Auteur Topic: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België  (gelezen 98041 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #30 Gepost op: 2 mei 2014, 21:52:27 »
Wat de viooltjes betreft, die worden zelfs helemaal niet vermeld, mogelijks is de lijst dus onvolledig... .
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #31 Gepost op: 2 mei 2014, 22:21:14 »
Vreemd, de lijst die ik hier ter hand heb, maakt melding van Thlapsi perfoliatum,wanneer ik er echter nog de Flora Alpina er bij haal, pag. 572, deel 1, blijkt dat een heel andere plant te zijn. De plant op pag 574 onder de naam Thlapsi montanum lijkt er echter als twee druppels water op. Zou ik dan echt een ontdekking hebben gedaan???  ((15

Die lijst is niet volledig, Frankie...Thlaspi montanum kan je daar wel degelijk vinden: http://wilde-planten.nl/bergboerenkers.htm

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #32 Gepost op: 2 mei 2014, 22:44:55 »
Vreemd, de lijst die ik hier ter hand heb, maakt melding van Thlapsi perfoliatum,wanneer ik er echter nog de Flora Alpina er bij haal, pag. 572, deel 1, blijkt dat een heel andere plant te zijn. De plant op pag 574 onder de naam Thlapsi montanum lijkt er echter als twee druppels water op. Zou ik dan echt een ontdekking hebben gedaan???  ((15

Die lijst is niet volledig, Frankie...Thlaspi montanum kan je daar wel degelijk vinden: http://wilde-planten.nl/bergboerenkers.htm

Hartelijk dank voor de link, Wim, en trouwens wat een interessante site. ((14
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #33 Gepost op: 3 mei 2014, 07:33:42 »
Die lijst is niet volledig, Frankie...Thlaspi montanum kan je daar wel degelijk vinden: http://wilde-planten.nl/bergboerenkers.htm

Hartelijk dank voor de link, Wim, en trouwens wat een interessante site. ((14

 ((13

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #34 Gepost op: 4 mei 2014, 11:40:28 »
Frankie, op die kalkgraslanden moeten in mei/begin juni wel orchideeën groeien. bijenorchis, vliegenorchis bv.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #35 Gepost op: 4 mei 2014, 21:13:14 »
Frankie, op die kalkgraslanden moeten in mei/begin juni wel orchideeën groeien. bijenorchis, vliegenorchis bv.

In die graslanden en omgeving groeien inderdaad veel orchideeën. Momenteel bloeien daar nu Orchis mascula massaal en Orchis purpurea in veel mindere mate in de bosranden. Later op het seizoen komen daar nog andere soorten in bloei, waaronder ook ophryssen. Dat zou eigenlijk echt een biotoopje zijn waar jij je ook wel zou 'jeunen'.  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #36 Gepost op: 5 mei 2014, 14:42:13 »
Frankie, op die kalkgraslanden moeten in mei/begin juni wel orchideeën groeien. bijenorchis, vliegenorchis bv.

In die graslanden en omgeving groeien inderdaad veel orchideeën. Momenteel bloeien daar nu Orchis mascula massaal en Orchis purpurea in veel mindere mate in de bosranden. Later op het seizoen komen daar nog andere soorten in bloei, waaronder ook ophryssen. Dat zou eigenlijk echt een biotoopje zijn waar jij je ook wel zou 'jeunen'.  ;)
heb je ook nog hagedissen gezien?
Heb daar in het verleden de muurhagedis in grote getale gezien.Ideaal gebiedje voor deze soort.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #37 Gepost op: 5 mei 2014, 22:39:47 »
Frankie, op die kalkgraslanden moeten in mei/begin juni wel orchideeën groeien. bijenorchis, vliegenorchis bv.

In die graslanden en omgeving groeien inderdaad veel orchideeën. Momenteel bloeien daar nu Orchis mascula massaal en Orchis purpurea in veel mindere mate in de bosranden. Later op het seizoen komen daar nog andere soorten in bloei, waaronder ook ophryssen. Dat zou eigenlijk echt een biotoopje zijn waar jij je ook wel zou 'jeunen'.  ;)
heb je ook nog hagedissen gezien?
Heb daar in het verleden de muurhagedis in grote getale gezien.Ideaal gebiedje voor deze soort.

Vooral in de kloof bij Nismes zit het er vol, Gerard, de warme rotsen vormen inderdaad een ideaal habitat voor deze reptielen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #38 Gepost op: 9 april 2015, 21:49:09 »
Vandaag nog eens een fikse trektocht gemaakt in onze Ardennen onder een stralende hemel.
Heel 'toevallig'  ;) zaten we ook niet zo ver verwijderd van een kalkgrasland. 'Toevallig' was er nog wat tijd over om de kroonjuwelen van dat grasland nog eens te gaan bewonderen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #39 Gepost op: 9 april 2015, 21:50:26 »
Deze plant had zelfs nog iets wat donkerder bloemen dan de andere.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #40 Gepost op: 9 april 2015, 21:53:45 »
Ik heb ook nog wat andere gelijkaardige biotoopjes bezocht waar deze Pulsatilla zou kunnen groeien, maar vreemd genoeg kan ik ze voorlopig slechts op deze ene plek vinden.
Toen we de pulsatilla's aan het bewonderen waren, liep daar nog een Waals dametje rond die dezelfde belangstelling had. We raakten aan de praat...na enige terughoudenheid verklapte ze me een habitat waar een serieuze populatie staat! Een idee om volgend seizoen naar toe te trekken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #41 Gepost op: 9 april 2015, 22:19:10 »
Humm ,bekend terrein  -2(  Mooie foto's Frankie van mooie en kostbare planten in kostbare gebiedjes die we moeten koesteren.  ((14
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #42 Gepost op: 9 april 2015, 23:22:57 »
Humm ,bekend terrein  -2(  Mooie foto's Frankie van mooie en kostbare planten in kostbare gebiedjes die we moeten koesteren.  ((14

Inderdaad Kris, die enkele planten die daar staan, hebben bijna een legendarische status verworven. Zo zeldzaam zijn ze, net als de habitatjes waarin ze vertoeven.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #43 Gepost op: 9 april 2015, 23:25:43 »
Ondanks dat het nog behoorlijk vroeg is, komen er ook al verschillende planten op en beloven een mooie performance te zullen leveren de komende weken/maanden. Hopelijk kan ik er dit seizoen nog eens heen.
Zo zag ik op vele plaatsen deze merkwaardige rozetten. Ik weet niet juist wat het is. Voor orchideeën is het eigenlijk nog veel te vroeg. Iemand een idee  wat het zou kunnen zijn?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #44 Gepost op: 10 april 2015, 19:25:03 »
Deze plant had zelfs nog iets wat donkerder bloemen dan de andere.

Prachtige beelden Frankie ! Dit is wel genieten hé met dit weertje ..... --9
Ieper , West-Vlaanderen