Auteur Topic: Op en langs de grens alpien - mediterraan  (gelezen 69368 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #315 Gepost op: 8 januari 2017, 18:29:20 »
Een orchideetje, waarschijnlijk ook weer de muggenorchis.

Zie je trouwens dat de individuele bloemen op hun zijkant staan? Dat is zeker om zoveel mogelijk licht te krijgen.

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #316 Gepost op: 8 januari 2017, 22:34:57 »
De bloemstengels torenen boven het gras uit en zijn zeer opvallend.

Mijn eerste reactie was die planten zijn uitgebloeid maar neen zo is de echte bloem. Opvallend, apart, mooi, eenvoudig, noem het maar zoals je wilt het is altijd passend.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #317 Gepost op: 9 januari 2017, 16:48:37 »
De tocht naar boven is aanvankelijk behoorlijk lastig. Mijn medereizigers zien het al snel weer niet meer zitten en ik moet de tocht alleen verder zetten.
De eerste plant die ik aantref is Saxifraga mutata. De eerste dat ik deze weinig gekende plant aantref in de natuur. Kijk naar de rozetten: die zijn onweerstaanbaar mooi!

Alvast terug een mooie uitdaging om deze onbekende streek te verkennen , Frankie  ((12
Ja , het is echter wel lastig voor de medereizigers om te volgen en telkens terug te klimmen op zoek naar planten ......
ik heb hier dezelfde ervaringen ..... ;)  Hoe hoger je met de auto of lift kan gaan hoe beter hé maar natuurlijk is dit niet altijd mogelijk .....
Terug een mooie vondst , deze Sax. . Lijkt wel goed op S. cotyledon maar is toch anders ......  . Na wat opzoeking zie ik dat S.mutata wel speciale bloemen heeft ..... In deze streek groeien er wel enkele bijzondere Saxen .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #318 Gepost op: 9 januari 2017, 16:54:11 »
De bloemstengels torenen boven het gras uit en zijn zeer opvallend.

Leuk dat je deze onbekende Sax ook in bloei zag , Frankie ! Heel apart en mooi !  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #319 Gepost op: 9 januari 2017, 17:13:00 »
Een volgende steenbreek dient zich aan: Saxifraga hosti subsp. rhaetica, die endemisch is in deze regio. De rozetten zijn zeer variabel en de bladeren zijn doorgaans veel smaller dan van S. hosti subsp. hosti. Een mooie soort toch wel. Het valt me daarbij op dat de meeste planten tussen het gras groeien en niet in de rotsen.

Wat een Saxenweelde , heel veel speciale soorten ..... ((12 je hebt je terug kunnen uitleven neem ik aan ....... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #320 Gepost op: 9 januari 2017, 17:22:01 »
Ik zit bijna op het hoogste punt van de kalkriffen...de omgeving is echt wondermooi. De paadjes wordt een echt bergpaadje en de almen verdwijnen. Het wordt tijd dat deze kalkberg zijn laatste geheimen prijsgeeft.

Heel fraaie omgeving Frankie , ik ben benieuwd wat de hoofdprijs is ....... 8)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #321 Gepost op: 9 januari 2017, 17:23:48 »
Dan vind ik ook nog deze kleine, bloedmooie akelei...

Whaaaaw .......prachtig ding zeg .......
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #322 Gepost op: 9 januari 2017, 18:37:00 »
De bloemstengels torenen boven het gras uit en zijn zeer opvallend.

Mijn eerste reactie was die planten zijn uitgebloeid maar neen zo is de echte bloem. Opvallend, apart, mooi, eenvoudig, noem het maar zoals je wilt het is altijd passend.

Het is heel zeker een aparte plant, Gerrit, ik zag ze ook nog nooit eerder. Ik heb er ééntje in de tuin, sinds dit jaar. Het rozet is al heel mooi uitgegroeid. Benieuwd of ik hem in bloei krijg?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #323 Gepost op: 9 januari 2017, 18:38:47 »
Een volgende steenbreek dient zich aan: Saxifraga hosti subsp. rhaetica, die endemisch is in deze regio. De rozetten zijn zeer variabel en de bladeren zijn doorgaans veel smaller dan van S. hosti subsp. hosti. Een mooie soort toch wel. Het valt me daarbij op dat de meeste planten tussen het gras groeien en niet in de rotsen.

Wat een Saxenweelde , heel veel speciale soorten ..... ((12 je hebt je terug kunnen uitleven neem ik aan ....... ;)

Jazeker Danny.
Ik had S. hosti subsp. rhaetica al in de tuin via G. Stopp, maar de planten die ik daar zag waren toch nog net iets anders. Ik vond er ééntje met heel smalle blaadjes. De variatie bij deze soort is ook behoorlijk groot.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #324 Gepost op: 9 januari 2017, 18:43:00 »
Ik zit bijna op het hoogste punt van de kalkriffen...de omgeving is echt wondermooi. De paadjes wordt een echt bergpaadje en de almen verdwijnen. Het wordt tijd dat deze kalkberg zijn laatste geheimen prijsgeeft.

Heel fraaie omgeving Frankie , ik ben benieuwd wat de hoofdprijs is ....... 8)

De hoofdprijs...ja dat kan je wel zeggen. Ik wilde deze plant o zo graag zien. Maar waar staat zo'n plant...laag...hoog...in het gras...tussen de rotsen? Allemaal vraagtekens, bovendien wist ik toen ook nog niet hoe het loof er juist uitzag... Ik had deze plant vele jaren geleden in de tuin, maar was vergeten hoe het loof er uit zag. De bloem kon ik mij nog levendig herinneren. Ik heb het over deze endemische, fabelachtige Silene elizabethae! Ik kon mijn geluk niet op toen ik een eerste reuzebloem tussen het gras zag prijken!  ((3 Eindelijk prijs!

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #325 Gepost op: 9 januari 2017, 18:46:55 »
Ik zit bijna op het hoogste punt van de kalkriffen...de omgeving is echt wondermooi. De paadjes wordt een echt bergpaadje en de almen verdwijnen. Het wordt tijd dat deze kalkberg zijn laatste geheimen prijsgeeft.

Heel fraaie omgeving Frankie , ik ben benieuwd wat de hoofdprijs is ....... 8)

De hoofdprijs...ja dat kan je wel zeggen. Ik wilde deze plant o zo graag zien. Maar waar staat zo'n plant...laag...hoog...in het gras...tussen de rotsen? Allemaal vraagtekens, bovendien wist ik toen ook nog niet hoe het loof er juist uitzag... Ik had deze plant vele jaren geleden in de tuin, maar was vergeten hoe het loof er uit zag. De bloem kon ik mij nog levendig herinneren. Ik heb het over deze endemische, fabelachtige Silene elizabethae! Ik kon mijn geluk niet op toen ik een eerste reuzebloem tussen het gras zag prijken!  ((3 Eindelijk prijs!

(Link naar bijlage)
Whow!!!!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #326 Gepost op: 9 januari 2017, 18:53:45 »
Ik heb het altijd al een mysterieuze en intrigerende plant gevonden. Zoals ik zei had ik ooit een plant in de tuin...op de tuf. Ik kreeg die plant in bloei, kon zaden oogsten en zaaide ze opnieuw. Ik kon één plantje terug opkweken, maar het gaf voortijdig de geest. Ik heb geen foto van die bloeiende plant, daar ik toen zelfs nog geen digitaal toestel had, kan je nagaan hoe lang het geleden is.

Maar ik wilde die plant na jaren terug in de tuin. Via G. Stopp kwam ik er terug aan. Tenminste...dat dacht ik. Ik kreeg iets totaal anders binnen, maar dat wist ik toen nog niet.  Deze plant is ook veelvuldig in de Bergamaskeralpen te vinden, zo ook op deze berg. Het gaat hier om Primula glaucescens. Mijne frank viel dus pas toen ik de echte plant zag op locatie. Later zag ik toen in het reisverhaal van Danny wat dit bladrozet dan wel was. Een hele story dus.

Bijna niemand schijnt deze plant nog te telen of te verkopen. Ik dacht dat ik er dit jaar of vorig jaar ééntje bij Gerrit E. zag in de tuin?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #327 Gepost op: 9 januari 2017, 18:56:44 »
Maar ik moest me haasten. Ik vond één bloem...toen nog een paar. Maar dat was het! Het noodweer kwam echter steeds dichterbij en ik moest nog deftige foto's kunnen maken. Het werd namelijk steeds donkerder.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #328 Gepost op: 9 januari 2017, 19:04:57 »
Snel verder de berg op...in de richting van het hoogste punt.
Daar vond ik toen nog een klein bestandje tussen het gras. Jawel tussen het gras. Eén plant stond in een spleet tussen de stenen, waar ik jammer genoeg geen foto van heb kunnen maken.
Maar ik vond het wel heel interessant om de groeiplaats van dit Bergamaskerjuweel te kunnen zien. De plant staat te boek als een creviceplant of zelfs tufsteenplant, maar dat is niet noodzakelijk zo. Een standplaats in het korte gras lijkt zijn favoriete habitat. En in de wind!

Toch wel een leuke bekroning, zo bijna helemaal op het einde van de reis. De plant is behoorlijk zeldzaam en niet makkelijk te vinden. Dat kan ik er wel bij vertellen. Ik was toen wel super content met deze vondst!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Op en langs de grens alpien - mediterraan
« Reactie #329 Gepost op: 9 januari 2017, 19:41:43 »
Ja een fantastische vondst, een echte bekroning van je reis.

Ik heb hem inderdaad in bloei gehad, wie het nog even wil zien klikt hier: http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1971.180