Auteur Topic: Trillium  (gelezen 67586 keer)

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Trillium
« Reactie #15 Gepost op: 30 maart 2012, 17:16:38 »
Wow, schitterende groep T. pusillum. Zie ik daar rood in je Trillium albidum?

Mijn rode vorm zou een T. kurabayashi kunnen zijn, het is er zeker één uit de "western sessile group" maar het zou ook een hybride kunnen zijn. Wie weet...ik vind het wel een mooie vorm.
Wim, Trillium albidum heeft inderdaad wat kleur onderaan, het is meer naar de paarse kant. Dat hebben al mijn albidums.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Trillium
« Reactie #16 Gepost op: 30 maart 2012, 18:16:40 »
Wow, schitterende groep T. pusillum. Zie ik daar rood in je Trillium albidum?

Mijn rode vorm zou een T. kurabayashi kunnen zijn, het is er zeker één uit de "western sessile group" maar het zou ook een hybride kunnen zijn. Wie weet...ik vind het wel een mooie vorm.
Wim, Trillium albidum heeft inderdaad wat kleur onderaan, het is meer naar de paarse kant. Dat hebben al mijn albidums.

Herman, de Trillium links op je foto lijkt dat niet te hebben! Of zie ik dat verkeerd?

De mijne is een volledig witte vorm. (zie foto van vorig jaar)

Als ik er de "Flora of North-America" op nasla kan het inderdaad wel dat ze een lichtroze basis hebben, weer iets bijgeleerd! "petals long-lasting, usually erect or slightly spreading, ± connivent, ± concealing stamens and ovary basally, white to creamy white, rarely soft pinkish rose near base, veins prominent but not engraved, not spirally twisted, obovate, more lanceolate in young plants"

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re: Trillium
« Reactie #17 Gepost op: 30 maart 2012, 18:27:32 »
Tjonge jonge wat een mooie pollen Trillium, geven jullie die extra bemesting???

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Trillium
« Reactie #18 Gepost op: 30 maart 2012, 18:31:36 »
Tjonge jonge wat een mooie pollen Trillium, geven jullie die extra bemesting???

Die mogen wel bemest worden hoor, Gert. Zoals alle planten met een knol/wortelstok houden ze wel van wat kalium. En hier worden ze ook mee bemest met de rest van de tuin, met een samengestelde organische meststof.

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Trillium
« Reactie #19 Gepost op: 30 maart 2012, 20:47:16 »
Wow, schitterende groep T. pusillum. Zie ik daar rood in je Trillium albidum?

Mijn rode vorm zou een T. kurabayashi kunnen zijn, het is er zeker één uit de "western sessile group" maar het zou ook een hybride kunnen zijn. Wie weet...ik vind het wel een mooie vorm.
Wim, Trillium albidum heeft inderdaad wat kleur onderaan, het is meer naar de paarse kant. Dat hebben al mijn albidums.

Herman, de Trillium links op je foto lijkt dat niet te hebben! Of zie ik dat verkeerd?

De mijne is een volledig witte vorm. (zie foto van vorig jaar)

Als ik er de "Flora of North-America" op nasla kan het inderdaad wel dat ze een lichtroze basis hebben, weer iets bijgeleerd! "petals long-lasting, usually erect or slightly spreading, ± connivent, ± concealing stamens and ovary basally, white to creamy white, rarely soft pinkish rose near base, veins prominent but not engraved, not spirally twisted, obovate, more lanceolate in young plants"
Wim, ik heb het nog eens nagekeken. De linkse heeft het inderdaad wel heel weinig, het is slechts het onderste deel van de nerven die een lichte paarse schijn hebben. Ik heb de oorsprong eens nagekeken en deze planten komen van zaad van de SRGC in 1993. De zaden waren zelfs onder de naam Trillium pusillum ozarkianum wat helemaal niet klopt. De Trillium albidum (Z119) is afkomstig van Ian Christie. Uw witte vorm, kan het zijn dat hij nu nog niet in bloei staat en dat hij een meer egaal groen blad heeft in dat geval zou ik denken aan Trillium parviflorum (foto april vorig jaar, hij staat nu nog niet open).
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Trillium
« Reactie #20 Gepost op: 30 maart 2012, 21:05:13 »
Wow, schitterende groep T. pusillum. Zie ik daar rood in je Trillium albidum?

Mijn rode vorm zou een T. kurabayashi kunnen zijn, het is er zeker één uit de "western sessile group" maar het zou ook een hybride kunnen zijn. Wie weet...ik vind het wel een mooie vorm.
Wim, Trillium albidum heeft inderdaad wat kleur onderaan, het is meer naar de paarse kant. Dat hebben al mijn albidums.

Herman, de Trillium links op je foto lijkt dat niet te hebben! Of zie ik dat verkeerd?

De mijne is een volledig witte vorm. (zie foto van vorig jaar)

Als ik er de "Flora of North-America" op nasla kan het inderdaad wel dat ze een lichtroze basis hebben, weer iets bijgeleerd! "petals long-lasting, usually erect or slightly spreading, ± connivent, ± concealing stamens and ovary basally, white to creamy white, rarely soft pinkish rose near base, veins prominent but not engraved, not spirally twisted, obovate, more lanceolate in young plants"

Wim, ik heb het nog eens nagekeken. De linkse heeft het inderdaad wel heel weinig, het is slechts het onderste deel van de nerven die een lichte paarse schijn hebben. Ik heb de oorsprong eens nagekeken en deze planten komen van zaad van de SRGC in 1993. De zaden waren zelfs onder de naam Trillium pusillum ozarkianum wat helemaal niet klopt. De Trillium albidum (Z119) is afkomstig van Ian Christie. Uw witte vorm, kan het zijn dat hij nu nog niet in bloei staat en dat hij een meer egaal groen blad heeft in dat geval zou ik denken aan Trillium parviflorum (foto april vorig jaar, hij staat nu nog niet open).

Ik ben net eens met de zaklamp gaan kijken en mijn witte vorm zal morgen of overmorgen volledig open staan. En hij heeft gevlekt blad. Hij komt van bij José Callens.

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re: Trillium
« Reactie #21 Gepost op: 31 maart 2012, 07:53:17 »
Tjonge jonge wat een mooie pollen Trillium, geven jullie die extra bemesting???

Die mogen wel bemest worden hoor, Gert. Zoals alle planten met een knol/wortelstok houden ze wel van wat kalium. En hier worden ze ook mee bemest met de rest van de tuin, met een samengestelde organische meststof.

Dank je Wim, ik gaf ze tot nu toe alleen maar een beetje koemestkorrel in het voorjaar, maar zal nu toch eens wat kali bijvoeren.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Trillium
« Reactie #22 Gepost op: 1 april 2012, 15:08:02 »
Hier staat Trillium albidum nu ook bijna volledig open. Het feit of hij nu wel of niet roze heeft onderaan de kroonbladeren zal wel natuurlijke variatie zijn!

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Trillium
« Reactie #23 Gepost op: 1 april 2012, 15:42:13 »
Hier staat Trillium albidum nu ook bijna volledig open. Het feit of hij nu wel of niet roze heeft onderaan de kroonbladeren zal wel natuurlijke variatie zijn!
Wim het is inderdaad een mooie witte. Wat betreft parviflorum, de bloemen zijn kleiner als bij albidum.
« Laatst bewerkt op: 1 april 2012, 15:50:26 door Herman Mylemans »
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Trillium
« Reactie #24 Gepost op: 1 april 2012, 23:07:17 »
Je hebt aardig verstand van het kweken van Trilliums Herman ! Klasse !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Trillium
« Reactie #25 Gepost op: 3 april 2012, 19:52:41 »
De volgende Trillium die bloeit is rivale. Trillium rivale zaait zich goed uit in de lavatuin.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Trillium
« Reactie #26 Gepost op: 5 april 2012, 18:16:09 »
Trillium ovatum (OBT146) tien dagen later! De verkleuring is al begonnen!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

John Weagle

  • Junior
  • **
  • Berichten: 88
  • Geslacht: Man
  • rhodo-galantho-etc-phile
Re: Trillium
« Reactie #27 Gepost op: 8 april 2012, 03:44:09 »
Onze donkere Trillium cuneatum van Don Armstrong is donker dit jaar!

johnw - +2c & sneeuw -   --13
« Laatst bewerkt op: 8 april 2012, 15:33:14 door John Weagle »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Trillium
« Reactie #28 Gepost op: 8 april 2012, 07:41:12 »
Onze donkere Trillium cuneatuman van Don Armstrong is donker dit jaar!

johnw - +2c & sneeuw -   --13

Prachtig, John. Als ik me dat goed herinner dan veranderen de bladeren van deze Trillium bij de bloei naar lichtgroen, niet?

Na sneeuw komt zonneschijn, John!!  ::)

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Trillium
« Reactie #29 Gepost op: 8 april 2012, 11:39:42 »
Onze donkere Trillium cuneatuman van Don Armstrong is donker dit jaar!

johnw - +2c & sneeuw -   --13
Prachtig John, hier in België staan ze al veel verder. Nu het terug kouder geworden is zijn de andere trilliums een beetje gestopt en komen de bloemen niet verder open. Het voordeel is wel dat diegene die open stonden langer vers blijven.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be