Auteur Topic: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...  (gelezen 12302 keer)

Steven Vlaeyen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Gepost op: 14 oktober 2019, 17:02:00 »



Mijn eerste post hier.

Als beginneling toch maar gestart met de aanleg van een rotstuintje (nog nooit zoiets aangelegd), moeilijker dan ik dacht ... wat stenen op en hoop smijten en klaar, komt vanzelf goed, zo dacht ik er eerst over.
Intussen weet ik wel beter, puzzelen is het geworden.
Wat stenen in groep leggen, overzien, effe naar binnen ... het kan beter, terug buiten en herbeginnen, enfin, hoe het gedeelte wat ik tot nog toe heb gelegd erbij ligt krijgt mijn goedkeuring.
 
Mijn rotstuintje heeft val van ongeveer 50cm tot 0cm. Driehoeks vorm ongeveer 560 x 400 x 420 cm.

Mijn gazon is nooit zompig, drainage zit dus van nature reeds goed, toch heb ik mijn tuintje als volgt opgebouwd:
Op het bestaande gazon worteldoek gelegd, daarop meteen een laagje rijnzand, vervolgens grof bergkiezel, en vervolgens een dikkere laag rijnzand.
 
Stilletjes aan begin ik te denken aan de beplanting van mijn (t)rotstuintje ... (dat zou het toch moeten worden).
Omdat ik graag wat meer leven in mijn tuin wil speculeer ik vooral op plantjes en bloemen die vlinders en/of bijen aantrekken.
Hoe heerlijker geurend hoe liever.
Planten moet zon minnend zijn, ze krijgen immers bijna de hele dag volle zon.
Wil graag een natuurlijke gebruiksvriendelijke rotstuin, dus ook geen "moeilijke" planten.
Planten die overwoekeren moet ik zeker niet. Hoe herken ik deze?
 
Om enig idee te hebben ... wat ik zelf graag zie ...
Prachtanjer / Grasanjer.
Steenbreek.
Isbloem, bvb "Fire spinner"
Overgang van rotstuin naar grasperk zou ik kruiptijm kunnen gebruiken?
Voor reten en spleten ... Vetmuur en/of Sedum/Sempervivum.
 
Welke planten zouden jullie adviseren? Tips?


Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #1 Gepost op: 14 oktober 2019, 18:04:52 »
Welkom op het rotsplantenforum van de Vlaamse Rotspanten Vereniging, Steven.
Hopelijk voel je je hier thuis en kunnen we ook de resultaten van je noeste arbeid hier op het Forum nog bekijken  ;)

De vraag die je stelt is héééél veelomvattend en dit Forum bevat tonnen, maar dan ook tonnen informatie die je honger daarnaar kan helpen stillen  ((12.

Alvast hier enkele topics uit ons Forum waarmee je zult geholpen zijn :

https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=936.0   - de tuin van Ronny Lintermans

https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1216.0 – hoe Hugo Van Woensel met zijn tuin begon

https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=804.0 – Hoe Jean-Pierre Hensen begon

Dit zijn slechts 3 voorbeelden van de velen.  Onder deze hoofding vind je er nog veel meer.

Mocht u overwegen lid te worden van onze vereniging, dan krijgt u toegang tot volgende pagina op onze website :

https://www.vrvforum.be/?page_id=1234  - deze link brengt u op de pagina van onze website waar u de oude tijdschriften online kunt bekijken.  Het jubileumnummer waarvan sprake (uit 2014) belicht ALLE mogelijke manieren waarop u met rotsplanten en –tuinen kunt omgaan.  Lees de artikels (bv De klassieke rotstuin) en u zal ongelofelijk veel informatie opdoen. Dit jubileumnummer is OOK bereikbaar voor niet leden.

Om kort op uw vraag nog te antwoorden.  Er zijn gelukkig héél veel zonne-aanbidders tussen de rotsplanten.  Uiteraard gaat u vooral voor de kleinere soorten die uw rotstuin niet meteen overwoekeren. Met iets meer tijd kom ik hierop nog terug.

Veel leesgenot intussen !  -((1
Harelbeke-West-Vlaanderen

Steven Vlaeyen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #2 Gepost op: 14 oktober 2019, 22:15:10 »
Bedankt voor verwelkoming, de meeste topics was ik wel al eens tegengekomen, zal ze eens wat grondiger doorlezen.
Ik kijk alvast uit naar de verschillende reacties hier.
Momenteel lukt het me niet om foto's van mijn Iphone op te slaan op mijn Laptop, zodra dit lukt kan ik hier foto's plaatsen.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2019, 10:24:09 »
Nog een beperkte poging om kort enkele tips te geven ivm planten die voor uw rotstuin in aanmerking komen.

-   Dianthusjes uiteraard, zoals een beetje voor alle species zoeken wij vooral naar de compacte, kleinere soortjes, enkele voorbeelden : Dianthus microlepis, waarvan ook enkele buitengewoon rijkbloeiende en sterke hybriden op de markt zijn : D. ‘Eileen Lever’, D. ‘Conwy star’, D. ‘Conwy silver’, D. Eleonor Parker.  Verder ook : D. haematocalyx (ssp. Pindicola is de beste), D. grisebachii, D. sylvestris, enz…  Heel veel commerciële cultivars (dikwijls kruisingen met Dianthus gratianopolitanus) met middellange steel zijn er ook op de markt te vinden : “Feuerhexe”, “Whatfield magenta”, “La Bourboule”, “Badenia” … de lijst is eindeloos.  Als je die namen op het forum in de zoekfunctie oplaadt vindt u talloze foto’s.

-   Doorloop ook eens het topic over Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin, die zijn zonder uitzondering heel geschikt voor zonnige tuinen, ze kunnen heel wat hebben :  https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=906.0

-   De Ijsbloemen zoals u ze noemt, vaak gaat het om het genus Delosperma en aanverwanten, zijn ook heel talrijk op de markt de jongste jaren en hebben het graag zonnig (vaak wel kwetsbaar in de winter). Delosperma cooperi is uitstekend geschikt maar groeit vrij snel, hij laat zich wel gewillig terug snoeien.  Delosperma aberdenensis is dan weer kleiner.
 
-   Steenbreek of Saxifraga’s, gezien de zonnige positie iets wat moeilijker, ga voor de “Zilversaxifraga’s”, die zijn het minst kwetsbaar maar probeer ze toch wat afzonnig te planten.

-   Sempervivum- en sedumsoorten zijn uiteraard ook geschikt.  Hoedt u wel voor Sedum acre (geel) anders neemt die de rotstuin over.

-   Campanula, heel  veel geschikte soorten : hoedt u voor C. portenschlagiana en C. poscharskyana die véél te invasief zijn ))8.  Wel aan te bevelen : C. tridentata, C. saxifraga, C. aucheri, C. tommasiniana en nog veel meer.  Dit is een topic daar helemaal aan gewijd https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1524.0

-   De Gentianen mogen natuurlijk niet ontbreken : G. angustifolia of acaulis zijn zeer aan te bevelen en niet moeilijk.

-   Geraniums zijn zeker ook niet te versmaden en meestal langbloeiend.  Hier is Geranium cinereum met heel wat cultivars (o.a. ballerina) aan te blijven, die blijven qua omvang heel beperkt.

-   Er zijn ook nog talloze zode- en kussenvormende hoogalpiene planten : Draba’s, Arenaria’s, Asperula’s, enz… In de board “Rotsplanten” https://www.vrvforum.be/forum/index.php?board=4.0 zult u topics vinden over al deze families en ook telkens topics per bloeiperiode.

-   De lijst is eindeloos, er zijn flink wat boeken vol geschreven hierover…  -2(

Waar je al deze planten kunt vinden is een moeilijker verhaal.  In het doorsnee plantencentrum zal je niet veel vinden.  Op de VRV lezingendagen in Gent (zie website) organiseren wij altijd een tombola en regelmatig een plantenverkoop door leden, liefhebbers. Alpenplantenkwekerij Cathy Portier in St Kruis bij Brugge is een professionele kwekerij met een bepaald aanbod.  Verder staan er op plantenbeurzen : Beervelde, Celles, Bokrijk, enz.. altijd wel een aantal amateurs met een zeker aanbod.  Lid worden van de VRV is natuurlijk dé oplossing !  ((12 https://www.vrvforum.be/?page_id=4082  …. Dit krijgt u voor uw armzalige 20 € per jaar aangeboden : https://www.vrvforum.be/?page_id=2
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2019, 10:27:04 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Steven Vlaeyen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #4 Gepost op: 16 oktober 2019, 12:25:00 »
Superdesuperdesup ... zoveel tips van de kenner met pakken ervaring, bedankt.
Ik ga inderdaad zo te werk dat ik namen van planten ingeef via google en dan verder uitzoek of deze al dan niet geschikt zijn, rekening houdend met mijn wensen (zoals vooral het aantrekken van vlinders, bijtjes en andere insecten / dieren).
Heb al wel gemerkt dat de informatie daar al wel eens tekortschiet, zoals bvb het waarschuwen voor overwoekering door bepaalde soorten.
Maar dat is een hele opdracht als men vrij onwetend bent in de plantenwereld ... zoveel vreemde namen, verscheidenheid aan soorten en kenmerken.
Vandaar dat ik me maar beter tijdig informeer ... het eerste gedeelte van de rotstuin is klaar, de stenen / rotsjes liggen ... van planten komt er dit jaar toch niets meer. Dus voldoende tijd om mij hierin wat te verdiepen.
De verwijzing naar Grijs- en zilverbladigen trekt zeker ook mijn aandacht.
Zo ook de plantenbeurs van Bokrijk, niet ver van mijn woonplaats. (tussen Diest en Hasselt).

Aanstaande vrijdag gaat er mij iemand helpen om de foto's op mijn Iphone over te zetten naar de PC, ik zal dan ook proberen om wat afbeeldingen hier te plaatsen.

Er komen zeker nog wel een aantal vragen deze kant op maar die zijn voor later ...
Nogmaals bedankt voor alle advies tot nog toe. ((3


Steven Vlaeyen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #5 Gepost op: 20 oktober 2019, 19:18:39 »
Intussen zijn de werkzaamheden m.b.t. het leggen van de stenen geklaard, foto hiervan volgt ... zodra het wat droger weer is zal ik een poging wagen om fatsoenlijke foto's hier te plaatsen.  (Foto's die ik al heb gemaakt geven een erg onrealistisch beeld).

Wel hier al wel een afbeelding van een steensoort die ik het meest heb gebruikt.
Iemand een idee over welke steensoort het hier gaat?

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #6 Gepost op: 20 oktober 2019, 19:48:58 »
Zou het Yellow sun kunnen zijn?
Met vriendelijke groet

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2019, 16:56:47 »
Ik denk dat Yellow Sun eerder een merknaam van stenen is, Mark.

Als ik de stenen van Steven bekijk denk ik (niet zeker) da ((--11het een soort marmerstenen zijn ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2019, 19:25:31 »
Als u stenen gaat leggen leg ze dan met de mooiste kant naar boven.
ik bedoel de ruwe kant.

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2019, 19:34:21 »
Ook het boek van de NRV is een prachtig boek om  te gebruiken. http://www.nrvwebsite.nl/over/handboek-rotstuin.html

Steven Vlaeyen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2019, 19:52:09 »
Als u stenen gaat leggen leg ze dan met de mooiste kant naar boven.
ik bedoel de ruwe kant.

Heb ik zoveel mogelijk gedaan, mooiste / ruwe kant naar boven of naar voor gelegd zodat deze vanuit de meeste kijkrichtingen zichtbaar is
Heb hier al heel veel opgestoken maar zal ten gepaste tijd zeker nog wat vragen voorleggen, zeker wanneer ik zal beginnen met de aanplanting.

Verder sukkel ik momenteel nog steeds met een iphone die de foto's niet wil doorsturen naar de laptop en een (digi)foto toestel dat dienst weigert zodat ik nog geen foto's heb kunnen plaatsen.

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2019, 20:10:36 »
komt goed

Steven Vlaeyen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #12 Gepost op: 23 oktober 2019, 10:41:30 »
Zelfs na tig pogingen heb ik geen enkele foto die een realistisch beeld toont van de eerste stappen, het leggen van de stenen in mijn rotstuin in wording.
Ik plaats hier dan maar enkele afbeeldingen zodat jullie toch iets kunnen zien.
Nogmaals, "in 't echt" ziet het er m.i. dan toch veel natuurlijker / beter uit.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #13 Gepost op: 23 oktober 2019, 10:53:43 »
Zelfs na tig pogingen heb ik geen enkele foto die een realistisch beeld toont van de eerste stappen, het leggen van de stenen in mijn rotstuin in wording.
Ik plaats hier dan maar enkele afbeeldingen zodat jullie toch iets kunnen zien.
Nogmaals, "in 't echt" ziet het er m.i. dan toch veel natuurlijker / beter uit.

Hierbij krijgen we toch een idee Steven . Het is altijd puzzelen en het vergt tijd en oefening. Het ziet er voor mij goed uit . Alleen zou ik die 2 stenen die zo recht opstaan anders leggen .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Steven Vlaeyen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 63
Re: Poging aanleggen rotstuin ... plantenkeuze ...
« Reactie #14 Gepost op: 23 oktober 2019, 11:09:07 »
Die twee aan linkerkant foto zal je bedoelen.
Die tonen op foto inderdaad onnatuurlijk, zal ze eens anders leggen, maar zoals ik eerder aangaf, foto's geven toch wel een vertekend beeld.
Ik probeer me ook voor te stellen wanneer ik de stenen leg hoe het er "aangekleed" zou gaan uitzien, met de beplanting erbij dus.