Auteur Topic: Bloei mei - juni 2020  (gelezen 37363 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #330 Gepost op: 1 juli 2020, 10:56:25 »
Zauschneria septentrionalis vormt uiteindelijk a.h.w. eeen rode waterval.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #331 Gepost op: 1 juli 2020, 22:43:58 »


Dan eentje dat zijn etiket hopeloos overgroeid heeft, kent iemand de naam ?
Heel dankbare bloeier, hij is al een maand bezig en zal doorgaan tot de herfst.

Het gaat waarschijnlijk om Pterocephalus perennis, Luc. Ik heb hem lang geleden ook nog gehad, maar heb hem verwijderd omdat hij slecht bloeide en te veel plaats innam. Misschien heb jij een betere cloon, want er staan toch flink wat bloemen op.
Er bestaan wel een aantal soorten binnen dit geslacht die nauwelijks of niet bekend zijn onder de liefhebbers.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16476
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #332 Gepost op: 1 juli 2020, 22:46:11 »
Een heel mooie aanwinst is deze Campanula carpatica 'Turbinata' met enorm grote bloemen.

Vele jaren geleden schafte ik mij Campanula carpatica var. turbinata 'Karl Förster' aan Frankie, heel gelijkaardig aan wat jij hier toont.  Intussen is die al lang verdwenen, maar zijn nageslacht is overal rond te vinden : donkere bloemen, lichtere bloemen, tweekleurige bloemen, grote en kleine, korte stelen en langere... alle mogelijke varianten.  Plots verschenen er zelfs een paar witte exemplaren...  ((--11 Velen zijn waarschijnlijk ook hybriden.  Om het even, met hun vrij late en lange bloeitijd zorgen ze voor kleur.  Hieronder enkele voorbeelden, zelfs eentje die zich in een spleet van een ardenner rots heeft gevestigd.

Amai, daar zitten mooie dingen tussen, zeg. Vooral die witte, wat een mooie. En die zaaien zich zomaar uit?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4089
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #333 Gepost op: 2 juli 2020, 09:40:21 »
Deze jonge Dryas sundermannii produceert een eerste gele bloem.

Dan eentje dat zijn etiket hopeloos overgroeid heeft, kent iemand de naam ?
Heel dankbare bloeier, hij is al een maand bezig en zal doorgaan tot de herfst.
Luc, Dryas sundermannii is die normaal niet witter, eigenlijk crème wit. Dryas 'Flava' die is geel. Dryas drummondii die is ook geel, maar de knop is anders.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #334 Gepost op: 2 juli 2020, 11:24:52 »


Dan eentje dat zijn etiket hopeloos overgroeid heeft, kent iemand de naam ?
Heel dankbare bloeier, hij is al een maand bezig en zal doorgaan tot de herfst.

Het gaat waarschijnlijk om Pterocephalus perennis, Luc. Ik heb hem lang geleden ook nog gehad, maar heb hem verwijderd omdat hij slecht bloeide en te veel plaats innam. Misschien heb jij een betere cloon, want er staan toch flink wat bloemen op.
Er bestaan wel een aantal soorten binnen dit geslacht die nauwelijks of niet bekend zijn onder de liefhebbers.

Het is het derde jaar dat hij er staat Frankie, ik heb hem van Herman Laporte en hij bloeit lang en overvloedig.  Hij meet al 35 cm doormeter, ik zal hem niet groter laten worden (de buren hé  -2( ) maar hij laat zich gemakkelijk terugknippen.  Het gaat trouwens om Pterocephalus parnassii heb ik kunnen achterhalen uit foto's van de vorige jaren.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #335 Gepost op: 2 juli 2020, 11:27:53 »
Een heel mooie aanwinst is deze Campanula carpatica 'Turbinata' met enorm grote bloemen.

Vele jaren geleden schafte ik mij Campanula carpatica var. turbinata 'Karl Förster' aan Frankie, heel gelijkaardig aan wat jij hier toont.  Intussen is die al lang verdwenen, maar zijn nageslacht is overal rond te vinden : donkere bloemen, lichtere bloemen, tweekleurige bloemen, grote en kleine, korte stelen en langere... alle mogelijke varianten.  Plots verschenen er zelfs een paar witte exemplaren...  ((--11 Velen zijn waarschijnlijk ook hybriden.  Om het even, met hun vrij late en lange bloeitijd zorgen ze voor kleur.  Hieronder enkele voorbeelden, zelfs eentje die zich in een spleet van een ardenner rots heeft gevestigd.

Amai, daar zitten mooie dingen tussen, zeg. Vooral die witte, wat een mooie. En die zaaien zich zomaar uit?

Ik zou zeggen, laat jouw exemplaar maar zaad maken, je zal wel zien  -2( -2(  Ik ga er van uit dat er heel wat hybrides tussen zitten, en de kleuren komen uit een gemengde genenpoel denk ik.  In de loop der jaren is een wit exemplaar opgedoken in de achtertuin en eentje in de voortuin... en alle kleurvariaties van blauw/paars zijn inmiddels voor handen...  de raadsels van de natuur
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #336 Gepost op: 2 juli 2020, 11:29:43 »
Deze jonge Dryas sundermannii produceert een eerste gele bloem.

Dan eentje dat zijn etiket hopeloos overgroeid heeft, kent iemand de naam ?
Heel dankbare bloeier, hij is al een maand bezig en zal doorgaan tot de herfst.
Luc, Dryas sundermannii is die normaal niet witter, eigenlijk crème wit. Dryas 'Flava' die is geel. Dryas drummondii die is ook geel, maar de knop is anders.

Dat klopt allemaal, Herman.  Ik heb hem van Martijn van kwekerij De Reuvenkamp.  Hij bloeide toen niet, maar Martijn verzekerde mij dat het om een echt uitzonderlijk gele kloon ging en dat ik niet ontevreden zou zijn.  Op dat laatste vlak heeft hij in elk geval gelijk !  :)
Ik keek nog even na in de AGS encyclopedia of Alpines en daar las ik dat de juiste benaming Dryas x sundermannii is - het is een kruising van
D. drummondii en D. octopetala - dan is het wellicht niet abnormaal dat er variatie in de dosis geel zit...???
« Laatst bewerkt op: 2 juli 2020, 11:38:16 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4089
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #337 Gepost op: 2 juli 2020, 11:57:31 »
Deze jonge Dryas sundermannii produceert een eerste gele bloem.

Dan eentje dat zijn etiket hopeloos overgroeid heeft, kent iemand de naam ?
Heel dankbare bloeier, hij is al een maand bezig en zal doorgaan tot de herfst.
Luc, Dryas sundermannii is die normaal niet witter, eigenlijk crème wit. Dryas 'Flava' die is geel. Dryas drummondii die is ook geel, maar de knop is anders.

Dat klopt allemaal, Herman.  Ik heb hem van Martijn van kwekerij De Reuvenkamp.  Hij bloeide toen niet, maar Martijn verzekerde mij dat het om een echt uitzonderlijk gele kloon ging en dat ik niet ontevreden zou zijn.  Op dat laatste vlak heeft hij in elk geval gelijk !  :)
Ik keek nog even na in de AGS encyclopedia of Alpines en daar las ik dat de juiste benaming Dryas x sundermannii is - het is een kruising van
D. drummondii en D. octopetala - dan is het wellicht niet abnormaal dat er variatie in de dosis geel zit...???
Luc, Dryas 'Flava' (van Gerd Stopp) is ook een kruising van octopetala en drummondii.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4089
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #338 Gepost op: 2 juli 2020, 12:03:15 »
Deze jonge Dryas x sundermannii produceert een eerste gele bloem.

Dan eentje dat zijn etiket hopeloos overgroeid heeft, kent iemand de naam ?
Heel dankbare bloeier, hij is al een maand bezig en zal doorgaan tot de herfst.
Edit Luc : uiteindelijk blijkt het om Pterocephalus parnassii te gaan
Luc, om het moeilijk te maken. Er is ook Pterocephalus depressus in omloop, ooit gekocht van Johan van den Akker.
« Laatst bewerkt op: 2 juli 2020, 12:25:42 door Herman Mylemans »
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #339 Gepost op: 2 juli 2020, 12:28:56 »
Deze jonge Dryas sundermannii produceert een eerste gele bloem.

Dan eentje dat zijn etiket hopeloos overgroeid heeft, kent iemand de naam ?
Heel dankbare bloeier, hij is al een maand bezig en zal doorgaan tot de herfst.
Luc, Dryas sundermannii is die normaal niet witter, eigenlijk crème wit. Dryas 'Flava' die is geel. Dryas drummondii die is ook geel, maar de knop is anders.

Dat klopt allemaal, Herman.  Ik heb hem van Martijn van kwekerij De Reuvenkamp.  Hij bloeide toen niet, maar Martijn verzekerde mij dat het om een echt uitzonderlijk gele kloon ging en dat ik niet ontevreden zou zijn.  Op dat laatste vlak heeft hij in elk geval gelijk !  :)
Ik keek nog even na in de AGS encyclopedia of Alpines en daar las ik dat de juiste benaming Dryas x sundermannii is - het is een kruising van
D. drummondii en D. octopetala - dan is het wellicht niet abnormaal dat er variatie in de dosis geel zit...???
Luc, Dryas 'Flava' (van Gerd Stopp) is ook een kruising van octopetala en drummondii.

Die heb ik 2 jaar geleden bij hem aangeschaft, Herman, helaas heeft hij het niet overleefd...  ))8
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #340 Gepost op: 2 juli 2020, 12:30:25 »
Deze jonge Dryas x sundermannii produceert een eerste gele bloem.

Dan eentje dat zijn etiket hopeloos overgroeid heeft, kent iemand de naam ?
Heel dankbare bloeier, hij is al een maand bezig en zal doorgaan tot de herfst.
Edit Luc : uiteindelijk blijkt het om Pterocephalus parnassii te gaan
Luc, om het moeilijk te maken. Er is ook Pterocephalus depressus in omloop, ooit gekocht van Johan van den Akker.

 --7 --7  Deze lijkt mij toch iets grover van structuur en ook houteriger zo te zien.  Mijn parnassii is kruidachtig.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15566
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #341 Gepost op: 2 juli 2020, 17:18:00 »

@ Frankie nog een keer  ;)

Wat de C. myrtifolia betreft klopt je bewering Frankie, hij komt uit kalkgronden in Zuid Turkije... bij mij stond hij in de kalk, tussen tufstenen in een trog in volle zon... en toch...  ((--11  Het was hem toch te veel blijkbaar.  Hij stond in de trog wel op een hoger plekje waar het wellicht heel snel droog werd en wordt... was dat het probleem ??   Ik weet het niet ?
Als je de plant niet in zijn natuurlijk habitat hebt kunnen waarnemen, is het moeilijk een oordeel te vellen. Misschien heeft hij wel een vochthoudende ondergrond nodig? In de natuur zou hij op een hoogte voorkomen van ca 1000-2000 m. Het is best mogelijk dat een volledig uitdrogende bodem funest kan zijn? Met dit in het achterhoofd zal ik mijn exemplaar niet te droog houden. In zijn boek raadt G. Nicholls echter wel aan om ze te beschermen tegen overmatig wintervocht.

Na de bloei (nu deze zomer  )  was mijn myrtifolia helemaal weg ....zo echt plots verdord ...."leek zo dood als ne pier  " . Ik dacht van de warmte en droogte uiteraard. Nu paar weken later staat hij weer helemaal groen en vol nieuwe blaadjes ...Staat tussen de tufstenen op het heetste plekje van de tuin .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #342 Gepost op: 2 juli 2020, 17:20:32 »

@ Frankie nog een keer  ;)

Wat de C. myrtifolia betreft klopt je bewering Frankie, hij komt uit kalkgronden in Zuid Turkije... bij mij stond hij in de kalk, tussen tufstenen in een trog in volle zon... en toch...  ((--11  Het was hem toch te veel blijkbaar.  Hij stond in de trog wel op een hoger plekje waar het wellicht heel snel droog werd en wordt... was dat het probleem ??   Ik weet het niet ?
Als je de plant niet in zijn natuurlijk habitat hebt kunnen waarnemen, is het moeilijk een oordeel te vellen. Misschien heeft hij wel een vochthoudende ondergrond nodig? In de natuur zou hij op een hoogte voorkomen van ca 1000-2000 m. Het is best mogelijk dat een volledig uitdrogende bodem funest kan zijn? Met dit in het achterhoofd zal ik mijn exemplaar niet te droog houden. In zijn boek raadt G. Nicholls echter wel aan om ze te beschermen tegen overmatig wintervocht.

Na de bloei (nu deze zomer  )  was mijn myrtifolia helemaal weg ....zo echt plots verdord ...."leek zo dood als ne pier  " . Ik dacht van de warmte en droogte uiteraard. Nu paar weken later staat hij weer helemaal groen en vol nieuwe blaadjes ...Staat tussen de tufstenen op het heetste plekje van de tuin .

Bij mij presteerde hij dat ook na de eerste hittegolf vorig jaar... eerst verdwijnen en dan prompt herschieten.  Na de tweede golf verdween hij opnieuw.... en toen was't gedaan !  ((--11 --13
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2631
  • Geslacht: Man
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #343 Gepost op: 3 juli 2020, 17:06:58 »
Campanula fragilis ssp cavolini.

Rudi Berthels

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 291
  • Geslacht: Man
Re: Bloei mei - juni 2020
« Reactie #344 Gepost op: 4 juli 2020, 09:50:34 »
Amaai, wat klasbakken zitten hier op deze forum.  ((12 Ik dacht dat ik  een plantenkenner was maar blijkbaar ben ik nog maar een leek.
Ik ga hier op mijne oude dag nog veel leren :)