Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > In en rond onze rotstuinen

De tuinen van Jan Tholhuijsen

(1/35) > >>

Jan Tholhuijsen:
In 1989 mijn zaak behoorlijk uitgebreid en hield toen maar een kleine binnenplaats over als tuin. Eerst zomaar wat potten en bakken weggezet, maar bij toeval kwam ik terecht bij Leen Goudtzwaard, in  Sint Philipsland. De NVR leden zullen hem wel kennen, hij stond altijd op de verkoop dagen en deed mee aan de wedstrijden. (Hij is helaas overleden)

In 1991 het boek van Wierd gekocht en zoals gezegd met het boek erbij begonnen met doorgezaagde gresbuizen, gebroken tegels (toen iets nieuws de recycle rotstuin) Ik gebruikte toen alleen lava steen,  was goed aan te komen en je moet ergens mee beginnen. Ook maar gelijk lid geworden van de NRV, hete toen nog anders. NRW geloof ik. Ik heb nog tijdschriften van toen alles nog in zwart/wit

Leen Goudzwaard was ooit begonnen met sempervivum en jovibarba  maar had na verloop van tijd een enorm assortiment verschillende planten. Mede door zijn zoon die regelmatig uit Engeland nieuwe planten meebracht. Dus ik kon uitzoeken, met nog goede adviezen erbij. Hij nam altijd de tijd om je uitleg te geven.

Ook regelmatig naar de botanische tuinen in Utrecht om inspiratie op te doen en de sfeer op te snuiven.

In 1991 naar aanleiding van een artikel van Wierd naar Tsjechie op vakantie en daar de tuin van Jaromir Grunlich en de Tsjechische botanische tuin in Brno bezocht, toen kon het niet meer stuk. Maar daarover wil ik graag in een volgend topic vertellen.  Hier nog wat foto's van mijn eerste tuintje, geen plantennamen erbij want die weet ik niet meer.

Peter Rijntjes:
Hoi Jan. Mooi man!

Ook ik ben bij Leen Goudswaard gewwest. IK woonde toen in Middelburg. Wat ik mij kan herinneren is dat hij allerlei
Nieuw- Zeelandse planten kweekte in een oude varkensstal. Ook kwam bij hem de Morisia monanthos en Anchusa caespitosa vandaan.
Planten die je nu niet vaak meer ziet.
Hij was ik meester in het vermeerderen van Helichrysum soorten.

Hij was voor mij in de begin jaren van mijn rotsplanten wereld echt een inspiratiebron.

 ((12

Jan Tholhuijsen:
Klop, Hij had voor zijn huis alles vol staan met sempervivum en jovibarba, ook had hij er een heleboel in plastic vergieten staan.
Het stekken en vermeerderen deed hij in het kippenhok, was omgebouwd. Bescherming van de stekjes, een plastic bier of borrelglaasje erover.
In de varkensstal kweekte hij planten voor de handelaren.

Buiten stonden zijn plantjes, je mocht kijken maar pakte je er een op moest je hem kopen, want de plantjes hadden worteltjes door het potje in de grond, en hij gaf niet veel water dus, oppakken is kopen. Zijn vrouw liep je in het begin achterop, want er waren al wat plantjes stiekem meegenomen. Als je het vertrouwen had kon je bij hem in de pap schijten. (mag dat zeggen).

Bert Stegeman:
mooi verhaal en mooi begin.
deze link staan ook foto's van mijn tuin nu en de aanbouw http://www.flickr.com/photos/mountainfan/sets/

Jan Tholhuijsen:
Snezne is een klein dorpje in de Orlické hory. Snezne betekend sneeuw en Orlické hory is het adelaarsgebergte.

Het plaatsje is gelegen op 650 m hoogte en altijd was er s'morgen dauw, ideaal voor de planten. Ook regende het in de zomer regelmatig omdat de bewolking niet gemakkelijk over de bergen kon. Als we dan bij vrienden in het lager gelegen gebied kwamen was het daar erg warm zonder regen, en hadden wij al een buitje gehad.

Snezne ligt op zo'n 3 km van Sedlonov, waar de tuin was van Jaromir Grunlich. Tuin van Jaromir zien   https://www.google.nl/search?q=jaromir+grulich&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=kdoCVOCFEaqg0QX8poHgBw&ved=0CDwQsAQ&biw=1600&bih=775

In het najaar van 1991 daar een huisje gekocht, gerestaureerd en rotstuintje aangelegd. De meeste plantjes gekocht en gekregen van Zdenek Stasek  uit Dobruska. (Bij sommige leden ook een bekende naam omdat er toen reisjes naar Tsjechie werden georganiseerd en hun ook aandeden)

Vier keer per jaar gingen we ernaartoe, met een volle tandemasser om te werken, en als we terug kwamen vroegen de mensen "Lekker uitgerust".  Nou we moesten een paar dagen rustig aan doen thuis zo moe was ik soms.

Van 1991 tot en met 1998 hebben we met plezier hier aan werkrecreatie gedaan.  hier nog wat foto's.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie