Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Diversen

Trog gemaakt van gasbeton ( ytong)

<< < (8/10) > >>

Peter Rijntjes:
Je moet ook heel weinig geven uiteraard en 1 x per jaar. Daarnaast is het hoofd bestanddeel van organische aard, dus kan niet veel kwaad. Staat geen advies op de verpakking maar zit wel een maatschepje bij en die vul in tot onder de helft en bemest daar meerdere bakken en potten mee. Dus........... weinig!


Jan Tholhuijsen:
Hallo Lily-Anne,

Heb heel de topic met aandacht gelezen, (ik heb hem niet kunnen volgen omdat ik nog maar een maand op het forum zit)  prachtige troggetjes heb je gemaakt,  ((12 ((12 gaan we nog zien en horen hoe alles dit jaar is geworden, of heb je daarover al bericht en heb ik het niet gezien.
 

Lily-Anne Vereecken:
Jan, ik zal in het voorjaar nog wel eens een foto maken van de cellenbeton trog. Vorige winter was niet echt een uitdaging om de wintervastheid van de trog te testen, omdat het nauwelijks heeft gevroren . De planten groeien er traag maar gezond in . De kleine trogjes uit hypertufa  zijn wel moeilijk om goed aan te planten . De plantjes hebben het vaak moeilijk gehad, door de kleine inhoud en daardoor regelmatig te droog of te nat. Dat zal ik nog wat moeten uittesten welke planten graag onder die omstandigheden groeien . Suggesties zijn altijd welkom. Als ik nog kleine trogjes mocht maken, dan zal ik ze toch wat groter maken dan een carte d'or ijscreem bakje ( gebruikt als Mal)

Bert Stegeman:
klein beginnen is groot eindigen
Het zelfde als bij onze tuinen.

Jan Tholhuijsen:

--- Citaat van: Lily-Anne Vereecken op  1 oktober 2014, 13:44:11 ---Jan, ik zal in het voorjaar nog wel eens een foto maken van de cellenbeton trog. Vorige winter was niet echt een uitdaging om de wintervastheid van de trog te testen, omdat het nauwelijks heeft gevroren . De planten groeien er traag maar gezond in . De kleine trogjes uit hypertufa  zijn wel moeilijk om goed aan te planten . De plantjes hebben het vaak moeilijk gehad, door de kleine inhoud en daardoor regelmatig te droog of te nat. Dat zal ik nog wat moeten uittesten welke planten graag onder die omstandigheden groeien . Suggesties zijn altijd welkom. Als ik nog kleine trogjes mocht maken, dan zal ik ze toch wat groter maken dan een carte d'or ijscreem bakje ( gebruikt als Mal)

--- Einde van citaat ---

Hallo Lily-Anne,

In mijn vorige tuin had ik 8 kleine ronde troggetjes 4 waren originele oude voerbakken voor kippen van ongeveer 200 jaar oud. Ik heb er toen 4 nagemaakt, met als buiten mal een grote afwasteil, (plastick) en de binnen mal een kleine teil.

Smeer de buitenteil aan de binnenkant in met oude frites olie of zoiets, en de binnen teil aan de buitenkant insmeren, dit ivm het gemakkelijk loslaten van de beton.

Doe in de buitenste teil een deel slappe betonmix.  Druk de binnenteil in de mix en doe er een stel stenen in voor het gewicht, vul daarna de rest van het mengsel bij. De binnenteil goed zwaar maken zodat hij op zijn plaats blijft.  De wand moet wel ongeveer 5-7 cm zijn, dus het verschil van de twee teilen.

Na een paar dagen de binnen teil er voorzichtig uithalen.  Heel voorzichtig de teil omdraaien en de buiten teil er af halen.  Dan met een mes en vork bewerken voor de structuur. Dan nog een week laten uitharden.  Je kunt dit ook doen met sneldroogbeton, maar dan heb je geen kans om de buitenkant te bewerken.

Je kunt zo iedere keer een nieuwe maken met dezelfde mallen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie