Auteur Topic: Iris 2012  (gelezen 54851 keer)

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Re:Iris 2012
« Reactie #30 Gepost op: 19 januari 2012, 17:56:53 »
Eindelijk iets gevonden om mijn toestel boven te halen.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Iris 2012
« Reactie #31 Gepost op: 19 januari 2012, 17:58:54 »
't was de moeite om het stof van uw toestel te halen Jef !  ;)
Prachtige Iris !  Is het rosenbachiana of nicolai ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Iris 2012
« Reactie #32 Gepost op: 19 januari 2012, 19:08:22 »
Prachtige Iris Jef !
Hier beginnen de Irissen stilaan ook hun mooie kleuren te tonen. In vergelijking met vorige jaren
geen algemene bloei. Vorige week ook al een eerste bloem 'Katharine Hodgkin' , Iris 'George' (foto 1)
toonde ook al wat kleur.  :)
Deze Irissen hebben alvast het slechte weer vandaag goed doorstaan.
foto 2 : Iris 'George'
foto 3 : Iris reticulata 'Alida' 
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Iris 2012
« Reactie #33 Gepost op: 19 januari 2012, 19:19:50 »
Heel mooi Danny en Jef .
Hier komt Iris nicolai in de knop Jef .
Bij mij staat 'Katherine Hodgkin ' op barsten Danny , maar er is nog maar 1 bloem opengekomen ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Iris 2012
« Reactie #34 Gepost op: 19 januari 2012, 19:30:11 »
ze zijn inderdaad winterhard ben gaan googlen en zag dit.
wat bloei betreft zou net gaan Februari maart.
Ik neem aan dat ze gewoon in de grond staan?

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Iris 2012
« Reactie #35 Gepost op: 19 januari 2012, 20:08:19 »
Prachtig, die Iris nicolai (?), Jef!

Leuk om te zien dat de reticulate irissen zich ook beginnen te vertonen bij jou, Danny...ze geven altijd een "lente-gevoel"!

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Iris 2012
« Reactie #36 Gepost op: 19 januari 2012, 22:48:58 »
Prachtige Iris Jef !
Hier beginnen de Irissen stilaan ook hun mooie kleuren te tonen. In vergelijking met vorige jaren
geen algemene bloei. Vorige week ook al een eerste bloem 'Katharine Hodgkin' , Iris 'George' (foto 1)
toonde ook al wat kleur.  :)
Deze Irissen hebben alvast het slechte weer vandaag goed doorstaan.
foto 2 : Iris 'George'
foto 3 : Iris reticulata 'Alida' 
In mijn tuin bloeien momenteel ook enkele Iris recticulata soortjes. De vroegste hier was "Katharine Hodskin"
Maar..........die "Alida" is echt wat voor mij. Is namelijk een naamsgenoot. Zou best leuk in mijn tuin staan, maar...
winterhard??

Lida Lourens-Stadskanaal.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2012, 22:58:24 door Lida Lourens »
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Iris 2012
« Reactie #37 Gepost op: 20 januari 2012, 08:30:05 »
In mijn tuin bloeien momenteel ook enkele Iris recticulata soortjes. De vroegste hier was "Katharine Hodskin"
Maar..........die "Alida" is echt wat voor mij. Is namelijk een naamsgenoot. Zou best leuk in mijn tuin staan, maar...
winterhard??

Lida Lourens-Stadskanaal.


Lida, de meeste reticulate Irisssen zijn hier winterhard, enkele species zijn wat moeilijker, zoals I. winogradowii maar 'Alida' (die een variant is van I. 'Harmony') is dat niet.
Ik weet wel niet of hij daar helemaal in het noorden van Nederland ook winterhard is!
Hier staat hij boven maar bloeit nog niet!

