Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Tuinproblemen en hun oplossingen (?) Natuurfenomenen ea.

Mosbestrijding door Mogeton

<< < (3/12) > >>

Wim Boens:

--- Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 31 juli 2011, 21:33:42 ---Wim, nam je het risico dat de Shortia zou sterven of wist je dat Mogeton geen vat zou hebben op de Shortia.


--- Einde van citaat ---

Ik nam het risico, maar ik had bij verschillende kwekers reeds gezien dat dit op vele soorten planten helemaal geen effect had. Als ik het goed voor heb, dan werkt Mogeton op mos omdat mos een soort van sneller "metabolisme" heeft dan de hogere planten. Shortia groeit ontzettend traag dus veel effect kon Mogeton daar niet op hebben.

Wim Boens:

--- Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 31 juli 2011, 21:55:58 ---Wim,
heb je dan het product dat vroeger verkocht is ,en dus sterker is , of heb je zelf de dosis x 6 gedaan ?
hou ons zeker op de hoogte hoe lang het werkt hé
 groetjes
Lily-Anne

--- Einde van citaat ---

Lily-Anne,

ik kende de dosis die kwekers gebruiken en heb de dosering van de "gewone" Mogeton x 6 gedaan.
Als ik terug mosgroei heb laat ik het zeker weten.

groetjes

Wim

Gerrit Eijkelenboom:
Na een kleine week heb ik de resultaten van de bespuiting op 29 juli.

Eerst het resultaat van de bespuiting met Mogeton dubbele dosis op levermos. Dat is zoals te zien op foto 1 een succes. Ook Wim berichtte daar over met zijn Shortia.
De plantjes op foto 2 hebben de bespuiting goed overleefd.
Anders is het met Geranium maderense. Dit is een sub-tropische geranium van Madera met een ongelooflijk snelle groei. Deze jonge plant heeft zwaar te lijden gehad onder het gif. Deze ervaring komt overeen met het verhaal van Wim. Als Mogeton zou werken op organismen met een snelle metabolisme werkt het ook op hogere planten met een snelle stofwisseling, zo zou de stelling kunnen luiden.
De aangetaste bladeren zullen afvallen, maar de plant gaat niet dood, zo is mijn verwachting. In het midden komt razendsnel een nieuwe loot. De groei zit er nog in.

Maar wat ik hier van heb geleerd, is dat na het spuiten met Mogeton je er beter nog een tweede keer met schoon water overheen kunt sproeien, om het gif van de planten te krijgen en er bij het opdrogen geen residu achter te laten. Zie foto 3 en 4.

Lily-Anne Vereecken:
Gerrit ,
je bent  blijkbaar een geranium maderense liefhebber zoals ik - ik heb dit jaar terug een mooie plant in bloei gehad
ben benieuwd naar de rest van de mogeton ervaringen
groetjes
Lily-Anne

Gerrit Eijkelenboom:
Ik heb, Lily-Anne al vele jaren Geranium maderense. Het is een veeleisende plant. 's Winters moet hij naar binnen, want niet winterhard. Potcultuur gaat niet zo goed. Uitgeplant in de volle grond is het beste. Maar hij heeft het liefst warme schaduw, maar vind maar eens zo'n plek. Maar de bloemen......

Ik heb een stukje van mijn tufsteen (crevice)tuin bespoten met Mogeton. Foto 1 is het resultaat na 1 week: Mosvrij. Foto 2: zo ziet de overkant van het paadje er nu uit en heb vandaag bespoten.

Nog geen schade aan de planten bemerkt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie