Auteur Topic: Bloei september - oktober 2013  (gelezen 50344 keer)

Jonna Sudenius

  • Junior
  • **
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bloei september - oktober 2013
« Reactie #195 Gepost op: 30 oktober 2013, 19:22:58 »
Hmmmm, een beetje buiten seizoen maar Pulsatilla albana 'Lutea' wil toch eens laten zien dat hij echt wel geel is.
(Link naar bijlage)
Ik zie die Pulsatilla's wel graag, maar ik vind dat ze wat te veel plaats innemen ....
 :o

Ik hou wel van planten die wat plaats innemen en ik ben gek op Pulsatilla's.
Wim, als je er zaad van kunt oogsten zou ik er graag wat van krijgen. Omdat ik hier nieuw ben ken ik de wensen van de mensen hier nog niet, ik heb dus geen idee welk soort zaden jij naar op zoek bent. Is er ergens een topic over de zaden die mensen zoeken op dit forum?

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Bloei september - oktober 2013
« Reactie #196 Gepost op: 30 oktober 2013, 19:45:10 »

Tja, die Michal Hoppel is een speciale.
Zijn mond staat nooit stil en zijn passie is Townsendia, ik denk dat 80 procent van zijn planten Townsendia's en Erigerons zijn. :D
Ach ja, bij mij zijn 90% van mijn planten Saxifraga's ... --6

Ik heb het gezien op zijn site. Hij heeft wel meer dan alleen die twee geslachten.

Maar ik ga hem gewoon mailen. Nee heb je en ja kun je krijgen. Hij moet naar NL komen om mij een pak slaag te geven en dat doet hij vast niet  ;D ;D Alleen de NARGS is weer eens onbereikbaar.
 
Ach Jan, jij bent ook een speciale en jouw mond wil zich ook wel roeren en jij hebt ook een passie voor planten, dus jullie hebben wel wat gemeen.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei september - oktober 2013
« Reactie #197 Gepost op: 30 oktober 2013, 19:49:17 »
Ik hou wel van planten die wat plaats innemen en ik ben gek op Pulsatilla's.
Wim, als je er zaad van kunt oogsten zou ik er graag wat van krijgen. Omdat ik hier nieuw ben ken ik de wensen van de mensen hier nog niet, ik heb dus geen idee welk soort zaden jij naar op zoek bent. Is er ergens een topic over de zaden die mensen zoeken op dit forum?

Jonna, ik denk niet dat deze dit jaar nog zaad zal zetten. Als hij er volgend jaar wel zet, dan houd ik er wel wat apart voor jou.

Soms wordt er hier wel eens om zaad gevraagd in dit topic: http://www.vrvforum.be/forum/index.php?board=17.0 Momenteel ben ik op zaadgebied niet echt op zoek, tenzij er mij iets leuks wordt aangeboden.

Jonna Sudenius

  • Junior
  • **
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bloei september - oktober 2013
« Reactie #198 Gepost op: 30 oktober 2013, 20:41:57 »

Jonna, ik denk niet dat deze dit jaar nog zaad zal zetten. Als hij er volgend jaar wel zet, dan houd ik er wel wat apart voor jou.

Soms wordt er hier wel eens om zaad gevraagd in dit topic: http://www.vrvforum.be/forum/index.php?board=17.0 Momenteel ben ik op zaadgebied niet echt op zoek, tenzij er mij iets leuks wordt aangeboden.


Fijn dat je wat apart wilt houden voor mij als de plant volgend jaar zaad zet  ((12