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Iris 2012
« Reactie #38 Gepost op: 20 januari 2012, 10:42:37 »
Ik heb al een kweker gevonden waar "zij" te verkrijgen is. Namelijk: Horst Gewiehs GmbH. D-37285 Wehretal. e-mail: gewiehs@gmx.de
Tot nu toe kocht ik veel aparte zaakjes bij: Peter C. Nijssen - Heemstede. Heeft echter een heel andere collectie Irissen. Ook hele mooie hoor.
In dit speciaal geval ging me het alleen om de naam. Ik vind als je zelf zo'n geboorte naam draagt, dat ze dan ook in je tuin moet zijn.
De rec."Gordon"had ik ook nog nooit gezien, is ook schitterend. Ook zag ik in de genoemde catalogus Iris histrioides ""Lady Beatrix Stanley"
en his. George.
Zijn deze bolletjes geschikt om in de tuin hier in het koude noorden van Nederland te planten ?? Heb geen ervaring met histrioides.
De "Katharine Hodgkin`, doet het hier wel goed en dat is een kruising met oa. his.major.
Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Iris 2012
« Reactie #39 Gepost op: 20 januari 2012, 11:26:07 »
Ik ga er van uit dat alle Iris reticulata's of histrioides probleemloos als echt winterhard mogen beschouwd worden Lida !
Als je weet waar ze in de natuur voorkomen - tot heel hoog in de bergen waar het echt wel véél harder vriest dan in Noord Nederland ! - dan zal dat wel geen probleem vormen.  Ze hebben het wellicht moeilijker met een natte winter (of ook zomer !) dan met een super koud exemplaar.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:Iris 2012
« Reactie #40 Gepost op: 20 januari 2012, 11:33:06 »
Lida, ik heb Iris 'Alida' in de tuin staan. Ik weet niet meer waar ik het heb gekocht. Misschien wel gewoon bij de Intratuin. Daar vind je soms ook wat je zoekt.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Iris 2012
« Reactie #41 Gepost op: 20 januari 2012, 11:50:51 »
Lida, bij de reticulate Irissen bestaan er tot nu toe benaamde 67 cultivars (waar ik weet van heb) en een 15-tal species.
Je kan er kopen bij Cathy portier (www.alpenplanten.be), Pitcairn alpines (www.pitcairnalpines.co.uk), Potterons (www.pottertons.co.uk), Leonid Bondarenko (www.litbulbgarden.com/catalogue.php) en Janis Ruksans.
Ik zou ze wel enkel kopen bij vertrouwde leveranciers (zoals de bovenstaande) want deze irisjes zijn nogal gevoelig voor virussen!

De volgende jaren zullen er nog wel vele nieuwe vormen op de markt komen, vooral kruisingen van de Canadese Alan McMurtrie, als je eens veel tijd hebt kan je zijn site eens bekijken: http://www.reticulatas.com/

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:Iris 2012
« Reactie #42 Gepost op: 20 januari 2012, 12:09:28 »
Wim, ik zal mijn Irissen eens extra goed bekijken. Je hebt wel een punt.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Re:Iris 2012
« Reactie #43 Gepost op: 20 januari 2012, 14:10:36 »
Is het rosenbachiana of nicolai ?

Sorry, ja dit zou I. nicolai moeten zijn.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Iris 2012
« Reactie #44 Gepost op: 20 januari 2012, 19:40:05 »
Ik heb al een kweker gevonden waar "zij" te verkrijgen is. Namelijk: Horst Gewiehs GmbH. D-37285 Wehretal. e-mail: gewiehs@gmx.de
Tot nu toe kocht ik veel aparte zaakjes bij: Peter C. Nijssen - Heemstede. Heeft echter een heel andere collectie Irissen. Ook hele mooie hoor.
In dit speciaal geval ging me het alleen om de naam. Ik vind als je zelf zo'n geboorte naam draagt, dat ze dan ook in je tuin moet zijn.
De rec."Gordon"had ik ook nog nooit gezien, is ook schitterend. Ook zag ik in de genoemde catalogus Iris histrioides ""Lady Beatrix Stanley"
en his. George.
Zijn deze bolletjes geschikt om in de tuin hier in het koude noorden van Nederland te planten ?? Heb geen ervaring met histrioides.
De "Katharine Hodgkin`, doet het hier wel goed en dat is een kruising met oa. his.major.
Lida


Ik denk wel dat 'Alida' genoeg winterhard is , zeker het proberen waard. De meeste bollen koop ik  ook bij vertrouwde leveranciers , alsook bij Peter Nijssen waar ik heel tevreden over ben. 'Alida' heb ik toevallig meegebracht van een tuincentrum.
Ieper , West-Vlaanderen