Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > In en rond onze rotstuinen

De tuinen van Jan Tholhuijsen

<< < (2/35) > >>

Jan Tholhuijsen:
Hoi Bert,
Je link gevolgd, en prachtige foto's met bekende en voor mij onbekende plantjes.  Goed gedaan zo op flickr. Je heb ook al wat reisjes gemaakt zie ik. Leuk je foto's gezien te hebben, zal er zeker nog eens naartoe klikken. gr Jan

Frankie Wulleman:
Toch wel een heel avontuur, Jan, zo'n langdurig verblijf in Tsjechiƫ. Je hebt je daar waarschijnlijk wel goed geamuseerd?

Frankie Wulleman:

--- Citaat van: Jan Tholhuijsen op 31 augustus 2014, 07:17:59 ---In 1989 mijn zaak behoorlijk uitgebreid en hield toen maar een kleine binnenplaats over als tuin. Eerst zomaar wat potten en bakken weggezet, maar bij toeval kwam ik terecht bij Leen Goudtzwaard, in  Sint Philipsland. De NVR leden zullen hem wel kennen, hij stond altijd op de verkoop dagen en deed mee aan de wedstrijden. (Hij is helaas overleden)

In 1991 het boek van Wierd gekocht en zoals gezegd met het boek erbij begonnen met doorgezaagde gresbuizen, gebroken tegels (toen iets nieuws de recycle rotstuin) Ik gebruikte toen alleen lava steen,  was goed aan te komen en je moet ergens mee beginnen. Ook maar gelijk lid geworden van de NRV, hete toen nog anders. NRW geloof ik. Ik heb nog tijdschriften van toen alles nog in zwart/wit

Leen Goudzwaard was ooit begonnen met sempervivum en jovibarba  maar had na verloop van tijd een enorm assortiment verschillende planten. Mede door zijn zoon die regelmatig uit Engeland nieuwe planten meebracht. Dus ik kon uitzoeken, met nog goede adviezen erbij. Hij nam altijd de tijd om je uitleg te geven.

Ook regelmatig naar de botanische tuinen in Utrecht om inspiratie op te doen en de sfeer op te snuiven.

In 1991 naar aanleiding van een artikel van Wierd naar Tsjechie op vakantie en daar de tuin van Jaromir Grunlich en de Tsjechische botanische tuin in Brno bezocht, toen kon het niet meer stuk. Maar daarover wil ik graag in een volgend topic vertellen.  Hier nog wat foto's van mijn eerste tuintje, geen plantennamen erbij want die weet ik niet meer.

--- Einde van citaat ---

Ziet er allemaal piekfijn uit, Jan. Vooral die trogjes en die gresbuizen zien er mooi beplant uit.

Jan Tholhuijsen:

--- Citaat van: Frankie Wulleman op 31 augustus 2014, 21:08:34 ---Toch wel een heel avontuur, Jan, zo'n langdurig verblijf in Tsjechiƫ. Je hebt je daar waarschijnlijk wel goed geamuseerd?

--- Einde van citaat ---

In de periode dat we het huisje hadden, kwamen we er maar 4 keer per jaar, een tot twee weken. dat viel wel mee, en mijn vrouw leerde de taal vrij snel en in 1998 kochten we wat anders en hebben dit met een goede winst verkocht. Toen zijn we pas definitief gegaan.

Jan Tholhuijsen:
Van 1998 tot 2012 hier gewoond en gewerkt/gehobby't.  Mijn vrouw de bonsai ik de tuin. 's morgens rond negen uur beginnen tot een uur of 4-5 in de namiddag. Maar met veel plezier.

We hadden 48 grote en kleine troggen, de grootste was 3 meter en de kleinste waren ronde troggetjes van 40 cm dia.  Twaalf waren oude zandstenen troggen uit de stallen, de andere zelf uitgehakt uit zandsteen, wat hier volop is.

Een vijver van 25 bij 4 meter met 25 meter beek en bronvijver.

Ik heb ongeveer 60 ton zandsteen verwerkt, de meeste stenen gratis. (alleen het vervoer betaald)

De rotstuinen  hadden  niet de overhand, ze waren erbij.

Indertijd heb ik nogal wat foto's gemaakt die vergeleken wat je nu allemaal kunt (HD ed) wat minder zijn. Maar toch.  Hiervan een paar filmpjes op YouTube gezet met hier de linken

https://www.youtube.com/watch?v=C_00OAoa51I

https://www.youtube.com/watch?v=soE3ZBZosRY


Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie