Auteur Topic: (Laat) experiment met Galanthus elwesii  (gelezen 18194 keer)

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #15 Gepost op: 6 januari 2011, 12:33:15 »
Lina, ik zet daar nooit een voet binnen,... nooit , never, jamais! Niet alleen omdat leerlingen het zouden zien maar ook uit eigen overtuiging en principes. Ik heb al velen (en vele relaties) hun toekomst zien vergaan door zgn. 'softdrugs'. Dus: NEE bedankt en afschaffen die handel!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #16 Gepost op: 6 januari 2011, 13:56:56 »
Het was ook maar een grapje. Ik zou er zelf ook nooit naar binnen durven.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #17 Gepost op: 6 januari 2011, 16:08:11 »
Lily-Anne, hoe pas je die 'Superthrive' eigenlijk toe? Kan dat idd ook op bollen die bv al jaren vaststaan?
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #18 Gepost op: 6 januari 2011, 18:20:37 »
kom bij allemaal growshops terecht als ik superthrive intik  :-X

lees ook net bij zo`n duistere site dat je het niet moet gebruiken bij planten die samenleven met een bodemschimmel.. :-\

ga morgen maar eens uitgebreid googlen

waar hebben jullie het vandaan?

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #19 Gepost op: 6 januari 2011, 19:42:02 »
Wow Loes, that changes a lot. Dan maar niet , denk ik zo!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #20 Gepost op: 6 januari 2011, 19:56:52 »
Loes, Valentin,

Op deze http://en.wikipedia.org/wiki/SUPERthrive pagina van Wikipedia staat e.e.a. beschreven. Het is kennelijk al een oud, Amerikaans, product.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #21 Gepost op: 6 januari 2011, 20:20:53 »
Loes, Valentin,
Op deze http://en.wikipedia.org/wiki/SUPERthrive pagina van Wikipedia staat e.e.a. beschreven. Het is kennelijk al een oud, Amerikaans, product.

Dit product gaat al even mee...Toen ik eind jaren tachtig begin jaren negentig ook heel intensief bezig was met cactussen maakte ik er de eerste keer kennis mee. Sinds die tijd is het ook vooral heel bekend in cactusmiddens. In de cactuswereld heeft het zijn intrede dan weer gemaakt door toedoen van enkele bonsailiefhebbers die op hun beurt ook cactussen hadden en het toen ook probeerden op hun cactussen.
Ik gebruikte het vooral om cactussoorten die "van de wortel waren " (om het in het vakjargon van de cactusliefhebbers uit te drukken)terug te laten bewortelen. Bij een aantal soorten gaat dat gemakkelijk en spontaan (diverse zuilcactussen)maar voor andere moeilijke soorten was/is het soms een ramp om er terug wortels aan te krijgen wanneer ze die door één of andere ziekte/rot  zijn verloren...Een paar druppels in water oplossen ,het te bewortelen gedeelte van het plantenlichaan er in dompelen en de kans op succes was veel groter. Veel cactusliefhebbers gebruikten het ook als extra toegift naast de gekende meststoffen. In die jaren was het ook redelijk verkrijgbaar via bepaalde liefhebbers. Ik ken mensen die het met grote(re)bidons meebrachten van hun reizen naar de USA en het dan verdeelden onder een aantal liefhebbers. Maar ook in de USA schijnt het nu niet meer in die grote verpakkingen verkrijgbaar zijn. Enfin, ook in de cactuswereld wordt dit item een pak schaarser... Het zijn in feite hormonen volgens mij ,dus veronderstel ik ook dat de kwaliteit achteruit gaat naarmate het flesje een tijd geopend is ???
In al die jaren is dit product niet alleen schaarser geworden hier maar ook veel duurder. Nu alles is gerelateerd aan "druppels" ,dus het is een zuinig produkt. Stinken doet het wel vind ik zelf. Nu het is altijd aangekondigd als het absolute wondermiddel en die sfeer hangt er nog steeds rond. Ik heb het eigenlijk alleen toegepast op "kwarrige" planten die eigenlijk een beetje op de sukkel zijn ......... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #22 Gepost op: 6 januari 2011, 20:53:06 »
Kris, ik begrijp dus dat je het ook kan aangieten bij planten die al langer in de grond zitten en niet 'meer presteren'? Ik denk hierbij bv. aan Galanthus waarbij de basale schijf deels is aangetast/aangevreten.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #23 Gepost op: 6 januari 2011, 21:57:27 »
Kris, ik begrijp dus dat je het ook kan aangieten bij planten die al langer in de grond zitten en niet 'meer presteren'? Ik denk hierbij bv. aan Galanthus waarbij de basale schijf deels is aangetast/aangevreten.

Voor dat soort karwei zou het heel goed geschikt moeten zijn Valentin ,maar op bolgewassen heb ik dat  zelf nog niet geprobeerd  . Ik heb nochtans altijd een beetje staan maar dat flesje staat al heel wat jaren open en .......?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #24 Gepost op: 7 januari 2011, 08:07:01 »
Ik kan superthrive aankopen via de bonsai club ,maar ik gebruik het niet echt systematisch en kom er dus vrij lang mee toe - eigenlijk vooral als een plant het niet goed doet - maar je kan het ook zo maar eens geven om wat extra steun te geven .Het is wel wat een hoera - en wondermiddel sfeer die rond het middel hangt , echt op zijn Amerikaans .Als je dat allemaal leest, dan zou je het al laten om het te kopen omdat ze echt wel overdrijven met hun lof .
Ik bekijk het middel als een extra hulpmiddel in geval van problemen of gebruik het dus af en toe zomaar eens om de planten even te verwennen .
Ben benieuwd naar je experiment Valentine !
succes
Lily-Anne

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #25 Gepost op: 8 januari 2011, 17:46:41 »
Is die '"Superthrive" ooit gebruikt op zaalingen of jonge bollen. Iemand ervaringen?
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #26 Gepost op: 9 januari 2011, 22:49:40 »
Vandaag heb ik mijn bijna 600 bollen van Galanthus elwesii geplant.

Eerste fase: bollen uitgesorteerd. Zieke en zwaar beschadigde weggedaan. Slechts 8 bollen waren volledig uitgedroogd. Een vijftal heb ik weggegooid vooraf wegens zwaar aangetast door schimmels. Drie bollen hadden een (verdroogde) larve van een narcisvlieg (of wat er van restte!).

Tweede fase: de bollen in een oplossing met fungicide gedaan. Ik had nog een restje 'Topsin' liggen, naar verluid is dat fungicide ook weer uit de handel genomen. Hierin hebben de bollen ongeveer 6 uur gelegen.

Derde fase: bollen vrij oppervlakkig (slechts 3 cm diep) opgeplant in zeven grote zinken bakken (zie foto waarop je er zes van de zeven ziet, de grootste bleek niet meer 'transporteerbaar'). Opvallend is dat de dag nadat de bollen uit de oplossing werden gehaald, sommigen al meteen activiteit vertonen, groene scheutjes zichtbaar en soms al minieme worteltjes. Snowdrops are born survivors!

Vierde fase: de bakken gaan allemaal de serre in. Ik doe dit bewust om de klimaatomstandigheden te controleren. Deze bollen zijn natuurlijk al allemaal gestresst. Logisch dat ik ze gelijkmatig wil laten opgroeien. Vorst zou dan wellicht niet goed zijn...Omdat deze bollen zo laat zijn, plant ik ze ondiep, amper 3 cm.

Vijfde fase. Ik wacht enkele dagen voordat ik zal (voorzichtig) water geven om te vermijden dat de bollen te verzadigd raken van het water.

Ik kan momenteel geen foto's daarvan posten (nieuw fototoestel)

Digest: drie zakken universele bloemgrond, twee zakken stekgrond, twee zakjes rijnzand gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2011, 17:07:44 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #27 Gepost op: 10 januari 2011, 22:01:37 »
Gelukt.... enkele foto's van het opplanten van de 600 elwesii
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Hendrik Van Bogaert

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 309
  • Geslacht: Man
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #28 Gepost op: 10 januari 2011, 22:24:30 »
Superthrive (nafthylazijnzuur) is een product dat de wortelvorming stimuleert (een soort hormoon);
in België is er nog 1 dergelijk middel op de markt: Rootone (naphtyl acetamide).
Wordt verdeeld door Edialux en zal weinig verschillen van Superthrive.
Hendrik


Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:(Laat) experiment met Galanthus elwesii
« Reactie #29 Gepost op: 11 januari 2011, 22:10:12 »
Rootone is gewoon stekpoeder zie ik,dat heb ik al in huis,gebruik het eigenlijk nooit
misschien heb ik er dan nu een tweede leven voor gevonden!