Auteur Topic: Crocus 2023  (gelezen 32602 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #30 Gepost op: 2 januari 2023, 17:49:17 »
Moeilijk om een mooiere Crocus (mijn mening uiteraard) te vinden om het jaar mee in te zetten dan Crocus fauseri die na Kerstmis in bloei is gekomen.  Hij blijft maar bloemen bij naar boven sturen.
Eentje die er erg op gelijkt .....Stond ook in bloei op nieuwjaarsdag ....Crocus caricus ....
Voor mij een van de allermooiste krokussen Kris !  8))   knap dat je deze al meerdere jaren in bloei hebt en is bovendien al vermeerderd zo te zien ,  is mij nog nooit gelukt .  --13

Ik denk/vermoed alleen in pot mogelijk Danny ...Dat vermeerderen doet hij wel enorm traag hoor ....pas de eerste keer dat ik het vast stel .Het zijn moeilijke soorten maar we blijven ons best doen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #31 Gepost op: 2 januari 2023, 17:53:38 »
Moeilijk om een mooiere Crocus (mijn mening uiteraard) te vinden om het jaar mee in te zetten dan Crocus fauseri die na Kerstmis in bloei is gekomen.  Hij blijft maar bloemen bij naar boven sturen.
Eentje die er erg op gelijkt .....Stond ook in bloei op nieuwjaarsdag ....Crocus caricus ....
Voor mij een van de allermooiste krokussen Kris !  8))   knap dat je deze al meerdere jaren in bloei hebt en is bovendien al vermeerderd zo te zien ,  is mij nog nooit gelukt .  --13

Ik denk/vermoed alleen in pot mogelijk Danny ...Dat vermeerderen doet hij wel enorm traag hoor ....pas de eerste keer dat ik het vast stel .Het zijn moeilijke soorten maar we blijven ons best doen ...

Denk ik ook wel Kris , zou ik ook nog eens willen proberen maar het aanbod en de dure prijs maakt het ons niet gemakkelijk .......
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #32 Gepost op: 2 januari 2023, 18:18:44 »

enk ik ook wel Kris , zou ik ook nog eens willen proberen maar het aanbod en de dure prijs maakt het ons niet gemakkelijk .......

Klopt Danny ...ik droom er van om hem ooit te kunnen verdelen onder vrienden maar ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #33 Gepost op: 3 januari 2023, 20:43:42 »
Danny had het helemaal bij het rechte eind ....Crocus concinnus . De bloemen kwamen ook nog niet helemaal open na ze een kort verblijf in de huiskamer te gunnen ...

Ondertussen zijn ze met heel veel moeite open gekomen .....mits ze even binnen te halen en onder de lamp te zetten  :o  Voor de foto moest ik er dan weer mee naar buiten en daar was de wind weer serieuze  spelbreker . Bloemen waaiden van her naar der ...Uiteindelijk toch nog met heel veel moeite enkele foto's van Crocus concinnus ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #34 Gepost op: 4 januari 2023, 10:57:07 »
Is dit dan Crocus woensdag ??  7))

 8)) 8)) 8)) 8)) wow mannen, zelfs de kerstman is verbaasd hoe dit hier uit de startblokken vliegt... en allemaal om het mooist !  Ik moet dringend ook aan de slag !

Eerst nog een keertje Crocus fauseri die maar bloemen blijft produceren uit die ene bol.  Ik heb er inmiddels al 8 geteld.  Op die manier duwen ze elkaar wel omver, ik moest een handje toesteken om ze min of meer overeind te houden voor de foto.  Ook in onderaan zicht zijn ze niet verkeerd.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #35 Gepost op: 4 januari 2023, 11:17:05 »
Danny had het helemaal bij het rechte eind ....Crocus concinnus . De bloemen kwamen ook nog niet helemaal open na ze een kort verblijf in de huiskamer te gunnen ...

Ondertussen zijn ze met heel veel moeite open gekomen .....mits ze even binnen te halen en onder de lamp te zetten  :o  Voor de foto moest ik er dan weer mee naar buiten en daar was de wind weer serieuze  spelbreker . Bloemen waaiden van her naar der ...Uiteindelijk toch nog met heel veel moeite enkele foto's van Crocus concinnus ....

Het loont wel om er wat moeite voor te doen, prachtige soort Kris.  :o  Ik had een paar jaar geleden ook een exemplaar, helaas dan zonder zwarte helmknoppen... nog meer helaas is echter dat ik hem kwijt gespeeld ben.  Net nog een keer eentje besteld bij Janis, bij wie ik tot mijn ontsteltenis zag dat het waarschijnlijk zijn laatste lijst wordt...  8))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #36 Gepost op: 4 januari 2023, 11:20:58 »
Na krokuszondag komt krokusmaandag  7))     ja , het gaat heel snel ( eigenlijk te snel ) ........

Een eerste vorm van Crocus gembosii die in pot gekweekt is .....

Dat ziet er goed uit Danny, benieuwd naar de binnenkant.
Bij mij nog net niet zover, nog een weekje geduld of zo.
Had er vorig seizoen nog eens een paar bijbesteld, ze zijn inderdaad prachtig!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #37 Gepost op: 4 januari 2023, 11:30:18 »
Moeilijk om een mooiere Crocus (mijn mening uiteraard) te vinden om het jaar mee in te zetten dan Crocus fauseri die na Kerstmis in bloei is gekomen.  Hij blijft maar bloemen bij naar boven sturen.

Eentje die er erg op gelijkt .....Stond ook in bloei op nieuwjaarsdag ....Crocus caricus ....

Zeker ook een knapperd , Kris ! Ik wilde hem ook al langer aanschaffen maar hij verschijnt niet meer op de lijst van Ruksans de jongste jaren... we moeten dus rekenen op jouw vermeerderingsvaardighede Kris  7)) 7)) want de Janis legt er het bijltje (schupje ??) bij neer. d

Een aanwinst die hier voor het eerst bloeit is deze Crocus alatavicus uit het Alatau gebergte.

 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #38 Gepost op: 4 januari 2023, 11:32:43 »
Moeilijk om een mooiere Crocus (mijn mening uiteraard) te vinden om het jaar mee in te zetten dan Crocus fauseri die na Kerstmis in bloei is gekomen.  Hij blijft maar bloemen bij naar boven sturen.

Prachtige soort om het nieuwe jaar in te zetten Luc !

Hier staat deze beauty ook in bloei (reeds getoond in crocus 2022 ) , maar dit weekend kwamen deze Italiaanse krokussen ook in bloei , zoals elk jaar rond nieuwjaar .

Crocus suaveolens 'De Jager'

Inderdaad een bjoetie, Danny. Een onderschatte soort als je't mij vraagt.  Op mijn zeer gelijkende Imperati is het nog even wachten intussen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #39 Gepost op: 4 januari 2023, 12:12:17 »
Zeker ook een knapperd , Kris ! Ik wilde hem ook al langer aanschaffen maar hij verschijnt niet meer op de lijst van Ruksans de jongste jaren... we moeten dus rekenen op jouw vermeerderingsvaardighede Kris  7)) 7)) want de Janis legt er het bijltje (schupje ??) bij neer. d

Ik voel de druk op mijn schouders Luc..... -2( -2( -2(  Alle gekheid op een stokje , we kunnen alleen maar heeeeel erg ons best doen ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #40 Gepost op: 4 januari 2023, 12:16:54 »
Een aanwinst die hier voor het eerst bloeit is deze Crocus alatavicus uit het Alatau gebergte.

Echt subliem Luc , ook schitterend vast gelegd op de foto ! Mooi aan de buitenkant van de bloemen ook. Moet hier ook nog bloeien .....Geen makkelijke soort om te "pleasen' in ons laagland klimaat . Dit is ook al mijn derde of vierde poging .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #41 Gepost op: 4 januari 2023, 12:19:07 »
want de Janis legt er het bijltje (schupje ??) bij neer. d

Dat is balen Luc ....een voorname bron die gewoonweg ophoud te bestaan ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #42 Gepost op: 4 januari 2023, 12:20:59 »
Eerst nog een keertje Crocus fauseri die maar bloemen blijft produceren uit die ene bol.  Ik heb er inmiddels al 8 geteld.  Op die manier duwen ze elkaar wel omver, ik moest een handje toesteken om ze min of meer overeind te houden voor de foto.  Ook in onderaan zicht zijn ze niet verkeerd.

Straks moeten we spreken van overproductie Luc  :o :o :o Zonde dat je er geen zaad kan aan krijgen , want dat zal nu meer dan ooit nodig worden ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2023
« Reactie #43 Gepost op: 4 januari 2023, 19:19:29 »
Prachtige Crocussen die jullie laten zien heren.
Hier begint het ook te komen,alleen de vele regen zorgt ervoor dat het maken van een foto moeilijker wordt --10

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #44 Gepost op: 5 januari 2023, 17:45:07 »
Na krokuszondag komt krokusmaandag  7))     ja , het gaat heel snel ( eigenlijk te snel ) ........

Een eerste vorm van Crocus gembosii die in pot gekweekt is .....

Dat ziet er goed uit Danny, benieuwd naar de binnenkant.
Bij mij nog net niet zover, nog een weekje geduld of zo.
Had er vorig seizoen nog eens een paar bijbesteld, ze zijn inderdaad prachtig!

Die gembosii vormen zijn heel mooi hé Luc en het kweken ervan ( in pot ) lukt tot nu toe niet slecht , sommige vormen hebben nog een meerwaarde met een zwarte stijl of zwarte meeldraden die voor een mooi contrast zorgen , maar zoals je wel weet moet je een beetje geluk hebben dat janis deze bijzonderheden in uw bestelling meegeeft ....... tot nu toe had ik geen geluk met toch 8 verschillende vormen .

Op aanvraag heb ik dan toch vorig jaar eentje gekregen met een zwarte stijl , bloeit nu terug voor het tweede jaar en lijkt dit jaar ook te gaan delen .......
Ieper , West-Vlaanderen