Auteur Topic: Foto van de dag  (gelezen 505015 keer)

Danny De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 793
  • Geslacht: Man
  • Grote bewondering voor kleine plantjes
Re: Foto van de dag
« Reactie #885 Gepost op: 20 januari 2013, 19:07:11 »
Als het winter is, dan heb ik toch het liefst dat er wintertaferelen zijn, zoals dit prachtige, maagdelijk witte winterlandschap.
Alles op zijn tijd en ik heb dit liever dan een kwakkelwinter met aanhoudende regen.
Al hebben sommige wezens het nu wel een beetje moeilijk .... :(
Zoals ook deze bijna ondergesneeuwde kabouter ....
 ::)

Jan, heb je op zo'n winteravonden dan ook nog graag voor het slapengaan een sprookjesverhaal over kaboutertjes.
Zie maar dat je er niet van droomt. ::)
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Foto van de dag
« Reactie #886 Gepost op: 20 januari 2013, 19:31:08 »
Dromen over kaboutertjes .... kan alleen maar leuk zijn. :o --6
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Foto van de dag
« Reactie #887 Gepost op: 21 januari 2013, 07:03:07 »
Dromen over kaboutertjes .... kan alleen maar leuk zijn. :o --6
zolang je ze maar niet in de tuin zet.......

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Foto van de dag
« Reactie #888 Gepost op: 27 januari 2013, 22:22:10 »
Gewoon omdat deze zo mooi is. Miltoniopsis.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Foto van de dag
« Reactie #889 Gepost op: 29 januari 2013, 22:02:52 »
Gewoon omdat deze zo mooi is. Miltoniopsis.

Mooi is hij zeker, Johan, de bloemtekeningen lijken wel geschilderd.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #890 Gepost op: 30 januari 2013, 15:42:23 »
Ik heb de vrijheid genomen om de prachtige serie Hepatica foto's van Michael J. Campbell bij "Hepatica" onder te brengen in de afdeling schaduwplanten.

Michael, I've taken the liberty to replace your series of gorgeous Hepatica from this board into the Hepatica topic of "Schaduwplanten"  ;)


http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=996.msg36952#msg36952
Harelbeke-West-Vlaanderen

Maggi Young

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 187
  • Geslacht: Vrouw
  • Friends and flowers - what could be better?
    • Scottish Rock Garden Club
Re: Foto van de dag
« Reactie #891 Gepost op: 30 januari 2013, 16:17:05 »
Ik heb de vrijheid genomen om de prachtige serie Hepatica foto's van Michael J. Campbell bij "Hepatica" onder te brengen in de afdeling schaduwplanten.

Michael, I've taken the liberty to replace your series of gorgeous Hepatica from this board into the Hepatica topic of "Schaduwplanten"  ;)


http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=996.msg36952#msg36952

 Good move, Luc 8)
Aberdeen, North East Scotland, UK.


http://www.srgc.net/forum/index.php?action=forum

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Foto van de dag
« Reactie #892 Gepost op: 14 februari 2013, 18:56:54 »
Nu jullie zo zachtjes aan allemaal al in lente stemming komen, gezien de vele 'bollen' die hier de laatste weken passeren, is het hier zomaar stil geworden ))4. Daarom een niet alle daagse 'rotsplant' als bijdrage van mijn zijde.
Deze Pinus sylvestrus wilde waarschijnlijk voor bonzai doorgaan maar dat is hem niet helemaal gelukt. Hij omklemde met z'n kale wortels dit rotsblok naar drie kanten, alsof hij zich vast wilde houden om niet in het ravijn te storten. Daar kon ik hem geen ongelijk in geven gezien zijn uitzicht (foto 2).  Foto is genomen langs weg 47 omgeving Seljestad aan de zuid-west rand van de Hardangervidda, Noorwegen.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2013, 19:00:53 door Cor van Kapel »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #893 Gepost op: 15 februari 2013, 11:59:34 »
Deze Pinus sylvestrus wilde waarschijnlijk voor bonzai doorgaan maar dat is hem niet helemaal gelukt. Hij omklemde met z'n kale wortels dit rotsblok naar drie kanten, alsof hij zich vast wilde houden om niet in het ravijn te storten. Daar kon ik hem geen ongelijk in geven gezien zijn uitzicht (foto 2).  Foto is genomen langs weg 47 omgeving Seljestad aan de zuid-west rand van de Hardangervidda, Noorwegen.

Ik ben destijds ook verliefd geworden op de onherbergzame en woeste schoonheid van de Noorse landschappen Cor !
Een prima idee om met het schitterend beeld van deze "overlever" het foto van de dag item nieuw leven in te blazen.  ((14

Door jouw geïnspireerd ben ik in de oude doos gedoken, waar ik onderstaand beeld uit 1992 (pffft wat is dat al verschrikkelijk lang geleden...  :() heb opgevist.  De slechte kwaliteit moet je'r bijnemen het gaat om een ingescande dia van het Lovatn, een gletsjermeer bij Loen - een heel stuk noordelijker dan de bovengenoemde Hardangervidda.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Foto van de dag
« Reactie #894 Gepost op: 15 februari 2013, 16:17:04 »
......... het Lovatn, een gletsjermeer bij Loen - een heel stuk noordelijker dan de bovengenoemde Hardangervidda.
Ken het meer Luc, ben er ook wel eens langs gekomen, maar waar is het daar niet mooi  ))4 ))8 ))8 ))8.
Heb er nog een voor je, een (Usmea) Usnea (waarschijnlijk) barbata of Oudemansbaard. Baardmossen zijn erg gevoelig voor luchtverontreiniging, met name voor zwaveldioxide. Er komen in B en NL ook (Usmea) Usnea soorten voor en vertonen een licht herstel nu de luchtkwaliteit een beetje verbeterd. Bij ons zijn ze echter niet veel langer dan enkele mm tot hooguit enkele cm (Hoge venen misschien?) maar in Noorwegen zijn ze vaak 10 tot 15 cm lang, vooral als ze nabij een waterval groeien.
Deze foto heb ik genomen in Åmotsdalen (gastheer is hier een berk) en ook hier was een waterval nabij.

Edit: naam gewijzigd in Usnea, type voutje ))2.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2013, 09:28:36 door Cor van Kapel »

Wim van Kruijsbergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 142
Re: Foto van de dag
« Reactie #895 Gepost op: 15 februari 2013, 19:13:45 »
Dag Cor,

Ik moet toch even reageren op jouw korstmossen. Er zijn er in ieder geval twee te onderscheiden op jouw foto. De donkere draden zijn bijna zeker van Bryoria capillaris, de lichte is niet met zekerheid vast te stellen. Het zou een Usnea (met-n!) kunnen zijn, maar dan moet je ook het merg van de strengen kunnen bekijken. De plant op de foto lijkt nog het meest op Evernia divaricata. Overigens worden vaak alleen de Usnea's als baardmossen aangeduid, maar ook Alectoria- en Bryoriasoorten horen daarbij. Het zij n prima indicatoren voor luchtvervuiling door zwaveldioxide. Bij de minste of geringste vervuiling daardoor zijn ze weg. Nu de lucht wat dat betreft veel schoner is dan in de jaren zestig, keren ze weer langzaam terug in Nederland, zij het mondjesmaat. En inderdaad, Noorwegen en Zweden zijn paradijzen voor de korstmosliefhebber!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Foto van de dag
« Reactie #896 Gepost op: 15 februari 2013, 22:38:04 »
Fraaie Noorse plaatjes worden er hier getoond. Spijtig dat het zo ver is... .
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Foto van de dag
« Reactie #897 Gepost op: 15 februari 2013, 23:42:41 »
Fraaie Noorse plaatjes worden er hier getoond. Spijtig dat het zo ver is... .
Ha ha, niet verder dan de Dolomieten hoor Frankie ))8.

Dag Cor,

Ik moet toch even reageren op jouw korstmossen. Er zijn er in ieder geval twee te onderscheiden op jouw foto. De donkere draden zijn bijna zeker van Bryoria capillaris, de lichte is niet met zekerheid vast te stellen. Het zou een Usnea (met-n!) kunnen zijn, maar dan moet je ook het merg van de strengen kunnen bekijken. De plant op de foto lijkt nog het meest op Evernia divaricata. Overigens worden vaak alleen de Usnea's als baardmossen aangeduid, maar ook Alectoria- en Bryoriasoorten horen daarbij. Het zij n prima indicatoren voor luchtvervuiling door zwaveldioxide. Bij de minste of geringste vervuiling daardoor zijn ze weg. Nu de lucht wat dat betreft veel schoner is dan in de jaren zestig, keren ze weer langzaam terug in Nederland, zij het mondjesmaat. En inderdaad, Noorwegen en Zweden zijn paradijzen voor de korstmosliefhebber!
Ik geef m'n mening direct voor een betere. Ik heb geen specifiek korstmossen of mossen boek. Dit was het enige dat ik kon vinden. Dat er meerdere soorten op die foto staan had ik wel gezien, ging me om de gele. Maar bedankt voor de aanvulling Wim.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #898 Gepost op: 16 februari 2013, 17:09:16 »
Onze tiener is volledig volwassen geworden, hij is wel veel braver dan zijn vader en je kan hem gewoon op je hand houden zonder gevaar voor je leven...Bob de haan!

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re: Foto van de dag
« Reactie #899 Gepost op: 16 februari 2013, 20:36:35 »
Onze tiener is volledig volwassen geworden, hij is wel veel braver dan zijn vader en je kan hem gewoon op je hand houden zonder gevaar voor je leven...Bob de haan!
\

Dat kun je nu wel zeggen Wim, maar hij ziet eruit als een zeer gevaarlijk Vlaams Vecht Kriel, met Javaans bloed, bewaker van je tuin :o