Recente berichten

Pagina's: [1] 2 3 ... 10
1
In en rond onze rotstuinen / Re: Klimplanten ... insnoeien.
« Laatste bericht door Danny Bonnez Gepost op Gisteren om 19:41:08 »
Om de zijkanten van mijn rotstuintje af te werken zou ik een scherm van klimplant(en) willen maken. Liefst soorten die bloem hebben.
Een deel van de rotstuin is heel wat hoger gelegen, klimplanten mogen daar niet hoger worden dan ongeveer 50cm, (anders krijg ik te maken met mijn buurman die graag snel klacht indient.)
Kan men bepaalde soorten zoals bvb Passiflora, Clematus enz ... op hoogte insnoeien zonder dat deze de geest zullen laten?
Alvast bedankt.

Er zijn zeker mogelijkheden Steven , ik zou Clematissen uit de  viticella  groep aanraden , Clematissen uit deze groep bloeien op nieuwe scheuten en verdragen sterke snoei . Eigenlijk zijn dit gemakkelijke planten op voorwaarde dat ze geplant worden in een luchtige vochthoudende bosgrond .
2
In en rond onze rotstuinen / Klimplanten ... insnoeien.
« Laatste bericht door Steven Vlaeyen Gepost op Gisteren om 18:39:00 »
Om de zijkanten van mijn rotstuintje af te werken zou ik een scherm van klimplant(en) willen maken. Liefst soorten die bloem hebben.
Een deel van de rotstuin is heel wat hoger gelegen, klimplanten mogen daar niet hoger worden dan ongeveer 50cm, (anders krijg ik te maken met mijn buurman die graag snel klacht indient.)
Kan men bepaalde soorten zoals bvb Passiflora, Clematus enz ... op hoogte insnoeien zonder dat deze de geest zullen laten?
Alvast bedankt.
3
Bloembollen-Knollen-Wortelstokken / Re: Colchicum & Merendera 2021
« Laatste bericht door Luc Scheldeman Gepost op 2 december 2021, 16:02:28 »
Botanici hebben de planten die jarenlang onder de naam Merendera gekend waren recentelijk ondergebracht in het geslacht Colchicum.  Ik blijf de naam Merendera ondanks dit wel gebruiken en onderstaande foto toont dat daar een grond voor is.

Merenderas verschillen van colchicums in het feit dat de bloemsegmenten los van elkaar zijn tot helemaal beneden aan het vruchtbeginsel, terwijl ze bij colchicums verbonden zijn tot één bloemdekbuis (zeg maar één soliede bloemstengel).
Aan het begin van de bloei valt dit nog niet meteen op omdat de bloemsegmenten dan nog samengehouden worden door de omringende grond maar eens ze uitgroeien zie je de opsplitsing overduidelijk.
4
Verenigingsnieuws - VLAAMSE ROTSPLANTEN VERENIGING / lidgeld 2022
« Laatste bericht door Luc Scheldeman Gepost op 1 december 2021, 19:19:39 »
Het is weer de  tijd van het jaar om even jullie aandacht te vestigen op het hernieuwen van het lidmaatschap voor het volgende werkjaar.

Zoals ruim bekend heeft de VRV een serieuze  inspanning  geleverd door in de voorbije maanden
een clubblad te publiceren dat fors dikker was dan normaal.
Helaas hebben we in die periode ook heel wat extra inkomen gemist waardoor we als bestuur
noodgedwongen zijn moeten overgaan  tot een beperkte verhoging van de lidgelden.

De lidgelden worden in 2022 :
    voor de Belgische leden is dit 23€ voor  1 jaar of 69€ voor een 3-jarig lidmaatschap.
    voor de buitenlandse leden zijn deze bedragen resp. 26€ voor 1 jaar en 78€ voor 3 jaren.
    het e-lidmaatschap dat sinds vorig jaar wordt aangeboden is voor  zowel de Belgische als de   
        buitenlandse leden bepaald op 11€ voor 1 jaar en 33€ voor 3 jaren.
    er kan ook als introductie voor een half jaar ingetekend worden.
        deze lidgelden zijn  resp. 12€ voor een Belgisch en 14€ voor een buitenlands lid

Bij het “normale” lidmaatschap ontvang je ook in 2022 4x ons gedrukt clubblad Flora Montis.
Bij het “elektronische” lidmaatschap krijg je geen gedrukt clubblad meer maar wel de volledige inhoud van het blad als pdf toegestuurd
Voor de rest geven beide types lidmaatschap dezelfde voordelen : een clubblad met artikels op niveau, toegang tot het forum met een ganse waaier aan topics, toegang tot de bijeenkomsten in Gent die we organiseren als de omstandigheden het toelaten,  voorrang om deel te nemen aan door de club georganiseerde reizen,…

Gelieve het lidgeld te betalen voor 31 december 2021.  Betaling na deze datum kan er voor zorgen dat het eerste tijdschrift vertraging oploopt en pas opgestuurd wordt met de verzending van het tweede nummer.
Het lidgeld kan betaald worden op de gekende rekening.
IBAN nr.:  BE63734010786308
BIC:  KREDBEBB
Vlaamse Rotsplanten Vereniging
p/a Rode Kruisstraat 10
8820    Torhout
België

Alvast bedankt
5
Verenigingsnieuws - NEDERLANDSE ROTSPLANTEN VERENIGING / Doe/Workshop dag gaat niet door!
« Laatste bericht door Bart Moerland Gepost op 30 november 2021, 14:36:00 »
Beste mensen, het bestuur heeft na goed overleg besloten om de Doe/Workshop van a.s.  zaterdag 11 december van de agenda te halen.
 Gezien de nieuwe Coronamaatregelen is het niet te doen om een dergelijke dag te organiseren.
Bovendien staat de gezondheid van onze leden altijd voorop!
 Helaas, het is niet anders en wellicht hadden jullie het wel een beetje voelen aankomen.
Joost is nog aan het kijken of wij eventueel op 11 december een 'vervangende' lezing via de Zoom kunnen houden.
 Mocht dit lukken dan stellen wij jullie vanzelfsprekend via deze mediakanalen op de hoogte.

Rond de kerstdagen kunnen onze leden weer een Nieuwsbrief tegemoet zien!

Handel verstandig en blijf gezond!  (Foto's van Joost Riksen)
6
Bloembollen-Knollen-Wortelstokken / Re: Diverse bloembollen 2021
« Laatste bericht door Marcel van den Berg Gepost op 30 november 2021, 12:12:57 »
Schitterend Luc!
7
« Laatste bericht door Theo Stronks Gepost op 30 november 2021, 10:09:59 »
Een vrij zeldzame bolsoort zowel in de natuur als in cultuur is deze scilla maderensis uit Madeira.
Het is eigenlijk een tropisch bolgewas dat absoluut vorstvrij moet groeien.
De opvallend paars gekleurde bol wordt zoals een amaryllis in een (hoge) pot gekweekt en wordt daarbij half verzonken geplant en voor de rest afgedekt met split. De bol komt ergens in oktober in groei en blijft in blad tot de vroege lente. Daarna wordt de bol droog en koel bewaard tot het volgende seizoen.
Dit is de eerste keer dat er bloei staat op deze nog jonge bol (bedankt gulle schenker) en hopelijk krijg ik in de toekomst ook dochterbollen.
Dat mag je zeker hopen Luc,prachtige Scilla.
8
« Laatste bericht door Luc Scheldeman Gepost op 29 november 2021, 20:35:57 »
Een vrij zeldzame bolsoort zowel in de natuur als in cultuur is deze scilla maderensis uit Madeira.
Het is eigenlijk een tropisch bolgewas dat absoluut vorstvrij moet groeien.
De opvallend paars gekleurde bol wordt zoals een amaryllis in een (hoge) pot gekweekt en wordt daarbij half verzonken geplant en voor de rest afgedekt met split. De bol komt ergens in oktober in groei en blijft in blad tot de vroege lente. Daarna wordt de bol droog en koel bewaard tot het volgende seizoen.
Dit is de eerste keer dat er bloei staat op deze nog jonge bol (bedankt gulle schenker) en hopelijk krijg ik in de toekomst ook dochterbollen.

9
Alles over vermeerderen / Re: Dionysia involucrata
« Laatste bericht door Luc Gilgemyn Gepost op 29 november 2021, 18:18:13 »
Beste vrienden, een vraagje, heeft er iemand al gehoord over tufsteen van Lincent en zou die geschikt zijn om te beplanten :)?

Nooit eerder iets over gehoord Rudi.
Even met Dr Google  -2( gecorrespondeerd en dat levert toch wel iets op :

http://www.belgiumview.com/etl1/pa001107.php4

https://www.limburg.be/Limburg/biodiversiteit/LIKONA/Koepel-Natuurstudie-Publicaties/Mergels-van-Gelinden.html

Nogal wat interessante lectuur.  Er was ooit een steengroeve, maar blijkbaar na de tweede oorlog opgedoekt... misschien zijn er nog wel resten te vinden.  Anders moet je een kerk in de streek afbreken, die schijnen daar veelvuldig mee opgebouwd te zijn.  -2(
10
Alles over vermeerderen / Re: Dionysia involucrata
« Laatste bericht door Rudi Berthels Gepost op 29 november 2021, 11:46:27 »
Beste vrienden, een vraagje, heeft er iemand al gehoord over tufsteen van Lincent en zou die geschikt zijn om te beplanten :)?
Pagina's: [1] 2 3 ... 10