Auteur Topic: Crocus 2023  (gelezen 33550 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #300 Gepost op: 3 februari 2023, 09:08:25 »
Deze heb ik al enkele jaren , een heel late Crocus laevigatus , uit de stal van Janis

Mooi Danny, als je't per kalender jaar bekijkt is hij niet laat maar 9 maanden te vroeg !  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #301 Gepost op: 3 februari 2023, 10:40:27 »
Dezer dagen kan ik ook weer genieten van het unieke blauw van Crocus baytopiorum .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #302 Gepost op: 3 februari 2023, 12:17:46 »
Deze Crocus caricus is dit jaar in goede doen ...De eerste bloemen openden zich op nieuwjaarsdag en nu meer dan een maand verder bloeit hij nog steeds ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #303 Gepost op: 3 februari 2023, 23:18:13 »
Deze heb ik al enkele jaren , een heel late Crocus laevigatus , uit de stal van Janis

Mooi Danny, als je't per kalender jaar bekijkt is hij niet laat maar 9 maanden te vroeg !  -2(

De krokussen doen gewoon hun goesting hé Luc  ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #304 Gepost op: 3 februari 2023, 23:20:21 »
Deze Crocus caricus is dit jaar in goede doen ...De eerste bloemen openden zich op nieuwjaarsdag en nu meer dan een maand verder bloeit hij nog steeds ....

Dat ziet er heel goed uit Kris ! ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2023
« Reactie #305 Gepost op: 3 februari 2023, 23:45:58 »
Deze Crocus caricus is dit jaar in goede doen ...De eerste bloemen openden zich op nieuwjaarsdag en nu meer dan een maand verder bloeit hij nog steeds ....

Een prachtding, Kris, lijkt me een van de betere soorten met zwarte meeldraden? Wat ik echter hoor, niet een van de gemakkelijkste om te behagen?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #306 Gepost op: 4 februari 2023, 10:39:34 »
Deze Crocus caricus is dit jaar in goede doen ...De eerste bloemen openden zich op nieuwjaarsdag en nu meer dan een maand verder bloeit hij nog steeds ....
Een prachtding, Kris, lijkt me een van de betere soorten met zwarte meeldraden? Wat ik echter hoor, niet een van de gemakkelijkste om te behagen?
Jawel Frankie , zeer tevreden over de performance..Ik durf niet te zeggen dat ik het allemaal weet en dat ik hem nooit meer kwijt zal raken maar ik heb deze nu toch al een jaar of 4 in de collectie .Voor vele van die soorten heb ik mijn kweekwijze herzien .Het substraat aangepast naar meer mineralig met een minimum aan humus/zwarte grond .Ik wacht nu veel langer met water te geven in de herfst .Meestal maar een eerste keer in oktober .Daarna heel lang niks meer tot pas na nieuwjaar en dan nog heel goed de temperaturen en weersomstandigheden in de gaten houden alsook  de evolutie van de eerste tekenen van leven . In de zomer staan ze kurkdroog (afgedekt) , warm maar uit de zon ergens . Ik zal mijn hart vasthouden zoals ze bij ons zeggen maar voorlopig gaat het beter met een aantal van die soorten op deze manier . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #307 Gepost op: 4 februari 2023, 11:23:21 »
Ook Crocus gembosii 'Golden Delight' deed er nog een bloemeke  bij ...

Nog meer bloemen maar ze bleven wel dicht de voorbije dagen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #308 Gepost op: 4 februari 2023, 18:05:28 »
Dezer dagen kan ik ook weer genieten van het unieke blauw van Crocus baytopiorum .

 ((14  Top, Kris!  Hij is zelfs (nog?) kort gesteeld en valt (nog?) niet om !!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #309 Gepost op: 4 februari 2023, 18:07:22 »
Deze Crocus caricus is dit jaar in goede doen ...De eerste bloemen openden zich op nieuwjaarsdag en nu meer dan een maand verder bloeit hij nog steeds ....

Ik denk dat hij dringend moets gedeeld worden Kris, dan gaat hij nog meer bloeien volgend jaar !  -2( -2( -1(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #310 Gepost op: 4 februari 2023, 18:15:38 »
Deze Crocus caricus is dit jaar in goede doen ...De eerste bloemen openden zich op nieuwjaarsdag en nu meer dan een maand verder bloeit hij nog steeds ....
Een prachtding, Kris, lijkt me een van de betere soorten met zwarte meeldraden? Wat ik echter hoor, niet een van de gemakkelijkste om te behagen?
Jawel Frankie , zeer tevreden over de performance..Ik durf niet te zeggen dat ik het allemaal weet en dat ik hem nooit meer kwijt zal raken maar ik heb deze nu toch al een jaar of 4 in de collectie .Voor vele van die soorten heb ik mijn kweekwijze herzien .Het substraat aangepast naar meer mineralig met een minimum aan humus/zwarte grond .Ik wacht nu veel langer met water te geven in de herfst .Meestal maar een eerste keer in oktober .Daarna heel lang niks meer tot pas na nieuwjaar en dan nog heel goed de temperaturen en weersomstandigheden in de gaten houden alsook  de evolutie van de eerste tekenen van leven . In de zomer staan ze kurkdroog (afgedekt) , warm maar uit de zon ergens . Ik zal mijn hart vasthouden zoals ze bij ons zeggen maar voorlopig gaat het beter met een aantal van die soorten op deze manier .

We leren nog elke dag bij en toch begrijpen we onze geliefde Crocussen nog niet altijd hé Kris.  En dat ze niet allemaal dezelfde behandeling verwachten maakt het er niet gemakkelijker op... meestal leren we dat helaas met jammerlijke verliezen, maar als het dan uiteindelijk toch goed komt dan maakt dat uiteraard dubbel gelukkig.  De caricus heb je zo te zien doorgrond !

Hier bloeit intussen Crocus fleischeri, de vorm uit Chios met zijn onvergelijkbare stamper !!  Met dank aan de G.S. (gulle schenker), al is dat intussen al een paar jaartjes geleden.  8)
« Laatst bewerkt op: 4 februari 2023, 18:17:27 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #311 Gepost op: 4 februari 2023, 18:47:32 »
Dezer dagen kan ik ook weer genieten van het unieke blauw van Crocus baytopiorum .
((14  Top, Kris!  Hij is zelfs (nog?) kort gesteeld en valt (nog?) niet om !!

Bedankt Luc , ik vermoed dat hij deze keer niet gaat omvallen ....ligt het aan de genen van deze plant of aan de omstandigheden ?Ik durf het niet te zeggen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #312 Gepost op: 4 februari 2023, 18:48:48 »
Hier bloeit intussen Crocus fleischeri, de vorm uit Chios met zijn onvergelijkbare stamper !!  Met dank aan de G.S. (gulle schenker), al is dat intussen al een paar jaartjes geleden.  8)

Een echt kunstwerk Luc ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #313 Gepost op: 5 februari 2023, 19:37:35 »

Hier bloeit intussen Crocus fleischeri, de vorm uit Chios met zijn onvergelijkbare stamper !!  Met dank aan de G.S. (gulle schenker), al is dat intussen al een paar jaartjes geleden.  8)

Prachtige stijl hé Luc , super foto !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #314 Gepost op: 5 februari 2023, 19:47:29 »
Heel veel vormen van crocus gembosii werden hier al getoond , deze heeft geen zwarte meeldraden of stijl  maar toont een mooi gestippeld jasje .....


Crocus stridii lijkt een goede tuinkrokus te zijn
Ieper , West-Vlaanderen