Auteur Topic: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013  (gelezen 54469 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #120 Gepost op: 31 december 2013, 23:26:52 »
Omdat het verbluffende blauw niet in dit draadje zal mogen ontbreken!
Met vriendelijke groeten,
Henk Wolfs

Verbluffend mooi Henk ! Ook tijdens de laatste minuten  van 2013 ......... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #121 Gepost op: 1 januari 2014, 00:16:40 »
Het was een lange vermoeiende klim om er te geraken ....Veel zweet en gehijg ....
Na veel afzien bereikten we de eerste sneeuwveldjes .....En we ontdekten Crocus veluchensis ....Maar we zochten nog wat anders ....Dus verder afzien en klimmen ......
En .....YES !     Bij de volgende sneeuwveldjes , nog hogerop stond ie dan ....
De enige echte Crocus scardicus , lang leve Macedonië ....Prachtig land met de allermooiste Crocus ....
Ook Crocus  cvijicii heeft er zijn plekje ..........
Eh voila , topper van 2013 ..............
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #122 Gepost op: 1 januari 2014, 00:35:01 »
We hadden het kunnen weten Kris !  Waar het hart van vol is loopt de mond ....  ((6 ((6 ((6 ((6

Overigens, voor de trotse bezitters van de VRV kalender zal foto 4 geen onbekende zijn !  10))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #123 Gepost op: 1 januari 2014, 00:36:29 »
Omdat het verbluffende blauw niet in dit draadje zal mogen ontbreken!

Met vriendelijke groeten,
Henk Wolfs

Blauw... blauwer.... blauwst !!!  Ik ben blauw van jaloezie, Henk !  Prachtig !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #124 Gepost op: 1 januari 2014, 00:55:03 »
We hadden het kunnen weten Kris !  Waar het hart van vol is loopt de mond ....  ((6 ((6 ((6 ((6
Overigens, voor de trotse bezitters van de VRV kalender zal foto 4 geen onbekende zijn !  10))

Jawel Luc ...ik had een vermoeden dat ik niet iedereen zou verbazen ....Maar het moment was er niet minder "toppie " om !
Ik kan overigens iedereen Macedonië warm aanbevelen ! Prachtig land , prachtige natuur en prachtige planten !   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #125 Gepost op: 1 januari 2014, 02:08:02 »
Het was een lange vermoeiende klim om er te geraken ....Veel zweet en gehijg ....
Na veel afzien bereikten we de eerste sneeuwveldjes .....En we ontdekten Crocus veluchensis ....Maar we zochten nog wat anders ....Dus verder afzien en klimmen ......
En .....YES !     Bij de volgende sneeuwveldjes , nog hogerop stond ie dan ....
De enige echte Crocus scardicus , lang leve Macedonië ....Prachtig land met de allermooiste Crocus ....
Ook Crocus  cvijicii heeft er zijn plekje ..........
Eh voila , topper van 2013 ..............

Kijk eens aan, crocussen in the wild, ja die vierde foto herkende ik natuurlijk ook direct.
Macedonië....absoluut een plaats waar ik ook wel een zou willen komen, 't schijnt dat daar saxen groeien ook,  11))
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #126 Gepost op: 1 januari 2014, 13:04:13 »
Het was een lange vermoeiende klim om er te geraken ....Veel zweet en gehijg ....
Na veel afzien bereikten we de eerste sneeuwveldjes .....En we ontdekten Crocus veluchensis ....Maar we zochten nog wat anders ....Dus verder afzien en klimmen ......
En .....YES !     Bij de volgende sneeuwveldjes , nog hogerop stond ie dan ....
De enige echte Crocus scardicus , lang leve Macedonië ....Prachtig land met de allermooiste Crocus ....
Ook Crocus  cvijicii heeft er zijn plekje ..........
Eh voila , topper van 2013 ..............

Heel tof kris dat we mogen meegenieten van deze prachtige beelden !  6)) 3))  Crocus veluchensis is me wel bekend en heeft enkele heel mooie cv's . Crocus cvijicii en Crocus scardicus zijn me minder bekend , maar wat is die scardicus toch wel een "beauty" , heel apart !!!  ((6 ((6 ((6 Je hebt waarschijnlijk een heel eind mogen klimmen vooraleer je deze Krokussen kon bewonderen . Ik zie hier in mijn krokusboek staan dat scardicus voorkomt tussen de 1700 en 2500 meter . Ik kan er wel inkomen dat dit  het moment van 2013 was !  _02
Crocus scardicus is waarschijnlijk moeilijk om te kweken want ik kan me niet herinneren deze ooit al gezien te hebben in cultuur .Ooit ga ik ook op krokusjacht ...... dit moet wel genieten zijn !!! 3))
« Laatst bewerkt op: 1 januari 2014, 13:07:19 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #127 Gepost op: 1 januari 2014, 15:23:49 »
Nog enkele bloeimomenten uit de tuin die mij gelukkig stemden dit jaar  3))

Androsace bulleyana voor het eerst in bloei bij mij

Een geweldig plantje, dat hij niet langlevend is hoeft niet erg te zijn. Wij doen als plantenliefhebber toch niet anders dan zaaien? Maar ook de zaadopkweek is niet makkelijk, heb ik ervaren. Van de ongeveer 10 zaailingen van het jaar 2012, zijn er nog maar twee over. De opkweek uit zaad duurt blijkbaar langer dan 1 jaar. Dus a.s lente hoop ik dan eindelijk 2 bloeiende planten te hebben.

Dat wordt genieten Gerrit !  Dan kunnen we al een plaatsje reserveren voor de foto's hier !

(Link naar bijlage)

Asperula daphneola deed het bijzonder goed dit jaar
(Link naar bijlage)

Dactylorhiza "Eskimo Nell" bloeide niet alleen opnieuw, hij bleek zich ontdubbeld te hebben !  3))

Is dat Westvlaams voor gehalveerd?
))4 ))4  Niet alleen Westvlaams hoor Gerrit !  En wel degelijk = verdubbelen
Kijk maar hier : http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/ontdubbelen  10))


Ontdubbelen is een heel mooi woord. Het komt niet voor in Van Dale, niet in Koenen, noch in diverse internetwoordenboeken. En wel in "het Vlaams woordenboek" Ik moet dus concluderen dat het idd een Vlaams woord is. Ikzelf heb het nog nooit gehoord. Ont betekent 'het ontdoen van' en een 'tegenstelling' Denk aan ontheiligen, ontmoedigen, ontmaagden. Dus ontdubbelen betekent, de tegenstelling van dubbel, of niet meer dubbel. Je zou het woord splitsen kunnen gebruiken.
Pas als je de twee orchideeën hebt gesplitst, zijn ze ontdubbeld


(Link naar bijlage)

Daphne petrea grandiflora heeft de aanpassing in zijn tufhole achter de rug en bloeide opnieuw na een jaar onderbreking !

Een prachtig kleinood, terecht hier getoond. Voor mij verrassend dat hij het toch doet op de tuf

Hij zal straks zijn 3e seizoen beginnen, Gerrit, zien of hij het verder volhoudt


« Laatst bewerkt op: 1 januari 2014, 15:34:47 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #128 Gepost op: 1 januari 2014, 16:48:12 »
Nog enkele bloeimomenten uit de tuin die mij gelukkig stemden dit jaar  3))

Androsace bulleyana voor het eerst in bloei bij mij

Een geweldig plantje, dat hij niet langlevend is hoeft niet erg te zijn. Wij doen als plantenliefhebber toch niet anders dan zaaien? Maar ook de zaadopkweek is niet makkelijk, heb ik ervaren. Van de ongeveer 10 zaailingen van het jaar 2012, zijn er nog maar twee over. De opkweek uit zaad duurt blijkbaar langer dan 1 jaar. Dus a.s lente hoop ik dan eindelijk 2 bloeiende planten te hebben.

Dat wordt genieten Gerrit !  Dan kunnen we al een plaatsje reserveren voor de foto's hier !

(Link naar bijlage)

Asperula daphneola deed het bijzonder goed dit jaar
(Link naar bijlage)

Dactylorhiza "Eskimo Nell" bloeide niet alleen opnieuw, hij bleek zich ontdubbeld te hebben !  3))

Is dat Westvlaams voor gehalveerd?
))4 ))4  Niet alleen Westvlaams hoor Gerrit !  En wel degelijk = verdubbelen
Kijk maar hier : http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/ontdubbelen  10))


Ontdubbelen is een heel mooi woord. Het komt niet voor in Van Dale, niet in Koenen, noch in diverse internetwoordenboeken. En wel in "het Vlaams woordenboek" Ik moet dus concluderen dat het idd een Vlaams woord is. Ikzelf heb het nog nooit gehoord. Ont betekent 'het ontdoen van' en een 'tegenstelling' Denk aan ontheiligen, ontmoedigen, ontmaagden. Dus ontdubbelen betekent, de tegenstelling van dubbel, of niet meer dubbel. Je zou het woord splitsen kunnen gebruiken.
Pas als je de twee orchideeën hebt gesplitst, zijn ze ontdubbeld


(Link naar bijlage)

Daphne petrea grandiflora heeft de aanpassing in zijn tufhole achter de rug en bloeide opnieuw na een jaar onderbreking !

Een prachtig kleinood, terecht hier getoond. Voor mij verrassend dat hij het toch doet op de tuf

Hij zal straks zijn 3e seizoen beginnen, Gerrit, zien of hij het verder volhoudt


Heb net een flesje bokbier "ontdubbeld" , dus bij het andere flesje uit het doosje gehaald........ 6)) _04
« Laatst bewerkt op: 1 januari 2014, 16:50:38 door Gerard Verweij »

Henk Wolfs

  • Junior
  • **
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #129 Gepost op: 2 januari 2014, 22:38:05 »
Ontdubbelen; in de administratie- en ICT-wereld een al jaren gangbaar woord (ook in Nederland). Het gaat dan om het zuiveren van gegevensbestanden, nl. het verwijderen van doublures daarin.

Ik denk dat Luc wil aangeven dat hij een plant heeft die eerst dubbelbloemig was en nu als enkelbloemige door het leven moet.

De natuur dwingt ons in zo'n geval tot creatief taalgebruik.
Met enig voorstellingsvermogen zou toch een overeenkomstigheid tussen beide, die het gebruik van 'ontdubbelen' door Luc zou mogen rechtvaardigen, kunnen worden waargenomen.

Met vriendelijke groeten,
Henk Wolfs


 
« Laatst bewerkt op: 2 januari 2014, 22:48:07 door Henk Wolfs »
KLEIN > kleiner > mooist

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #130 Gepost op: 3 januari 2014, 10:04:10 »
Welaan, dat is mooi. Het ontdubbelen van bestanden. Het wegdoen van dubbele eenheden. Een geheel andere betekenis van het woord. Maar wel heel spitsvondig.

In het geval van Luc's orchidee: Ik denk niet dat Luc het heeft over een dubbelbloemige orchidee, (gevuldbloemig) want die bestaat niet bij deze soort. (bij mijn weten)

Hij bedoelt denk ik te zeggen dat er vorig jaar 1 bloeisteel stond en nu twee. Maar dat heet verdubbelen.

Sommige bolgewassen kunnen zich spontaan ontdubbelen, bv als ze stolonen hebben. Dat zijn torpedo-achtige bollen, die zich van de hoofdbol verwijderen. Bij sommige Arisaema's is dat het geval en dan krijg je een kring van jonge plantjes die rond de moederplant staan en dan als zelfstandige plant later door het leven gaan.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #131 Gepost op: 3 januari 2014, 11:54:55 »

Hij bedoelt denk ik te zeggen dat er vorig jaar 1 bloeisteel stond en nu twee. Maar dat heet verdubbelen.


Je hebt het bij het rechte eind Gerrit, maar in het Vlaams wordt voor dit fenomeen ook "ontdubbelen" gebruikt - zie ook mijn hogere link naar het Vlaams woordenboek !
Toch mooi die diversiteit en rijkdom in onze zelfde taal die dan toch weer niet helemaal dezelfde blijkt  11))
Alvast dank voor de steun, Henk !  6))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #132 Gepost op: 3 januari 2014, 11:59:03 »
Overigens moet het begin van 2014 niet noodzakelijk het einde zijn van deze thread om onze hoogtepunten uit 2013 te laten zien !  ))8 :P

De overweldigende bloei van mijn Hepatica japonica "Hakurin" zorgde vorig jaar voor een vroeg hoogtepunt, vooral omdat hij het jaar voordien niet één bloempje had geproduceerd.  In 2013 maakte hij die nalatigheid ruimschoots goed !

Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #133 Gepost op: 3 januari 2014, 12:16:33 »
Verbluffend.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Mooiste planten en plantenmomenten van 2013
« Reactie #134 Gepost op: 3 januari 2014, 12:52:04 »
Mooi potteke Luc, het wachten wel waard geweest in iedergeval, "ontdubbelt" of "verdubbelt" ))5 _010 maakt niet uit. Hij is schoan !!! ;D.