Auteur Topic: Fotografie met al zijn aspecten  (gelezen 30336 keer)

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #45 Gepost op: 1 oktober 2012, 21:26:26 »
ja Luc ik ben het met je eens.
prachtige Foto's ((14 ((14

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #46 Gepost op: 2 oktober 2012, 16:37:03 »
Inderdaad superfoto's. 8)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #47 Gepost op: 2 oktober 2012, 20:41:23 »
Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten .... ;)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #48 Gepost op: 16 mei 2013, 11:01:48 »
].
Hoe staat het hier mee, Cor?  ))8
Heb een nieuw toestel en dat valt best wel tegen, dus.....
[/quote]

Heb je al ergens vermeld wel toestel je hebt gekocht Gerard?

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #49 Gepost op: 16 mei 2013, 16:32:25 »
].
Hoe staat het hier mee, Cor?  ))8
Heb een nieuw toestel en dat valt best wel tegen, dus.....

Heb je al ergens vermeld wel toestel je hebt gekocht Gerard?
[/quote]Had een Nikon D50, heb nu Nikon D5100.

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #50 Gepost op: 25 mei 2013, 23:18:10 »
Foto 3 heeft een langere sluitertijd?
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #51 Gepost op: 26 mei 2013, 09:06:01 »
Foto 3 heeft een langere sluitertijd?
Ja Gerrit.
Voor de een iets simpels, voor de ander (mij) een hele klus.  ))8

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #52 Gepost op: 5 januari 2014, 12:46:03 »
Zal eens een schopje onder dit draadje geven --3.

Jullie hebben ook wel eens het probleem dat je een klein plantje wilt fotograferen en als je dan geen draaibaar schermpje op je camera hebt, dan moet je op de knietjes --3 --11, 77544-0
of nog verder, plat op je buik. In nat gras niet altijd even prettig. Maar daar is een oplossing voor. Er is n.l. een "app" om je camera via je Android gsm of tablet te bedienen. Alle functies die je normaal gesproken via de diverse knopjes op je camera kunt bedienen, kun je met deze app via je touchscreen van je gsm of tablet bedienen.
Nieuwsgierig geworden, kijk hier http://howto.cnet.com/8301-11310_39-57595146-285/control-a-dslr-camera-with-your-android-phone-or-tablet/ maar verder. Wil je de app downloaden, kijk hier dan even hier  https://play.google.com/store/apps/details?id=de.dslrremote het is anders nogal zoeken voor je de download gevonden hebt. Suc6.
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2014, 12:53:30 door Cor van Kapel »

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #53 Gepost op: 6 januari 2014, 08:34:59 »
Zal eens een schopje onder dit draadje geven --3.

Jullie hebben ook wel eens het probleem dat je een klein plantje wilt fotograferen en als je dan geen draaibaar schermpje op je camera hebt, dan moet je op de knietjes --3 --11, (Link naar bijlage)
of nog verder, plat op je buik. In nat gras niet altijd even prettig. Maar daar is een oplossing voor. Er is n.l. een "app" om je camera via je Android gsm of tablet te bedienen. Alle functies die je normaal gesproken via de diverse knopjes op je camera kunt bedienen, kun je met deze app via je touchscreen van je gsm of tablet bedienen.
Nieuwsgierig geworden, kijk hier http://howto.cnet.com/8301-11310_39-57595146-285/control-a-dslr-camera-with-your-android-phone-or-tablet/ maar verder. Wil je de app downloaden, kijk hier dan even hier  https://play.google.com/store/apps/details?id=de.dslrremote het is anders nogal zoeken voor je de download gevonden hebt. Suc6.
Ben jij dat?
In dat geval zal het wel ff geduurd hebben voordat je weer overeind was, toch? ;D

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #54 Gepost op: 6 januari 2014, 16:05:49 »
Ben jij dat?
In dat geval zal het wel ff geduurd hebben voordat je weer overeind was, toch? ;D
Volgens mij vraag je nu naar de bekende weg --19, en nee, opstaan is nog altijd zo gepiept --2.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #55 Gepost op: 6 januari 2014, 20:53:44 »
Ben jij dat?
In dat geval zal het wel ff geduurd hebben voordat je weer overeind was, toch? ;D
Volgens mij vraag je nu naar de bekende weg --19, en nee, opstaan is nog altijd zo gepiept --2.
Topper!

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #56 Gepost op: 19 januari 2014, 12:17:38 »
Ik ben wat aan het prutsen geweest met mijn nieuw fototoestel.
De gewone 'macrostand' trekt volgens mij op niets, behalve dan als je eigenlijk maar een bepaald deel in focus wil krijgen, maar dat is niet altijd de bedoeling. Misschien is die bedoeld voor wat 'grotere' planten en daar kan ik inkomen.
Ik kende voordien niks van 'sluitertijd', 'diafragma en 'ISO', maar weet nu dat het belangrijke factoren zijn om een goede foto te kunnen maken. Dus, om wat meer 'scherpte' te krijgen, moet je gewoon de waarde van het  'f-getal' verhogen, waardoor je een kleinere diafragma opening krijgt. Maar als je die heel hoog maakt, mag je haast niet bewegen, ofwel moet je gebruik maken van een statief. Gelukkig is dit niet nodig, een lichte verhoging van het f-getal is al voldoende.
Ik heb een paar testen gedaan met verschillende waarden van sluitertijd en diafragma. ISO was telkens waarde 400.
De voorlopig beste resultaten zijn met f-getal 9 en sluitertijd 1/100, f-getal 7,1 en sluitertijd 1/100 en ook 1/40.
De beste foto van mijn testjes is van Saxifraga 'Hinhead Seedling' die was f-getal 8 en sluitertijd 1/40.

Enfin, ik begrijp er nog altijd 'niks' van, dus als er hier van die bollebozen zitten die daar heel veel kaas van gegeten hebben, dan mogen ze altijd op de proppen komen met wat licht verteerbare tips. 8)
Je bent op de goede weg Jan, proberen, proberen en nog eens proberen ((14.
Hier dan enkele tips:
- voor wat betreft nog uit de hand te nemen foto's zonder dat je bewegingsonscherpte krijgt, hanteert men wel het volgende ezelsbruggetje, 1 gedeeld door de focale lengte in mm. Dus bij een focuslengte van 6o mm kun je nog tot 1/60 sec, bij 100 mm wordt dat dan 1/100 sec, redelijk uit de hand fotograferen.
- de ISO-waarde voor (daglicht) buiten opnamen, zou ik iets lager kiezen Jan. Een hoge ISO-waarde maakt je foto namelijk wat "korrelig" als je hem gaat uitvergroten. Vor publicatie op het web, is dat natuurlijk geen probleem. Maar ga je deze foto gebruiken voor een presentatie via een beamer of af laten drukken, dan zul je snel teleurgesteld worden. ISO 100 of 200 zou ik kiezen.
- in de macro-stand kun je tot op een veel kortere afstand van je onderwerp nog scherpstellen Jan. Ik weet niet welk type Sony je hebt aangeschaft, maar als je b.v. in de gewone stand nog scherp kunt stellen tot op 30 cm, kun je dan in de macro stand misschien tot op 10 cm (of nog korten bij) scherpstellen. Dit heeft als resultaat dat je je onderwerp groter in beeld kunt brengen en dat is voor jouw, met al die miniscule Sax'jes op die grote granietblokken natuurlijk wel een prettige bijkomstigheid. Probleem is wel dat de scherptediepte een stuk kleiner wordt. Maar ja je kunt natuurlijk geen eieren eten en kuikens verwachten )--1.
Moet ik nog verder gaan of heb je weer even stof tot nadenken -8(.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #57 Gepost op: 19 januari 2014, 17:59:58 »
Dank je voor je uitleg, Cor. :D
Het is geen Sony, maar wel een Canon Eos 600D met standaard lens 18-55mm.
Ik heb er ook een macro lens Gloxy Macro 584, Medical Close up Lens 4 x bij gekocht, die ik gewoon op de standaard lens kan bevestigen. Met deze macro lens kan ik wel heel dicht komen en nog scherpstellen. Met die lens gaat het tot op 4 of 5 cm schat ik.
De automatische macro stand van het toestel gebruik ik voorlopig niet meer, omdat je in die modus volgens mij niet genoeg in de diepte kan scherpstellen. Als je heel dicht bij een Saxje een foto wil nemen dan heb je altijd te maken met een bolvorm, en in de automatische stand zal enkel de top van dat bolletje scherp zijn.
Nu gebruik ik de stand 'M' , die laat je toe de sluitertijd, de ISO en het diafragma heel simpel handmatig in te stellen. Er zijn in die stand nog tal van opties, maar die laat ik voorlopig links liggen. Met die drie ben ik wel een tijdje zoet denk ik.
Wat betreft die ISO-waarde ...
Ik heb op de volgende leuke site ook wat tips gevonden en daar gebruikten ze ook telkens zo rond de 200 ... http://www.digitalefotografietips.nl/fotosmaken/macro/
Daarnet heb ik wat geprobeerd met de macro lens en de M-stand functies. Gisteren was het zonder de macro lens.
Ik vind dat ik met die macrolens, wat meer 'licht', dus meer ISO moet geven.
Kijk maar naar de volgende foto's van Saxifraga marginata op een marmersteen.
Ik heb de waarden deze keer niet genoteerd, maar ik weet wel nog zeker dat de eerste foto met ISO 800 was (donkere dag en omdat ik met die macro heel dicht bij de plant zit, is er natuurlijk ook minder lichtinval). Diafragma was f13, maar de sluitertijd weet ik niet meer, ik denk 1/40. Hmm, ik had het beter genoteerd.
Toen ik zag dat de foto te donker was, heb ik een tweede genomen met ISO 1600. Ziet er toch beter uit ?

Ook twee foto's van Saxifraga 'Sissi', een heel klein plantje in marmersteen. Daar heb ik ook de ISO moeten verhogen.
Misschien als ik de f- waarde van het diafragma verlaag dat ik minder licht nodig heb ???

Trouwens, je mag altijd verder gaan ...
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #58 Gepost op: 19 januari 2014, 18:46:23 »
Dag Jan, die website kende ik, neus er ook wel eens rond. Kenneth legt het op een begrijpelijke manier uit.
Dat je licht 'te kort' komt, ligt aan de voorzetlens die je gebruikt. Naar mijn mening niet de slimste oplossing. Ik heb zelf een Canon EF-S 60 mm en EF 100 mm, beide 'echte' macro lenzen, met een diafragma van 2.8 (lekker licht sterk). Verder heb ik de 12 en 24 mm tussen ringen van Canon. Die zet je tussen je body en de lens, ze hebben zelf geen glas maar doordat ze je lens een stukje verder van de sensor zetten, kun je daarmee heel kort (enkele cm) op je plantje gaan zitten. Grote voordeel t.o.v. jouw oplossing dat ik nagenoeg geen 'licht verlies'. Kijk hier http://www.fotojeroen.nl/fotografietips/tussenringen.php maar eens.

Ik heb de waarden deze keer niet genoteerd, maar ik weet wel nog zeker dat de eerste foto met ISO 800 was (donkere da Diafragma was f13, maar de sluitertijd weet ik niet meer, ik denk 1/40. Hmm, ik had het beter genoteerd.
Die kun je altijd terug opzoeken op de originele opnamen Jan. Klik in je bestandsmap met je rechter muisknop op het betreffende fotobestand en in het pulldown-menu wat dan verschijnt staat onderaan "eigenschappen". Als je daar op klikt (soms moet je daarna ook nog op geavanceerd klikken) krijg je alle gegevens van de betreffende foto te zien, camera, lens, diafragma, sluitertijd enz. De foto's die jij mee zend, zijn qua formaat aangepast voor de website en dan gaan die gegevens niet meer mee, anders zou ik het zelfs op mijn pc kunnen bekijken.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2014, 18:59:26 door Cor van Kapel »

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #59 Gepost op: 19 januari 2014, 20:19:55 »
Ok, Cor, bedankt voor de info.
Misschien moet ik wat sparen voor een 'echte' macro lens.
Al kan ik met mijn voorzet macro lens toch wel leuke dingen doen hoor.
Ik heb ook al gemerkt dat de foto's daarmee beter waren bij sterk zonlicht, is dus logisch ...

Enfin, ik blijf experimenteren.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen