Planten > Bloembollen-Knollen-Wortelstokken

Colchicum 2024

<< < (2/19) > >>

Theo Stronks:

--- Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 december 2023, 10:10:54 ---
--- Citaat van: Theo Stronks op 15 december 2023, 09:53:10 ---Het klimaat is totaal van slag,of zou Kris een tovenaar zijn ))8.
Denk dat we in de toekomst meer van dit soort bijzonderheden tegen zullen komen.

--- Einde van citaat ---

Een tovenaar zou ik soms wel graag willen zijn Theo ....(alleen "soms " ...omdat je anders handen te kort hebt in onze huidige wereld vrees ik )
We zullen de begrippen , herfstbloeiers, winter en lentebloeiers inderdaad toekomstig  wat moeten herschikken vrees ik . Maar ik denk dat bollen het van nature al in zich hebben om te gaan groeien(en bloeien)wanneer ze voelen dat de omstandigheden rijp zijn (los van een kalender )

--- Einde van citaat ---
Dat denk ik ook Kris.

Kris De Raeymaeker:
Een foto met geopende bloem van de eerste Colchicum/Merendera was ook dit jaar niet mogelijk ....Steeds maar grijs , donker, bewolkt , niet licht genoeg etc....Bloemen zijn ondertussen omgevallen zonder echt te openen .....Maar er is meer op komst en hopelijk nog een andere soort die ons zijn bloemen kan tonen .

Kris De Raeymaeker:
De eerste  bloem bij  een eerste vorm van Colchicum szovitsii is een feit .... edit ; gekocht als ninae ...zou toch ninae zijn ....

Kris De Raeymaeker:
Nog even het minder populaire genus Colchicum een boost geven .... - -2(
Colchicum szovitsii ssp. brachyphyllum (ex Václav Jošt )is bijna aan bloei toe ....de aangekondigde winterprik zal hem waarschijnlijk op andere gedachten brengen ? Ik heb deze subspecie ook zelf gezien op de Gembos Yala en daar blijven de bloemstengels merkelijk lager . Het is ook een "snow melting " species ....De tweede foto is van een plant gefotografeerd op de "locus classicus " in 2023 .

Kris De Raeymaeker:
Ook Colchicum mirzovae zit al in de startblokken ....

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie