Planten > Rotsplanten

hoe doet gentiana acaulis het bij jullie ?

(1/5) > >>

Lily-Anne Vereecken:
Daar de vorige kapot is gegaan en het eigenlijk nooit goed deed , heb ik dit voorjaar toch maar  voor de 2de keer ,  een gentiana acaulis gekocht , -Het gaat al beter dan bij de vorige plant, want  hij ziet er wel redelijk gezond uit ,maar hij heeft geen bloemen gehad . Ik vraag me af of het deze keer goed zal komen . Hoe verzorgen jullie deze plant - heeft ze bloem gehad ? grondmengsel - standplaats - winterbescherming ?...
Ik hoop met jullie tips volgend jaar eindelijk een bloeiende gentiana acaulis te hebben
groetjes en bedankt
Lily-Anne

Frankie Wulleman:
Ik heb al ruim tien jaar een Gentiana aucalis in de tuin, en dit met wisselend succes. Het ene jaar is het uitbundige bloei, het andere jaar weer eens niks. Van G. aucalis bestaan er heel wat cultuurvariëteiten die echter meestal goed op elkaar gelijken.
Het is denk ik een beetje uitproberen en zoeken wat ik zelf ook al al die jaren doe. Enige jaren geleden dacht ik het gevonden te hebben: ik plaatste een aantal scheutjes in een zeer smalle spleet tussen twee stenen (foto 1 en 2) in de volle zon. De twee opeenvolgende jaren werd ik beloond met een rijke bloei. Dit jaar echter kwam er slechts één bloem op. :(
Ik denk daarom dat je het best de planten zo nu en dan eens opneemt, scheurt en herplant. Enige toegift en gedroogde koemestkorrels kan waarschijnlijk ook wonderen doen. In de bergen staan ze ook vaak in de alpenweiden tussen de koeien die al eens wat laten vallen.
Uitproberen maar (er niet zelf wat laten op vallen, hé, Lily-Anne)  ;D
Wat de standplaats betreft: dit hangt ook een beetje af van de ene variëteit bij de andere. Ik heb bijvoorbeeld G. aucalis 'Rannoch' staan, en die verdraagt zon en hitte uitstekend. Andere variëteiten echter zullen kapotbranden op een dergelijke plaats. Daarom: hou ze niet te droog en te warm.

Luc Gilgemyn:
Ik kan voor een groot deel Frankie bijtreden Lily-Anne !
Het zijn vrij wisselvallige bloeiers - ook in de literatuur vind je die vaststelling terug.
Een pol die het ene jaar welgeteld 3 bloemen telde verraste mij het jaar erop eens met een twintigtal...  ::)
Reden : ???????
Een flinke voedingsbeurt stellen ze zeker op prijs : gemalen been en gedroogde koemest staan hier ook op het menu.  Een vrij zware grond (weliswaar met de nodige steenslag voor de drainage) met een flinke portie leem schijnt ze het beste te bevallen en ook mijn ervaring is niet te droog.
Verder heb ik de indruk dat de ene kloon het ook veel beter doet dan de andere wat bloeikracht betreft.
Dus, proberen maar, want zeg nu zelf, als ge die foto's van Frankie ziet zijn het toch zonder meer van de allerprachtigste echte alpiene planten die er zijn !  :) ;)

Lily-Anne Vereecken:
het is omdat ze zo prachtig zijn dat ik het terug wou proberen met de gentiana acaulis en hopelijk zal het deze keer lukken om hem in leven te houden en vooral om eindelijk eens bloemen te zien van deze gentiaan soort .Met jullie aanwijzingen zal het hopelijk lukken - mag ik nu nog extra beendermeel en koemest geven of beter volgend voorjaar hiermee starten ?
groetjes
Lily-Anne

Kris De Raeymaeker:

--- Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 28 augustus 2010, 10:56:04 ---het is omdat ze zo prachtig zijn dat ik het terug wou proberen met de gentiana acaulis en hopelijk zal het deze keer lukken om hem in leven te houden en vooral om eindelijk eens bloemen te zien van deze gentiaan soort .Met jullie aanwijzingen zal het hopelijk lukken - mag ik nu nog extra beendermeel en koemest geven of beter volgend voorjaar hiermee starten ?
groetjes
Lily-Anne

--- Einde van citaat ---

Best nu geen mest meer geven Lily-Anne .Rotsplanten moeten stilaan beginnen afharden voor de winter.Als je nu nog mest toedient ontstaan er nog teveel of te lange  "zachte scheuten" die sneller zullen afsterven door de vorst .De  scheuten die al langer aan de planten zitten en in het voorjaar/zomer zijn ontstaan/gegroeid zijn harder en  hebben daar geen last van.
Wil je sterke planten die goed tegen de winter kunnen laat je dus best de mest op stal tot de lente . 

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie