Auteur Topic: Crocus 2022  (gelezen 34771 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #330 Gepost op: 6 maart 2022, 20:49:19 »
Crocus heuffelianus 'Snow Princess ' bloeit wel ieder jaar en groeit ook gestaag aan maar ..... ::) de laatste jaren is de bloem binnenin en eigenlijk ook van buiten donkerder van kleur dan vroeger het geval was .  ))4 ((--11
Mijn theorie is dat dit te maken heeft met onze steeds warmere winters. ! De planten /bollen krijgen hier in de tuin  nog nauwelijks te maken met kou /sneeuw /vorst in de huidige winters die we hier hebben . en dat heeft zo zijn invloeden vermoed ik ... De laatste foto dateert uit een jaar dat er nog meer kou was in onze winters en bovendien stond hij  toen waarschijnlijk op een plekje waar er meer kou aan kon .(NO -O) Nu staat hij ook nog eens redelijk afgeschermd van koude oosten of noorden winden ....

De natuur heeft nog veel geheimen voor ons Kris !  Dat houdt het toch wel spannend.

Dit is een Crocus chrysanthus hybride die hier al een aantal jaren opduikt (hij groeit dwars door een Saponaria ocymoides heen).  De potentiële ouders zijn al vele jaren verdwenen...  ((--11
Altijd plezant om nakomelingen te hebben Luc , hier in de tuin dit jaar opvallend heel weinig chrysanthus zaailingen ( nakomelingen) , een aantal die hier ook al jaren stonden hebben de extreem natte zomer niet overleefd ……..
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #331 Gepost op: 6 maart 2022, 20:54:58 »
... kunnen daar mooie kindjes uit voort komen.
Deze spontaan opgekomen kruising in het gras heeft een aparte kleurencombinatie. Fraai is dat. Moeder natuur heeft het nog maar eens geflikt.

Prachtig is dat Frankie , niets is mooier dan het werk van "Moeder Natuur " …...
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2022
« Reactie #332 Gepost op: 6 maart 2022, 22:25:02 »
De donkerste Crocus in de tuin moet toch wel deze C. 'Negro Boy' zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2022
« Reactie #333 Gepost op: 6 maart 2022, 22:28:07 »
... kunnen daar mooie kindjes uit voort komen.
Deze spontaan opgekomen kruising in het gras heeft een aparte kleurencombinatie. Fraai is dat. Moeder natuur heeft het nog maar eens geflikt.

Prachtig is dat Frankie , niets is mooier dan het werk van "Moeder Natuur " …...

Zeker Danny, er kunnen werkelijk prachtige dingen tussen zitten in die spontane zaailingen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #334 Gepost op: 7 maart 2022, 18:18:11 »
De donkerste Crocus in de tuin moet toch wel deze C. 'Negro Boy' zijn.

Heel mooi deze Frankie, maar hoe zie je nou het verschil met bijv. een 'Flower record'?
Toen ik nog vernus cultivars in de collectie had heb ik deze ook eens besteld maar uiteindelijk bleek deze (althans in mijn ogen) identiek aan 'Flower record'. Ondanks de politiek incorrecte naam is deze erg mooi op de foto gezet  ((12
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #335 Gepost op: 8 maart 2022, 17:59:09 »
Crocus heuffelianus 'Carpathian Wonder' staat hier een jaar of 5 in de tuin , een heel mooie vorm maar een slechte groeier als je het vergelijkt met andere vormen
Ieper , West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2631
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2022
« Reactie #336 Gepost op: 8 maart 2022, 18:40:54 »
Crocus heuffelianus 'Carpathian Wonder' staat hier een jaar of 5 in de tuin , een heel mooie vorm maar een slechte groeier als je het vergelijkt met andere vormen
Prachtige Crocus Danny.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2022
« Reactie #337 Gepost op: 8 maart 2022, 22:50:08 »
De donkerste Crocus in de tuin moet toch wel deze C. 'Negro Boy' zijn.

Heel mooi deze Frankie, maar hoe zie je nou het verschil met bijv. een 'Flower record'?
Toen ik nog vernus cultivars in de collectie had heb ik deze ook eens besteld maar uiteindelijk bleek deze (althans in mijn ogen) identiek aan 'Flower record'. Ondanks de politiek incorrecte naam is deze erg mooi op de foto gezet  ((12

Flower record ken ik niet, Steven.

Ze moesten voor de foto recht op staan. Anders kregen ze zweepslagen.  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2022
« Reactie #338 Gepost op: 8 maart 2022, 22:50:53 »
Crocus heuffelianus 'Carpathian Wonder' staat hier een jaar of 5 in de tuin , een heel mooie vorm maar een slechte groeier als je het vergelijkt met andere vormen

Een bijzondere plant, Danny, maar helaas inderdaad erg moeilijk.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2022
« Reactie #339 Gepost op: 9 maart 2022, 08:48:56 »
Crocus heuffelianus 'Carpathian Wonder' staat hier een jaar of 5 in de tuin , een heel mooie vorm maar een slechte groeier als je het vergelijkt met andere vormen

Altijd mooi om het 'wonder' te zien te krijgen Danny !  ((13
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4090
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Crocus 2022
« Reactie #340 Gepost op: 9 maart 2022, 17:51:19 »
Crocus tommasinianus 'Ruby Giant'
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #341 Gepost op: 9 maart 2022, 19:14:31 »
Crocus tommasinianus 'Ruby Giant'

Perfecte tuinkrokus Herman !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #342 Gepost op: 10 maart 2022, 17:45:23 »
Vandaag prachtig lenteweer en terug op krokusjacht in eigen tuin . Bijna iedere dag ( bij mooi weer ) bestudeer ik de zaailingenpopulatie en het plezante eraan is de grote variatie ! Alhoewel de meerderheid tommasinianus is , zie ik allerlei invloeden van andere soorten ,vooral in de bloemvorm soms in kleur of tekeningen die verwijzen naar andere soorten . Ik herken erin soms biflorus , vernus (albiflorus ) , chrysanthus en etruscus . Misschien ook sieberi of nog wat anders ….. In theorie kunnen bepaalde soorten niet met elkaar kruisen maar als ik alles goed bestudeer kom je soms verrassende zaailingen tegen . Zo is het ook in de natuur !

Deze zaailing is een duidelijke vernus (albiflorus ) type , kleinbloemig die we kennen van uit de Alpenstreken .
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2022, 19:03:29 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #343 Gepost op: 10 maart 2022, 17:56:10 »
Op deze beelden twee totaal verschillende zaailingen . De kleuren zijn tommasinianus maar de bloemvorm , de tekeningen , de meeldraden en stijl is anders en heeft duidelijke invloeden van andere soorten . Dit om een voorbeeld te geven hoe groot de variatie is ……..

Op foto 1 , 2 en 3 , deze vorm maakt het voor mij moeilijk , maar als je deze goed bekijkt is deze duidelijk geen tommasinianus ( heeft alleen de bloemkleur)


Op foto 4 , de verste vorm , zie ik invloeden van chrysanthus als je de bloemvorm en de overgang bekijkt van steel naar bloem , of heb ik te veel fantasie ?
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2022, 17:59:36 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8423
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #344 Gepost op: 10 maart 2022, 18:04:00 »
Crocus neglectus uit Noord Italië zou ook een goede tuinsoort zijn voor de bostuin en om te laten verwilderen in de tuin en die hopelijk ook kruisingen kan maken …….
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2022, 19:04:16 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen