Auteur Topic: Winterbloeiers  (gelezen 39145 keer)

Stefan Vidts

  • Junior
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
    • www.stefanvidts.be
Re: Winterbloeiers
« Reactie #75 Gepost op: 26 januari 2014, 08:32:54 »
Al even geleden eer ik nog eens een bericht poste, dus het duurde even alvorens ik beelden en alles in gepaste formaat op dit forum kreeg, maar de Hamamelissen stonden vorige vrijdag zo uitzonderlijk mooi te bloeien dat ik het niet kon laten enkele detailbeelden te posten.
Ik ben zeker niet de enige fan en de collectie van enkele van onze leden is meer dan oogstrelend, zeg maar verbluffend, dus gewoon enkele sfeerbeelden.
Hierboven werd gevraagd of Viburnum x bodnantense zich gesnoeid goed liet integreren in een rotstuin. Voor maaikt deze plant veel te lang eenjarig schot, het is zo goed als steeds een draak in de rotstuin als men hem gaat snoeien. Kleinere Hamamelis cultivars doen het super goed in een licht beschaduwde iets grotere rotstuin. Men kan ze perfect snoeien als men wat rekening houdt met hun vorm. Ze geven een ideale gefilterde schaduw voor galanthus en hepatica's. Angelly en Aurora zijn hiervoor bijzonder goed geschikt. Aurora is dan ook nog een echte geurbom waar weinig winterbloeiers boven kunnen.
Stefan Vidts
verzamelaar van sneeuwklokjes en stinzenplanten,
Een passie ondersteund door visie is een dragende meerwaarde.
http://www.stefanvidts.be

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Winterbloeiers
« Reactie #76 Gepost op: 26 januari 2014, 10:34:59 »
Al even geleden eer ik nog eens een bericht poste, dus het duurde even alvorens ik beelden en alles in gepaste formaat op dit forum kreeg, maar de Hamamelissen stonden vorige vrijdag zo uitzonderlijk mooi te bloeien dat ik het niet kon laten enkele detailbeelden te posten.
Ik ben zeker niet de enige fan en de collectie van enkele van onze leden is meer dan oogstrelend, zeg maar verbluffend, dus gewoon enkele sfeerbeelden.
Hierboven werd gevraagd of Viburnum x bodnantense zich gesnoeid goed liet integreren in een rotstuin. Voor maaikt deze plant veel te lang eenjarig schot, het is zo goed als steeds een draak in de rotstuin als men hem gaat snoeien. Kleinere Hamamelis cultivars doen het super goed in een licht beschaduwde iets grotere rotstuin. Men kan ze perfect snoeien als men wat rekening houdt met hun vorm. Ze geven een ideale gefilterde schaduw voor galanthus en hepatica's. Angelly en Aurora zijn hiervoor bijzonder goed geschikt. Aurora is dan ook nog een echte geurbom waar weinig winterbloeiers boven kunnen.

Heel mooi om te zien, Stefan. En bedankt voor de uiteg, super-interessant. Moet me dan maar eens zo'n 'Aurora' aanschaffen!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Winterbloeiers
« Reactie #77 Gepost op: 26 januari 2014, 18:16:42 »
Inderdaad erg interessant, Stefan, wat zijn de afmetingen van die 'Aurora'. Als je zoiets overigens snoeit, heb je dan bloei het jaar er op?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Stefan Vidts

  • Junior
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
    • www.stefanvidts.be
Re: Winterbloeiers
« Reactie #78 Gepost op: 26 januari 2014, 21:13:10 »
Ik snoei takken steeds op halve lengte. Zo ben je zeker van bloei. Ik snoei ze ergens half juli of begin juli.
Aurora groeit best wel traag. Hij groeit breed uit. Ik heb hem zelden hoger gezien dan 1,7 meter. Angelly groeit dan meer vaasvormig, maar ook zeer traag.
Ik ben vertrokken met kleine plantjes en ik moet slechts om de paar jaar wat correctie snoei uitvoeren.
Stefan Vidts
verzamelaar van sneeuwklokjes en stinzenplanten,
Een passie ondersteund door visie is een dragende meerwaarde.
http://www.stefanvidts.be

Stefan Vidts

  • Junior
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
    • www.stefanvidts.be
Re: Winterbloeiers
« Reactie #79 Gepost op: 26 januari 2014, 21:13:49 »
Met snoei van de takken bedoel in natuurlijk het het schot van dat jaar.
Stefan Vidts
verzamelaar van sneeuwklokjes en stinzenplanten,
Een passie ondersteund door visie is een dragende meerwaarde.
http://www.stefanvidts.be

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Winterbloeiers
« Reactie #80 Gepost op: 31 januari 2014, 20:04:42 »
Hamamelis intermedia 'Barmstedt Gold' met een beetje rijm.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Winterbloeiers
« Reactie #81 Gepost op: 31 januari 2014, 20:25:28 »
Hamamelis intermedia 'Barmstedt Gold' met een beetje rijm.

Schitterende beelden, Johan !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Winterbloeiers
« Reactie #82 Gepost op: 3 februari 2014, 17:57:50 »
Een overzichtje van een deel van de wintertuin die volop in bloei komt.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Winterbloeiers
« Reactie #83 Gepost op: 3 februari 2014, 21:42:26 »
Een overzichtje van een deel van de wintertuin die volop in bloei komt.

Dat zal met de jaren een knap tuintje worden, Ruben.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Winterbloeiers
« Reactie #84 Gepost op: 3 februari 2014, 22:47:55 »
Dat ziet er veelbelovend uit Ruben ((13 ((13

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Winterbloeiers
« Reactie #85 Gepost op: 8 februari 2014, 21:38:29 »
Abeliophyllum distichum wordt soms ook 'witte forsythia ' genoemd .
Het is een (late )winterbloeier met geurende bloemen.
Door de felle bries was het niet makkelijk om foto's te maken ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Winterbloeiers
« Reactie #86 Gepost op: 9 februari 2014, 09:35:02 »
Abeliophyllum distichum wordt soms ook 'witte forsythia ' genoemd .
Het is een (late )winterbloeier met geurende bloemen.

Heel mooi Kris ! Ik wist niet dat er ' witte Forsythia'  bestond ! En zou dan nog lekker ruiken ook!
Is de verzorging ( snoei - gemakkelijk stekken ..)  helemaal hetzelfde als de gele Forsythia?

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Winterbloeiers
« Reactie #87 Gepost op: 9 februari 2014, 09:52:29 »
Heel mooi Kris ! Ik wist niet dat er ' witte Forsythia'  bestond ! En zou dan nog lekker ruiken ook!
Is de verzorging ( snoei - gemakkelijk stekken ..)  helemaal hetzelfde als de gele Forsythia?

Dank je Lily Anne . Het is een plant die nog een beetje onbekend is en dat is eigenlijk wel onterecht .
Onbekend is onbemind zeg maar ....
Is eigenlijk goed te snoeien en ik kweek hem een beetje als leistruikje om wat plaats te sparen (tegen een schutting) Ik vermoed dat hij heel goed te stekken is .Heb al eens afleggers gehad die wortelden .Is net zo makkelijk als de Forsythia maar ik vind hem mooier.....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Winterbloeiers
« Reactie #88 Gepost op: 9 februari 2014, 20:14:02 »
Hele aardige heester, Kris, ik heb hem even gegoogeld en het blijkt dat hij zonder snoei niet veel hoger dan anderhalve meter wordt. Lijkt me wel een aardig alternatief voor de gewone forsythia. Bovendien geuren de bloemen ook, naar het schijnt?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Winterbloeiers
« Reactie #89 Gepost op: 9 februari 2014, 23:14:55 »
Heel mooi Kris ! Ik wist niet dat er ' witte Forsythia'  bestond ! En zou dan nog lekker ruiken ook!
Is de verzorging ( snoei - gemakkelijk stekken ..)  helemaal hetzelfde als de gele Forsythia?

Dank je Lily Anne . Het is een plant die nog een beetje onbekend is en dat is eigenlijk wel onterecht .
Onbekend is onbemind zeg maar ....
Is eigenlijk goed te snoeien en ik kweek hem een beetje als leistruikje om wat plaats te sparen (tegen een schutting) Ik vermoed dat hij heel goed te stekken is .Heb al eens afleggers gehad die wortelden .Is net zo makkelijk als de Forsythia maar ik vind hem mooier.....



Kris, als je hem nog eens moet snoeien, wil je dan eens een takje minder in het compostvat gooien en dat in de grond steken om te bewortelen voor mij ? Ik wil de populariteit van deze " witte forsythia " wel helpen bevorderen .