Auteur Topic: Orchideeen  (gelezen 217481 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15870
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Orchideeen
« Reactie #690 Gepost op: 31 mei 2024, 11:10:40 »
Ik fietste vanmorgen naar mijn werk langs een drukke weg…..

Dat is prettig naar het werk fietsen Marcel !!! Als ik dat voor zou hebben was ik gegarandeerd niet op tijd op het werk ... -2( -2( -2(
Heel prachtig om zien ! Hopelijk kan dit biotoop met apifera zo blijven bestaan.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15870
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Orchideeen
« Reactie #691 Gepost op: 31 mei 2024, 11:35:22 »
De Ophrys-en zijn hier in de tuin zo goed als uitgebloeid en uiteraard ook deel verregend ...De laatste is deze kleine Ophrys apifera ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16655
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeen
« Reactie #692 Gepost op: Gisteren om 23:35:11 »
Ik fietste vanmorgen naar mijn werk langs een drukke weg…..

Knap, Mark! Ze lijken wel veel algemener dan we soms denken. Een goed bermbeheer is natuurlijk wel een vereiste om een geschikt biotoop te creeëren. Maar van alle Ophryssoorten lijkt dit wel de meest algemene en de best groeiende. Ik denk dat ik deze eens ga opzoeken in Utrecht volgende keer.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16655
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeen
« Reactie #693 Gepost op: Gisteren om 23:37:33 »
Dank je Frankie en Danny voor de complimenten ! Deze Anacamptis pyramidalis  bloeit hier ook voor het eerst ,  aangeplant in april 2023....  (kwam mee van de beurs in Kiekeberg )
Uitmuntend Kris, in ons land is het heel zeldzame verschijning. Ik denk dat het dus niet de gemakkelijkste is. Straf dat dit wordt aangeboden...?
Soms sta je versteld waar ze sporadisch kunnen voorkomen Frankie ...Zo weet ik hier een plekje in de buurt waar ze gewoon langs de dijk ergens voorkomen .Ik heb ze daar nu  al ruim 4 jaar achter mekaar  kunnen spotten!De grond daar is ooit aangevoerd van elders bij de heraanleg van dat stuk en zo is hij er waarschijnlijk terecht gekomen , denk ik toch ...Pas op ,  het zijn hoop en al 3 of 4 planten ! Ik ga elk jaar zien of ze er nog staan maar door het vele slechte weer ben ik er nu nog niet geraakt. Deze soort zie je wel af en toe aangeboden in de handel. Ik weet dat Phytesia ze ooit al heeft aangeboden en dus ook die kweker in Duitsland had ze. Maar ik denk dat Marcel misschien kan bevestigen dat ze ook al in Utrecht te verkrijgen waren ? Ik denk niet dat die zo moeilijk is eerlijk gezegd .

Niet moeilijk, hij is alleszins toch niet algemeen, Kris. Je ziet hem zelden in de kalkgraslanden. Maar fantastisch toch dat hij bij u in de buurt groeit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15870
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Orchideeen
« Reactie #694 Gepost op: Vandaag om 12:50:32 »
Niet moeilijk, hij is alleszins toch niet algemeen, Kris. Je ziet hem zelden in de kalkgraslanden. Maar fantastisch toch dat hij bij u in de buurt groeit.

In het uiterste zuiden van ons land heb ik hem inderdaad veel meer gezien Frankie ...maar inderdaad in  de natuur (algemeen dan )in ons landje eerder sporadisch . Toch denk ik dat hij op een goed doorlatende grond in onze tuinen redelijk goed te kweken is . Ik ga geen namen noemen maar ik ken nog tuinen in België waar hij het heel goed doet ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "