Auteur Topic: hoe glasplaatje bevestigen ?  (gelezen 2192 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
hoe glasplaatje bevestigen ?
« Gepost op: 27 augustus 2010, 08:19:51 »
Wie kan me uitleggen ( desnoods met een foto ) hoe je een glasplaatje over een plant kan zetten , zodat dit heel stevig vast zit en heel de winter veilig is en bestand  tegen de weersinvloeden en vogels ...
Bedankt
Lily-Anne

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:hoe glasplaatje bevestigen ?
« Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2010, 19:31:49 »
De zomer lijkt ten einde te lopen en de natte herfst kondigt zich al aan. Vanaf nu kunnen sommige rotsplanten wel enige bescherming gebruiken. Vooral een teveel aan vocht kan voor bepaalde soorten funest zijn, ook al naargelang de standplaats. De eerste twee foto's tonen een Eritrichium howardii in een trog, die vanaf vandaag een plexiplaatje boven zijn hoofd krijgt. De onderste foto toont een Draba mollissima die ook wel enige baat kan hebben van zo'n beschermend plaatje.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:hoe glasplaatje bevestigen ?
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2010, 19:39:22 »
Zo'n schermpje is gemakkelijk zelf te maken. Uit een plexiplaat kun je met een figuurzaag een vierkante, of rechthoekige vorm uitzagen naar de gewenste grootte. Vervolgens boor je er een gat in en steek hier een inoxdraadstang door. Langs weerszijden plaats je een vloot en moer (foto 1) en kun je op die manier het plaatje goed bevestigen aan de draadstang. Tussen de moer en de draadstang voorzie je best een beetje tyflon ter voorkoming dat de moeren te gemakkelijk zouden loskomen. Als moer- en stangmaat kun je best M6 hanteren. De stang maak je zo'n 40 cm lang.
Het uiteinde van de draadstang voorzie je van een punt om zo deze gemakkelijk in de grond te kunnen steken. De onderste foto toont een groter model, voor een grotere plant of verschillende kleinere planten bij elkaar een droog onderkomen te bieden.
Ik gebruik dergelijke schermen al jaren en deze doen uitstekend dienst.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:hoe glasplaatje bevestigen ?
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2010, 11:16:46 »
Bedankt voor de duidelijke uitleg over de plexiplaatjes - dat zie ik wel zitten en het lijkt me weinig opvallend en gemakkelijk te plaatsen .
Nu rest me nog de vraag :hoe ik kan zien aan een plant of ze bescherming nodig heeft van een plaatje of niet
Bestaat er een vuistregel  voor ,of een lijst van te beschermen planten .Of is dit ook weer uitproberen als je eens winterschade ziet ?
groetjes
Lily-Anne

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:hoe glasplaatje bevestigen ?
« Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2010, 12:39:59 »
Een echte vuistregel is er niet Lily-Anne. Als je ietwat gedateerde rotsplantenboeken leest kwamen heel wat soorten voor winterbescherming in aanmerking. Het is een beetje mijn idee dat de liefhebbers van toen te veel planten wilden beschermen. Heel wat planten die in die boeken beschreven worden kunnen gerust zonder beschermend plaatje.
Een aantal klassiekers kunnen echter niet zonder; denken we bijvoorbeeld maar aan de eerder vernoemde Eritrichiums. Sommige draba's en androsaces kunnen dit ook best gebruiken.
Zelf ga ik altijd een beetje op mijn gevoel af. Als ik een nieuwe (niet makkelijk aan te komen) plant heb, waar ik maar weinig informatie over heb zal ik nogal snel overwegen om een regenscherm te gebruiken in de winter. Wanneer je dan later nakomelingen hebt van die plant of je hebt de desbetreffende plant beter leren kennen kun je het scherm weglaten. Een voorbeeld:toen ik jaren geleden met een Verbascum 'Letitia' startte had ik vermoedens dat deze het niet zou redden in de rotstuin. In veel boeken lees je dat ze in een alpiene kas worden gehouden terwijl het grijze gebladerte ook al doet vermoeden dat ze een droge plaats op prijs stellen. De eerste jaren gebruikte ik steevast een scherm, maar de laatste winters deed ik dit niet meer, en de plant redde het toch.
Het is ook een beetje afhankelijk van winter tot winter. De laatste twee koude, vrij droge/sneeuwrijke winters waren een zegen voor onze rotsplanten, terwijl natte, warmere winters veelal meer slachtoffers maken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen