Auteur Topic: mijn ervaringen met Oncocyclus irissen  (gelezen 707 keer)

Geert Van Hoorick

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 27
mijn ervaringen met Oncocyclus irissen
« Gepost op: 13 september 2022, 20:08:40 »
Na de voorbije jaren nu en dan  één plant te hebben gekocht en geprobeerd in een zo zonnig mogelijke trog of plekje in de rotstuin (zonder succes, bijna geen groei, geen bloei en na een tijd verrot) heb ik het vorig jaar anders aangepakt. Ik heb er heel wat aangeschaft van verschillende kwekerijen en deze op het plak dak in een trog (isimo fish box met een laagje cement van mij) geplaatst. Zoals ik elders reeds heb gezegd het plat dak geeft uit op het zuiden en ontvangst zon grofweg tussen 11u en 18u. Alle planten zitten in een riviermandje 11x11x11 cm. Onderaan  wat potscherven (1 cm), dan allerlei steentjes (lava, puzzolane, potscherven, argex, seramis, tufa, dolomiet, grind, houtskool, …)  met ook wel wat leem of klei (onderste 1-3 cm), dan steentjes met enkel nog grof zand (ongeveer 3-7 cm), dan bovenaan bijna enkel nog grind en dolomiet steentjes en daarin komt de rizoom.  Ik had dat afgekeken van een website met handige foto’s maar ik vind deze niet meer terug. Ook het artikel van Luc S was heel handig, en sommige internetbronnen.

Geert Van Hoorick

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 27
Re: mijn ervaringen met Oncocyclus irissen
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2022, 20:09:34 »
Ze hebben een afdakje voor in de rustperiode in de zomer (juni tot augustus) en de herfst en winter (na de regenbuien begin september tot half of eind februari). Ik laat gedurende één of twee opeenvolgende dagen de regenbuien erop komen begin september (dit jaar was al eind augustus). Eventueel eind september en eind februari giet ik lichtjes en ten laatste begin maart gaat het afdakje weg. Bij vorst in het vooruitzicht in die periode wachten met gieten en eventueel enkele dagen nopjesplastic. Maar ook tijdens de groeiperiode gebruik ik het afdakje soms bij aanhoudend nat weer. Bij aanhoudend droog weer in de groeiperiode giet ik. Ik bemest ook wat met tomatenmeststof en/of potas. In de groeiperiode kijk ik de planten minstens om de twee dagen na op bladluizen en besproei met een biologisch middel. Ik heb van de 18 planten er 17 overgehouden, ééntje was een super kleine rizoom die nog vorig najaar vrij direct is verdroogd. Ik heb bloei gehad op volgende soorten: shelkownikowii , sari (grote), sari var. (een miniatuur), elegantissima (twee bloemen) , paradoxa (twee bloemen), acutiloba (twee bloemen). Ik heb geen bloei gehad op o.m.  (nochtans mooi uitgegroeide): kirkwoodii, damascena en korolkowii (Regelia soort die ik hierbij zet).  Hopelijk doen die het volgend jaar beter. Hierna wat foto’s om een idee te geven van de kweekwijze. Daarna wat foto’s van de bloei.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2022, 18:28:48 door Geert Van Hoorick »

Geert Van Hoorick

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 27
Re: mijn ervaringen met Oncocyclus irissen
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2022, 20:15:59 »
Isimo trog, afdakje (wat gebricoleerd geef ik toe), plaatsing op het plat dak. 

Geert Van Hoorick

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 27
Re: mijn ervaringen met Oncocyclus irissen
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2022, 20:26:15 »
Iris shelkownikowii - Iris sari - Iris paradoxa - Iris sari var. (miniatuur)

Geert Van Hoorick

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 27
Re: mijn ervaringen met Oncocyclus irissen
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2022, 20:27:22 »
Iris elegantissima - Iris acutiloba

Geert Van Hoorick

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 27
Re: mijn ervaringen met Oncocyclus irissen
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2022, 20:38:27 »
Voila mijn ei is gelegd. Ik kijk uit naar jullie suggesties, ideeën, ... want lang ben ik er nog niet mee bezig. En ik hoop volgend jaar foto's van mijn bloeiende irissen te kunnen posten gewoon in het gewone rubriek over de bloembollen ...

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1017
Re: mijn ervaringen met Oncocyclus irissen
« Reactie #6 Gepost op: 13 september 2022, 21:01:04 »
Mooi resultaat hoor! Prachtige bloemen. Het vergt wel de nodige toewijding om ze tot bloei te brengen.
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: mijn ervaringen met Oncocyclus irissen
« Reactie #7 Gepost op: 14 september 2022, 17:13:27 »
Bedankt om te delen Geert ! Goed om zien hoe je dat doet ! Mooie resultaten ook .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Geert Van Hoorick

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 27
Re: mijn ervaringen met Oncocyclus irissen
« Reactie #8 Gepost op: 14 september 2022, 18:32:27 »
Mooi resultaat hoor! Prachtige bloemen. Het vergt wel de nodige toewijding om ze tot bloei te brengen.
Dank Mark, het zijn diva's die goed behandeld moeten worden, maar dat heb ik er voor over als dan de bloei komt.

Geert Van Hoorick

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 27
Re: mijn ervaringen met Oncocyclus irissen
« Reactie #9 Gepost op: 14 september 2022, 18:34:34 »
Bedankt om te delen Geert ! Goed om zien hoe je dat doet ! Mooie resultaten ook .
Dank Kris.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: mijn ervaringen met Oncocyclus irissen
« Reactie #10 Gepost op: 15 september 2022, 18:43:29 »
Indrukwekkende resultaten met beperkte middelen, Geert !! Respect !!  ((13
Harelbeke-West-Vlaanderen