Auteur Topic: Narcissus 2017  (gelezen 22411 keer)

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Narcissus 2017
« Gepost op: 13 januari 2017, 17:11:52 »
Deze Narcissus viridiflora voor het eerst in bloei.

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Narcissus 2017
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2017, 18:31:09 »
Deze Narcissus viridiflora voor het eerst in bloei.
Wat je toont is geen narcissus viridiflorus Theo.
Hieronder zie je hoe de soort er uitziet.
Torhout, West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Narcissus 2017
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2017, 21:31:54 »
Deze Narcissus viridiflora voor het eerst in bloei.
Wat je toont is geen narcissus viridiflorus Theo.
Hieronder zie je hoe de soort er uitziet.
Ik wil jou reactie niet bestrijden Luc,maar als ik deze plant bij een erkend bollenkweker koop,ga ik er van uit dat dit de juiste benaming is ((--11

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Narcissus 2017
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2017, 23:44:04 »
Deze Narcissus viridiflora voor het eerst in bloei.
Wat je toont is geen narcissus viridiflorus Theo.
Hieronder zie je hoe de soort er uitziet.
Ik wil jou reactie niet bestrijden Luc,maar als ik deze plant bij een erkend bollenkweker koop,ga ik er van uit dat dit de juiste benaming is ((--11


Dat is het hem juist, Theo, de afgelopen jaren kocht ik ook ontelbaar veel planten bij betrouwbare mensen. Maar intussen heb ik moeten ondervinden dat wat je koopt en krijgt niet altijd is wat het zou moeten zijn. Spijtig genoeg. Maar het is wel een feit dat ik via dit forum al heel wat fouten heb kunnen recht trekken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Narcissus 2017
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2017, 07:12:57 »
Deze Narcissus viridiflora voor het eerst in bloei.
Wat je toont is geen narcissus viridiflorus Theo.
Hieronder zie je hoe de soort er uitziet.
Ik wil jou reactie niet bestrijden Luc,maar als ik deze plant bij een erkend bollenkweker koop,ga ik er van uit dat dit de juiste benaming is ((--11
Bij Nijssen gekocht ?
Torhout, West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Narcissus 2017
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2017, 07:59:23 »
Deze Narcissus viridiflora voor het eerst in bloei.
Wat je toont is geen narcissus viridiflorus Theo.
Hieronder zie je hoe de soort er uitziet.
Ik wil jou reactie niet bestrijden Luc,maar als ik deze plant bij een erkend bollenkweker koop,ga ik er van uit dat dit de juiste benaming is ((--11
Deze Narcissus viridiflora voor het eerst in bloei.
Wat je toont is geen narcissus viridiflorus Theo.
Hieronder zie je hoe de soort er uitziet.
Ik wil jou reactie niet bestrijden Luc,maar als ik deze plant bij een erkend bollenkweker koop,ga ik er van uit dat dit de juiste benaming is ((--11


Dat is het hem juist, Theo, de afgelopen jaren kocht ik ook ontelbaar veel planten bij betrouwbare mensen. Maar intussen heb ik moeten ondervinden dat wat je koopt en krijgt niet altijd is wat het zou moeten zijn. Spijtig genoeg. Maar het is wel een feit dat ik via dit forum al heel wat fouten heb kunnen recht trekken.
Deze Narcissus viridiflora voor het eerst in bloei.
Wat je toont is geen narcissus viridiflorus Theo.
Hieronder zie je hoe de soort er uitziet.
Ik wil jou reactie niet bestrijden Luc,maar als ik deze plant bij een erkend bollenkweker koop,ga ik er van uit dat dit de juiste benaming is ((--11
Bij Nijssen gekocht ?
Deze Narcissus viridiflora voor het eerst in bloei.
Wat je toont is geen narcissus viridiflorus Theo.
Hieronder zie je hoe de soort er uitziet.
Ik wil jou reactie niet bestrijden Luc,maar als ik deze plant bij een erkend bollenkweker koop,ga ik er van uit dat dit de juiste benaming is ((--11
Bij Nijssen gekocht ?
Juist Luc .

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Narcissus 2017
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2017, 08:55:20 »
Wat jammer toch dat men de mensen steeds weer meent te moeten ontgoochelen...  ))8 >:(
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2017, 11:08:47 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Narcissus 2017
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2017, 09:39:22 »
Dan gaat het waarschijnlijk om deze soort.

https://nijssentuin.nl/home/6257-Narcissus-viridiflora-gevuld6.html

Ik zou graag een andere foto zien van de bloem, van opzij en van voren. Als het om de bovengetoonde soort gaat, die zogenaamde Narcissus viridflora (gevuldbloemig) dan is Peter Nijssen niet schuldig. Het gaat dan om iets anders dan wat Luc laat zien. Dan heeft Theo gewoon een andere plant gekocht.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Narcissus 2017
« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2017, 12:25:21 »
Dan gaat het waarschijnlijk om deze soort.

https://nijssentuin.nl/home/6257-Narcissus-viridiflora-gevuld6.html

Ik zou graag een andere foto zien van de bloem, van opzij en van voren. Als het om de bovengetoonde soort gaat, die zogenaamde Narcissus viridflora (gevuldbloemig) dan is Peter Nijssen niet schuldig. Het gaat dan om iets anders dan wat Luc laat zien. Dan heeft Theo gewoon een andere plant gekocht.

Hmmm, die van Theo is zeker geen N. viridiflorus (let aub op de uitgang van de soortnaam). Let op de bloem en op het blad. Hoogstens zit er iets van de genen van deze soort in en is het een hybride.

Nijssen maakt echter ook een fout op zijn website. Bij zijn uitleg klinkt het alsof dit een "zuivere viridiflorus" selectie is, wat niet zo is! Het is een hybride.
Als je kijkt op de website van de oorspronkelijke veredelaar (die Nijssen ook vermeldt) dan zie je hybriden met viridiflorus-genen vermeld als Narcissus 'Viridi I', 'Viridi III', Viridi IV' en 'Viridi V'. Je kan de foto's van hun viridiflorus hybriden hier ook zien: http://daffnet.org/dutch-grown-viridiflorus-hybrid-collection/

Mooie vormen! Die van jou, trouwens ook, Theo! Maar GEEN viridiflorus.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Narcissus 2017
« Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2017, 12:47:24 »
Ja Wim dat klopt. maar Peter Nijssen is geen kweker he Hij leeft voornamelijk van zijn tuincentrum denk ik. Hij is wederverkoper. Hij moet verkopen en het liefst met een leuke tekst op zijn site. En dat verhaaltje over dat deze soort zou groeien aan de stranden van Marokko en Zuid Spanje - och het is maar een klein stapje. En viridiflora klinkt misschien ook beter dat viridflorus. En als je bedenkt dat hij 300 soorten narcissen in zijn assortiment heeft, hoe kan hij dan van alles alles weten. Hij vaart blind op zijn kweker/leverancier.

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Narcissus 2017
« Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2017, 12:48:05 »
Dan gaat het waarschijnlijk om deze soort.

https://nijssentuin.nl/home/6257-Narcissus-viridiflora-gevuld6.html

Ik zou graag een andere foto zien van de bloem, van opzij en van voren. Als het om de bovengetoonde soort gaat, die zogenaamde Narcissus viridflora (gevuldbloemig) dan is Peter Nijssen niet schuldig. Het gaat dan om iets anders dan wat Luc laat zien. Dan heeft Theo gewoon een andere plant gekocht.

Hmmm, die van Theo is zeker geen N. viridiflorus (let aub op de uitgang van de soortnaam). Let op de bloem en op het blad. Hoogstens zit er iets van de genen van deze soort in en is het een hybride.

Nijssen maakt echter ook een fout op zijn website. Bij zijn uitleg klinkt het alsof dit een "zuivere viridiflorus" selectie is, wat niet zo is! Het is een hybride.
Als je kijkt op de website van de oorspronkelijke veredelaar (die Nijssen ook vermeldt) dan zie je hybriden met viridiflorus-genen vermeld als Narcissus 'Viridi I', 'Viridi III', Viridi IV' en 'Viridi V'. Je kan de foto's van hun viridiflorus hybriden hier ook zien: http://daffnet.org/dutch-grown-viridiflorus-hybrid-collection/

Mooie vormen! Die van jou, trouwens ook, Theo! Maar GEEN viridiflorus.
Het is inderdaad hierop dat ik allusie maakte. 
Het zijn hybriden met wel een eigen charme maar héél ver van de echte species af, met weinig viridiflorus bloed dus.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2017, 12:51:23 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Narcissus 2017
« Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2017, 12:50:28 »
Maar nogmaals, ik zou graag wat meer foto's zien, want ik vind hem wel erg mooi. Jij misschien niet Luc?

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Narcissus 2017
« Reactie #12 Gepost op: 14 januari 2017, 12:56:51 »
Ja Wim dat klopt. maar Peter Nijssen is geen kweker he Hij leeft voornamelijk van zijn tuincentrum denk ik. Hij is wederverkoper. Hij moet verkopen en het liefst met een leuke tekst op zijn site. En dat verhaaltje over dat deze soort zou groeien aan de stranden van Marokko en Zuid Spanje - och het is maar een klein stapje. En viridiflora klinkt misschien ook beter dat viridflorus. En als je bedenkt dat hij 300 soorten narcissen in zijn assortiment heeft, hoe kan hij dan van alles alles weten. Hij vaart blind op zijn kweker/leverancier.
Je bedoelt : het commercieel belang primeert ver boven de juiste informatie ?
Dit zijn in mijn visie geen "plantenliefhebbers" om zaken mee te doen.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Narcissus 2017
« Reactie #13 Gepost op: 14 januari 2017, 12:58:06 »
Maar nogmaals, ik zou graag wat meer foto's zien, want ik vind hem wel erg mooi. Jij misschien niet Luc?
Tot op zekere hoogte.  Ik heb het veel meer voor de pure species.
Torhout, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Narcissus 2017
« Reactie #14 Gepost op: 14 januari 2017, 13:06:19 »
Ja Wim dat klopt. maar Peter Nijssen is geen kweker he Hij leeft voornamelijk van zijn tuincentrum denk ik. Hij is wederverkoper. Hij moet verkopen en het liefst met een leuke tekst op zijn site. En dat verhaaltje over dat deze soort zou groeien aan de stranden van Marokko en Zuid Spanje - och het is maar een klein stapje. En viridiflora klinkt misschien ook beter dat viridflorus. En als je bedenkt dat hij 300 soorten narcissen in zijn assortiment heeft, hoe kan hij dan van alles alles weten. Hij vaart blind op zijn kweker/leverancier.

Idd, en ik snap dat hij er zijn brood moet mee verdienen. Persoonlijk kan ik Gert-Pieter trouwens heel goed af, het is een heel aimabel man. Maar je kan ook een leuk tekstje maken over een hybride, de jarenlange zoektocht naar een nieuwe cultivar verkoopt ook en je kan er dan natuurlijk viridflorus als een van de ouders bij vermelden. Zijn kweker vermeldt trouwens zelf dat het hybriden zijn. Maar tot daar aan toe, op dit forum mag de naam en het verhaal natuurlijk wel gecorrigeerd worden....hier zijn het toch allemaal een beetje botanische mierenneukers (mezelf als een van de grootste mierenneukers rekenende...)  ;)  ;D