Auteur Topic: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...  (gelezen 12324 keer)

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze .t
« Reactie #30 Gepost op: 26 oktober 2019, 10:23:14 »
Het is vaak vallen en weer opstaan,maar vooral ook doorgaan.Het mooie er van is je blijft experimenteren.Een rotstuin is nooit af en dat is maar goed ook Steven.Wens je veel succes met deze prachtige hobby.Bezoek vooral ook verkoopdagen,je kunt daar veel kennis op doen.

Steven Vlaeyen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze .t
« Reactie #31 Gepost op: 26 oktober 2019, 11:34:49 »
Het is vaak vallen en weer opstaan,maar vooral ook doorgaan.Het mooie er van is je blijft experimenteren.Een rotstuin is nooit af en dat is maar goed ook Steven.Wens je veel succes met deze prachtige hobby.Bezoek vooral ook verkoopdagen,je kunt daar veel kennis op doen.

Af zal die hier ooit wel zijn hoop ik toch, ben niet van plan om eens die er ligt nog veel te gaan veranderen.
Onderhoud zal de rotstuin wel altijd hebben ... dat vind ik niet zo erg, als chronisch zieke moet ik mijn vrije tijd toch invullen.
Dat doe ik dan graag met iets waar ik (na onderhoud) ook genot van heb.

Heb intussen geïnformeerd bij een vriend die koi karpers kweekt waar ik hier in de streek terecht kan voor aankoop mengsel van lava / bims ... bims, daar had ik nog nooit van gehoord.
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2019, 13:05:49 door Steven Vlaeyen »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #32 Gepost op: 26 oktober 2019, 11:36:15 »
Bims is ook een vulkanisch gesteente Steven, we gaan het overal zoeken !!  -2( -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #33 Gepost op: 27 oktober 2019, 00:32:04 »
Bedankt mensen, het lijkt me geschikt / bruikbaar materiaal als afdek laag, ik zal proberen om achter zo'n mengeling te komen.

Steven, voor het afstrooien van een rotstuin is een kant en klaar mengsel ideaal en gemakkelijk. Je koopt een zak en kiepert die zo uit tussen de stenen en rond de planten. Klaar is kees.

Als het wat meer tijd en inspanning mag vergen kan het ook anders. Hoe je het ook draait of keert, een mengsel uit de handel zal nooit overeenstemmen met de gebruikte stenen, ten eerste omdat ze van een andere materie zijn  dan de rotstuinstenen en ten tweede, omdat het mengsel te homogeen is. Daarmee bedoel ik dat alle steentjes van min of meer hetzelfde formaat zijn en dezelfde vorm hebben.

Ik verklaar me nader met bijgeleverde foto. In dit verhoogd bed is gebruikt gemaakt van tufsteen. Als afstrooimiddel is hier een homogeen mengsel gebruikt, klaar voor gebruik, zo uit de zak geschud. Het is proper en net, en het is af, maar ... het oogt niet natuurlijk.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #34 Gepost op: 27 oktober 2019, 00:35:37 »
In deze tuin is ook gebruik gemaakt van tufsteen, maar het afstrooimiddel is van eigen makelij, verkregen door grote stenen kapot te slaan. Geen twee steentjes zijn gelijk van vorm of formaat en geven het geheel een meer natuurlijke aanblik, wat mijn voorkeur geniet. 
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #35 Gepost op: 27 oktober 2019, 00:43:03 »
Zie eens naar de omgeving waar deze Primula latifolia staat, gefotografeerd in het Zwitserse Graübunden. Allemaal deeltjes van een verschillende grootte en vorm. Puur natuur.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #36 Gepost op: 27 oktober 2019, 00:51:06 »
Even dit nog eens terughalen:

Kan men plantje zo diep in een geul tussen stenen zetten (foto 1), of moet je zoiets toch maar beter gaan opvullen zodat de geul minder diep gaat zijn en de plantjes dus ook boven de stenen gaan komen te bloeien?

Zullen planten in zo'n geul kunnen gedijen?

Wees er maar zeker van Steven. Sterker nog, veel planten groeien liefst van al tussen spleten van stenen.

Zo ontdekte ik dat Centaurea pindicola een rasechte creviceplant is. (foto 1)
Erigeron scopulorum tussen de stenen. (foto 2)
Een gentiaan tussen de stenen. (foto 3)
Arenaria alfacariensis tussen de tufstenen heeft ook zijn ideale groeiplaats gevonden.


Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #37 Gepost op: 27 oktober 2019, 01:03:52 »
Enkele voorbeelden van planten in de natuur die in nauwe spleten groeien.

Campanula morettiana zag ik in de Dolomieten in een bergwand groeien. (foto 1)
In de Sloveense alpen zag ik Campanula zoysii in hetzelfde biotoop gedijen. (foto 2)
En ook Leontopodium alpinum kan het. (foto 3)

De spleten in de rotsen waarin deze planten groeien zijn ontstaan door insijpelend water en vorst. De hoeveelheid grond in zo'n spleet is minimaal.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #38 Gepost op: 27 oktober 2019, 01:07:41 »
Een spletentuin blijkt de ideale habitat voor veel planten en het oogt erg natuurlijk.
Dit tuintje is opgebouwd met 'occasiestenen'. Ze zijn afkomstig uit een partij die dienst moeten doen om te verwerken in een schans. Een aantal stenen bleef echter over en de eigenaars wilden die kwijt. Geen probleem zei bibi, ik wist er wel raad mee.  ;)
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2019, 01:09:52 door Frankie Wulleman »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Steven Vlaeyen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #39 Gepost op: 27 oktober 2019, 11:26:42 »
Super mooie en goede voorbeelden die je laat zien Frankie, ik merk dat ik momenteel nog in een fase zit van eerder onnatuurlijke aanleg.
De voorbeelden die ik tot voor ik dit forum heb gevonden had gezien waren allemaal van die kitsch tuintjes, maar ik heb altijd al geweten dat ik het anders, lees natuurlijker, wou.
Echter is mijn inzicht om zo'n natuurlijk ogende rotstuin te maken nog te beperkt, maar dit foum zorgt ervoor dat mijn inzichten worden verrijkt, alhoewel ik nog een heel end te gaan heb.

Even terug komend op het thema afwerken / afstrooien zoals jij dat beschrijft:
Het "mengsel" wat ik in een vorige post liet zien bestaat uit (lava) gesteente is van verschillende maten en kleuren, op zich wel mooi maar het kan hoofdwaarschijnlijk altijd beter.
Tijd heb ik genoeg, en een inspanning kan ook wel aan (wel rustig aan tempo  -7( )
Dus stenen kapotslaan wil / kan ik wel doen maar moet dan ook wel voldoende stenen vinden en moet dan ook nog bedenken welke voor een mooie passende afwerking kunnen zorgen.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #40 Gepost op: 27 oktober 2019, 16:00:42 »
Het gaat met vallen en opstaan, Steven. Zoveel mogelijk gaan kijken in de natuur en in tuinen die in dezelfde interessesfeer liggen. Daar leer je nog het meeste van. De natuur nabootsen is niet gemakkelijk, moeilijk zelfs. Als ik terug kijk naar de foto's van mijn eerste rotstuintjes kom ik er zowaar ongemakkelijk van. Wat was ik toen nog onwetend. Lid zijn van diverse verenigingen en in de bergen rondtrekken hebben mijn inzichten ferm doen veranderen.

Niet alle stenen lenen zich even gemakkelijk om kapot te slaan. Tufsteen en andere kalkhoudende steensoorten zijn daar nog het meest geschikt voor.

In deze tuin heb ik gebruik gemaakt van diverse formaten van die typische 'slates', die je in zak kan aanschaffen. Het is blauwgrijs van kleur en is vrij variabel van vorm. In combinatie met mijn stenen die van een andere soort zijn, valt dit resultaat toch nog mee.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #41 Gepost op: 27 oktober 2019, 16:06:10 »
In deze trog staat heel wat leuks. Om het geheel nog wat aantrekkelijker en natuurlijker er te doen uitzien heb ik gebruik gemaakt van 'echte' rotsen. Ik ben ooit eens stout geweest en heb wat steentjes 'geleend' van een Italiaanse puinhelling. Realistischer kan natuurlijk niet. Bij deze stenen zie je duidelijk het verschil met wat er in de handel verkrijgbaar is. Fantastisch  materiaal om te verwerken in een outcrop.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Steven Vlaeyen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #42 Gepost op: 27 oktober 2019, 16:19:41 »
Stelen met de ogen zoals men dat zegt zorgt er zeker voor dat men wijzer word, meer ideeën gaat krijgen.
Maar op bezoek gaan en reizen zit er voor mij door omstandigheden niet in / is niet zo evident.
Ik probeer dan ook via het www zoveel mogelijk op te steken / info te verzamelen.
En tja, de aanleg van de rotstuin hier hoeft geen prijzen te winnen  -7( , als er maar wat leven in de tuin komt ... dat is uiteindelijk het doel, wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik zomaar tevreden zal zijn, ik doe dus m'n best.
En mede door jullie bijdragen hier gaat dat wel lukken.

Edit:
Ik heb, zie ik juist, ook nog wel iets liggen als die slates, overschot destijds gebruikt om steenkorven te vullen.
Die zou ik ook wat kunnen kapot kloppen en gebruiken, echter denk ik dat deze geen mooie combinatie gaan geven met de rotsen.
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2019, 17:06:47 door Steven Vlaeyen »

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #43 Gepost op: 27 oktober 2019, 19:57:45 »
Prijzen winnen is niet aan de orde, Steven, als je zelf tevreden bent met het resultaat is het goed. Jij moet er tenslotte de ganse dag op kijken. En bovendien, zoveel mensen, zoveel smaken. Wat de een mooi kan vinden, hoeft de ander ook niet mooi te vinden.
Probeer misschien ook wat conifeertjes in de rotstuin te verwerken. Ze zorgen voor wat structuur en silhouet.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Steven Vlaeyen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #44 Gepost op: 27 oktober 2019, 20:41:18 »
Prijzen winnen is niet aan de orde, Steven, als je zelf tevreden bent met het resultaat is het goed. Jij moet er tenslotte de ganse dag op kijken. En bovendien, zoveel mensen, zoveel smaken. Wat de een mooi kan vinden, hoeft de ander ook niet mooi te vinden.
Probeer misschien ook wat conifeertjes in de rotstuin te verwerken. Ze zorgen voor wat structuur en silhouet.

In de toekomst plan ook nog een tuintje aan te leggen in de voortuin, daar denk ik eraan om ook kleine coniferen in te plannen, in de rotstuin die nu in ontwikkeling is twijfel ik eraan om coniferen te gaan gebruiken, ik kan verkeerd zijn maar denk dat deze te klein is voor coniferen.