Auteur Topic: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013  (gelezen 54736 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #90 Gepost op: 31 december 2013, 10:07:10 »
Onvermijdelijk horen er bij de highlights van dit jaar nog enkele steenbreekjes. Ik zal mij beperken tot twee planten, anders wordt dit hier weer een saxentopic.
De eerste is we een bijzonder opvallende dame, luisterend naar de naam 'Coolock Kate', met geen enkele andere Sax te verwarren. Ze staat in een klein trogje met ander fraai gezelschap, toevallig ook weer saxen.
De tweede is zo mogelijk nog spectaculairder: Saxifraga x dinninaris 'Ray Woodliffe, een kruising tussen S. columnaris en S. dinnikii. Tja, uit twee prachtouders, komt dan ook een prachtkind voort. Deze planten houden eigenlijk niet zo van onze natte winters, maar deze cultivar heeft daar geen problemen mee. Hij staat nu bijna twee jaar in weer en wind en het deert hem niet. Dit is één van de allerbeste cultivars van de laatste jaren!

Ik ben het roerend met je eens Frankie ! Saxifraga x dinninaris 'Ray Woodliffe ' is inderdaad één van de allerbeste introducties van de laatste jaren. Ik geef hem ook een dikke 10.
'Coolock Kate ' mag er ook zijn .Gek genoeg is het een kleurtje wat een aantal liefhebbers niet zo bevalt. Je bent er voor of tegen. Ik ben voor. De middelste foto vind ik gewoonweg schitterend en de best mogelijke reclame voor de hobby en de Saxen. Mooi die kleuren van de bloemen in combinatie met die ruige stenen. Zou zo uit de natuur kunnen komen!         
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #91 Gepost op: 31 december 2013, 10:09:52 »
Ik sta misschien een stap verder omdat mijn plant misschien van 'een stap dichter' komt. Het zaad dat ik verzamelde komt van planten die op zo'n goeie 1000 m stonden, de uwe wellicht veel hoger? Van op die geringe hoogte is het misschien een plant die zich in ons laagland wat beter zal aanpassen.

Ik denk dat ik de zaden heb verzameld op zo'n 1700m of iets dergelijks .Maar het zou ermee kunnen te maken hebben Frankie.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #92 Gepost op: 31 december 2013, 10:10:31 »
Ik zou eens moeten zien, wellicht heb ik daar iets van staan in de kraamafdeling.

 3)) 3)) 3))
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #93 Gepost op: 31 december 2013, 10:20:05 »
Nog enkele bloeimomenten uit de tuin die mij gelukkig stemden dit jaar  3))
Androsace bulleyana voor het eerst in bloei bij mij
Asperula daphneola deed het bijzonder goed dit jaar
Dactylorhiza "Eskimo Nell" bloeide niet alleen opnieuw, hij bleek zich ontdubbeld te hebben !  3))
Daphne petrea grandiflora heeft de aanpassing in zijn tufhole achter de rug en bloeide opnieuw na een jaar onderbreking !
Die rode Andro zal ook altijd beklijven hé Luc. Toch zo'n zonde dat ie niet doorlevend is...anders werd het waarschijnlijk de populairste Andro allertijden ......
Je hebt daar een heel goeie vorm van Asperula daphneola . Meestal zie je hier altijd vormen die veel lichter bloeien.
Ja die Dactylorhiza is natuurlijk evenzeer een ware topper. Ik ben echt benieuwd naar de mijne....Want ik heb hier de flater van 2013 begaan met deze plant....Met het wieden had ik er per ongeluk de nieuwe rozet afgestoten .....Zou hij dat overleven ?
Pertraea's in de tuf zijn niet altijd een groot succes qua bloemrijkheid ,maar hier zien we dat het wel heel goed kan gaan. Prachtig zonder meer. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #94 Gepost op: 31 december 2013, 10:24:43 »
 )2) )2)

Door de foto's van mijn tuf"berg" scrollend vond ik ook heel wat bevredigende momenten terug.
De tevredenheid is des te groter  3)) omdat hij heel wat planten herbergt waar ik in het verleden in de klassieke rotstuin niet mee weg kwam....  )1)

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #95 Gepost op: 31 december 2013, 10:27:29 »
Ja die Dactylorhiza is natuurlijk evenzeer een ware topper. Ik ben echt benieuwd naar de mijne....Want ik heb hier de flater van 2013 begaan met deze plant....Met het wieden had ik er per ongeluk de nieuwe rozet afgestoten .....Zou hij dat overleven ?

oeps, wreed accident natuurlijk...  )3)
Het hangt misschien van het tijdstip af - als dat niet te laat op het seizoen was kun je nog hopen dat hij ondergronds nog aan de slag is gegaan...  )1)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #96 Gepost op: 31 december 2013, 10:32:31 »
)2) )2)

Door de foto's van mijn tuf"berg" scrollend vond ik ook heel wat bevredigende momenten terug.
De tevredenheid is des te groter  3)) omdat hij heel wat planten herbergt waar ik in het verleden in de klassieke rotstuin niet mee weg kwam....  )1)

Jawadde zeg, dat ziet er al behoorlijk spectaculair uit, Luc!  6))  8))
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #97 Gepost op: 31 december 2013, 10:36:59 »
Alvorens ik aan zilver en goud begin eerst tijd voor brons ....Zilver en goud zijn weg gelegd voor 2 toppers van plantenmomenten . Zoals eerder gezegd komt goud om 23.59 h .... 7))

Brons is voor de rotsplant van het jaar hier in Rumst .
Een rotsplant die zowat  4 en een halve maand aan een stuk bloeit . Hoeveel zijn er dan die dat kunnen ?
En ook nog is start met bloemen als het gros van de andere rotsplanten het laat afweten. Gestart in de eerste week van juli en de laatste bloemen kon ik noteren in de helft van november ! Ideale periode .
Heeft ook nog is een kleur die tot de verbeelding spreekt....blauw is toch geliefd ?
Cyananthus lobatus x microphyllus 'Sherriffs ' .....(alleen zijn lange naam is misschien een nadeel ...) 
Het zullen planten met een straffe cv moeten zijn om deze jongen de komende jaren weg te duwen van het podium.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #98 Gepost op: 31 december 2013, 10:41:10 »
)2) )2)
Door de foto's van mijn tuf"berg" scrollend vond ik ook heel wat bevredigende momenten terug.
De tevredenheid is des te groter  3)) omdat hij heel wat planten herbergt waar ik in het verleden in de klassieke rotstuin niet mee weg kwam....  )1)

Jouw bergje heeft een spectaculaire metamorfose ondergaan Luc. Naast het geheel -uiteraard- springt er voor mij vooral die Viola uit. Bijzonder bloeirijk ! Is dat die kruising ?   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #99 Gepost op: 31 december 2013, 11:02:08 »

Jouw bergje heeft een spectaculaire metamorfose ondergaan Luc. Naast het geheel -uiteraard- springt er voor mij vooral die Viola uit. Bijzonder bloeirijk ! Is dat die kruising ?   

Dat heb je goed gezien, Kris !  Het is V. cazorlenzis x V. delphinanta !  Dat is er ook eentje die ik vroeger nooit door de winter kreeg, maar nu, tussen de tufstenen, heeft hij zelfs de afgrijselijke winter 2012/2013 probleemloos doorgemaakt zoals je ziet.
Ik hoop nu maar dat hij die prestatie herhaalt !  6))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #100 Gepost op: 31 december 2013, 12:17:31 »
Prachtige Foto's allemaal en natuurlijk momenten.
Die prachtige Androsace bulleyana die je toonde Luc staat bij mij al enkel jaren als foto op mijn computer als achtergrond.
Als ik hem opstart komt hij prachtig in beeld.
De foto had ik gemaakt in Engeland toen we naar de Wisley Garden gingen.
Dat was ook een prachtig moment.
Maar ik heb op mijn http://www.flickr.com/photos/mountainfan/sets/ nieuwe foto's gezet van de reis naar de Alpine Garden society early spring show vorig jaar.
Dat was ook prachtig.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #101 Gepost op: 31 december 2013, 12:38:53 »
Nog enkele bloeimomenten uit de tuin die mij gelukkig stemden dit jaar  3))

Androsace bulleyana voor het eerst in bloei bij mij

Een geweldig plantje, dat hij niet langlevend is hoeft niet erg te zijn. Wij doen als plantenliefhebber toch niet anders dan zaaien? Maar ook de zaadopkweek is niet makkelijk, heb ik ervaren. Van de ongeveer 10 zaailingen van het jaar 2012, zijn er nog maar twee over. De opkweek uit zaad duurt blijkbaar langer dan 1 jaar. Dus a.s lente hoop ik dan eindelijk 2 bloeiende planten te hebben.

(Link naar bijlage)

Asperula daphneola deed het bijzonder goed dit jaar
(Link naar bijlage)

Dactylorhiza "Eskimo Nell" bloeide niet alleen opnieuw, hij bleek zich ontdubbeld te hebben !  3))

Is dat Westvlaams voor gehalveerd?

(Link naar bijlage)

Daphne petrea grandiflora heeft de aanpassing in zijn tufhole achter de rug en bloeide opnieuw na een jaar onderbreking !

Een prachtig kleinood, terecht hier getoond. Voor mij verrassend dat hij het toch doet op de tuf


« Laatst bewerkt op: 31 december 2013, 12:49:32 door Gerrit Eijkelenboom »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15584
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #102 Gepost op: 31 december 2013, 13:58:44 »
Dat heb je goed gezien, Kris !  Het is V. cazorlenzis x V. delphinanta !  Dat is er ook eentje die ik vroeger nooit door de winter kreeg, maar nu, tussen de tufstenen, heeft hij zelfs de afgrijselijke winter 2012/2013 probleemloos doorgemaakt zoals je ziet.
Ik hoop nu maar dat hij die prestatie herhaalt !  6))

Ik stel nu vast dat hij "tussen" de stenen rijker bloeit als "in" de stenen Luc. Fantastische bloemenshow .
Ik heb beide ouders (in de tuf). V. delphinanta is daarbij veruit de rijkste  bloeier van de 2.
V. cazorlensis groeit goed maar geeft maar spaarzaam bloemen (die wel groter zijn en ook mooier gekleurd zijn dan die van delphinantha ) Ik denk wel dat deze kruising echt het allerbeste van de 2 soorten heeft gebundeld ! Maar is aanschaffen en dan tussen ipv in de tuf.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Henk Wolfs

  • Junior
  • **
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #103 Gepost op: 31 december 2013, 15:23:38 »
2013.
Spectaculair was het,
Maar dit toch even niet;
Wel leerzaam, zeker, alleszins!
En uiteindelijk zelfs nog passend op de dag van 31 december.

Voor iedereen de beste wensen voor het nieuwe seizoen.

Met vriendelijke groeten,
Henk Wolfs
KLEIN > kleiner > mooist

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #104 Gepost op: 31 december 2013, 15:35:48 »
Nog enkele bloeimomenten uit de tuin die mij gelukkig stemden dit jaar  3))

Androsace bulleyana voor het eerst in bloei bij mij

Een geweldig plantje, dat hij niet langlevend is hoeft niet erg te zijn. Wij doen als plantenliefhebber toch niet anders dan zaaien? Maar ook de zaadopkweek is niet makkelijk, heb ik ervaren. Van de ongeveer 10 zaailingen van het jaar 2012, zijn er nog maar twee over. De opkweek uit zaad duurt blijkbaar langer dan 1 jaar. Dus a.s lente hoop ik dan eindelijk 2 bloeiende planten te hebben.

Dat wordt genieten Gerrit !  Dan kunnen we al een plaatsje reserveren voor de foto's hier !

(Link naar bijlage)

Asperula daphneola deed het bijzonder goed dit jaar
(Link naar bijlage)

Dactylorhiza "Eskimo Nell" bloeide niet alleen opnieuw, hij bleek zich ontdubbeld te hebben !  3))

Is dat Westvlaams voor gehalveerd?
))4 ))4  Niet alleen Westvlaams hoor Gerrit !  En wel degelijk = verdubbelen
Kijk maar hier : http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/ontdubbelen  10))


(Link naar bijlage)

Daphne petrea grandiflora heeft de aanpassing in zijn tufhole achter de rug en bloeide opnieuw na een jaar onderbreking !

Een prachtig kleinood, terecht hier getoond. Voor mij verrassend dat hij het toch doet op de tuf

Hij zal straks zijn 3e seizoen beginnen, Gerrit, zien of hij het verder volhoudt


Harelbeke-West-Vlaanderen