Planten > Rotsplanten

Edraianthus

<< < (2/2)

Frankie Wulleman:
Edraianthus, een bijzonder mooi genus.
Ik zie dat ene E. dalmaticus vernoemd wordt. Ik heb deze planten al vele jaren onder de naam E. dalmaticus. Het is inderdaad een vrij forse soort met talrijke bloemen in clusters. Is gemakkelijk te vermeerderen uit zaad.

Frankie Wulleman:
Een andere soort is deze Edraianthus caricinus, nog afkomstig van Eschmann. Het is een plant, ook nauw verwant aan Edraianthus tenuifolius. Deze plant verschilt echter van alle andere doordat de bloeistengels allemaal liggend zijn en vrij lang, tot 15 cm. De bloemen zijn vrij klein en zitten zeer dicht opeen in clusters. De bloemkleur is donker en het is zowat de laatste Edraianthus in de tuin die bloeit.

Frankie Wulleman:
Edraianthus horvatii blijft zeer klein. De plant meet zo'n  6, 7 cm doorsnede en draagt kleine bloempjes in clusters. Een bijzonder mooie soort, hier groeiend op de tuf.

Bert Stegeman:
Deze Edraianthus stond er vorige week mooi bij in de avond zon.
foto stond nog op mijn camera nu pas afgehaald. --11
Maar op facebook was hij al te zien.
komt elk jaar mooie terug ben er blij mee.

Luc Gilgemyn:

--- Citaat van: Bert Stegeman op 24 mei 2021, 14:57:48 ---Deze Edraianthus stond er vorige week mooi bij in de avond zon.
foto stond nog op mijn camera nu pas afgehaald. --11
Maar op facebook was hij al te zien.
komt elk jaar mooie terug ben er blij mee.

--- Einde van citaat ---

Mooi hoor Bert, dat lijkt mij E. serpyllifolius te zijn !  Mooi exemplaar.

Hier bloeit Edraianthus graminifolius ssp kitaibelli, een ondersoort die kleiner is dan de gewone graminifolius.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie