Auteur Topic: crocus 2020  (gelezen 60382 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: crocus 2020
« Reactie #15 Gepost op: 8 januari 2020, 16:19:06 »
Met het zachte weer gaat alles heel snel nu …. eigenlijk veel te snel !

Vandaag een aangename verrassing ontdekt , een zaailing uit Crocus laevigatus in de tuin gevonden ( in de klei ) , zie foto 1

Crocus atticus 'Spartacus' stond vorig jaar nog in "mijn bollenbed" , omdat het daar iets te droog is staat deze soort nu in een ander bollenbed in de tuin en
komt momenteel net zoals de vorige jaren in bloei ….. zie foto 2

Deze is een nieuwkomer in de tuin , een eerste vorm van Crocus gembosii staat in bloei . Ik ben natuurlijk heel nieuwsgierig naar de binnenkant , maar de zon zit momenteel zo laag …… vanaf half januari is er op deze plaats wat zon …… .  Zie foto 3

Een mooie vorm van laevigatus die daar is opgedoken Danny, aangenaam onkruid is dat  -2( .

Als ik je C. gembosii zo zie Danny, dan denk ik wel dat je'r eentje met zwarte stijl op de kop hebt getikt.  Mijn exemplaren (die hier nog niet eens boven staan in pot) zien er net zo uit.  We duimen !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #16 Gepost op: 8 januari 2020, 17:39:00 »
Met het zachte weer gaat alles heel snel nu …. eigenlijk veel te snel !

Vandaag een aangename verrassing ontdekt , een zaailing uit Crocus laevigatus in de tuin gevonden ( in de klei ) , zie foto 1

Crocus atticus 'Spartacus' stond vorig jaar nog in "mijn bollenbed" , omdat het daar iets te droog is staat deze soort nu in een ander bollenbed in de tuin en
komt momenteel net zoals de vorige jaren in bloei ….. zie foto 2

Deze is een nieuwkomer in de tuin , een eerste vorm van Crocus gembosii staat in bloei . Ik ben natuurlijk heel nieuwsgierig naar de binnenkant , maar de zon zit momenteel zo laag …… vanaf half januari is er op deze plaats wat zon …… .  Zie foto 3

Een mooie vorm van laevigatus die daar is opgedoken Danny, aangenaam onkruid is dat  -2( .

Als ik je C. gembosii zo zie Danny, dan denk ik wel dat je'r eentje met zwarte stijl op de kop hebt getikt.  Mijn exemplaren (die hier nog niet eens boven staan in pot) zien er net zo uit.  We duimen !  ((14

Nooit verwacht dat ik ooit zaailingen van laevigatus in de tuin zou vinden Luc , en dan nog in de gewone tuingrond ! Zeker een aangename verrassing !

Leuk te horen Luc dat deze vorm van gembosii waarschijnlijk een zwarte stijl zal hebben , ik sta te popelen om de open bloem te bewonderen ….. ((11
Ik hou je op de hoogte …...
Ieper , West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: crocus 2020
« Reactie #17 Gepost op: 10 januari 2020, 13:03:10 »
Crocus ????? in bloei,etiket weg. :o

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: crocus 2020
« Reactie #18 Gepost op: 10 januari 2020, 13:34:15 »
Crocus ????? in bloei,etiket weg. :o
Merels?
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: crocus 2020
« Reactie #19 Gepost op: 10 januari 2020, 14:10:55 »
Crocus ????? in bloei,etiket weg. :o
Merels?
Zeg het maar Herman,heb ze niet voorbij zien vliegen met het etiket --6

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: crocus 2020
« Reactie #20 Gepost op: 10 januari 2020, 14:45:35 »
Crocus ????? in bloei,etiket weg. :o
Merels?
Zeg het maar Herman,heb ze niet voorbij zien vliegen met het etiket --6
Theo, hier verdwijnen ook regelmatig etiketten. Daarom krijgen alle planten een nummer op een tekening of een foto van de standplaats!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #21 Gepost op: 10 januari 2020, 19:17:18 »
Met het zachte weer gaat alles heel snel nu …. eigenlijk veel te snel !

Vandaag een aangename verrassing ontdekt , een zaailing uit Crocus laevigatus in de tuin gevonden ( in de klei ) , zie foto 1

Crocus atticus 'Spartacus' stond vorig jaar nog in "mijn bollenbed" , omdat het daar iets te droog is staat deze soort nu in een ander bollenbed in de tuin en
komt momenteel net zoals de vorige jaren in bloei ….. zie foto 2

Deze is een nieuwkomer in de tuin , een eerste vorm van Crocus gembosii staat in bloei . Ik ben natuurlijk heel nieuwsgierig naar de binnenkant , maar de zon zit momenteel zo laag …… vanaf half januari is er op deze plaats wat zon …… .  Zie foto 3


Als ik je C. gembosii zo zie Danny, dan denk ik wel dat je'r eentje met zwarte stijl op de kop hebt getikt.  Mijn exemplaren (die hier nog niet eens boven staan in pot) zien er net zo uit.  We duimen !  ((14

Ik heb gisteren wat in de bloem kunnen kijken met het zachte regenweer maar jammer genoeg toch geen zwarte stijl Luc . Janis zegt dat alle aangeboden bollen van gembosii anders zijn . Dat blijkt ook zo , ik had 4 bloeiende bollen aangeschaft , eentje is beschadigd door een slak , de andere 2 staan nu ook in bloei . Hopelijk toch eentje tussen met zwarte stijl . Zie foto van die twee andere vormen …...

Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #22 Gepost op: 10 januari 2020, 19:20:47 »
Nog wat vroege bloei in de tuin ……..

Crocus danfordiae , nieuwe foto

Crocus  danfordiae blue form

Crocus napolitanus
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #23 Gepost op: 10 januari 2020, 19:23:29 »
Crocus atticus 'Bowles White'

Crocus variegatus

Crocus fleischeri
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: crocus 2020
« Reactie #24 Gepost op: 11 januari 2020, 11:00:50 »
Ik heb gisteren wat in de bloem kunnen kijken met het zachte regenweer maar jammer genoeg toch geen zwarte stijl Luc . Janis zegt dat alle aangeboden bollen van gembosii anders zijn . Dat blijkt ook zo , ik had 4 bloeiende bollen aangeschaft , eentje is beschadigd door een slak , de andere 2 staan nu ook in bloei . Hopelijk toch eentje tussen met zwarte stijl . Zie foto van die twee andere vormen …...

Ik was al 2 keer op de "locus classicus" en kan je vertellen dat de meerderheid van de planten dat daar niet heeft ...Of sommigen maar zwak . Tenminste van wat ik heb gezien toen ik er was ...

Hier wat voorbeelden van gembosii op de locus classicus ...
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2020, 11:04:50 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #25 Gepost op: 11 januari 2020, 22:56:46 »
Ik heb gisteren wat in de bloem kunnen kijken met het zachte regenweer maar jammer genoeg toch geen zwarte stijl Luc . Janis zegt dat alle aangeboden bollen van gembosii anders zijn . Dat blijkt ook zo , ik had 4 bloeiende bollen aangeschaft , eentje is beschadigd door een slak , de andere 2 staan nu ook in bloei . Hopelijk toch eentje tussen met zwarte stijl . Zie foto van die twee andere vormen …...

Ik was al 2 keer op de "locus classicus" en kan je vertellen dat de meerderheid van de planten dat daar niet heeft ...Of sommigen maar zwak . Tenminste van wat ik heb gezien toen ik er was ...

Hier wat voorbeelden van gembosii op de locus classicus ...

Prachtige heel interessante beelden Kris !  ((14 Gembos Yayla is waarschijnlijk een heel bijzondere plaats ? In de krokusbijbel staat vermeld dat C.gembosii groeit in natte omgeving nabij sneeuwveldjes samen met C.mawii en met Eranthis ,Scilla , Corydalis en Galanthus . Kun je dat bevestigen ? Ik heb mijn bollen gembosii op twee verschillende standplaatsen uitgeplant in de tuin . Beiden vrij vochtig , de ene op een koele plaats de andere in volle zon . De toekomst zal uitwijzen welke plaats de beste is ? Als je de natuurlijke standplaatsen gezien hebt van een bepaalde soort dan begrijp je beter hoe je ze moet behandelen in de tuin hé , anders is het gissen of wat je leest in de krokusbijbel . Maar soms is het niet duidelijk en ben je op het verkeerde pad .

Janis heeft uitzonderlijke mooie vormen van gembosii , waarschijnlijk zitten er ook kruisingen en zaailingen tussen doorheen de jaren . Waarschijnlijk een goeie soort om mee te kruisen . Het is wel niet duidelijk welke vormen hij aanbied bij bestellingen , misschien zijn het zaailingen uit gembosii , iedere bol is anders zegt Janis die hij aanbied ? Maar ik neem wel aan dat die uitzonderlijke mooie vormen die Janis bezit zelden te vinden zijn in de natuur ? De meerderheid heeft dus geen zwarte meeldraden of stijl ,( soms wat lichtzwarte meeldraden) in de natuur . Die uitzonderlijke mooie vormen die Janis soms toont, ( met zwarte stijl of meeldraden ) zijn dus zeldzaam ?
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2020, 23:01:23 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: crocus 2020
« Reactie #26 Gepost op: 12 januari 2020, 17:36:47 »
Zo te zien gaat het al heel hard in Ieper !  ((3

Wat de C. gembosii betreft, ik had vorig jaar ook 3 bolletjes aangeschaft Danny, 2 er van hadden een zwarte stijl, de derde niet en zag er flink anders uit, o.a. een veel grotere bloem en een meer zwavelkleurige gele bloem.  Hier staat hij overigens nog niet boven ...  ::) maar ja, alles (in pot) is hier duidelijk veel later, ook in vergelijking met vorig jaar.  Ik heb wel doelbewust 2-3 weken later dan vorig jaar voor het eerst water gegeven.

@ Kris, opvallend wel dat je in de natuur alleen exemplaren met zwarte helmknoppen hebt gezien en géén met zwarte stijl... de variatie is inderdaad bijzonder groot, al zijn het allemaal wel mooie Crocusjes uiteraard.

Hier eindelijk de eerste bloem - ooit aangeschaft als Crocus corsicus, wat het duidelijk niet is - ik houd het op C. imperati, mooi is hij wel :

Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: crocus 2020
« Reactie #27 Gepost op: 12 januari 2020, 21:38:24 »
Zo te zien gaat het al heel hard in Ieper !  ((3

Wat de C. gembosii betreft, ik had vorig jaar ook 3 bolletjes aangeschaft Danny, 2 er van hadden een zwarte stijl, de derde niet en zag er flink anders uit, o.a. een veel grotere bloem en een meer zwavelkleurige gele bloem.  Hier staat hij overigens nog niet boven ...  ::) maar ja, alles (in pot) is hier duidelijk veel later, ook in vergelijking met vorig jaar.  Ik heb wel doelbewust 2-3 weken later dan vorig jaar voor het eerst water gegeven.

@ Kris, opvallend wel dat je in de natuur alleen exemplaren met zwarte helmknoppen hebt gezien en géén met zwarte stijl... de variatie is inderdaad bijzonder groot, al zijn het allemaal wel mooie Crocusjes uiteraard.

Hier eindelijk de eerste bloem - ooit aangeschaft als Crocus corsicus, wat het duidelijk niet is - ik houd het op C. imperati, mooi is hij wel :

Ja , normaal dat de bollen in pot wat later zijn vanwege de late watergift ,Luc
Ik ben benieuwd hoe uw gembosii het dit jaar zullen doen , Luc . Hier is het een beetje zoeken naar de groeiomstandigheden ……

Ja , lijkt me ook imperati , die staat hier ook momenteel in bloei maar de slakken hebben er aan gepeuzeld ….. heel mooie crocus en mooie foto's Luc !



Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: crocus 2020
« Reactie #28 Gepost op: 13 januari 2020, 10:10:08 »
Prachtige heel interessante beelden Kris !  ((14 Gembos Yayla is waarschijnlijk een heel bijzondere plaats ? In de krokusbijbel staat vermeld dat C.gembosii groeit in natte omgeving nabij sneeuwveldjes samen met C.mawii en met Eranthis ,Scilla , Corydalis en Galanthus . Kun je dat bevestigen ? Ik heb mijn bollen gembosii op twee verschillende standplaatsen uitgeplant in de tuin . Beiden vrij vochtig , de ene op een koele plaats de andere in volle zon . De toekomst zal uitwijzen welke plaats de beste is ? Als je de natuurlijke standplaatsen gezien hebt van een bepaalde soort dan begrijp je beter hoe je ze moet behandelen in de tuin hé , anders is het gissen of wat je leest in de krokusbijbel . Maar soms is het niet duidelijk en ben je op het verkeerde pad .
Janis heeft uitzonderlijke mooie vormen van gembosii , waarschijnlijk zitten er ook kruisingen en zaailingen tussen doorheen de jaren . Waarschijnlijk een goeie soort om mee te kruisen . Het is wel niet duidelijk welke vormen hij aanbied bij bestellingen , misschien zijn het zaailingen uit gembosii , iedere bol is anders zegt Janis die hij aanbied ? Maar ik neem wel aan dat die uitzonderlijke mooie vormen die Janis bezit zelden te vinden zijn in de natuur ? De meerderheid heeft dus geen zwarte meeldraden of stijl ,( soms wat lichtzwarte meeldraden) in de natuur . Die uitzonderlijke mooie vormen die Janis soms toont, ( met zwarte stijl of meeldraden ) zijn dus zeldzaam ?

De Gembos Yala is voor mij echt een heel bijzonder gebied en ik denk dat het de meeste crocus liefhebbers wel zou bekoren Danny .Hij komt inderdaad voor in combinatie met C. mawii en  Eranthis / Galanthus .De Scilla en Corydalis heb ik er minder bij gezien . C. gembosii kruist zeer gewillig met mawii waardoor er ook op de standplaats enorm veel planten staan die mogelijk niet meer soortecht zijn .Neen in de natuur is het echt wel zoeken naar de vormen met zwarte meeldraden /stijl .Ook bij mawii trouwens . Als liefhebbers of kwekers planten verzamelen in de natuur gaan ze natuulijk vooral degene nemen met die kenmerken ...(als ze er zijn tijdens de bloei) Maar als er dan daarna gezaaid wordt zal er ook weer van alles tussen zitten ... 
Het zijn inderdaad beiden ook 'snowmelting - krokussen ' Op de hellingen is mawii talrijker en op vlakkere stukken is dat vaak gembosii . De meeste kruisingen tussen beide soorten  heb ik gevonden in een soort geul naast de weg . Dat specifiek stukje  zou nu nog amper toegankelijk zijn wegens uitbreiding van de weinige mensen die er wonen .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: crocus 2020
« Reactie #29 Gepost op: 13 januari 2020, 10:15:19 »
Nog enkele foto's ter illustratie .....

Je kan inderdaad altijd veel bijleren door de groeiomstandigheden te zien in de natuur en toch is dat ook tegelijk relatief ...Die krokussen staan ginder in de natuur kletsnat tijdens de bloei  , vaak in een soort klei-achtige /stenige grond . Doe dat zelfde hier bij ons en je bent ze kwijt denk ik ...Het klimaat van die bergzones kun je namelijk nooit hebben . Maar het leert ons wel dat die soorten tijdens de bloei best wat vochtiger mogen staan maar dat is dan in pot weer tricky ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "