Algemeen > Ontspanning

Plantenmomenten van 2018

<< < (2/23) > >>

Kris De Raeymaeker:

--- Citaat van: Luc Gilgemyn op 30 december 2018, 15:35:28 ---Leuk initiatief Kris !  Goede ideeĆ«en verdienen herhaling.
Geeft ons weer eens een aanleiding om door de foto's van dit jaar te "browsen"
De keuze is natuurlijk niet gemakkelijk - toch een poging :
Op 5 staat bij mij ook al een vrij "gewone" plant : Phlox 'Mc Daniel's Cushion' - Ik heb hem al vele jaren, hij is gemakkelijk, laat zich gemakkelijk vermeerderen en bloeit goed.  Veel meer kan men van een plant niet verwachten.  Toch trok hij de aandacht door de overvloedige bloei die bijna de perfectie benaderde van dit exemplaar.

--- Einde van citaat ---

Dank je Luc  )2) Maar als dat maar je nummer 5 is.....Dan mogen we ons aan het een en ander verwachten ....Vrij gewoon zeg je Luc , wel ik heb hem nooit eerder geprobeerd . Maar dat zal wel aan mij liggen natuurlijk . In ieder geval een prachtige soort .

Kris De Raeymaeker:
Ok Luc , plaats me dan even op gelijke hoogte .... 10))

De nummer 4 plaats is voor 2 Zuid Amerikanen ...

Perezia recurvata  (de bloeiende kloon ex Magnar ) Toch altijd een hele klus om dat soort planten in leven te houden in onze veel te warme tuinen ....Daarom telt hij mee in mijn top . Het is echt kunst en vliegwerk en als het hier zo blijft opwarmen dan is het in de toekomst schier onmogelijk om dat soort alpines te kweken in onze tuinen.

De andere Zuid Amerikaan is ook al zo lastig buiten ...Deze Oxalis laciniata is niet de meest mooie laciniata vorm misschien maar hij houd het hier al wel 3 jaar uit buiten en met bescheiden bloei .

Kris De Raeymaeker:

--- Citaat van: Luc Gilgemyn op 30 december 2018, 15:42:38 ---Ik plak er al gelijk nr 4 in mijn top5 achteraan.
Zeker als tuinmoment te catalogeren was de afwerking van mijn "eigenzinnige" stukje crevice.  Waarom eigenzinnig ?  De spleten zijn breder dan de meeste puristen het zouden willen.  Bepaalde Tsjechische zouden dit misschien wenkbrauwen fronsend bekijken, maar ik ben er blij mee.
Hier ligt hij in april 2018 klaar om beplant te worden, voorwaar een heugelijk moment, ook al omdat ik (wij allemaal waarschijnlijk) likkebaardend kijken naar zo'n maagdelijk stukje waarop we onze vele aanwinsten een plekje kunnen geven!

--- Einde van citaat ---

Niks te fronsen Luc ! Wacht maar tot alle plantjes wat zijn uitgegroeid ....In het begin lijken de meeste crevices nog wat kaal ...

Kris De Raeymaeker:
En nu nog wachten op al die andere kleppers uit Vlaanderen  en Nederland ......

Frankie Wulleman:
Wat doe je me aan Kris? Het fotobestand van dit jaar uitpluizen naar de mooiste plantenmomenten. Er waren er zo veel!
Maar inderdaad, een leuk initiatief.

Het zou wat kort door de bocht zijn om een aantal saxifraga's op te voeren, dus dat gaan we niet doen. Er is nog zoveel meer dan saxifraga...

Een eerste plantenmoment dat ik op nr 5 zou willen zetten voert me terug naar de Dolomieten van deze zomer waar ik de kalkvorm van de hemelheraut ontdekte, nl Eritrichium nanum subsp. jankae. Ik zal al vele keren de hemelheraut op een zure bodem, maar nog nooit de ondersoort die op kalk groeit. En niet eentje, neen hoor, een hele kolonie. De grootste exemplaren waren zelfs de grootte van mijn hand. Meteen de beste site van hemelheraut die ik ooit zag!

Maar de vijfde plaats is een gedeelde plaats. Ook Crocus 'Snow Princess' bekleedt die plaats. Hij is al vele keren getoond, maar het prachtige bosje in witte omgeving vind ik nog steeds een leuk plantenmoment!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie