Auteur Topic: Eranthis  (gelezen 169620 keer)

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Eranthis
« Reactie #690 Gepost op: 17 februari 2023, 20:56:33 »

Hoe noemen we dat ? Boost of spring ?
Een mooi zicht, Kris! Is dat cilicica?

Dank je Herman . Wel cilicica bloed ...het is Eranthis x tubergenii , al dan niet 'Guinea Gold ' . Blijft voor mij 1 van de allerbeste !
Kris, dat die nu pas boven komen is wel goed, vele Eranthissen staan al veel verder. Guinea Gold zou steriel zijn.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15618
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Eranthis
« Reactie #691 Gepost op: 18 februari 2023, 10:10:18 »
Kris, dat die nu pas boven komen is wel goed, vele Eranthissen staan al veel verder. Guinea Gold zou steriel zijn.

Helemaal mee eens Herman. Later op het jaar is er meer kans op betere omstandigheden voor het openen en ontwikkelen van de bloemen .Dat Guinea Gold steriel is heb ik ook al gehoord .Voor de rest zie ik weinig  verschillen tussen beide . Het blijft voor mij zeer zeker een top plant en misschien nog steeds de beste vorm...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Eranthis
« Reactie #692 Gepost op: 18 februari 2023, 10:17:14 »
Eranthis hyemalis 'Birte' is een recentere cultivar en zeker de moeite vanwege zijn citroengele kleur .Ontdekt door  Jørn Jensen in de botanische tuin van  Aarhus i(DK) in 2010 Ik heb mijn plant nog van bij Koen Van Poucke en hij had deze soort ook zaterdag nog bij in Kalmthout . In mijn optiek hadden  die allemaal weg moeten zijn , maar ik weet niet of dit het geval was .Een voordeel van deze cv is dat ze wat later bloeien dan bepaalde andere vormen/cv's en dat is beter voor het openen van de bloemen .Sommige andere zijn zeer vroeg in de tuin hier en bij gebrek aan fatsoenlijk licht /warmte blijven de bloemen dicht . Als ze later bloemen heb je meer kans dat de bloemen open komen ..
Mooi Kris, inderdaad veel later dan Eranthis hyemalis 'Zitronenfalter' (is hier bijna uitgebloeid). Ik heb hem niet gezien bij Koen, tenzij het die van 75€ was.
Eranthis x tubergenii ‘Sachsengold’ is er nu ook aan begonnen.

Oei , ik heb er geen gezien van 75 euro Herman .....Cathy heeft ze ook denk ik ...
Van Eranthis hyemalis 'Schwefelglanz' stonden wel verschillende potjes.

A propos, Cathy betrekt heel wat van haar Eranthissen van ons aller Wim B.  ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Eranthis
« Reactie #693 Gepost op: 18 februari 2023, 10:36:59 »
Eranthis hyemalis 'Birte' is een recentere cultivar en zeker de moeite vanwege zijn citroengele kleur .Ontdekt door  Jørn Jensen in de botanische tuin van  Aarhus i(DK) in 2010 Ik heb mijn plant nog van bij Koen Van Poucke en hij had deze soort ook zaterdag nog bij in Kalmthout . In mijn optiek hadden  die allemaal weg moeten zijn , maar ik weet niet of dit het geval was .Een voordeel van deze cv is dat ze wat later bloeien dan bepaalde andere vormen/cv's en dat is beter voor het openen van de bloemen .Sommige andere zijn zeer vroeg in de tuin hier en bij gebrek aan fatsoenlijk licht /warmte blijven de bloemen dicht . Als ze later bloemen heb je meer kans dat de bloemen open komen ..
Mooi Kris, inderdaad veel later dan Eranthis hyemalis 'Zitronenfalter' (is hier bijna uitgebloeid). Ik heb hem niet gezien bij Koen, tenzij het die van 75€ was.
Eranthis x tubergenii ‘Sachsengold’ is er nu ook aan begonnen.

Oei , ik heb er geen gezien van 75 euro Herman .....Cathy heeft ze ook denk ik ...
Van Eranthis hyemalis 'Schwefelglanz' stonden wel verschillende potjes.

A propos, Cathy betrekt heel wat van haar Eranthissen van ons aller Wim B.  ((--11
We missen Wim op het forum!  --13
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15618
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Eranthis
« Reactie #694 Gepost op: 18 februari 2023, 10:44:00 »
We missen Wim op het forum!  --13

Zeer zeker Luc ............
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Eranthis
« Reactie #695 Gepost op: 18 februari 2023, 10:54:14 »
We missen Wim op het forum!  --13

Zeer zeker Luc ............

We kunnen hem niet hier naar toe sleuren hé Herman en Kris...  ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Eranthis
« Reactie #696 Gepost op: 18 februari 2023, 10:59:05 »
We missen Wim op het forum!  --13

Zeer zeker Luc ............

We kunnen hem niet hier naar toe sleuren hé Herman en Kris...  ((--11
Het SRGC forum is ook achteruit aan het gaan en nu het resizen niet meer werkt zal het nog erger worden.
Gaat Facebook het dan toch uiteindelijk winnen?
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15618
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Eranthis
« Reactie #697 Gepost op: 18 februari 2023, 11:22:11 »
Het SRGC forum is ook achteruit aan het gaan en nu het resizen niet meer werkt zal het nog erger worden.
Gaat Facebook het dan toch uiteindelijk winnen?

We geven ons nog niet gewonnen Herman ... ;D
En straks wordt ons forum een retro format en retro wordt altijd weer mode ... -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Eranthis
« Reactie #698 Gepost op: 18 februari 2023, 11:28:10 »
Het SRGC forum is ook achteruit aan het gaan en nu het resizen niet meer werkt zal het nog erger worden.
Gaat Facebook het dan toch uiteindelijk winnen?

We geven ons nog niet gewonnen Herman ... ;D
En straks wordt ons forum een retro format en retro wordt altijd weer mode ... -2(

Zeker weten !  Op FB kan je NOOIT discussies en info hebben en vinden zoals hier...en als er al eens eentje is dan vind je het na 2 dagen niet meer terug in de massa.  Het is natuurlijk niet zo internationaal, op FB leg je uiteraard gemakkelijk contact met mensen van rond de aardbol en dat heeft zo ook zijn voordelen...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15618
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Eranthis
« Reactie #699 Gepost op: 18 februari 2023, 11:38:57 »
Zeker weten !  Op FB kan je NOOIT discussies en info hebben en vinden zoals hier...en als er al eens eentje is dan vind je het na 2 dagen niet meer terug in de massa.  Het is natuurlijk niet zo internationaal, op FB leg je uiteraard gemakkelijk contact met mensen van rond de aardbol en dat heeft zo ook zijn voordelen...

Voila ...goed gesproken van onze voorzitter ! Helemaal eens ! Het minder internationale karakter van ons forum is waarschijnlijk ons enige nadeel ...Als we daar iets zouden kunnen op vinden ..
Ik blijf ook erg betreuren dat er weinig steun is van dat andere potentieel grote gebied met dezelfde taal ...
We blijven veel lezers hebben maar het aantal bijdragen komt steeds van dezelfde mensen .Maar nogmaals , ik weiger de handdoek te gooien . Dit blijft heel waardevol !Ik heb nog mee aan de doopvont gestaan en eigenlijk was de Jef de bedenker  toen (als ik me niet vergis , wil niemand tegen het hoofd stoten )  ....Als mensen zoals Thomas Eckert zich hier heel goed thuis vinden dan moet er misschien internationaal toch nog meer te bereiken zijn denk ik soms ..
Het blijft me bezig houden .
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2023, 11:40:51 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Eranthis
« Reactie #700 Gepost op: 18 februari 2023, 11:46:33 »
Volhouden is inderdaad de enig optie, vroeg of laat komen de mensen door middel van een zoekmachine hier toch terecht!  ;D
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Eranthis
« Reactie #701 Gepost op: 18 februari 2023, 11:51:31 »
Zeker weten !  Op FB kan je NOOIT discussies en info hebben en vinden zoals hier...en als er al eens eentje is dan vind je het na 2 dagen niet meer terug in de massa.  Het is natuurlijk niet zo internationaal, op FB leg je uiteraard gemakkelijk contact met mensen van rond de aardbol en dat heeft zo ook zijn voordelen...

Voila ...goed gesproken van onze voorzitter ! Helemaal eens ! Het minder internationale karakter van ons forum is waarschijnlijk ons enige nadeel ...Als we daar iets zouden kunnen op vinden ..
Ik blijf ook erg betreuren dat er weinig steun is van dat andere potentieel grote gebied met dezelfde taal ...
We blijven veel lezers hebben maar het aantal bijdragen komt steeds van dezelfde mensen .Maar nogmaals , ik weiger de handdoek te gooien . Dit blijft heel waardevol !Ik heb nog mee aan de doopvont gestaan en eigenlijk was de Jef de bedenker  toen (als ik me niet vergis , wil niemand tegen het hoofd stoten )  ....Als mensen zoals Thomas Eckert zich hier heel goed thuis vinden dan moet er misschien internationaal toch nog meer te bereiken zijn denk ik soms ..
Het blijft me bezig houden .

Jef startte dit inderdaad op, in navolging van het toen super populaire Schotse Forum... ik herinner mij als gisteren dat hij mij (op mijn werk  :o ) belde met de vraag of ik geen moderator wou worden... wist ik toen veel...  Nu, 13 jaar later zitten we hier nog...  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15618
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Eranthis
« Reactie #702 Gepost op: 18 februari 2023, 11:56:05 »
Jef startte dit inderdaad op, in navolging van het toen super populaire Schotse Forum... ik herinner mij als gisteren dat hij mij (op mijn werk  :o ) belde met de vraag of ik geen moderator wou worden... wist ik toen veel...  Nu, 13 jaar later zitten we hier nog...  -2(

Je doet het nog steeds met veel bravoure Luc . En we moeten je bedanken dat je dit nog steeds doet ! Niemand staat er bij stil en iedereen vind tegenwoordig alles normaal maar dat is niet zo .Merci ! 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Eranthis
« Reactie #703 Gepost op: 18 februari 2023, 11:58:34 »
Inderdaad Luc, bedankt voor het goede werk!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Eranthis
« Reactie #704 Gepost op: 18 februari 2023, 12:07:41 »
Inderdaad Luc, bedankt voor het goede werk!
Jef startte dit inderdaad op, in navolging van het toen super populaire Schotse Forum... ik herinner mij als gisteren dat hij mij (op mijn werk  :o ) belde met de vraag of ik geen moderator wou worden... wist ik toen veel...  Nu, 13 jaar later zitten we hier nog...  -2(

Je doet het nog steeds met veel bravoure Luc . En we moeten je bedanken dat je dit nog steeds doet ! Niemand staat er bij stil en iedereen vind tegenwoordig alles normaal maar dat is niet zo .Merci !

 ((4 ((4
Harelbeke-West-Vlaanderen