Auteur Topic: Crocus 2025  (gelezen 13013 keer)

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2025
« Reactie #45 Gepost op: 5 januari 2025, 20:40:56 »
De laatste bloemen van Crocus laevigatus die nu wel de fakkel doorgeven aan de lentebloeiers ....

Hier heeft hij nog steeds niet veel zin om die fakkel al door te geven Danny  -2( -2( Je had me gewaarschuwd toen je hem gaf dat ik er veel plezier zou aan beleven , en dat komt helemaal  uit.

Leuk te zien Kris en bovendien vermeerderd hij heel goed !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #46 Gepost op: 5 januari 2025, 20:44:47 »
En uiteindelijk...  8))
Wat is dit toch een mooie crocus! Zowel open als in knop, en van gelijk welke kant bekeken.

Inderdaad Frankie ,  het is een meesterwerkje van Eugenijus ! En is bovendien niet zo moeilijk .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #47 Gepost op: 5 januari 2025, 20:49:04 »
In mijn bollenbed staat Crocus suaveolens momenteel volop in bloei . Maar heel veel plezier heb je er niet aan als ze nooit de kans hebben om open te komen in ons klimaat . Ofwel is het te koud of te grijs en nat , goeie dagen zijn eerder zeldzaam . Voor deze periode van het jaar hebben de planten in pot wel een groot voordeel .....

In het Handbook of Crocus and Colchicum van E.A. Bowles staat de volgende tip: Verwarm de lucht in een stolp met een lamp en plaats deze vervolgens over de Crocussen buiten.

Ja , deze truk ken ik natuurlijk wel Hans maar heb geen stolp die groot genoeg is om deze grote oppervlakte te overbruggen .....
Ieper , West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #48 Gepost op: 5 januari 2025, 22:08:23 »
De interesse is er zeker Frankie en ik heb vorig jaar al de nodige Crocussen gekocht, allemaal voorjaarsbloeiers. ik hoop binnenkort de eerste bloemen te zien. Inmiddels ook nog wat zaden gekocht en voor het eerst een bestelling gedaan bij Janis.

Je hebt het duidelijk te pakken, Hans.
Voor het eerst bij Ruksans? Hopelijk ook niet voor de laatste keer, want normaliter zou hij er mee kappen dacht ik?

Het gaat natuurlijk een keer stoppen, Frankie, maar ik hoop toch dat dit niet de eerste en meteen de laatste keer is geweest.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #49 Gepost op: 5 januari 2025, 22:11:38 »
In mijn bollenbed staat Crocus suaveolens momenteel volop in bloei . Maar heel veel plezier heb je er niet aan als ze nooit de kans hebben om open te komen in ons klimaat . Ofwel is het te koud of te grijs en nat , goeie dagen zijn eerder zeldzaam . Voor deze periode van het jaar hebben de planten in pot wel een groot voordeel .....

In het Handbook of Crocus and Colchicum van E.A. Bowles staat de volgende tip: Verwarm de lucht in een stolp met een lamp en plaats deze vervolgens over de Crocussen buiten.

Ja , deze truk ken ik natuurlijk wel Hans maar heb geen stolp die groot genoeg is om deze grote oppervlakte te overbruggen .....

Ik heb een deel van mijn Crocussen in vijvermandjes die zijn ingegraven in de achtertuin, dus ik moet maar eens op zoek naar een paar stolpen. Het is wel de bedoeling om de bijtjes een beetje te gaan helpen met het bestuiven van de bloemen.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #50 Gepost op: 6 januari 2025, 17:58:04 »

Ik heb een deel van mijn Crocussen in vijvermandjes die zijn ingegraven in de achtertuin, dus ik moet maar eens op zoek naar een paar stolpen. Het is wel de bedoeling om de bijtjes een beetje te gaan helpen met het bestuiven van de bloemen.

Een goed idee Hans , ik ben ook benieuwd naar uw manier van werken en uw ervaringen .....
Ieper , West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #51 Gepost op: 6 januari 2025, 21:59:50 »
Het duurt nog even voordat er bloemen zijn bij mijn voorjaars-bloeiende Crocussen, daarom hier wat foto's uit 2013 van één van mijn favoriete Crocus cultivars, Crocus etruscus 'Zwanenburg'.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Theo Stronks

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #52 Gepost op: 7 januari 2025, 11:13:02 »
Het duurt nog even voordat er bloemen zijn bij mijn voorjaars-bloeiende Crocussen, daarom hier wat foto's uit 2013 van één van mijn favoriete Crocus cultivars, Crocus etruscus 'Zwanenburg'.
Mooi Hans,je maakt ons al een beetje lekker ((3

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #53 Gepost op: 7 januari 2025, 17:14:52 »
Ik heb een beetje de start gemist dit Croconut jaar, tijd om aan de slag te gaan.
Er zijn hier al heel wat schoonheden gepasseerd en met Hans duikt er zelfs een extra croconut op !  Dat kunnen we alleen toejuichen natuurlijk.  Laat je niet kennen Hans en tenzij er plots een probleem zou zijn is Janis niet van plan er mee op te houden, zeker niet met zijn Crocussen.  De rest bouwt hij wel degelijk af.

Zoals gebruikelijk zijn de aanwinsten hier de eersten om hun pracht te laten zien.  Al is het ook na een kort verblijf op de vensterbank binnen... -2(

Crocus gembosii 'Vita Nova 21-02'  - een ietwat vreemde naam, wellicht het nummer van een zaaisel ?  Telt ook 8 petalen... benieuwd of hij dat volhoudt ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #54 Gepost op: 7 januari 2025, 17:18:04 »

Prachtige foto's Hans ! Dat is een heel goede gemakkelijke soort maar zeker niet minder mooi , staan hier ook in de tuin ( niet in pot )

Heb wel een kleine opmerking : zoveel bollen in hetzelfde potje is heel gevaarlijk . De kans dat ze te weinig plaats hebben en voeding te kort zullen komen is groot en dan heb je plots een grote terugval . In de natuur staan krokussen nooit zo dicht bij elkaar ......
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2025, 17:21:55 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #55 Gepost op: 7 januari 2025, 17:26:19 »
Ik heb een beetje de start gemist dit Croconut jaar, tijd om aan de slag te gaan.
Er zijn hier al heel wat schoonheden gepasseerd en met Hans duikt er zelfs een extra croconut op !  Dat kunnen we alleen toejuichen natuurlijk.  Laat je niet kennen Hans en tenzij er plots een probleem zou zijn is Janis niet van plan er mee op te houden, zeker niet met zijn Crocussen.  De rest bouwt hij wel degelijk af.

Zoals gebruikelijk zijn de aanwinsten hier de eersten om hun pracht te laten zien.  Al is het ook na een kort verblijf op de vensterbank binnen... -2(

Crocus gembosii 'Vita Nova 21-02'  - een ietwat vreemde naam, wellicht het nummer van een zaaisel ?  Telt ook 8 petalen... benieuwd of hij dat volhoudt ?

Aha , Ik had je al gemist Luc , al wat bekomen van de feestdagen ....  -2(

Maar je geeft er meteen een lap op met deze schitterende gembosii zaailing !  ((3 ((3    ((3   )))4
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #56 Gepost op: 7 januari 2025, 17:30:22 »
Een tweede aanwinst is deze lange, slanke Crocus punctatus -  hij is inderdaad als 'puntig' te omschrijven.
De donker paarse stengel is ook heel opvallend.  In gesloten toestand lijkt hij wel wat op Michelsonii

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #57 Gepost op: 7 januari 2025, 17:30:56 »

Toeval of niet maar hier bloeit ook dezelfde gembosii zaailing , Luc !   _07    ;)
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2025, 17:33:10 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #58 Gepost op: 7 januari 2025, 17:33:14 »

Aha , Ik had je al gemist Luc , al wat bekomen van de feestdagen ....  -2(

Maar je geeft er meteen een lap op met deze schitterende gembosii zaailing !  ((3 ((3    ((3

De feestdagen zijn goed verwerkt Danny, we kunnen er weer tegenaan en deze aanwinst verblijde mij ook !

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #59 Gepost op: 7 januari 2025, 17:35:39 »

Toeval of niet maar hier bloeit ook dezelfde gembosii zaailing , Luc !   _07    ;)

Toeval zal het wel niet zijn hé Danny  -2(  Misschien volgen er nog wel de komende dagen  --11 We vissen met zijn allen veelal in hetzelfde vijvertje...  ;)  Opvallend is dat jouw exemplaar het doet met 6 petalen  ((--11  Ik ben op die manier zo opnieuw al benieuwd naar volgend jaar ...