Auteur Topic: Galanthus 2010/2011  (gelezen 64505 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Galanthus 2010/2011
« Gepost op: 3 oktober 2010, 19:35:57 »
En het nieuwe galanthusseizoen wordt hiermede terug ingezet. Galanthus reginae-olgae subsp. reginae-olgae liet vandaag in het warme herfstzonnetje een eerste bloem zien. Het typische van deze soort is dat er nog geen blad te zien is, dat komt pas wanneer de bloemen verdwijnen. Van oorsprong komt deze soort voor in Griekenland, Joegoslavië en Sicilië. Het is overigens een traagaangroeiende soort.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Galanthus 2010/2011
« Reactie #1 Gepost op: 3 oktober 2010, 21:00:01 »
En het nieuwe galanthusseizoen wordt hiermede terug ingezet. Galanthus reginae-olgae subsp. reginae-olgae liet vandaag in het warme herfstzonnetje een eerste bloem zien. Het typische van deze soort is dat er nog geen blad te zien is, dat komt pas wanneer de bloemen verdwijnen. Van oorsprong komt deze soort voor in Griekenland, Joegoslavië en Sicilië. Het is overigens een traagaangroeiende soort.

Mooi cyclamenblad op de achtergrond, Frankie!!
Heemskerk, Noord-Holland

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Galanthus 2010/2011
« Reactie #2 Gepost op: 3 oktober 2010, 21:00:16 »
Hier nog geen reginae-olgae in bloei Frankie (de eerste neusjes komen wel boven)maar wel Galanthus peshmenii.
Deze groeit in tegenstelling tot reginae-olgae in Turkije en werd eerst aanzien voor deze soort.Nadien heeft men hem toch benoemd als peshmenii.Hij is wel lastiger te kweken omdat hij vooral droger moet staan .  
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Galanthus 2010/2011
« Reactie #3 Gepost op: 3 oktober 2010, 21:21:20 »
Staat deze buiten in de tuin, Kris?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Galanthus 2010/2011
« Reactie #4 Gepost op: 3 oktober 2010, 21:31:49 »
Staat deze buiten in de tuin, Kris?

Voorlopig nog niet Frankie.Ik vrees dat hij niet zo makkelijk is in ons klimaat (gewoon in de tuin dan ).Maar zodra ik meer materiaal heb probeer ik hem wel op een droog plekje !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Galanthus 2010/2011
« Reactie #5 Gepost op: 3 oktober 2010, 21:46:35 »
En het nieuwe galanthusseizoen wordt hiermede terug ingezet. Galanthus reginae-olgae subsp. reginae-olgae liet vandaag in het warme herfstzonnetje een eerste bloem zien. Het typische van deze soort is dat er nog geen blad te zien is, dat komt pas wanneer de bloemen verdwijnen. Van oorsprong komt deze soort voor in Griekenland, Joegoslavië en Sicilië. Het is overigens een traagaangroeiende soort.

Mooi cyclamenblad op de achtergrond, Frankie!!
Het is een C. coum, Pim, met inderdaad heel mooi blad. De plant heb ik trouwens al eerder gepost onder de topic Cyclamen, een paar weken geleden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Galanthus 2010/2011
« Reactie #6 Gepost op: 6 oktober 2010, 21:59:49 »
bij mij nog geen zicht op de reginae olgae`s,zelfs geen neusje(komt er wel aan,heb voorzichtig gegraven)
galanthus peshmenii heb ik buiten geprobeerd en....is dood

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Galanthus 2010/2011
« Reactie #7 Gepost op: 6 oktober 2010, 22:07:04 »
bij mij nog geen zicht op de reginae olgae`s,zelfs geen neusje(komt er wel aan,heb voorzichtig gegraven)
galanthus peshmenii heb ik buiten geprobeerd en....is dood

Hallo Loes, lang geleden, niet teveel prutsen dat je die neusjes niet beschadigd. Ik kan het trouwens ook niet laten, elk jaar is het van hetzelfde en moet ik vanaf begin september als eens 'voelen'. ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Galanthus 2010/2011
« Reactie #8 Gepost op: 9 oktober 2010, 22:05:49 »
G. reginae-olgae subsp. reginae-olgae gaat nu stilaan naar zijn hoogtepunt. In dit polletje moeten zich nu ongeveer een goed dozijn bolletjes bevinden. Een jaar of zes geleden ben ik gestart met 1 exemplaar, dus erg snel gaat het niet.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Galanthus 2010/2011
« Reactie #9 Gepost op: 10 oktober 2010, 09:18:47 »
G. reginae-olgae subsp. reginae-olgae gaat nu stilaan naar zijn hoogtepunt. In dit polletje moeten zich nu ongeveer een goed dozijn bolletjes bevinden. Een jaar of zes geleden ben ik gestart met 1 exemplaar, dus erg snel gaat het niet.

Heel natuurgetrouw Frankie.Een fraai polletje ,nog een cyclaampje ,een dennetje,stenen,wat dennenaalden op de grond.Het zou Griekenland kunnen zijn ware het niet dat de Cyclaam op de achtergrond een coum is zeker ?
Ik hou wel van dit soort sfeerhoekjes .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Galanthus 2010/2011
« Reactie #10 Gepost op: 10 oktober 2010, 20:30:46 »
Ondertussen bloeit er ook hier een Galanthus reginae-olgae.
Ik heb de cv 'Tilebarn Jamie' een selectie van Peter Moore .Degene die zonnig staat bloeit al ,een groepje meer in de schaduw doet nog niks.Heb de indruk dat deze reginae-olgae wel houd van wat warmte en zon.
Ook peshmenii bloeit nog steeds.Ik zet ze nog eens achter elkaar om de verschillen tussen beide te vinden....Aan de Galanthus-freaks nu...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Galanthus 2010/2011
« Reactie #11 Gepost op: 10 oktober 2010, 21:31:41 »
Ondertussen bloeit er ook hier een Galanthus reginae-olgae.
Ik heb de cv 'Tilebarn Jamie' een selectie van Peter Moore .Degene die zonnig staat bloeit al ,een groepje meer in de schaduw doet nog niks.Heb de indruk dat deze reginae-olgae wel houd van wat warmte en zon.
Ook peshmenii bloeit nog steeds.Ik zet ze nog eens achter elkaar om de verschillen tussen beide te vinden....Aan de Galanthus-freaks nu...


Wat de bloemen betreft is er weinig verschil, meen ik. Het blad van reginae-olgae is korter en smaller dan dat van peshmenii.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Galanthus 2010/2011
« Reactie #12 Gepost op: 25 oktober 2010, 20:59:32 »
inmiddels heb ik 'neusjes' boven de grond van reginae-olgae r.o.maar de bloei laat nog even op zich wachten
van mijn 'Tilebarn Jamie' nog geen spoor,die is na een paar jaar nu misschien wel dood.heb ook de indruk dat die liever warmer en droger staat.

het blad van reginae olgae is groener, en met een zilveren middenstreep,dan dat van peshmenii.peshmenii heeft iets grijzer blad al kan ik dat nu niet meer controleren want die,en vele anderen, heb ik dood laten gaan.
af en toe kijk ik mijn oude verzamellijsten na en dan missen er toch een een aantal namen.daar ben ik hopelijk niet de enige in?

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Galanthus 2010/2011
« Reactie #13 Gepost op: 25 oktober 2010, 21:56:34 »
inmiddels heb ik 'neusjes' boven de grond van reginae-olgae r.o.maar de bloei laat nog even op zich wachten
van mijn 'Tilebarn Jamie' nog geen spoor,die is na een paar jaar nu misschien wel dood.heb ook de indruk dat die liever warmer en droger staat.
het blad van reginae olgae is groener, en met een zilveren middenstreep,dan dat van peshmenii.peshmenii heeft iets grijzer blad al kan ik dat nu niet meer controleren want die,en vele anderen, heb ik dood laten gaan.
af en toe kijk ik mijn oude verzamellijsten na en dan missen er toch een een aantal namen.daar ben ik hopelijk niet de enige in?

Ik denk dat je gelijk hebt Loes en dat reginae-olgae "Tilebarn Jamie" graag wat warmer (en zonniger)staat ! Mijn exemplaar op een warme ,zonnige en droge plaats bloeit vele keren rijker als degene die wat meer in de schaduw (en humus) staat . En dat zal nog meer gelden voor peshmenii vrees ik.
Ja Loes , moesten we al onze labels van ter ziele gegane planten eens een keer bij mekaar leggen ...We hebben er allemaal wel mee te maken .   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Galanthus 2010/2011
« Reactie #14 Gepost op: 25 oktober 2010, 22:09:16 »
inmiddels heb ik 'neusjes' boven de grond van reginae-olgae r.o.maar de bloei laat nog even op zich wachten
van mijn 'Tilebarn Jamie' nog geen spoor,die is na een paar jaar nu misschien wel dood.heb ook de indruk dat die liever warmer en droger staat.

het blad van reginae olgae is groener, en met een zilveren middenstreep,dan dat van peshmenii.peshmenii heeft iets grijzer blad al kan ik dat nu niet meer controleren want die,en vele anderen, heb ik dood laten gaan.
af en toe kijk ik mijn oude verzamellijsten na en dan missen er toch een een aantal namen.daar ben ik hopelijk niet de enige in?

Neen zeker niet, Loes. Een mooie verzameling sneeuwklokjes aanleggen is een werkje van lange duur. Meestal wordt er gestart met één bol, omdat ze meestal niet zo goedkoop zijn. Wanneer je geen groeikrachtige bol beet hebt of je hebt tegenslag door één of andere predator of virus, kun je gelijk herbeginnen met desbetreffende soort. Waarmee ik wil zeggen: je moet een beetje geluk hebben als je met een nieuwe soort begint. Verleden jaar nog ben ik mijn kleine groepje G. 'Robin hood' verloren, en da's ook al geen goedkope in de aanschaf. Dus, nee Loes, je bent niet de enige die plantenlabeltjes verzamelt.  ;D
Lichtervelde, West-Vlaanderen