Auteur Topic: Azalea's en rhododendron  (gelezen 41299 keer)

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Azalea's en rhododendron
« Gepost op: 24 april 2014, 21:35:48 »
Azalea's en rhododendrons zijn niet 100% een rotsplant maar elke rotstuin heeft wel een hoekje die moet worden ingeplant met een heester. In de schaduw of halfschaduw passen die type planten daar ideaal voor.

Mijn voorkeur gaat uit naar de 'Harde Gentse'.
Tussen 1800 en 1860 ontstonden in Gent heel wat nieuwe azalea's uit kruisingen van rhododendron ponticum en andere Amerikaanse species. Nieuwe benaamde kruisingen verschenen in " de gazette van gent" (lees algemene catalogus voor heel wat planten). Het waren prachtige lito's van hoe de planten er uit zagen. De planten verspreiden zich over de zeven zeeën en ze geraakten langzamerhand in de vergetelheid.

In 2000 zijn er enkele liefhebbers (oa. Rosine Matthijs en Leon De clerq) begonnen met het heropzoeken van de oude lito's. Met deze lito's zijn ze naar heel wat arboretums gegaan (vb. beervelde, kalmthout, bokrijk, sheffield, arnold arboretum ...) om stokoude planten (circa 150 jaar oud) te determineren.

Op die manier zijn deze juweeltjes opnieuw onder de aandacht gekomen en op erg kleine schaal opnieuw gekweekt. Echt erfgoed dus!

De kwaliteiten van Harde gentse azaleas zijn:
- ze zijn perfect winterhard
- ze geuren enorm goed (jammer dat ik de geur er niet bij kan geven)
- hun groeiwijze is traag maar ze zijn langlevend en nemen een erg natuurlijke vorm aan. Snoeien hoeft niet maar ze verdragen wel.

Geniet van deze zeldzame en prachtig geurende juweeltjes

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #1 Gepost op: 24 april 2014, 21:45:36 »
1. Harde gentse azalea 'Narcissiflora' : een kruising onstaan in 1853 door de gebroeders Rinz. Een van de 12 dubbelbloeminge die toen zijn ontstaan en misschien wel één van hun beste. Heeft een zwavelgele bloem, is erg welriekend en is dubbelbloemig. Bloeit rond mei.

2. Harde gentse azalea 'Fanny': Lilaroze bloem met gele macule. Sierlijke lange meeldraden en goede herfstverkleuring. Komt als één van de laatste in bloei. (Deze staat in een pot in volle zon en bloeit daarom nu ook al).

3. Harde gentse azalea 'Raphael de smet': Ontstaan in 1873 door Louis de smet. De eerste maal voorgesteld op de gentse floraliën in 1873. Teruggevonden in 1998 en nu heel beperkt terug verkrijgbaar. Deze wordt aanzien als de Harde gentse. De bloem is zachtroze met witte schaduwen, dubbelbloemig en een mooie herfstkleur. De bloemen zijn erg welriekend. Een vroege bloei.

4. Harde gentse azalea ' Crocea tricolor' : Oude variëteit die voor de eerste maal is voorgesteld op de Gentse floraliën in 1835. Is terug gevonden in Engeland. Hij stond volledig overgroeid in een stuk van de tuin die niet meer beschikbaar was voor het publiek. Crèmekleurige bloemmet aan de onderzijde van de petalen een iets donkerder band, de randen zijn roze. Opvallende knoppen, zwaar roze gestreept op een crèmekleurige ondergrond.

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2014, 21:49:59 »
5. Harde gentse 'Mecene' : Dit is een feite en rustica. Kenmerkend aan de rustica's is dat ze allemaal dubbelbloemig zijn, welriekend en ze zijn allemaal op de markt gebracht tussen 1888 en 1890 door Charles Vuylsteke. Witte bloem, lila roze gerand en lichtjes goudgeel gevlekt.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #3 Gepost op: 24 april 2014, 22:04:17 »
Interessante topic, Ruben, ik had al wel eens gehoord over die harde Gentse azalea's, maar verder wist ik er eigenlijk niets van. Dat ze lekker geuren, al helemaal niet.
Knappe bloemen, zonder meer, maar wat voor omvang nemen deze heesters in. Ik heb zo de indruk dat ze niet klein blijven...?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #4 Gepost op: 24 april 2014, 22:18:34 »
Franky,

Je kan ze zo wat vergelijken met de groei van een Hamamelis! Erg traag. Onder het spreekwoord 'plantje groot en plantertje dood' passen ze wel.
Ik heb er enkele in pot staan en dan blijven ze erg beperkt in groei (bonzai gehalte). Ik probeer er komende dagen wat foto's van te maken.
Ik heb planten groeien bij mijn vader die na 12 jaar te groot werden en die ik 2 jaar geleden goed heb ingesnoeid. Ze hebben dit goed verdragen, bloeien nog even sterk en behouden hun mooie vorm.


Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #5 Gepost op: 25 april 2014, 08:47:25 »
Idd interessant, Ruben...een onderwerp waar ik niets van ken maar waar ik wel in geïnteresseerd ben.

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #6 Gepost op: 29 april 2014, 13:23:34 »
- Harde gentse azalea 'Daviesii' : Er wordt aangenomen dat dit een kruising is tussen Rhododendron viscosum x rhododendron mollis subsp. mollis
Deze kruisingen worden meestal viscosepala hybriden genoemd. Daviesii is steriel en is bijzonder welriekend!
De bloemen hebben een roomwitte bloem met gele macule met blauwachtig groengrijs blad.

- Harde gentse azalea 'Moorgold': de 'jongste' harde gentse. Zou ontstaan zijn in 1985. Het zou gaan over een 'sport' van daviesii.
De bloemen zijn lichtgeel met en lichtroze schijn en een gele macule.

- Harde gentse azalea 'Heroine plena': Net zoals Narcissiflora (eerder beschreven) is dit één van de 12 dubbelbloemigen van Rinz. Deze grote rossen dubbele bloemen zijn bleek manderijnkleurig als ze in knop zijn. Bij het openen parelwit met een rozig-crème schijn.

- Viscosa azalea 'Soir de Paris': zijn ontstaan uit kruisingen met Rhododendron viscosum. Alle viscosa azalea zijn bijzonder welriekend. De bloemen zijn groter dan bij de harde gentse.

Gyi Peelaerts

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 353
  • Geslacht: Man
  • lewisia mijn voorkeur
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #7 Gepost op: 29 april 2014, 18:03:22 »
-Hoi Ruben
Prachtig zijn deze azalea's Ruben.Wat is de hoogte en de omvang van deze harde gentse azalea's in de rotstuin. ((14 ((12

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #8 Gepost op: 29 april 2014, 21:15:50 »
Gyi,

Na een 50tig tal jaar kunnen ze wel een grote omvang krijgen, 3m op 3m of groter.
Sommige zijn opgaande vormen, sommige zijn vaasvormig en nog andere groeien meer in de breedte.

Je kan ze wel gedrongen houden (lees bonsai) als je de wortels niet teveel ruimte geeft.
Als je de plant in de rotstuin in een stenen pot zet groeien ze erg traag en worden ze ongeveer 1m op 1m na een 10tal jaar.
Je kan die pot ook in de grond steken om de planten om die manier te groeien.

Let wel: ze verdragen zon maar geen felle namiddagzon. Ze staan liefst in halfschaduw of schaduw.

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #9 Gepost op: 5 mei 2014, 19:38:34 »
Harde gentse azalea 'Mme Moser' :
Groot bloemige harde gentse met roze en witte strepen. Ontstaan in 1900 door Moser. Gelijkt op 'Louis Hellebuyck en Bouquet de flore'.

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #10 Gepost op: 11 mei 2014, 12:41:16 »
De kleine Rhododendron ludlowii voor het eerst in bloei in mijn tuin.

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #11 Gepost op: 11 mei 2014, 17:06:43 »
Het meest opvallende van deze Rhododendon lepidostylum is het blad,de bloemen stellen in verhouding niet veel voor.

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #12 Gepost op: 11 mei 2014, 21:32:02 »
Prachtig Gert, die rhodo lepidostylum!

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #13 Gepost op: 12 mei 2014, 19:52:20 »
Prachtig Gert, die rhodo lepidostylum!
Die van Gert is natuurlijk ook prachtig,maar de foto van Rho. lepidostylum is van mij Ruben.

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #14 Gepost op: 13 mei 2014, 20:38:04 »
Excuseer Theo, ik vergiste mij van naam  ))2 ))2

Vandaag stond harde gentse azalea 'Van houtte flore pleno' mooi. Hij is pas 8 jaar geleden terug gevonden en is 1 van mijn absolute favorieten. Hij geurt dan nog eens heel lekker ook.