Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > In en rond onze rotstuinen

Peatbed

<< < (2/348) > >>

Kris De Raeymaeker:

--- Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 25 juli 2011, 08:22:31 ---Een goed idee Kris, een nieuw topic over peatbedden. Dit miste ik nog op het forum. Ikzelf heb nu 2 jaar een peatbed en ik ben blij, dat er over geschreven gaat worden, om de ervaringen van anderen te leren kennen en mijn ervaringen te delen. Goed dat je er een foto-reportage van gaat maken (teminste, dat denk ik) Ik kijk er naar uit.

--- Einde van citaat ---

Dank je Gerrit . Ik wil graag mijn eerste ervaringen delen , maar zoals al aangegeven ben ik ook nog op ontdekkingstocht ! De eerste planten staan er nu 1 jaar in ,dus het is allicht nog te vroeg voor verregaande conclusies. Toch maak  ik graag deze vorm van rotstuinieren weer wat levendiger en de eerste successen en fiasco's kunnen allicht de discussies op gang helpen. 

Pim Hols:
Ben benieuwd, Kris, zal het topic met grote interesse volgen.

Kris De Raeymaeker:

--- Citaat van: Sven de Groot op 25 juli 2011, 21:07:23 ---Ik ben ook erg benieuwd, Kris. Met name naar je ervaringen met het peatbed tot nu toe. Welke planten heb je aangeplant? Je noemt Cypripediums met name en ik heb altijd gehoord dat Cypripediums en turf, op z'n zachtst gezegd, niet de beste combinatie is. Turf zou veel te veel vocht vast houden. En is de Ph ook niet aan de lage kant?

--- Einde van citaat ---

Dag Sven ,zoals in mijn inleiding reeds geschreven heb ik slechts een miniem percentage aan turf gebruikt (te verwaarlozen).Het grootste gedeelte bestaat uit bladgrond. Dus over de benaming "veenbed" of "peatbed" kan worden gediscussieerd. Doch algemeen wordt dit soort type van tuin (verhoogd bed in de schaduw en afgezoomd met turfmuurtjes en verder gevuld met een humusrijk mengsel waarbij de turven ook worden beplant)toch beschreven als peatbed.Nu over de Cypen kom ik in deze topic nog terug wat betreft de eerste ervaringen en mengsels etc....  

Kris De Raeymaeker:
Bedankt voor jullie interesses ! Seffens krijg ik nog "plankenkoorts "....

Kris De Raeymaeker:
Hierbij dan enkele foto's van hoe het peatbed eruit zag kort na de aanleg. Let even niet op de vreselijke rommel er rond,dit heeft natuurlijk nog met de aanleg te maken. De enkele planten in het bed zijn op dit moment (van de hier getoonde foto's)  nog niet uitgeplant maar inderhaast ingegraven met pot en al om de winter door te komen. Kort na deze beelden ben ik begonnen met het uitplanten van de eerste soortjes.Vroege voorjaar 2010 zeg maar...    

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie