Auteur Topic: Vleesetende planten  (gelezen 83951 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Vleesetende planten
« Gepost op: 12 april 2010, 15:54:11 »
Ik heb in de tuin ook enkele vleesetende planten staan,
hier een foto van de eerste die bloeit:

Pinguicula grandiflora

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Vleesetende planten
« Reactie #1 Gepost op: 12 april 2010, 18:30:46 »
Mooie plant Wim, welke cultuurvereisten vraagt die?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #2 Gepost op: 13 april 2010, 11:42:30 »
Mooie plant Wim, welke cultuurvereisten vraagt die?

Dank u Frankie,
hij staat al enkele jaren buiten in een "moerasje" samen met enkele andere "vleeseters". Dus in een grondmengsel van pure turf en rivierzand (50/50) en altijd vochtig tot nat. Hij is perfect winterhard.

Freddy Van De Winckel

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 50
  • Geslacht: Man
Re: Vleesetende planten
« Reactie #3 Gepost op: 13 april 2010, 21:16:32 »
Prachtige plantjes Wim.
Al enkele jaren probeer ik ze in bloei te krijgen, wat me tot nu toe niet echt gelukt is.
Ze staan ook in een moerasje maar dan wel in een gewone rotsplanten grond.
Als het dit jaar niet goed meevalt probeer ik jou grondmengsel eens.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #4 Gepost op: 13 april 2010, 22:36:24 »
Prachtige plantjes Wim.
Al enkele jaren probeer ik ze in bloei te krijgen, wat me tot nu toe niet echt gelukt is.
Ze staan ook in een moerasje maar dan wel in een gewone rotsplanten grond.
Als het dit jaar niet goed meevalt probeer ik jou grondmengsel eens.

Dank u Freddy,

normaal bloeit P. grandiflora gemakkelijk, ze staan wel graag in de volle zon en in zure grond. Pinguicula vulgaris is ietsje moeilijker in bloei te krijgen.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #5 Gepost op: 10 mei 2010, 17:38:18 »
Een bekerplant die hier nu in bloei staat; de eerlijkheid gebied mij wel om te zeggen dat ik deze net gekocht heb.
De andere bekerplanten die al een tijdje in mijn tuin staan hebben net hun bloemknoppen ontwikkelt en het zal nog wel een week of drie duren eer ze bloeien.

Sarracenia flava "Heavy veined form" x oreophila

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Vleesetende planten
« Reactie #6 Gepost op: 10 mei 2010, 21:55:49 »
Deze vleeseter is precies echt gevaarlijk, Wim, hij zit in een kooi. Prachtig ding overigens. Waar haal je zulke noviteiten?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #7 Gepost op: 10 mei 2010, 22:45:37 »
Deze vleeseter is precies echt gevaarlijk, Wim, hij zit in een kooi. Prachtig ding overigens. Waar haal je zulke noviteiten?

 :D :D

Hij staat buiten in een klein moerasje... voor een afsluitingsdraad waarlangs er wat verder frambozen groeien, vandaar. Deze komt van de tuindagen van Beervelde,van op de stand van Cathy.
Sarracenia worden al jaren gekruist en er zijn zelfs honderden genaamde hybriden. Als je kijkt op de zaadlijsten van bijvoorbeeld de ICPS (= International Carnivorous Plant Society) kun je zien hoeveel verschillende en soms ingewikkelde kruisingen er al bestaan.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2010, 15:45:27 »
Eén van de weinige Pinguicula soorten die kalk verdragen. Groeit hier sinds twee jaar in tufsteen.

Pinguicula mundii

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Vleesetende planten
« Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2010, 19:41:31 »
In een tufsteen begot, verdraagt die dan gemakkelijk drogere omstandigheden?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #10 Gepost op: 18 mei 2010, 20:07:37 »
In een tufsteen begot, verdraagt die dan gemakkelijk drogere omstandigheden?

Niet echt droog, de tufsteen staat in een trog zonder drainage-gat waardoor de steen altijd vochtig blijft.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #11 Gepost op: 19 mei 2010, 09:15:20 »
Nog ééntje, ook in tufsteen:

Pinguicula dertosensis

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesetende planten
« Reactie #12 Gepost op: 15 juli 2010, 09:07:35 »
de vleesetende planten is ook een nieuw project voor mij - ik had wel al enkele jaren wat sarracaenia's in een ondiep gedeelte van de vijver
staan en die deden het vrij goed  , maar sinds dit jaar heb ik een andere nog " voorlopige " test opstelling gemaakt .
De planten staan in 2 groene gesloten curver bakken waar ik onderaan ( aan de zijkant ) een aantal gaten heb gemaakt - zodat de bakken in contact komen met het vijverwater en dat er uitwisseling mogelijk is .De bakken zijn gevuld met eerst een laag argex en dan pure turf gemengd met wat perliet en veenmos .Daarin heb ik de winterharde vleeseters gezet - sommige met hun potje , andere rechtstreeks in de turf.
De achterste zijn dus sarracaenia soorten en op de tufsteen staan pinguicula grandiflora ( winterhard ) deze hebben al gebloeid ( blauw ) er staan ook 3 soorten zonnedauw in : de rotundofolia en een andere die binnen zal moeten overwinteren en ook een heel kleine die zichzelf had gezaaid in de pot van een andere vleeseter die ik kocht- ik heb er ook enkele rietorchissen bijgezet, omdat die hetzelfde substraat ook wel zullen lusten ( is een test en hebben toch mooi gebloeid )  op de andere steen stonden een aantal mexicaanse pinguiculla , maar die rots stond wat te hoog en dus niet nat genoeg - die staan nu in een ander bakje want die moeten toch binnen overwinteren .Er staat ook een venus vliegenvanger in die onlangs een bloemstengel begon te maken - die zou ook buiten moeten kunnen overwinteren ( afwachten of dat lukt ) Die bloemstengel kan je het eerste jaar best niet laten opkomen ,omdat dit teveel energie van de plant vraagt , maar je kan die in stukjes snijden en stekken - dat ben ik natuurlijk aan het proberen -( zien wat er van komt )
De 2 bakken zullen na de winter ( als het geheel de winter goed heeft overleefd ) vervangen worden door een zwarte langwerpige , ondiepe kuip die minder zal opvallen en beter tegen de weersinvloeden zal bestand zijn
groetjes
Lily-Anne

