Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > In en rond onze rotstuinen

Crevicegardening

<< < (3/184) > >>

Bert Stegeman:
Kris
ziet er prachtig uit zo'n crevicegardening.
veel plezier met het aanleggen en natuurlijk de mooie bloei van planten over een poos :D
Nu ik al een poosje weet wat het is vind ik dit een leuk onderdeel van tuinieren worden.

Gerrit Eijkelenboom:
Het ziet er prachtig uit zo'n spletentuin. Maar ik wil een praktische opmerking maken. Er worden vaak platte stenen gebruikt ik zo'n tuin. Dan zie je alleen het smalle bovenstuk. Het grootste deel zit onder de grond. Stenen zijn erg duur, dus is zo'n tuin niet voor een ieder weggelegd.
In zo'n geval is een crevice-zelfgemaakte-trog een uitkomst.

Kris De Raeymaeker:

--- Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 25 juni 2011, 17:00:19 ---Het ziet er prachtig uit zo'n spletentuin. Maar ik wil een praktische opmerking maken. Er worden vaak platte stenen gebruikt ik zo'n tuin. Dan zie je alleen het smalle bovenstuk. Het grootste deel zit onder de grond. Stenen zijn erg duur, dus is zo'n tuin niet voor een ieder weggelegd.
In zo'n geval is een crevice-zelfgemaakte-trog een uitkomst.

--- Einde van citaat ---

Daar heb je een punt Gerrit . Het kan ook eventueel met oude stoeptegels. Maar je kan soms ook op een andere manier aan flagstones komen .In Belgie werden vroeger veel opritten gelegd met flagstones. Als je iemand vind die zijn oprit heropfrist- en de flagstones vervangt voor klinkers of dergelijke -kan je misschien een zaak doen ...
De Ardenner-rotsen heb ik al veel jaren en ik geef ze nu een nieuwe bestemming. Moest je vandaag de dag zo'n nieuwe partij aankopen dan moet je wel diep in de geldbeugel tasten ...

Ik zei eerder  dat ook mijn tuftuin al zo is aangelegd dat het eigenlijk ook een crevicetuin is ...Hierbij enkele voorbeelden ...    

Op foto 1 enkele planten die in de spleten goed gedijen zoals : Dianthus hamaetocalyx , Convolvulus ,Edraianthus,Helichrysum ...
Op foto 2 ook nog Convolvulus en een heel jonge Phlox die er pas onlangs is ingezet...

Kris De Raeymaeker:
Hierbij een voorbeeld hoe planten zelf de nauwe voegen opzoeken ......Crevicegardening door de natuur zelf geregisseerd  8)

En langs het tuinpad van mijn ..........

Kris De Raeymaeker:
In de nieuwe Ardenner-crevice zijn inmiddels al enkele plantjes uitgezet. Ofschoon ik aan de buitenkanten van de crevice nog steeds bezig ben geweest om aanpassingen aan te brengen ! De voorste kant (in de lengteas gezien )is nu helemaal zoals ik het graag wou . Aan de andere kant van de lengteas wil ik nog graag wat wijzigen omdat ik het zicht naar daar nog niet helemaal goed vind...
Maar goed hierbij dus enkele plantjes die zijn uitgezet ...De zeven kleinoden op de foto zijn nog - buiten de Pinus - nauwelijks te vinden.  
De close-up toont Leontopodium pusillum die er ook zijn plekje kreeg . Je ziet ook dat ik als afstrooimiddel dezelfde steensoort heb gebruikt...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie