Auteur Topic: Crocus 2013  (gelezen 95520 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Crocus 2013
« Reactie #30 Gepost op: 7 januari 2013, 20:59:45 »
Hier wacht deze Crocus korolkowii ‘Golden nugget’ op een straaltje zon om zich te openen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Crocus 2013
« Reactie #31 Gepost op: 7 januari 2013, 21:06:36 »
Bedankt voor het benoemen van deze site Gerrit  Pacific Bulb Society
Ik was er al wel eens eerder op aan het zoeken maar niet aan mijn favotite toegevoegt --13 --13
Maar nu staat hij er bij --7 --7

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Crocus 2013
« Reactie #32 Gepost op: 7 januari 2013, 21:08:49 »
Dat is wel iets heel speciaal Franky ! Nog nooit gezien !
Gr. Lily-Anne

Danny De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 793
  • Geslacht: Man
  • Grote bewondering voor kleine plantjes
Re:Crocus 2013
« Reactie #33 Gepost op: 7 januari 2013, 22:00:21 »
Ook hier beginnen de eerste crocussen hun bloemen te tonen.
Door het donkere weer helaas enkel aan de buitenkant...
Soms is die buitenkant wel erg mooi, zoals C. hartmannianus (Cyprus) laat zien ....
hendrik

Inderdaad Hendrik de buitenkant van de bloem is toch ook in heel wat gevallen erg mooi om te zien.
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Danny De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 793
  • Geslacht: Man
  • Grote bewondering voor kleine plantjes
Re:Crocus 2013
« Reactie #34 Gepost op: 7 januari 2013, 22:03:42 »
Een hele mooie is dat, Hendrik !  Ik hou wel van dat paars/blauw dat sterk contrasteert met het wit.

Ook hier een aangename verrassing deze morgen in de (natte) tuin.

Crocus atticus "Bowles White"  

staat met een eerste bloem boven !  :)
Bij dit duistere weer is er natuurlijk geen sprake van voor de bloem om zich te openen...  :(

Luc,
Ook al mogen de bloemen niet openkomen met dit grijze weer alleszins toch heel mooi gefotografeerd,
vooral de scherpte en die regendruppels op de bloem.
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Crocus 2013
« Reactie #35 Gepost op: 7 januari 2013, 22:31:59 »
Ja jongens, naamgeving hé !  ))8  ;D

In zijn lijvige Crocus boek wijdt Janis Ruksans 4 pagina's aan de discussie sieberi/atticus en aanverwanten.
(blz 169 tot 173)  Ik bespaar u de details, maar daarin verdedigt hij de stelling waarbij de planten uit  grofweg Kreta als sieberi en hun bloedsbroeders van het Griekse vasteland als C. atticus worden bestempeld, dus twee verschillende species, met daarbij de subspecies C. atticus ssp sublimis en C. atticus ssp nivalis.  Vroeger werd atticus als een subspecies van sieberi beschouwd.

Deze C. atticus "Bowles White" komt van bij Ruksans vandaan en staat dus ook zo in zijn catalogus.


Klopt helemaal Luc , bedankt voor deze uiteenzetting ! Soms geraak je er moeilijk uit . )--1
Ik bezit ook dit mooie Crocus boek , maar had vergeten dit na te zien.
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Crocus 2013
« Reactie #36 Gepost op: 7 januari 2013, 22:44:28 »
Hier wacht deze Crocus korolkowii ‘Golden nugget’ op een straaltje zon om zich te openen.

Het krokusseizoen komt duidelijk op gang , Frankie  ((12 Na al die grijze dagen mag de zon nu wel nog eens
tevoorschijn komen !
Ieper , West-Vlaanderen

Freddy Vleugels

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 159
  • Geslacht: Man
Re:Crocus 2013
« Reactie #37 Gepost op: 9 januari 2013, 21:00:55 »
Twee Aziaten in bloei in de tuin m.n.
.Crocus alatavicus: goed doorlatend mengsel in de volle zon (haat een beetje de zomernattigheid), groeit in de bergweiden op groetere hoogte;
. Crocus korolkowii (mix): zelfde standplaats, het grote verschil tussen de 'verschillende' korolkowii's ligt in de merktekens/kleurschakeringen op de buitenste bloembladeren (van lichtjes gespikkeld tot grote donkere vlekken).

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Crocus 2013
« Reactie #38 Gepost op: 9 januari 2013, 22:16:51 »
Prachtig, die alatavicus, Freddy - maar zó vroeg ?  --5  Bij mij is hij nog niet boven... tenminste toen ik gisteren keek, de laatste keer voor het weer onophoudelijk ging regenen...  2-)(  Morgen snel nog eens checken !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Crocus 2013
« Reactie #39 Gepost op: 9 januari 2013, 22:45:51 »
Twee Aziaten in bloei in de tuin m.n.
.Crocus alatavicus: goed doorlatend mengsel in de volle zon (haat een beetje de zomernattigheid), groeit in de bergweiden op groetere hoogte;
. Crocus korolkowii (mix): zelfde standplaats, het grote verschil tussen de 'verschillende' korolkowii's ligt in de merktekens/kleurschakeringen op de buitenste bloembladeren (van lichtjes gespikkeld tot grote donkere vlekken).

 2 super mooie Krokussen , Freddy !! ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Crocus 2013
« Reactie #40 Gepost op: 10 januari 2013, 21:47:35 »
Twee Aziaten in bloei in de tuin m.n.
.Crocus alatavicus: goed doorlatend mengsel in de volle zon (haat een beetje de zomernattigheid), groeit in de bergweiden op groetere hoogte;
. Crocus korolkowii (mix): zelfde standplaats, het grote verschil tussen de 'verschillende' korolkowii's ligt in de merktekens/kleurschakeringen op de buitenste bloembladeren (van lichtjes gespikkeld tot grote donkere vlekken).

Prachtige alatavicus Freddy !  :o
Hier doet deze soort het niet zo heel goed in pot en onder glas. Ik vermoed dat hij het onder glas (in die kas)soms te warm heeft ?
Nu ik dit zie denk ik er weer meer aan om deze toekomstig ook in de tuin te proberen. Hoe doorlatend is doorlatend Freddy ? Maw hoe heb je ongeveer het mengsel opgebouwd ? En dek je ze dan af in de zomer wanneer ze in rust zijn ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Crocus 2013
« Reactie #41 Gepost op: 11 januari 2013, 21:36:49 »
Vandaag heb ik eens grondig de krokussen nagezien in de tuin . Alle soortjes zijn nu zo goed als boven , gelukkig en blij te zien heb ik dit jaar niets verloren .( ik laat ze allemaal gans het jaar in de tuin zonder af te dekken). Wel heeft een grote groep van C. sieberi ssp. sublimis 'Tricolor' grote schade geleden door de late vorst in februari . Ook zijn enkele bollen van de mooie C. sieberi 'Hubert Edelsten' verloren gegaan . Gelukkig heb ik er nog enkele in het bollenbed . Het is toch jaar na jaar evalueren , want heb er in het verleden toch al wat verloren . De moeilijkere soortjes staan nu in het bollenbed. Zo heb ik nu ook ondervonden dat C. korolkowii het niet zo goed doet in de tuin en moet verhuizen naar het bollenbed . Nu nog de koudeprik overleven en dan kan
het krokusfeest zijn gang gaan !  ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Crocus 2013
« Reactie #42 Gepost op: 12 januari 2013, 11:52:23 »
Ja Danny, de botanische Crocussen zijn niet altijd even "makkelijk".
C. korolkowii ben ik ook al kwijt gespeeld in de tuin en "Tricolor" ziet inderdaad ook af buiten in een kwade winter  :(.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2013, 12:54:26 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Crocus 2013
« Reactie #43 Gepost op: 12 januari 2013, 11:53:46 »
Ja jongens, naamgeving hé !  ))8  ;D

In zijn lijvige Crocus boek wijdt Janis Ruksans 4 pagina's aan de discussie sieberi/atticus en aanverwanten.
(blz 169 tot 173)  Ik bespaar u de details, maar daarin verdedigt hij de stelling waarbij de planten uit  grofweg Kreta als sieberi en hun bloedsbroeders van het Griekse vasteland als C. atticus worden bestempeld, dus twee verschillende species, met daarbij de subspecies C. atticus ssp sublimis en C. atticus ssp nivalis.  Vroeger werd atticus als een subspecies van sieberi beschouwd.

Deze C. atticus "Bowles White" komt van bij Ruksans vandaan en staat dus ook zo in zijn catalogus.


Hier nu ook Crocus 'Bowles White' in bloei.
Ik heb de naam nog maar even zo gelaten want ik zal binnenkort zelf kunnen lezen wat Janis Ruksans hierover geschreven heeft.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Crocus 2013
« Reactie #44 Gepost op: 12 januari 2013, 12:05:28 »
 ;D ;D ;D

Je hebt hem zelfs open kunnen fotograferen, Gerrit !  8)
Dat is mij nog niet gelukt...  :(
Harelbeke-West-Vlaanderen