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Vleesetende planten
« Reactie #13 Gepost op: 16 juli 2010, 09:16:50 »
de vleesetende planten is ook een nieuw project voor mij - ik had wel al enkele jaren wat sarracaenia's in een ondiep gedeelte van de vijver
staan en die deden het vrij goed  , maar sinds dit jaar heb ik een andere nog " voorlopige " test opstelling gemaakt .
De planten staan in 2 groene gesloten curver bakken waar ik onderaan ( aan de zijkant ) een aantal gaten heb gemaakt - zodat de bakken in contact komen met het vijverwater en dat er uitwisseling mogelijk is .De bakken zijn gevuld met eerst een laag argex en dan pure turf gemengd met wat perliet en veenmos .Daarin heb ik de winterharde vleeseters gezet - sommige met hun potje , andere rechtstreeks in de turf.
De achterste zijn dus sarracaenia soorten en op de tufsteen staan pinguicula grandiflora ( winterhard ) deze hebben al gebloeid ( blauw ) er staan ook 3 soorten zonnedauw in : de rotundofolia en een andere die binnen zal moeten overwinteren en ook een heel kleine die zichzelf had gezaaid in de pot van een andere vleeseter die ik kocht- ik heb er ook enkele rietorchissen bijgezet, omdat die hetzelfde substraat ook wel zullen lusten ( is een test en hebben toch mooi gebloeid )  op de andere steen stonden een aantal mexicaanse pinguiculla , maar die rots stond wat te hoog en dus niet nat genoeg - die staan nu in een ander bakje want die moeten toch binnen overwinteren .Er staat ook een venus vliegenvanger in die onlangs een bloemstengel begon te maken - die zou ook buiten moeten kunnen overwinteren ( afwachten of dat lukt ) Die bloemstengel kan je het eerste jaar best niet laten opkomen ,omdat dit teveel energie van de plant vraagt , maar je kan die in stukjes snijden en stekken - dat ben ik natuurlijk aan het proberen -( zien wat er van komt )
De 2 bakken zullen na de winter ( als het geheel de winter goed heeft overleefd ) vervangen worden door een zwarte langwerpige , ondiepe kuip die minder zal opvallen en beter tegen de weersinvloeden zal bestand zijn
groetjes
Lily-Anne


Naar mijn ervaring zijn alle Sarracenia's winterhard in België.

Orchis praetermissa zal het daar idd ook wel goed in doen.

Bij de zonnedauwen zijn er drie alleszins goed winterhard. Drosera rotundifolia, D. anglica en D. intermedia, ik heb nog nooit gehoord van een andere soort zonnedauw die ook echt winterhard is, jij?

Bij de Pings zijn er wel een heleboel winterharde, vele er van zijn echter niet bekend en bijna niet te verkrijgen. Degene die wel algemeen te verkrijgen zijn, zijn P. grandiflora en P. vulgaris.
Ik heb hier ook nog twee soorten in tufsteen staan: nl. P. dertosensis en P. mundii en deze hebben het al twee jaar buiten overleeft. En sinds dit jaar heb ik ook P. corsica buiten staan in een moeras.

Ik heb Dionaea al twee maal buiten geprobeerd en al twee keer verloren tijdens de winter. Hopelijk heb jij meer geluk.

Ook Darlingtonia californica zou winterhard moeten zijn, heb ik dit jaar ook buiten aangeplant, dus we zullen zien.

Er zijn ook nog enkele andere orchideeën (zie lijstje hieronder) die je erbij kunt proberen:

Calopogon tuberosus
Calopogon tuberosus ‘Album’
Cypripedium acaule
Dactylorhiza sphagnicola
Eleorchis japonicum
Eleorchis japonicum ‘Album’
Elepogon (Eleorchis x Pogonia)
Epipactis palustris
Habenaria radiata
Pogonia japonica
Pogonia ophioglossoides

« Laatst bewerkt op: 16 juli 2010, 17:16:50 door Wim Boens »

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesetende planten
« Reactie #14 Gepost op: 22 juli 2010, 08:46:36 »
Hallo Wim,
Bedoel je dat de orchideeën die je opsomde ook zouden kunnen overleven in een moeras met durf en vrij vochtig ? Dan is het nog alleen kwestie van die ergens te kunnen kopen - waar heb jij die gehaald en staan ze bij jou tussen je vleeseters winter en zomer buiten ?
groetjes
Lily-Anne
 citaat:
Calopogon tuberosus
Calopogon tuberosus ‘Album’
Cypripedium acaule
Dactylorhiza sphagnicola
Eleorchis japonicum
Eleorchis japonicum ‘Album’
Elepogon (Eleorchis x Pogonia)
Epipactis palustris
Habenaria radiata
Pogonia japonica
Pogonia ophioglossoides