Auteur Topic: Peatbed  (gelezen 317654 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Peatbed
« Reactie #75 Gepost op: 26 augustus 2011, 12:47:40 »
Dank je Cor voor je reactie.
Je hebt helemaal gelijk. Ik moet meer nieuwe bladaarde aanvoeren. Planten en bodemleven verteren en gebruiken de humus en dat moet aangevuld worden. In een bos gebeurt dat iedere herfst. Ik was er eigenlijk al mee begonnen, maar incidenteel, bv bij een plant die ging verhuizen. Ik ga dat nu ook structureel doen, maar wel aan goede bladaarde zien te geraken. (kwekerij de Hessenhof)

Cor, als jij een vergelijkbare turftuin hebt, kun je ons dan aub berichten over de bodemsamenstelling en je ervaringen met de planten. Vooral Primula's hebben mijn belangstelling, maar zijn tevens lastig

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Peatbed
« Reactie #76 Gepost op: 26 augustus 2011, 13:29:02 »
Dank je Cor voor je reactie.
(kwekerij de Hessenhof)

Geen dank Gerrit, graag gedaan. Hessenhof heeft goede bladaarde, ik maak hem al jaren zelf, zie hier http://delangstraat.groei.nl/index.php?id=11187.

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom

Cor, als jij een vergelijkbare turftuin hebt, kun je ons dan aub berichten over de bodemsamenstelling en je ervaringen met de planten. Vooral Primula's hebben mijn belangstelling, maar zijn tevens lastig

Nee, heb ik nog niet Gerrit, ben me aan het verdiepen in de materie want als m'n toekomstige buren uitgebouwd zijn, krijg ik ruimte voor zoiets. Daar komen dan ook Primula's in. Ben recent wezen kijken bij NRV-lid Wim van Kruisbergen, die heeft een moeras(vochtig peatbed) en een peatbed met bladaarde. Sta dus te popelen om te beginnen.
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2011, 13:31:26 door Cor van Kapel »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #77 Gepost op: 26 augustus 2011, 20:31:35 »
Het ene peatbed is het andere niet. Toen je uiteenzette wat het bodemmengsel van je peatbed was keek ik wel wat vreemd op. Ik zie nu, dat je probeert een groeiplaats te maken voor veel verschillende planten met een uiteenlopende tolerantie voor vocht en zuurtegraad. Eigenlijk heb je een lekker grondje gemaakt voor eenieder. Pinguicola, Cypripedium en Leucogenes zou je niet als elkanders buren verwachten. Toch lukt het je, want ik denk dat je zonder het te verklappen het geheim al hebt prijs gegeven.
Mijn eigen peatbed is veel homogener van samenstelling. 1/3 turfstrooisel (wit) 1/3 eigen gft-compost en 1/3 zeeklei. In de eerste 2 jaren groeide alles als een tierelier en veerde de grond als je er op liep. Nu is er stagnatie opgetreden. Het komt, omdat het mengsel is ingeklonken. Zelfs Epimediums, die toch zeer groeikrachtig zijn lopen terug.
Ik kijk dus reikhalzend uit naar je verdere bevindingen. Dank voor de lange uiteenzetting.

Dat is waar Gerrit , het mijne is niet echt "een veentuin" .Ik denk zelfs dat ik de echte  veenplanten (in de ware zin van het woord) niet kan kweken wegens te warm in de zomer. Ik vermoed dat we voor de echte veentuinen naar Schotland of Scandinavie moeten?
Maar zoals ik al eerder zei misschien wel een beetje ""een peatbed" al was het maar omdat het afgezoomd is met "peat blocks"....
Je hebt idd één van mijn grote zwaktes aangehaald : het proberen kweken van  verschillende "edele of bijzondere " planten met een apparte uitstraling en  met een uiteenlopende tolerantie voor vocht en zuurtegraad . Of het allemaal gaat lukken op termijn is voorbarig ...Ben nog maar pas gestart met dit project. Maar bepaalde eerste ervaringen vallen zeker ook niet tegen. Het is waar ik kan moeilijk kiezen en kweek liefst een zo ruim mogelijk assortiment en dan zoek je naar "passe-partouts" zoals dit bed....Gaan de Nieuwzeelanders het ook uithouden in van die snertwinters met veel nat en steeds wisselende omstandigheden van vorst-dooi-vorst of warm-koud-warm ...? De toekomst zal het uitwijzen en ik zal het ook via dit medium trachten te berichten.Ik ben blij dat jullie enthousiast zijn en interesse  tonen en deel graag de verdere ervaringen .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #78 Gepost op: 26 augustus 2011, 20:36:35 »
Nee, heb ik nog niet Gerrit, ben me aan het verdiepen in de materie want als m'n toekomstige buren uitgebouwd zijn, krijg ik ruimte voor zoiets. Daar komen dan ook Primula's in. Ben recent wezen kijken bij NRV-lid Wim van Kruisbergen, die heeft een moeras(vochtig peatbed) en een peatbed met bladaarde. Sta dus te popelen om te beginnen.

Ook bij Wim ben ik ten rade gegaan voordat ik aan de aanleg ben begonnen .Ook met hem heb ik van gedachte gewisseld alsook nog met enkele andere liefhebbers ...
Ja Primula's .........fantastische planten ! Ook daarvan worden er volop planten getest in mijn peatbed ! En je hoort ongetwijfeld nog hoe dit afloopt ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #79 Gepost op: 26 augustus 2011, 20:42:17 »
Gerrit , Cor , ieder jaar zakt het niveau van het bed met ongeveer 1 cm ! De humus - bladgrond/schors ed -verteert en daardoor zakt het niveau .
Het lijkt wel of het substraat wordt opgegeten door de planten....Dus bijvullen is bij dit soort toepassingen een noodzaak ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #80 Gepost op: 26 augustus 2011, 20:52:20 »
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom link=Cor, topic=452.msg14169#msg14169 date=1314355660
Vooral Primula's hebben mijn belangstelling, maar zijn tevens lastig

Oké , U vraagt wij draaien .......... ;)
Dit is Primula amethystina uit  China. Een alleraardig dwergje uit China (we zagen het tijdens onze tocht door Sichuan ). Daar stonden ze met de duizenden op grote hoogtes . Tussen 2 turfblokken kan ik hem voorlopig in leven houden , en dat is zeker niet evident bij dit soort planten. Hij bloeide voor het eerst enkele weken terug ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Peatbed
« Reactie #81 Gepost op: 27 augustus 2011, 10:54:40 »
Een mooi resultaat, deze Primula Kris. Te zien op het web groeit deze in open graslanden, die misschien licht zuur zijn. Dus kan deze bijzonderheid het een tijdje uithouden in uw peatbed. En wellicht wat zaden produceren.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Peatbed
« Reactie #82 Gepost op: 27 augustus 2011, 11:07:18 »
Interessante discussie is dit !  Met een hoop interessante informatie !
Als ik nu nog een aantal turfblokken vind kan ik ook beginnen !  :-\
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Peatbed
« Reactie #83 Gepost op: 27 augustus 2011, 11:42:39 »
Wat ik nu ga zeggen Luc is eigenlijk vloeken in 'peat-garden-land'. Ik heb zelf geen zachte turfblokken, maar
'harde". Dat is gekomen vanwege de verkrijgbaarheid en vanwege de prijs. Harde zwarte turven zijn gemakkelijk verkrijgbaar in tuincentra en kosten niet veel. Nu lees je altijd dat je de zachte moet hebben en vooral niet de harde. Welnu,ik wil niet het tegendeel beweren, maar ik zet wel mijn vraagtekens bij die aanname. Als niemand een andere opinie heeft, blijft een bewering altijd overeind. Ik geef een aantal voordelen van harde turven. Er komt geen mos op groeien. Vogels krijgen er geen grip op. Ze zijn in allerlei vormen te zagen. Laten we bedenken hoeveel planten er nu eigenlijk inde turven groeien. Weinig. Meestal worden de turven uit elkaar geschoven om er een plant tussen te zetten. Of een gat geboord met een rijker mengsel. Turf bevat hoegenaamd geen voeding immers. Harde turven kunnen idd uitdrogen en dan zijn ze moeilijk te bewateren. Daar moet je in een droge periode alert op zijn. Een turfmuurtje staat vooral leuk, maar het gaat vooral om het mengsel van bed zelf.
Dus Luc, Probeer eens een zak met zwarte, dompel ze eerst een week onder in water voor je ze plaatst en gebruik ze voor je nieuwe peatbed, zeker aan de onderkant van een turfmuurtje.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Peatbed
« Reactie #84 Gepost op: 27 augustus 2011, 12:10:26 »
Een zeer interessante benadering Gerrit, inderdaad bijna als "vloeken in de kerk" ... ;D maar alles welbeschouwd, misschien nog niet zo'n gek idee.
Eens uitkijken waar ik hier in de buurt de harde turven kan vinden om eens uit te proberen !  Bedankt voor de inbreng !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #85 Gepost op: 27 augustus 2011, 20:53:45 »
Wat ik nu ga zeggen Luc is eigenlijk vloeken in 'peat-garden-land'. Ik heb zelf geen zachte turfblokken, maar
'harde".

Humm , wil mijn zachte turven niet ruilen voor harde Gerrit  ;D Heb ooit de harde versie gehad en die verbrokkelden na verloop van tijd en vielen zelfs uit mekaar.Ik vind de zachte ook mooier en je kunt er mijn inziens mooiere en meer  natuurlijke muurtjes mee bouwen .

Laten we bedenken hoeveel planten er nu eigenlijk inde turven groeien. Weinig. Meestal worden de turven uit elkaar geschoven om er een plant tussen te zetten. Of een gat geboord met een rijker mengsel. Turf bevat hoegenaamd geen voeding immers.

Is erg relatief en het hangt er maar net van af welke soorten planten je wil kweken. Vroeger beet ik altijd mijn tanden stuk op Shortia's. Ik kon ze nooit lang in leven houden .Nu met de zachte turven kan dit wel. Ze worden er rechtstreeks in uitgeplant en hebben zeker geen gat nodig dat wordt opgevuld met een rijker mengsel.Spleetje maken met een scherp mes en de plant erin duwen ...
Andere planten die ik momenteel rechtstreeks in de blokken kweek op dezelfde manier : Primula maximowiczii/szechuanica/magellanica ,Gaultheria,Pinguicula,Ourisia,Soldanella,Pernetteya,Pleione, ....Er zijn er allicht nog meer maar deze kan ik me snel voor de geest halen.Er komen er zeker nog bij in de toekomst. Alleen al voor de prachtige Shortia's zou ik de zachte turven kiezen..
En dan moeten we er weer een paar door Gerrit genoemde nadelen zoals mos ed bijnemen . 
 

« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2011, 20:56:04 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #86 Gepost op: 27 augustus 2011, 21:02:02 »
Een mooi resultaat, deze Primula Kris. Te zien op het web groeit deze in open graslanden, die misschien licht zuur zijn. Dus kan deze bijzonderheid het een tijdje uithouden in uw peatbed. En wellicht wat zaden produceren.

Daar groeide hij idd ook in Sichuan Gerrit. Alleen waren de bloemen daar veel intenser van kleur ...Wij missen natuurlijk die UV-straling van de grote hoogtes ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #87 Gepost op: 27 augustus 2011, 21:07:51 »
Met  Primula amethystina hadden  we al even het voorjaar (april)verlaten want deze bloeide hier in augustus. Als afwisseling laat ik het voorjaar nog even opzij liggen en tonen we nog enkele beelden van augustus ...
Allereerst misschien eentje dat men niet zou verwachten ? Crocus banaticus 'Snowdrift'
De Gentiana sino ornata is dan weer wel een logische keuze ...Een onbenaamde cv uit het naburige tuincenter.

« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2011, 21:09:58 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Peatbed
« Reactie #88 Gepost op: 27 augustus 2011, 21:56:40 »
[quote
Andere planten die ik momenteel rechtstreeks in de blokken kweek op dezelfde manier : Primula maximowiczii/szechuanica/magellanica ,Gaultheria,Pinguicula,Ourisia,Soldanella,Pernetteya,Pleione,
 


[/quote


Geweldig, ben heel benieuwd. Ourisia? welke? dat zou wat zijn.

Overigens Kris, laat mij duidelijk zijn. Zachte turven zijn beter dan harde, dat spreekt!! Maar wat ik wilde zeggen is dat bij gebrek aan zachte, harde een alternatief zouden kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2011, 22:02:40 door Gerrit Eijkelenboom »

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #89 Gepost op: 28 augustus 2011, 21:41:37 »
In antwoord 46 zie ik Lucogenes leontopodum staan midden in een turfblok. En je vertelt in je vroegere bijdragen, dat deze plant al een winter daar staat. Hij heeft het blijkbaar naar zijn zin.
Ik verbaas me daarover, maar ben ook verheugd. Je zou denken, dat een zo grijze plant een droogteminnaar is en volgens info op het web staat hij in NZ in crevices en stenige bodem. In een peatbed daarentegen moet je wel tegen veel vocht kunnen. De foto van gisteren dateert van april. Toen was het droog en heet. Daarna kregen we de natste zomer sinds jaren. Is de plant ook nu nog zo fris?? Aan de andere kant heb jij je peatbed toch ook aangelegd met veel doorlatend materiaal als ik me goed herinner.
Toch geeft dit aan, dat het te proberen is, deze prachtplant in de turf.

Hierbij een opname van dit weekend ......en idd water heeft hij ondertussen met bakken gehad  :(
Hij staat er voorlopig nog goed bij maar met minder water had hij het zeker ook gered ...

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "