Planten > Rotsplanten

Aquilegia

(1/7) > >>

Gerard Versteegh:
Ik heb even gezocht in de bijdragen voor Aquilegia tot nu toe, het zijn er niet zo heel veel en ik dacht dat het wel aardig zou zijn hier een onderwerp van te maken.
De aanleiding is Aquilegia scopulorum, twee exemplaren, vorig jaar samen gekocht op een rotsplantenmarkt en netjes in een trogje gezet met het oogmerk kruisbestuiving en kiemkrachtige zaden. Beide planten zien er precies hetzelfde uit, kleine blaadjes, die aan beide kanten blauw-groen zijn. Dit jaar bij beide één bloemknop, maar wat een verschil! Eentje met lange sporen en keurig omhoog kijkend, de ander geknikt en helemaal zonder sporen. Dat laatste is wel gek, typisch iets voor een hybride. Maar er zijn niet zo veel Akeleien zonder sporen. De enige die ik ken is wat vroeger Semiaquilegia ecalcarata heette. Deze heeft kleine bruinrode bloemetjes, en dan wel meerdere per bloemstengel. Verder zijn de planten veel hoger en de bladeren veel groter met veel kleine deelblaadjes. Maar als je de die kruist met A. scopulorum verwacht je toch dat de tussenvorm ook kleinere bloemen heeft en de habitus van het blad tussen de soorten is staat. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken

Kris De Raeymaeker:

--- Citaat van: Gerard Versteegh op  4 mei 2019, 20:27:32 ---Ik heb even gezocht in de bijdragen voor Aquilegia tot nu toe, het zijn er niet zo heel veel en ik dacht dat het wel aardig zou zijn hier een onderwerp van te maken.
De aanleiding is Aquilegia scopulorum, twee exemplaren, vorig jaar samen gekocht op een rotsplantenmarkt en netjes in een trogje gezet met het oogmerk kruisbestuiving en kiemkrachtige zaden. Beide planten zien er precies hetzelfde uit, kleine blaadjes, die aan beide kanten blauw-groen zijn. Dit jaar bij beide één bloemknop, maar wat een verschil! Eentje met lange sporen en keurig omhoog kijkend, de ander geknikt en helemaal zonder sporen. Dat laatste is wel gek, typisch iets voor een hybride. Maar er zijn niet zo veel Akeleien zonder sporen. De enige die ik ken is wat vroeger Semiaquilegia ecalcarata heette. Deze heeft kleine bruinrode bloemetjes, en dan wel meerdere per bloemstengel. Verder zijn de planten veel hoger en de bladeren veel groter met veel kleine deelblaadjes. Maar als je de die kruist met A. scopulorum verwacht je toch dat de tussenvorm ook kleinere bloemen heeft en de habitus van het blad tussen de soorten is staat. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken

--- Einde van citaat ---

Aquilegia scopulorum (foto 1 )is tesamen met de nog moeilijker te kweken A. jonesii wel één van de meest tot de verbeelding sprekende akeleitjes voor de rotstuinier Gerard ...
A.scopulorum was hier bij mij nooit een lang leven beschoren maar ik denk dat ze misschien wel niet echt lang levend zijn . A. jonesii is een echte beauty maar ik vermoed hier alleen in pot te houden . Kon deze wel een tijdje in leven houden maar bloei heb ik er nooit op gekregen .
Akeleien kruisen zeer makkelijk dus wat je van zaden krijgt uit collecties/zaadlijsten  is altijd af te wachten als ze niet uit het wild komen maar uit tuinen waar misschien wel meerdere soorten staan....
Ik heb vele jaren succes gehad met A. einseliana ...(foto 2 ) maar ben hem ondertussen ook kwijt .
Ook niet bijster lang levend hier was Aquilegia canadensis 'nana' (foto 3 ) die nochtans heel kleur rijk is ...
Ik denk dat A. bertolonii nog één van de meest betrouwbare is maar zie dat ik er niet direct een foto van heb ....
Ook deze zaaling van A. saximontana kan me wel bekoren ... 
En dan is er ook nog Paraquilegia ..... ;D

Kris De Raeymaeker:
Heb ook nog tussen mijn foto's gevonden  :

A.  grahamii 
A . kitaibeliana
A.  discolor

Hopelijk heb je hier wat aan Gerard .....

En inderdaad mij lijkt het dat je maar 1 soortechte scopulorum hebt ....

Theo Stronks:
Aquilegia scopulorum met een aantal bloemen.

Kris De Raeymaeker:

--- Citaat van: Theo Stronks op 10 mei 2019, 20:00:14 ---Aquilegia scopulorum met een aantal bloemen.

--- Einde van citaat ---

Hey Theo ,mooie plant maar ik betwijfel of dit de zuivere scopulorum is ? Tenzij die zo variabel zijn .....

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie