)
Minuartia stellata (foto 2), een kussen die al meer dan tien jaar op zijn plaats staat. (foto 2)
Gypsophila tenuifolia. (foto3) eveneens een oude bewoner in de rotstuin kreeg er duchtig van langs (foto 3)
Cotula hispida (foto 4) was nauwelijks hersteld van de harde winter, of de hete zomer kreeg hem ook al te pakken (foto 4)

En zo kunnen we nog een tijdje doorgaan, heel jammer dat heel wat van die mooie kussens beschadigd zijn. Er gaan wel weer wat jaartjes over eer de schade hersteld is ...als het nog goedkomt. Het valt me op dat het heel vaak het midden van het kussen is die er aan moet geloven, het oudste deel dus. Ook een vorm van natuurlijke selectie dus. Het jongste, buitenste gedeelte zal in het beste geval verder groeien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei juli-augustus 2018
« Reactie #38 Gepost op: 19 augustus 2018, 22:02:47 »
Het is niet allemaal kommer en kwel geweest. Planten die wat meer schaduw hadden zijn de zomer probleemloos doorgekomen. Kijk naar deze compact groeiende S. cochlearis met een kussen die nog harder is dan de steen. Staat al eeuwen op een tufsteen. Bemerk de jonge, spontane zaailingen naast de moederplant. Een plaatsje in de volle zon had een aantal zwarte kussentjes opgeleverd. Situering t.o.v. de zon is voor dergelijke planten essentieel.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1018
Re: Bloei juli-augustus 2018
« Reactie #39 Gepost op: 20 augustus 2018, 21:32:55 »
Hierbij enkele foto's van de kruipende teunisbloem, oenothera macrocarpa (ook wel: missouriensis), en de zaaddozen met die aparte vorm
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2018, 21:39:31 door Mark Stolk »
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei juli-augustus 2018
« Reactie #40 Gepost op: 20 augustus 2018, 21:46:23 »
Iets makkelijker is deze Limonium paradoxum die dit hete, droge weer best verdraagt zo te zien.

Ook al droogteverdragend... hm, deze gaat ook op het winkellijstje... .

Ik heb hier wel een aantal zaailingen staan...

Ik niet...
Ik heb al een potteke staan met etiket met je naam op (+ die van de plant  -2( ) Frankie.

 ((12
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1018
Re: Bloei juli-augustus 2018
« Reactie #41 Gepost op: 20 augustus 2018, 21:48:33 »
nog wat  plaatjes
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei juli-augustus 2018
« Reactie #42 Gepost op: 20 augustus 2018, 21:49:45 »
Hierbij enkele foto's van de kruipende teunisbloem, oenothera macrocarpa (ook wel: missouriensis), en de zaaddozen met die aparte vorm

Beslist ook wel de moeite, Mark, en deze vormt dan nog eens zaad!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1018
Re: Bloei juli-augustus 2018
« Reactie #43 Gepost op: 20 augustus 2018, 22:08:21 »
Ik heb ook nog een hele hoge (1meter) teunisbloem die ook veel zaad vormt en zich overal uitzaait in de tuin en bij de buren. Die van jou zal toch zeker ook zaad produceren?
Met vriendelijke groet

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Bloei juli-augustus 2018
« Reactie #44 Gepost op: 21 augustus 2018, 20:10:50 »
Als je een prikker als deze Carlina acaulis in de tuin kan dulden, heb je in de zomermaanden ook van deze plant wat bloemen.

prachtig frankie dat je deze in de tuin hebt
Ik kan ze in de bergen zeker ook waarderen mooi laag bij de grond