Auteur Topic: Peatbed  (gelezen 317720 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #465 Gepost op: 22 augustus 2013, 18:53:41 »
Tijd voor een kleine update van de ontwikkelingen op en rond mijn peatbedje...  ;)

Aha , eindelijk weer eens een sparringpartner in deze soms wat eenzame topic  ;D Goed nieuws Luc  _08


Eerst ter opfrissing 2 beelden hoe het bedje er uitzag dit voorjaar : 1 en 2
Met het totaalbeeld was ik niet echt tevreden - het was mij ook al te klein...
Foto's 3 en 4 tonen hoe het peatbed er nu uitziet.


Er was zeker niks mis met versie 1 Luc , maar ik vind de huidige setup ook beter ...Door dat extra niveau heeft alles wat meer reliëf wat het totaalbeeld zeker ten goede komt . Doordat het bed nu ook dieper is ziet het er qua vormgeving sowieso nog beter uit.
En tot spijt wie het benijd (de liefhebbers van de green green gras of home misschien )is er nog is meer plek voor wat hebbedingetjes . Hoeveel vliegen in 1 klap ?   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #466 Gepost op: 22 augustus 2013, 18:56:06 »
Wat de bewoners betreft kan ik tot op heden heel tevreden zijn met de "overleving" van 1 winter en 1 (hete !) zomer !  ))(10
Gentiana Sino-Ornata 'Gorau Glas' werd na de winter aangeplant, maar heeft de zomerhitte heel goed doorstaan - hij telt meer dan 30 bloemknoppen.

Ik denk dat ik die hier ook staan heb Luc en dat hij het hier ook heel goed doet in het peatbed .Het valt me op dat er merkelijke verschillen bestaan tussen die diverse vormen met betrekking tot een goede performance in het peatbed.....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #467 Gepost op: 22 augustus 2013, 18:58:26 »
De Primula's vormen een succesverhaal !
3) Primula chionanta ssp sinopurpurea gaat, gezien zijn omvang, langzamerhand op een de koolsoort lijken !

Nochtans niet zo makkelijk en die staat er inderdaad heel gezond bij Luc ! 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #468 Gepost op: 22 augustus 2013, 19:03:19 »
Soldanella villosa, S. montana, S. alpina alba en Soldanella 'Sudden Spring' hebben het ook uitstekend gedaan en staan er goed bij.
Dat geldt evenzeer voor Rhododendron pumilum, Rhododendron foresstii var. tumescens en de heel kleine Cassiope lycopodioides 'Jim Lever', drie heel aantrekkelijke hebbedingetjes die al een winter en een zomer hebben doorstaan.
Caltha appendiculata en  Kalmiathamnus 'Hytor' zijn twee zuurminnende kleinoden die afgelopen voorjaar werden aangeplant die er voortreffelijk bij staan, afwachten hoe ze door de winter komen.
Saxifraga oppositifolia 'Col du Pourtalet' heb ik ook een plekje tussen 2 turfblokken gegeven.
2 mannen van Down Under vonden hier ook hun thuis :
Celmisia argentea en Celmisia sessiflora - beiden hebben nog niet gebloeid maar hebben toch al een winter en een zomer achter de rug.
Primula fasciculata is een sleutelbloem die ik nog over het hoofd gezien had die er ook heel gezond bij staat.

Van de genoemde soorten verwacht ik niet dat ze gaan zorgen voor problemen in de winter Luc. De meeste die je hier noemt staan er bij mij ook in en geven geen problemen in de winter . Ze zullen hier bij mij nog eerder een probleem geven in de zomer (toch enkele zoals de Primula bijv. ) Alleen de Celmisia's durf ik bij langere kale vorst wel is te beschermen met vliesdoek omdat bij mij de oostenwind er wel goed bij kan . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #469 Gepost op: 22 augustus 2013, 19:05:09 »
Met de "uitbreiding" kwam er natuurlijk nog wat extra plaats beschikbaar....  ;D ;D en dus kon ik weer aan het werk.
Gingen er ook in de afgelopen dagen :
Narcissus cyclamineus - Iris winogradowii - een paar Eranthisjes - Phlox adsurgens 'Red butte' - Erytronium 'Joan Wiley' - E. 'Joanna' en Erythronium 'Rosalind' - Codydalis solida 'White Knight' - Ranunculus crenatus, allemaal vonden ze er een plaatsje.  Redenen te over om uit te kijken naar komend voorjaar....  ((12
En voor het zover is kunnen we natuurlijk nog eens langs op de NRV najaars verkoopdag, want er is nóg plaats !

