Planten > Galanthus - Sneeuwklokjes

Belgische sneeuwklokjes

<< < (2/78) > >>

Loes de Groot:
Ruben,
heb je een foto van 'Iseghem'?

Valentin Wijnen:
Foto zou idd leuk zijn, Ruben. Zelf hebben Johan Mens en ik reeds sedert een vier- vijftal jaren een aantal zeer afwijkende Galanthus nivalis var. Scharlockii groeien. Er is nog geen enkele van benoemd maar sommige blinken uit omdat ze poculiform zijn, zeer grote groene tippen, zelfs groen gevlamde of lichtgroen beschaduwde. Ook zeer lange en extra  vlaggen komen voor.... Er is al één benaamd door Johan Mens, nl Fabian. Supersneeuwklokje! Hij heeft deze reeds meer dan drie jaar geleden genoemd naar zijn zoontje.

Valentin Wijnen:
Een ander reeds benoemde G niv var Scharlockii is 'Drie musketiers' genoemd. Ik zal eens grasduinen in de harde schijf van de desktop of ik er een foto van vind. Meestal lees ik gezellig het forum op de laptop in de zetel.
 Deze 'Drie musketiers' werd gevonden door Gert-Jan Vander Kolk. Heel apart sneeuwklokje: zeer groene, deels spiky met lange , omkrullende buitenste bloemblaadjes. Onmiddellijk herkenbaar als je het ziet, outstanding.

Valentin Wijnen:
Tot nog toe gekende Belgische sneeuwklokjes:

'Green Mile' van de gelijknamige kwekerij 'Green Mile Nursery',

'Fabian', 'Green with Envy' en andere nivalis Scharlockii van Johan Mens

'Drie musketiers' van Gert-Jan Vander Kolk maar in België gevonden.

'Iseghem' van Ruben Billiet

G nivalis 'White Cloud' en 'Funny Justine' van Cathy Portier

Van Valentin Wijnen:
G nivalis 'Grakes Yellow', 'Grakes Gold' (geelbaldig), 'Golden Boy', 'Robert Wijnen' (vier gelen, niet allen tot sandersii te rekenen wegens vermoedelijk hybridekarakter), dan Galanthus nivalis 'Valentine's Day' (perfecte poculiforme), 'Grakes Green Bells (groen gemarkeerd als 'Cowhouse Green'',...
G nivalis (flore pleno) 'Melanie S.' en 'Looking around' (dubbele,ietwat spiky bloemen en steeds horizontaal kijkend).
G nivalis 'Grakes Monster' (elk jaar anders, soms deels spiky, dan weer extra 'vlagjes', dan wer veel groen op buitenste, kortom apart 'ding'!)
G elwesii 'Sweet Alice' (groot groen merk op buitenste), G elw 'Senne's Sunrise' (unieke licht oranje)
G woronowii 'Boschhoeve' (groen gemarkeerde woronowii) die ik benoemde naar de vindplaats ervan.
Nog andere zitten in de pijplijn omdat ze nog moeten getest in andere tuinen of omdat ze slechts één of enkele bollen tellen.


Als je weet hebt van nog andere 'Belgische' sneeuwklokjes, stuur dan een berichtje op valentinwijnen@yahoo.co.uk

Valentin Wijnen:
Sommige van deze eigen selecties die ik mocht benoemen (en ook el verschenen in het RHS Yearbook on snowdrops 2009- 2010) zal ik in kleine aantallen verkopen in Kalmthout.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie