Auteur Topic: Narcissus 2021  (gelezen 17846 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Narcissus 2021
« Gepost op: 2 januari 2021, 17:22:30 »
Narcissus bulbocodium x N. romieuxii v. mesatlanticus heeft niet alleen een lange naam, hij heeft ook een lange bloeiperiode, zeker 2-3 maanden, afhankelijk van het weer.

Narcissus 'Cedric Morris' is de allervroegste trompet Narcis, voorlopig doet hij nog vruchteloze pogingen om zich te openen, wachtend op een beetje klementer weer.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Narcissus 2021
« Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2021, 17:34:45 »
Narcissus 'Craigton clumper' bloeit hier in pot.
Hij onderscheidt zich van zijn neefje 'Craigton clanger' doordat de bloemblaadjes iets minder gekarteld zijn.  Ook steken de helmknoppen en vooral de stamper aanzienlijk verder uit buiten de 'hoepel' dan bij de 'clanger'.  Hij kreeg de naam van 'clumper' van Ian Young (de kweker ervan) omdat hij zich sneller vermeerdert 'een clump (groep) vormt' dan 'clanger'. 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Narcissus 2021
« Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2021, 11:25:11 »
Narcissus bulbocodium x N. romieuxii v. mesatlanticus heeft niet alleen een lange naam, hij heeft ook een lange bloeiperiode, zeker 2-3 maanden, afhankelijk van het weer.
Narcissus 'Cedric Morris' is de allervroegste trompet Narcis, voorlopig doet hij nog vruchteloze pogingen om zich te openen, wachtend op een beetje klementer weer.
Staat die  Narcissus bulbocodium x N. romieuxii v. mesatlanticus gewoon buiten uitgeplant in volle grond Luc ? Of worden die opgegraven tijdens de rust ? Ik heb bij die romieuxii types heel veel blad maar nauwelijks of geen bloemen wanneer ik ze gewoon in de rotstuin uitplant . ))8 ((--11
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Narcissus 2021
« Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2021, 11:48:22 »
Narcissus bulbocodium x N. romieuxii v. mesatlanticus heeft niet alleen een lange naam, hij heeft ook een lange bloeiperiode, zeker 2-3 maanden, afhankelijk van het weer.
Narcissus 'Cedric Morris' is de allervroegste trompet Narcis, voorlopig doet hij nog vruchteloze pogingen om zich te openen, wachtend op een beetje klementer weer.
Staat die  Narcissus bulbocodium x N. romieuxii v. mesatlanticus gewoon buiten uitgeplant in volle grond Luc ? Of worden die opgegraven tijdens de rust ? Ik heb bij die romieuxii types heel veel blad maar nauwelijks of geen bloemen wanneer ik ze gewoon in de rotstuin uitplant . ))8 ((--11

Dat was hier vroeger ook zo, Kris, deze soort staat zeker al 12 jaar buiten en bleef alsmaar onveranderd... één of geen bloemen en geen vermeerdering.  Tot ik ze een 5 jaar geleden eens opgroef, wat verse compost gaf en sedert elk jaar wat mest bezorg... sindsdien gaat het als een trein.  Twee jaar geleden kon ik zelfs al eens een 3 tal bolletjes terug geven aan de originele schenker die deze soort verloren was.  Ik zou zeggen, nu al wat bij mesten terwijl ze nog in groei zijn en dan eens opgraven in rust en dan ieder jaar wat bijmesten, het komt goed !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Narcissus 2021
« Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2021, 17:52:57 »
Dat was hier vroeger ook zo, Kris, deze soort staat zeker al 12 jaar buiten en bleef alsmaar onveranderd... één of geen bloemen en geen vermeerdering.  Tot ik ze een 5 jaar geleden eens opgroef, wat verse compost gaf en sedert elk jaar wat mest bezorg... sindsdien gaat het als een trein.  Twee jaar geleden kon ik zelfs al eens een 3 tal bolletjes terug geven aan de originele schenker die deze soort verloren was.  Ik zou zeggen, nu al wat bij mesten terwijl ze nog in groei zijn en dan eens opgraven in rust en dan ieder jaar wat bijmesten, het komt goed !

Bedankt Luc ! Gaan we dat maar eens proberen !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Narcissus 2021
« Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2021, 12:25:22 »
Narcissus tazetta is al een hele tijd bezig met haar bloemknoppen te ontwikkelen. Ik had gedacht dat het gure winterweer de bloemen zou verpesten, maar niks is minder waar.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2021, 13:52:57 door Luc Gilgemyn »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Narcissus 2021
« Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2021, 16:43:06 »
Narcissus tazetta is al een hele tijd bezig met haar bloemknoppen te ontwikkelen. Ik had gedacht dat het gure winterweer de bloemen zou verpesten, maar niks is minder waar.
Prachtige foto Frank!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Narcissus 2021
« Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2021, 20:21:29 »
Narcissus tazetta is al een hele tijd bezig met haar bloemknoppen te ontwikkelen. Ik had gedacht dat het gure winterweer de bloemen zou verpesten, maar niks is minder waar.

Bijzonder mooie interessante narcis , Frankie  8)
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Narcissus 2021
« Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2021, 14:49:39 »
Narcissus tazetta is al een hele tijd bezig met haar bloemknoppen te ontwikkelen. Ik had gedacht dat het gure winterweer de bloemen zou verpesten, maar niks is minder waar.

Ze zijn ontzettend sterk al die Narcis soortjes Frankie !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Narcissus 2021
« Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2021, 19:10:54 »
Enkele zaailingen in de tuin uit een Narcissus romieuxii cv. 
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Narcissus 2021
« Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2021, 17:09:09 »
Narcissus bulbocodium var. genuinus x Narcissus albidus ssp. albidus is een mondvol en ook een natuurhybride die nu start met de bloei die enkele weken wordt aangehouden.  Het is nog maar de start, er zitten nog heel wat knoppen te wachten op wat beter weer.
Torhout, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Narcissus 2021
« Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2021, 17:51:26 »
Narcissus bulbocodium var. genuinus x Narcissus albidus ssp. albidus is een mondvol en ook een natuurhybride die nu start met de bloei die enkele weken wordt aangehouden.  Het is nog maar de start, er zitten nog heel wat knoppen te wachten op wat beter weer.

Een blikvanger in de tuin , Luc
Ieper , West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Narcissus 2021
« Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2021, 19:01:39 »
Narcissus bulbocodium var. genuinus x Narcissus albidus ssp. albidus is een mondvol en ook een natuurhybride die nu start met de bloei die enkele weken wordt aangehouden.  Het is nog maar de start, er zitten nog heel wat knoppen te wachten op wat beter weer.
Luc, deze narcis geeft precies meer bloemen!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Narcissus 2021
« Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2021, 19:35:28 »
Narcissus bulbocodium var. genuinus x Narcissus albidus ssp. albidus is een mondvol en ook een natuurhybride die nu start met de bloei die enkele weken wordt aangehouden.  Het is nog maar de start, er zitten nog heel wat knoppen te wachten op wat beter weer.
Luc, deze narcis geeft precies meer bloemen!
De kracht van een hybride !
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Narcissus 2021
« Reactie #14 Gepost op: 20 januari 2021, 21:01:49 »
Narcissus bulbocodium var. genuinus x Narcissus albidus ssp. albidus is een mondvol en ook een natuurhybride die nu start met de bloei die enkele weken wordt aangehouden.  Het is nog maar de start, er zitten nog heel wat knoppen te wachten op wat beter weer.

Ziet er een waardevolle hybride uit, Luc, met bovendien een diepgele kleur.
Lichtervelde, West-Vlaanderen