Een paar namen die ik zeker wil volgen Luc .....er is nog steeds plaats en ruimte voor experiment in mijn eigen peatbed  ;D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Peatbed
« Reactie #470 Gepost op: 22 augustus 2013, 20:05:57 »
Het is elke keer weer spannend hé Kris we blijven proberen om de grenzen op te zoeken - al heb ik de indruk dat jij je nog vaker aan "moeilijkerds" waagt dan ik..  ;)  Het is natuurlijk dubbel plezierig als we van elkaars fouten en successen kunnen leren !  _07
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Peatbed
« Reactie #471 Gepost op: 22 augustus 2013, 21:44:55 »
Tijd voor een kleine update van de ontwikkelingen op en rond mijn peatbedje...  ;)

Eerst ter opfrissing 2 beelden hoe het bedje er uitzag dit voorjaar : 1 en 2

Met het totaalbeeld was ik niet echt tevreden - het was mij ook al te klein...
Van de nood een deugd gemaakt en dus een kleine uitbreiding gepland.
Rondom de afboording met turfblokken sneuvelde een extra 30-40 cm gras.
Bijgevolg had ik een nieuwe afboording nodig, lager dan de turfblokken, zodat deze laatsten niet helemaal onder het compost zouden verdwijnen.  Het werden middelzware houten boomstammetjes die nu de dienst uitmaken als afboording.
De ruimte tussen de stammetjes en de turfblokken werd opgevuld met een zuur mengsel bestaande uit turf, vergaan blad, tuinaarde, half vergane schors en een weinig steenslag.
Foto's 3 en 4 tonen hoe het peatbed er nu uitziet.



Heel mooi veenbed, Luc, dat wil ik zeker eens terugzien volgend voorjaar.
Ik neem aan dat je de laatste tijd serieus hebt moeten sproeien met deze droogte? Niettegenstaande het bed in de schaduw ligt en helemaal bedekt is met schors zal de bodem wel flink uitdrogen?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Peatbed
« Reactie #472 Gepost op: 22 augustus 2013, 21:46:57 »
Soldanella villosa, S. montana, S. alpina alba en Soldanella 'Sudden Spring' hebben het ook uitstekend gedaan en staan er goed bij.
Dat geldt evenzeer voor Rhododendron pumilum, Rhododendron foresstii var. tumescens en de heel kleine Cassiope lycopodioides 'Jim Lever', drie heel aantrekkelijke hebbedingetjes die al een winter en een zomer hebben doorstaan.

Caltha appendiculata en  Kalmiathamnus 'Hytor' zijn twee zuurminnende kleinoden die afgelopen voorjaar werden aangeplant die er voortreffelijk bij staan, afwachten hoe ze door de winter komen.

Saxifraga oppositifolia 'Col du Pourtalet' heb ik ook een plekje tussen 2 turfblokken gegeven.

2 mannen van Down Under vonden hier ook hun thuis :
Celmisia argentea en Celmisia sessiflora - beiden hebben nog niet gebloeid maar hebben toch al een winter en een zomer achter de rug.

Primula fasciculata is een sleutelbloem die ik nog over het hoofd gezien had die er ook heel gezond bij staat.

Toch enigszins verbazend dat die oppositifolia het goed doet in het veenbed. Het zijn weliswaar planten die van schaduw en koelte houden, maar eveneens een goed gedraineerde bodem op prijs stellen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Peatbed
« Reactie #473 Gepost op: 22 augustus 2013, 21:56:53 »
Heel mooi veenbed, Luc, dat wil ik zeker eens terugzien volgend voorjaar.
Ik neem aan dat je de laatste tijd serieus hebt moeten sproeien met deze droogte? Niettegenstaande het bed in de schaduw ligt en helemaal bedekt is met schors zal de bodem wel flink uitdrogen?

Je bent altijd welkom Frankie !  ;)
Ik heb inderdaad geen risico genomen tijdens de warme (en droge !) periode - zo goed als dagelijks 2 gieters er overheen, maar het heeft blijkbaar gewerkt !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Peatbed
« Reactie #474 Gepost op: 22 augustus 2013, 21:59:50 »

Toch enigszins verbazend dat die oppositifolia het goed doet in het veenbed. Het zijn weliswaar planten die van schaduw en koelte houden, maar eveneens een goed gedraineerde bodem op prijs stellen.

Nog even wachten hoe het verder gaat Frankie, maar in het verleden heb ik menige 'oppo' verloren en altijd weer gebeurde dat tijdens de zomer, naar ik dacht, voornamelijk door uitdroging.  Vandaar dat ik het met deze eens hier wou uittesten.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #475 Gepost op: 22 augustus 2013, 22:00:30 »
2 mannen van Down Under vonden hier ook hun thuis :
Celmisia argentea en Celmisia sessiflora - beiden hebben nog niet gebloeid maar hebben toch al een winter en een zomer achter de rug.

Echte toppertjes voor dit type van tuinen . Zo staan ze er momenteel hier bij in het peatbed. C. argentea heeft ook gebloeid .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Peatbed
« Reactie #476 Gepost op: 22 augustus 2013, 22:07:05 »
Toch enigszins verbazend dat die oppositifolia het goed doet in het veenbed. Het zijn weliswaar planten die van schaduw en koelte houden, maar eveneens een goed gedraineerde bodem op prijs stellen.

Deze doet het hier bij mij ook heel goed in het peatbed Frankie . Maar ze staan niet rechtstreeks in de veen (turfblokken )maar wel in het substraat waarmee het geheel tussen de blokken is opgevuld . Dus veel bladgrond, schors,beetje turf ,beetje klei en beetje grit...
Dus vochthoudend en toch doorlatend .Kort bij de turfblokken die toch ook vocht vasthouden . Maar inderdaad wel koel .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Peatbed
« Reactie #477 Gepost op: 22 augustus 2013, 22:08:26 »
Met de "uitbreiding" kwam er natuurlijk nog wat extra plaats beschikbaar....  ;D ;D en dus kon ik weer aan het werk.

Gingen er ook in de afgelopen dagen :
Narcissus cyclamineus - Iris winogradowii - een paar Eranthisjes - Phlox adsurgens 'Red butte' - Erytronium 'Joan Wiley' - E. 'Joanna' en Erythronium 'Rosalind' - Codydalis solida 'White Knight' - Ranunculus crenatus, allemaal vonden ze er een plaatsje.  Redenen te over om uit te kijken naar komend voorjaar....  ((12
En voor het zover is kunnen we natuurlijk nog eens langs op de NRV najaars verkoopdag, want er is nóg plaats !

Ziet er heel aantrekkelijk uit Luc !  ((14  Ik heb geen ervaring met een peatbed maar denk ook in de toekomst zoiets aan te leggen ....
Een heel interessante topic om te volgen......
Ieper , West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re:Peatbed
« Reactie #478 Gepost op: 23 augustus 2013, 08:50:40 »
Tijd voor een kleine update van de ontwikkelingen op en rond mijn peatbedje...  ;)

Eerst ter opfrissing 2 beelden hoe het bedje er uitzag dit voorjaar : 1 en 2

Met het totaalbeeld was ik niet echt tevreden - het was mij ook al te klein...
Van de nood een deugd gemaakt en dus een kleine uitbreiding gepland.
Rondom de afboording met turfblokken sneuvelde een extra 30-40 cm gras.
Bijgevolg had ik een nieuwe afboording nodig, lager dan de turfblokken, zodat deze laatsten niet helemaal onder het compost zouden verdwijnen.  Het werden middelzware houten boomstammetjes die nu de dienst uitmaken als afboording.
De ruimte tussen de stammetjes en de turfblokken werd opgevuld met een zuur mengsel bestaande uit turf, vergaan blad, tuinaarde, half vergane schors en een weinig steenslag.
Foto's 3 en 4 tonen hoe het peatbed er nu uitziet.
Luc, het ziet er prachtig uit! Die Aziatische gentianen zijn nog meer wispelturig dan de Europese.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Peatbed
« Reactie #479 Gepost op: 23 augustus 2013, 14:52:58 »

Ziet er heel aantrekkelijk uit Luc !  ((14  Ik heb geen ervaring met een peatbed maar denk ook in de toekomst zoiets aan te leggen ....
Een heel interessante topic om te volgen......

Bedankt Danny !  Ik kan het je alleen maar aanraden - het peatbed biedt weer de nodige mogelijkheden om een hele waaier aan "andere" planten uit te proberen !
Harelbeke-West-Vlaanderen