Auteur Topic: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's  (gelezen 86111 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #105 Gepost op: 24 januari 2013, 18:30:31 »
Ach ja, lavasteentjes, die ben ik ook vergeten te vermelden, wat mij betreft ook ok om in een Dionysia-mengsel te doen. Misschien een beetje zuur (niet altijd trouwens), maar kan gecompenseerd worden met iets anders.
We hebben dus klei, grof zand, fijn zand, klein split, wat groter kalkhoudend split, eventueel lavasteentjes en een beetje potgrond.
Duinzand is grof genoeg, er zit er ook genoeg kalk in, wel eerst het zout er uit wassen.
Nog een prima toeslagmateriaal bestaat uit gebroken schelpjes, ook een bron van kalk.
Al de rest hoeft voor mij niet meer. ;)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #106 Gepost op: 24 januari 2013, 20:27:49 »
Ger het lijkt op gebroken argex, wat is de korrel grote?

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #107 Gepost op: 24 januari 2013, 23:25:58 »
Als ik dit zo zie Ger dan lijken het wel vermorzelde en geplette lavakorrels. ik heb een grote zak hier staan met hele en die sla ik ook regelmatig door om wat te mengen, Ik denk dat ze water in het mengsel opslaan en vasthouden.

Is het ook Gerrit.....we waren vorige week met een paar Rotsfanaten bij een andere Rotsfanaat en die had net een heel aantal
zakjes binnen via duitsland.
Het is afval volgens zeggen,dus wat bij de fabricatie van lavakorrels kapot gaat en dus overblijft.
Prima spul natuurlijk voor bepaalde planten en niks mis mee,maar onze maatschappij wil
alleen maar hele en mooie ronde balletjes in de verpakking!
Slimme zet overigens want relatief verdienen ze hier goud aan....je betaald natuurlijk vooral de verpakking en vracht.

Als bijdrage in de compost topic..........ik zelf gebruik liever geen vochthoudende bestanddelen.
Er kunnen dan 'waterzakken' ontstaan in de potgrond,als de rest van je medium te humeus is kapselt dat rond een lavakorrel
en het vocht blijft zitten ,de wortels gaan er wel in en kunnen hierdoor te nat blijven.  de 'Flow' is dan weg.
Bij gebroken lavakorrels zoals jij dat ook doet,of deze afval korrels heb je daar gelukkig minder last van.

Bij een soort als Dionysia's werkt het ook wel omdat de resterende bestanddelen van de meesten mengsels vrij 'droog' zijn.
Zelf wil ik net als in de natuur voor de meeste Alpinen die ik kweek een supersnelle drainage....de omstandigheden
in onze laagland tuinen zijn nu eenmaal een stuk natter en blijven langer nat dan in de bergen.
Bovendien...water kun je geven...maar teveel water lastig uitwringen --6
Daarom gebruik ik dergelijke dingen helemaal niet meer.
Vroeger wel gedaan en ook vergeleken,maar nooit verschil gezien.
Daarom de 'back to Basic' methode!

Maar voor sommigen teelten en in Alpine-kassen kan het een uitkonst zijn.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #108 Gepost op: 24 januari 2013, 23:31:57 »
Oh ja,,, belofte maakt schuld,,, matige afbeelding van Gardeenline streugut, de eventuele vervanger voor seramis.
Dit is mijn laatste bijdrage aan deze compost discussie.

Het zijn gebroken kleikorrels, een paar winters geleden werden ze hier in Reusel bij de Aldi ook verkocht.
Ik heb toen een aantal zakken gebruikt in grondmengsels met goede ervaring, de korrel grootte was zo'n 2 tot 6 mm.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Dionysia involucrata dringend planten
« Reactie #109 Gepost op: 22 september 2014, 10:56:03 »
Ik ben pas in het bezit gekomen van een  Dionysia involucrata en moet die dringend een plaatsje gaan geven . Waar kan ik hem best buiten planten ? Of moet hij binnen overwinteren ? Ik heb geen alpine kas. Wel een vorstvrije veranda, maar indien mogelijk zet ik hem liefst in de rotstuin. In welk mengsel?
Waarschijnlijk staat het antwoord hier wel ergens in dit topic, maar ik heb nu níet veel tijd om dit helemaal door te spitten - tegen de tijd dat ik al de pagina's over dionysia heb gelezen, is hij kapot.
« Laatst bewerkt op: 22 september 2014, 13:18:57 door Lily-Anne Vereecken »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #110 Gepost op: 22 september 2014, 11:31:48 »
Deze Dionysia is volkomen winterhard. Maar hij is wel problematisch om te kweken, hoewel sommigen doen geloven dat hij heel gemakkelijk is. Een plek in de tuin zou ik niet gaan zoeken. Dat zou, als je voor het eerst een Dionysia wilt kweken onherroepelijk tot teleurstelling leiden. Ik weet vanLuc G, dat hij dat wel kan op een zeer speciale plaats, maar dat is Luc G he.
Jij hebt een veranda, daar kan hij staan zonder nat te worden. Zet hem in een plastic pot, een stenen droogt sneller uit en laat hem zo nu en dan water opzuigen van een schotel. Geen water van boven, want de hals van de rozet is het kritieke punt. Zorg dat er lucht kan stromen onder het rozet, door daar wat steentjes onder te leggen zodat het rozet los komt van de wortelkkluit.
Gebruik slechts mineraal materiaal voor het medium. Een mix van allerlei soorten gesteente, liefst tufsteenbrokjes en tufsteenpoeder, maar ook wat rijnzand (metselzand) split in diverse groottes, geen perliet. maar we een klein beetje goed fijngemaakte klei.
Als de plant in een heel klein potjes staat moet je hem overpotten in een grotere. Dat is een riskant moment, omdat als je de fijn haarwortels beschadigt, de plant kan sterven. Als het plantje piepklein is, laat hem dan overwinteren in zijn huidige pot en doe het overpotten in het voorjaar. Geen voeding of mest meer geven.  Zet even een foto op het forum.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #111 Gepost op: 22 september 2014, 13:25:06 »
Hartelijke dank Gerrit voor je snelle reactie. Ik heb de foto er nu bij gezet. Verpotten of niet?

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #112 Gepost op: 22 september 2014, 14:27:13 »
Foto, Lily-Anne.
« Laatst bewerkt op: 23 september 2014, 09:33:04 door Gerrit Eijkelenboom »

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #113 Gepost op: 22 september 2014, 15:37:40 »
Foto, Lilly-Anne.

Ik had de foto nadien bij mijn vraag gezet Gerrit , dus iets hoger kijken  ;)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #114 Gepost op: 22 september 2014, 16:27:02 »
Aja, ik zie het. Ik vind het plantje nog erg klein, in feite een stekje, hopelijk met worteltjes. De proef is: Als er onderuit de drainage gaten haarwortels komen is de plant groot genoeg om te verpotten.
Als je verpot LA, laat de wortelkluit geheel intact, ook al zit er compost oid in. Dat zou hier wel kunnen, want de plant is erg groen, heeft het dus te goed gehad. Mijn involucrata's zien er meer gehavend uit.

Bij het verpotten: Maak de nieuwe pot klaar en het toe te voegen mengsel bij de hand. Meet de diepte van het gat aan de hand van de hoogte van de stek. Het moet in een keer goed gaan. Maak de stek geheel nat, zo blijft de kluit bij elkaar. Hou je hand over de plant, keer hem om en tik de pot op een tafel oid, Gebruik een open schaar om de plant zonder knoeien in het gat te krijgen.

Als je een tufsteen hebt, kun je hem daar ook in zetten, maar dan moet die steen wel onder een overkapping staan en voldoende water kunnen opzuigen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #115 Gepost op: 22 september 2014, 17:10:50 »
Er zullen zeker wortels aan zijn, want het is een zaailing. Bij nazicht nu, zie ik geen wortels door het plastieken potje komen, dus ik ga nog niet verpotten . Ik zal hem voorlopig in het tuinhuis zetten in een bak met grof zand , zodat ik hem af en toe water kan geven, langs de onderkant . Zo staat hij aan een venster op het oosten en heeft hij voldoende licht. In de veranda is het nu nog te warm en te droog denk ik, want er staan nu nog te weinig planten binnen . Ik vrees dat hij anders snel spint zal krijgen .
Gerrit, Hartelijke dank voor de tips!

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #116 Gepost op: 22 september 2014, 18:18:47 »
Graag gedaan LA. Overigens heb ik nog nooit luizen gehad op Dionysia's.

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #117 Gepost op: 28 februari 2015, 23:30:05 »
Dionysia experten, kenners en mensen die verstand hebben van planten die niet graag water op hun bol krijgen.  ;D
Ik zou graag jullie menig willen vragen ivm aanleg crevice voor dionysias.

Ik zou graag een stukje creëren speciaal voor Dio's en heb het volgende in gedachten:
Een aluminium raam van 2.20m x 1.40 zou ik hellend willen plaatsen tegen de zijkant van m'n serre (de serre beschermd dan tegen de noorderwind) boven een nog aan te leggen verhoogd bed + 40 cm hoog. de bak staat dan zuid/zuid-oost georiënteerd daar zou ik dan een zeer mineraal mengsel willen in aanbrengen van
bv: Jap-split, parkgoud in verschillende granulaten, bims, dolomiet... eigenlijk verschillende steenslag soorten met een hoge PH waarde.
Daarbovenop zou ik dan een crevice van 30 à 40 cm hoog bouwen met zo smal mogelijke spleten, voor de steen zou ik mergel willen nemen voor de kalk, (als ik goed geïnformeerd ben bestaat de meeste mergel uit 95% kalk) de spleten vullen met het zelfde mengsel.
Ik zou dan de crevice wel naar het oosten gericht in de bak laten afhellen het raam blijft continu boven de crevice, het geheel is langs drie zijden open zodat de wind kan door waaien.

Het zelfde als hierboven maar ipv enkel een zeer mineraal  mengsel onder de crevice in de bak kan ik ook zeer poreuze witte zandsteen die ik nog liggen heb onder de crevice aanbrengen en daar tussen het mineraal mengsel en daarop dan de crevice. Ik vermoed dat zij meer capillair het water gaan optrekken en stockeren, misschien is de eerste optie te droog???

graag had ik hierop wat reactie zowel de pro's als de contra's aub!
Alvast bedankt.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #118 Gepost op: 1 maart 2015, 09:35:00 »
Ik ben geen D. expert, Hugo, van mij hoef je dus helaas geen raadgevingen te verwachten.

Ik kan echter wel mijn stille bewondering uiten voor jouw ambities !  Je bent duidelijk "a man with a plan" !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Groeiomstandigheden en grondmengsels bij Dionysia's
« Reactie #119 Gepost op: 1 maart 2015, 14:41:35 »
Mergel is een vrij zacht gesteente Hugo, hou dus rekening met afbrokkelen in de loop der tijd. Ik heb het hier in grote brokken, wel lekker poreus volgens mij.