Je zegt dat je niet echt naar iets op zoek bent, tenzij je iets leuks wordt aangeboden, maar hoe kan ik weten wat jij leuk vindt? Zelf heb ik een (heel lange) wensenlijst. Als ik een plant tegenkom en als die plant winterhard is hier of als 1-jarige gegroeid kan worden, dan komt die op mijn wensenlijst. In 9 van de 10 gevallen zijn het zeer moeilijk verkrijgbare zaden, maar toch lukt het me ieder jaar wel er van een paar bijzondere planten zaden te krijgen. Nou ja, niet alle zaden ontkiemen, maar goed, dat is 'all in the game'.
Omdat ik hier nieuw ben en ook nieuw in het opkweken van rotsplanten, moet ik vragen om zaden, zonder dat ik er direct iets tegenover kan stellen en dat vind ik best wel moeilijk. Anderzijds heb ik gemerkt dat de mensen hier daar niet moeilijk over doen. Ik heb inmiddels vele zaden van Gerrit gekregen en hem gelukkig ook het e.e.a. kunnen toesturen. En Bert Stegeman stuurt me ook zaden toe en ook aan hem kon ik gelukkig wat terugsturen. Maar beide waren bereid mij het gevraagde toe te sturen zonder er iets voor terug te vragen.
Even een uitleg: Ik ruil al jarenlang mijn zaden wereldwijd, maar heb toch wel een aantal slechte ervaringen. Het is wel gebeurd dat ik 10 of 30 zakjes zaad stuurde en nooit het beloofde terug kreeg. En dat niet 1x, maar vele malen. Ik ben dus wat voorzichtiger geworden en ben nu zelf beschroomd om als nieuweling zaden te vragen. Het is voor mij echt een verademing om te merken dat het vertrouwen hier heel groot is.  ((14
Toch lijkt het mij leuk als er een topic zou komen waarin mensen hun wensen (eventueel via een link) zouden posten. Een deel van de zaden op mijn wensenlijst komt van wensen van andere tuiniers en omdat we allemaal andere contacten hebben, kunnen we elkaar misschien wel helpen.
Zelf heb ik meer dan eens uit volkomen onverwachte bronnen bijzonder zaad kunnen krijgen omdat ik moeite had gedaan om de door hen vurig gewenste zaden te verkrijgen.


« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2013, 08:54:26 door Luc Gilgemyn »

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei september - oktober 2013
« Reactie #199 Gepost op: 30 oktober 2013, 20:57:20 »
Hmmmm, een beetje buiten seizoen maar Pulsatilla albana 'Lutea' wil toch eens laten zien dat hij echt wel geel is.
(Link naar bijlage)
Ik zie die Pulsatilla's wel graag, maar ik vind dat ze wat te veel plaats innemen ....
 :o

Dat meen je toch niet, Jan: te veel plaats innemen... in wat dan wel...in die gigantische rotstuin van u, die eigenlijk een 'rotsberg' is.  --6
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Bloei september - oktober 2013
« Reactie #200 Gepost op: 30 oktober 2013, 21:20:55 »
Hmmmm, een beetje buiten seizoen maar Pulsatilla albana 'Lutea' wil toch eens laten zien dat hij echt wel geel is.
Knappe jongen Wim, ondanks dat hij het behoorlijk langs zijn kalender zit, mag hij best gezien worden.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Bloei september - oktober 2013
« Reactie #201 Gepost op: 30 oktober 2013, 23:07:01 »
Hmmmm, een beetje buiten seizoen maar Pulsatilla albana 'Lutea' wil toch eens laten zien dat hij echt wel geel is.
(Link naar bijlage)
Ik zie die Pulsatilla's wel graag, maar ik vind dat ze wat te veel plaats innemen ....
 :o

Dat meen je toch niet, Jan: te veel plaats innemen... in wat dan wel...in die gigantische rotstuin van u, die eigenlijk een 'rotsberg' is.  --6
Inderdaad, daar staan 4 Pulsatilla's en ik vind dat ze veel plaats innemen ...
Aan de andere kant, zijn er soms plekken in die rotstuin waar er elke meter zo ongeveer een rotsplantje staat.  -1( -2(
Maar ja, sommige plekken zijn exclusief voorbehouden voor dinges, euh, Saxen.
Die moet ik eerst kweken tegen dat ze daar komen, want de moederplanten staan allemaal veilig in aarden potten in momenteel afgedekte verhoogde zandbedden. Ik heb er nog een moeten bijmaken (er zijn er nu vijf) want ik had weeral plaats te kort.
Ik zet alleen maar miniplantjes in de rotstuin, alles moet klein beginnen vind ik.  :o
Dus staan er hier en daar van die miniplantjes, dus minisaxjes (ze zien er zeker wat mini uit, wat onwezenlijk verloren in die grote rotstuin) maar wees maar voorbereid ...
hun tijd komt nog wel .... -2(
Aan de andere kant is het soms ongelooflijk hoeveel die hele kleine plantjes (soms 1 rozet) na een jaar gegroeid zijn, als ik er toevallig eens passeer langs die plaats waar ze staan in de rotstuin. ???
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei september - oktober 2013
« Reactie #202 Gepost op: 31 oktober 2013, 07:47:35 »
Fijn dat je wat apart wilt houden voor mij als de plant volgend jaar zaad zet  ((12

Je zegt dat je niet echt naar iets op zoek bent, tenzij je iets leuks wordt aangeboden, maar hoe kan ik weten wat jij leuk vindt? Zelf heb ik een (heel lange) wensenlijst. Als ik een plant tegenkom en als die plant winterhard is hier of als 1-jarige gegroeid kan worden, dan komt die op mijn wensenlijst. In 9 van de 10 gevallen zijn het zeer moeilijk verkrijgbare zaden, maar toch lukt het me ieder jaar wel er van een paar bijzondere planten zaden te krijgen. Nou ja, niet alle zaden ontkiemen, maar goed, dat is 'all in the game'.
Omdat ik hier nieuw ben en ook nieuw in het opkweken van rotsplanten, moet ik vragen om zaden, zonder dat ik er direct iets tegenover kan stellen en dat vind ik best wel moeilijk. Anderzijds heb ik gemerkt dat de mensen hier daar niet moeilijk over doen. Ik heb inmiddels vele zaden van Gerrit gekregen en hem gelukkig ook het e.e.a. kunnen toesturen. En Bert Stegeman stuurt me ook zaden toe en ook aan hem kon ik gelukkig wat terugsturen. Maar beide waren bereid mij het gevraagde toe te sturen zonder er iets voor terug te vragen.
Even een uitleg: Ik ruil al jarenlang mijn zaden wereldwijd, maar heb toch wel een aantal slechte ervaringen. Het is wel gebeurd dat ik 10 of 30 zakjes zaad stuurde en nooit het beloofde terug kreeg. En dat niet 1x, maar vele malen. Ik ben dus wat voorzichtiger geworden en ben nu zelf beschroomd om als nieuweling zaden te vragen. Het is voor mij echt een verademing om te merken dat het vertrouwen hier heel groot is.  ((14
Toch lijkt het mij leuk als er een topic zou komen waarin mensen hun wensen (eventueel via een link) zouden posten. Een deel van de zaden op mijn wensenlijst komt van wensen van andere tuiniers en omdat we allemaal andere contacten hebben, kunnen we elkaar misschien wel helpen.
Zelf heb ik meer dan eens uit volkomen onverwachte bronnen bijzonder zaad kunnen krijgen omdat ik moeite had gedaan om de door hen vurig gewenste zaden te verkrijgen.

Dat is het natuurlijk...ik vind veel dingen leuk, veel te veel om in een lijst op te sommen. Laat ons zeggen dat ik voornamelijk houd van planten uit de families van de Ranunculaceae, Iridaceae, Berberidaceae, Alliaceae, Orchidaceae.
Ik stuur je met plezier die zaden zonder dat ik er iets voor in retour verlang, hoor Jonna. Als ik iets zie dat jij hebt waar ik in geïnteresseerd ben, dan vraag ik het je ook wel!

Je mag altijd zo'n topic opstarten op dit forum. We zien dan wel wat we kunnen doen  :)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei september - oktober 2013
« Reactie #203 Gepost op: 31 oktober 2013, 09:02:14 »

Jonna, ik denk niet dat deze dit jaar nog zaad zal zetten. Als hij er volgend jaar wel zet, dan houd ik er wel wat apart voor jou.

Soms wordt er hier wel eens om zaad gevraagd in dit topic: http://www.vrvforum.be/forum/index.php?board=17.0 Momenteel ben ik op zaadgebied niet echt op zoek, tenzij er mij iets leuks wordt aangeboden.


Fijn dat je wat apart wilt houden voor mij als de plant volgend jaar zaad zet  ((12

Je zegt dat je niet echt naar iets op zoek bent, tenzij je iets leuks wordt aangeboden, maar hoe kan ik weten wat jij leuk vindt? Zelf heb ik een (heel lange) wensenlijst. Als ik een plant tegenkom en als die plant winterhard is hier of als 1-jarige gegroeid kan worden, dan komt die op mijn wensenlijst. In 9 van de 10 gevallen zijn het zeer moeilijk verkrijgbare zaden, maar toch lukt het me ieder jaar wel er van een paar bijzondere planten zaden te krijgen. Nou ja, niet alle zaden ontkiemen, maar goed, dat is 'all in the game'.
Omdat ik hier nieuw ben en ook nieuw in het opkweken van rotsplanten, moet ik vragen om zaden, zonder dat ik er direct iets tegenover kan stellen en dat vind ik best wel moeilijk. Anderzijds heb ik gemerkt dat de mensen hier daar niet moeilijk over doen. Ik heb inmiddels vele zaden van Gerrit gekregen en hem gelukkig ook het e.e.a. kunnen toesturen. En Bert Stegeman stuurt me ook zaden toe en ook aan hem kon ik gelukkig wat terugsturen. Maar beide waren bereid mij het gevraagde toe te sturen zonder er iets voor terug te vragen.
Even een uitleg: Ik ruil al jarenlang mijn zaden wereldwijd, maar heb toch wel een aantal slechte ervaringen. Het is wel gebeurd dat ik 10 of 30 zakjes zaad stuurde en nooit het beloofde terug kreeg. En dat niet 1x, maar vele malen. Ik ben dus wat voorzichtiger geworden en ben nu zelf beschroomd om als nieuweling zaden te vragen. Het is voor mij echt een verademing om te merken dat het vertrouwen hier heel groot is.  ((14
Toch lijkt het mij leuk als er een topic zou komen waarin mensen hun wensen (eventueel via een link) zouden posten. Een deel van de zaden op mijn wensenlijst komt van wensen van andere tuiniers en omdat we allemaal andere contacten hebben, kunnen we elkaar misschien wel helpen.
Zelf heb ik meer dan eens uit volkomen onverwachte bronnen bijzonder zaad kunnen krijgen omdat ik moeite had gedaan om de door hen vurig gewenste zaden te verkrijgen.

Jonna, als VRV en NRV is het er ons vooral om te doen de "rotsplant" en de "rotstuin" te promoten.  Daarom ook dit Forum !
Met zijn allen vinden we het dan ook bijna onze "plicht" om zaden te bezorgen aan hén die daar interesse bij hebben.  Natuurlijk heeft de ene veel soorten en zaden en de andere (beginners) eventueel niets.  Maar dat is helemaal niet erg.  Als je op een foto iets aantrekkelijks ziet verschijnen, dan moet je helemaal niet schromen om een weinig zaad te vragen - dat vinden we allemaal normaal.
Maak je geen zorgen als je niets hebt om te ruilen, in de toekomst kan dat best toch wel lukken.
Gooi alle schroom dus maar overboord !  Als onze leden je kunnen helpen zullen ze dat zeker doen en als jij iets toont dat iemands interesse wegdraagt dan zullen ze dat ook vragen.
Via het systeem van de persoonlijke berichtjes binnen dit forum kan dit ook discreet gebeuren.
Succes !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Didier Bamford

  • Junior
  • **
  • Berichten: 190
  • Geslacht: Man
  • Herstal - Luik.
Re: Bloei september - oktober 2013
« Reactie #204 Gepost op: 31 oktober 2013, 09:31:39 »
Ik ben beginneling in de rotstuinen Wereld en, het is waar dat de mensen hier heel vrijgevend zijn ( ik weet niet of het de juiste uitdrukking is. Ik bedoel genereux in he frans.) zelfs met mensen die nieuw zijn en die ze dus nog niet kennen.

Volgende jaar zal ik heel wat zaad kunnen hoogsten op sarracenia's en drosera's en met een betje geluk, enkelz tropische beestjzs. Dank zij dit forum, heb ik kennin gemaakt et de zaden lijst van de nrv. Ik heb dus ook wat ik in zaad had van vleesetende planten direct naar daar gestuurd. ( zelfs ben ik geen lid.)

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Bloei september - oktober 2013
« Reactie #205 Gepost op: 31 oktober 2013, 09:42:39 »

Jonna, ik denk niet dat deze dit jaar nog zaad zal zetten. Als hij er volgend jaar wel zet, dan houd ik er wel wat apart voor jou.

Soms wordt er hier wel eens om zaad gevraagd in dit topic: http://www.vrvforum.be/forum/index.php?board=17.0 Momenteel ben ik op zaadgebied niet echt op zoek, tenzij er mij iets leuks wordt aangeboden.


Fijn dat je wat apart wilt houden voor mij als de plant volgend jaar zaad zet  ((12

Je zegt dat je niet echt naar iets op zoek bent, tenzij je iets leuks wordt aangeboden, maar hoe kan ik weten wat jij leuk vindt? Zelf heb ik een (heel lange) wensenlijst. Als ik een plant tegenkom en als die plant winterhard is hier of als 1-jarige gegroeid kan worden, dan komt die op mijn wensenlijst. In 9 van de 10 gevallen zijn het zeer moeilijk verkrijgbare zaden, maar toch lukt het me ieder jaar wel er van een paar bijzondere planten zaden te krijgen. Nou ja, niet alle zaden ontkiemen, maar goed, dat is 'all in the game'.
Omdat ik hier nieuw ben en ook nieuw in het opkweken van rotsplanten, moet ik vragen om zaden, zonder dat ik er direct iets tegenover kan stellen en dat vind ik best wel moeilijk. Anderzijds heb ik gemerkt dat de mensen hier daar niet moeilijk over doen. Ik heb inmiddels vele zaden van Gerrit gekregen en hem gelukkig ook het e.e.a. kunnen toesturen. En Bert Stegeman stuurt me ook zaden toe en ook aan hem kon ik gelukkig wat terugsturen. Maar beide waren bereid mij het gevraagde toe te sturen zonder er iets voor terug te vragen.
Even een uitleg: Ik ruil al jarenlang mijn zaden wereldwijd, maar heb toch wel een aantal slechte ervaringen. Het is wel gebeurd dat ik 10 of 30 zakjes zaad stuurde en nooit het beloofde terug kreeg. En dat niet 1x, maar vele malen. Ik ben dus wat voorzichtiger geworden en ben nu zelf beschroomd om als nieuweling zaden te vragen. Het is voor mij echt een verademing om te merken dat het vertrouwen hier heel groot is.  ((14
Toch lijkt het mij leuk als er een topic zou komen waarin mensen hun wensen (eventueel via een link) zouden posten. Een deel van de zaden op mijn wensenlijst komt van wensen van andere tuiniers en omdat we allemaal andere contacten hebben, kunnen we elkaar misschien wel helpen.
Zelf heb ik meer dan eens uit volkomen onverwachte bronnen bijzonder zaad kunnen krijgen omdat ik moeite had gedaan om de door hen vurig gewenste zaden te verkrijgen.
Jonna heb je een Pb tje gestuurd.

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Bloei september - oktober 2013
« Reactie #206 Gepost op: 13 november 2013, 21:53:31 »
Nabloei op Edraianthus serpyllifolius. (foto 1)
Scuttelaria sevanensis blijft ook nog altijd bloemen produceren. (foto 2)
Erodium guttatum (foto 3)
Linum dolomiticum (foto 4)

Frankie, ik vrees dat hier ook de Erodium een foute benaming heeft, E. guttatum is een niet winterharde Erodium soort bij erodium heb je diep ingesneden(lijkend op wortelloof) en meestal winterhard en niet of bijna niet ingesneden bladeren vb E. reichardii en meestal niet of niet geheel winterhard en daar hoort guttatum bij!
Uw foto is volgens mij E'stephanie' hier is men nog niet zeker of hij een kruissing van E.heteradenum x E cheilantifolium is of een variant van E.heteradenum.
E.'stephanie is ontstaan in 1990 in de kwekerij van John Ross.