Auteur Topic: compact camera  (gelezen 13513 keer)

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
compact camera
« Gepost op: 29 april 2014, 13:30:23 »
Weet dat er hier een aantal zeer enthousiaste fotografen zijn binnen de Fora- Community(mooi woord he!)
Misschien dat jullie mij een beetje kunnen helpen'.

Ik ben toe aan een nieuwe kleine compact camera waarmee ik de foto's voor de website van Alpigena maak.
Van belang is dan dat ik aardig dichtbij kan komen voor de details zoals bloemen en rozetten van de voornamelijk Saxifraga's.

Voor de duidelijkheid; ik wil hiervoor geen spiegelreflex,maar een kleine,lichte compact want die gebruik ik nu ook
maar is tot de 'draad' versleten.

Er zijn veel mogelijkheden,dat is geen probleem,maar..........

Wat bedoelt men met 'Digitale Zoom'?
Ik kan iets krijgen met een verbluffende 35x optische zoom en 280x digitale zoom.
Veel van de andere halen zo ie zo de optische zoom niet...maar hebben slechts 2 tot 12 digitale zoom.
Kan er dus niet goed achter komen wat die 'Digitale zoom' nu precies inhoud.

ps. 'meer verstand van planten dan van camera's'
 
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: compact camera
« Reactie #1 Gepost op: 29 april 2014, 20:45:01 »
Weet dat er hier een aantal zeer enthousiaste fotografen zijn binnen de Fora- Community(mooi woord he!)
Misschien dat jullie mij een beetje kunnen helpen'.

Ik ben toe aan een nieuwe kleine compact camera waarmee ik de foto's voor de website van Alpigena maak.
Van belang is dan dat ik aardig dichtbij kan komen voor de details zoals bloemen en rozetten van de voornamelijk Saxifraga's.

Voor de duidelijkheid; ik wil hiervoor geen spiegelreflex,maar een kleine,lichte compact want die gebruik ik nu ook
maar is tot de 'draad' versleten.

Er zijn veel mogelijkheden,dat is geen probleem,maar..........

Wat bedoelt men met 'Digitale Zoom'?
Ik kan iets krijgen met een verbluffende 35x optische zoom en 280x digitale zoom.
Veel van de andere halen zo ie zo de optische zoom niet...maar hebben slechts 2 tot 12 digitale zoom.
Kan er dus niet goed achter komen wat die 'Digitale zoom' nu precies inhoud.

ps. 'meer verstand van planten dan van camera's'

Moeilijk moeilijk moeilijk Bert. Een nieuwe camera aanschaffen, ik weet er alles van.

Bij digitale zoom wordt het beeld als het ware opgeblazen. En de kwaliteit gaat achteruit. Bij 2 x digitale zoom, wordt de ruimte tussen de pixels 2 keer zo groot, de de kwaliteit van de foto wordt slechter. Dat hoeft geen probleem te zijn, want je hebt camera's met bv 20 Megapixels. Dat is ontzettend veel. Je krijgt dan haarscherpe foto's. Als je de helft minder hebt, bv bij 2 keer digitale zoom is de kwaliteit van de foto nog steeds fantastisch.

Die 285 keer digitale zoom zal echt wel een foto met alleen maar korrels opleveren, denk ik.

Hoeveel zoom heb je nou echt nodig. Mijn camera heeft 24x (optisch) Ik vind dat genoeg. Je kunt dan de Eritrichium daar boven op de rots nog aardig dichtbij halen.
Als jij saxen fotografeert, heb je eigenlijk niet veel zoom nodig. Je gaat toch niet op straat staan om je planten te fotograferen.
Ik kan bedenken dat een kantelbaar scherm voor jouw gebruik handig is.

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: compact camera
« Reactie #2 Gepost op: 29 april 2014, 22:41:16 »
Gerrit,

Bedankt zover,ik heb net uitgevogeld dat de camera die ik op het oog heb 20.1 megapixels heeft.
En ik heb ook wat meer inzicht gekregen in de digitale zoom.
Wat ik ervan begrijp is het idd zo wat jij stelt,maar door de enorme optische zoom en daardoor
een overschot aan pixels word de digitale zoom toch goed benut.

Meer suggesties e.d natuurlijk heel welkom.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: compact camera
« Reactie #3 Gepost op: 4 mei 2014, 22:06:50 »
Bart, een beetje laat maar ik was een paar dagen flierefluiten  ))4.
Moeilijk om je zo van afstand te adviseren.
Als ik je goed begrijp wil jij je sax'jes goed vast kunnen leggen. Waar je voor jouw doel op moet letten is de kleinste scherpstelafstand. Door een foto van korte afstand te maken zal deze in de regel beter zijn dan door op grotere afstand te blijven en in te zoomen. Dus op de knietjes en met je camera bovenop het plante gaan zitten en dan is het erg prettig als je camera dat schitterende sax'je ook nog scherp in beeld kan brengen. En zoals Gerrit al aangaf, is een omklapbaarschermpje dan wel zo handig.

Welk merk en type had je op het oog Bart? Als je dat even door geeft, kan ik eventueel even kijken of het aan jouw doel voldoet.

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: compact camera
« Reactie #4 Gepost op: 5 mei 2014, 22:25:52 »
Misschien kun je beter voor dat je een camera gaat kopen.
Op vergelijking sites kijken BV:http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/cameras-en-foto/digitale-cameras/
http://www.vergelijk.nl/
http://www.kieskeurig.nl/
Misschien:http://www.consuwijzer.nl/
Ik doe het wel veel op deze sites kijken al voor ik iets koop.
En wil je eventueel een tweede accu erbij hebben.
Dan kan je hier goed terecht.
Had ik ook mijn tweede accu gekocht ((14 ((12 http://www.batteryking.nl/
of http://www.subtel.nl/
of http://www.replacedirect.nl/

 --15

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: compact camera
« Reactie #5 Gepost op: 6 mei 2014, 10:56:27 »
Bart, een beetje laat maar ik was een paar dagen flierefluiten  ))4.

Dat is nieuw!  ((12 ((12 ((12

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: compact camera
« Reactie #6 Gepost op: 10 mei 2014, 13:59:54 »
Bedankt voor de adviezen.
Ben nog steeds in de 'orientatie' fase.
Ook wel leuk trouwens om een beetje te neuzen en te kijken.

'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: compact camera
« Reactie #7 Gepost op: 6 januari 2019, 17:10:38 »
Bedankt voor de adviezen.
Ben nog steeds in de 'orientatie' fase.
Ook wel leuk trouwens om een beetje te neuzen en te kijken.



Dag Bart,
het is ondertussen wel 4 jaar verder, maar ik zit momenteel met hetzelfde dilemma. Vandaar ben ik benieuwd welke camera je uiteindelijk gekocht hebt?
Ikzelf had mijn zinnen gezet op een Canon G5X, die alles heeft wat ik nodig heb, alleen is de minimum scherpstelafstand 5 cm. Dit lijkt me te veel of is dit anders op te lossen?
De Olympus TG-5 is een actiecamera die schijnbaar tot op 1 cm kan scherpstellen, maar heeft dan weer geen kantelbaar scherm. Heeft er iemand ervaring met deze camera of een ander model dat dienst kan doen voor goede macro opnamen?
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4807
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: compact camera
« Reactie #8 Gepost op: 6 januari 2019, 17:58:57 »
Bedankt voor de adviezen.
Ben nog steeds in de 'orientatie' fase.
Ook wel leuk trouwens om een beetje te neuzen en te kijken.



Dag Bart,
het is ondertussen wel 4 jaar verder, maar ik zit momenteel met hetzelfde dilemma. Vandaar ben ik benieuwd welke camera je uiteindelijk gekocht hebt?
Ikzelf had mijn zinnen gezet op een Canon G5X, die alles heeft wat ik nodig heb, alleen is de minimum scherpstelafstand 5 cm. Dit lijkt me te veel of is dit anders op te lossen?
De Olympus TG-5 is een actiecamera die schijnbaar tot op 1 cm kan scherpstellen, maar heeft dan weer geen kantelbaar scherm. Heeft er iemand ervaring met deze camera of een ander model dat dienst kan doen voor goede macro opnamen?
Ik gebruik al jaren een Lumix DMC-FZ200 met goed resultaat.
Focussen op 5cm afstand of minder is wel zeer kortbij.  Het geheel moet nog altijd scherp blijven.
Torhout, West-Vlaanderen

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: compact camera
« Reactie #9 Gepost op: 6 januari 2019, 18:15:12 »
Luc,
dit is wel geen compact camera meer hé. Maar zeker een goede lens met die f2.8 over de hele zoom.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen