Auteur Topic: Crocus 2022  (gelezen 33771 keer)

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #360 Gepost op: 4 juni 2022, 20:30:23 »
Is iedereen alweer druk bezig met verpotten?

Dit onderdeel van het kweken is ook elk jaar weer spannend; zijn ze in aantal toegenomen of juist afgenomen?
Hier enkele voorbeelden van de successen maar helaas moet ik uiteraard ook toegeven dat enkele soorten het helaas niet gehaald hebben.
Volgende keer dus hopelijk meer geluk (en wijsheid) met de moeilijkere soorten :-)

Veel verpot plezier gewenst allemaal...!  ((12
« Laatst bewerkt op: 4 juni 2022, 20:36:16 door Steven Stout »
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2022
« Reactie #361 Gepost op: 5 juni 2022, 10:23:44 »
Is iedereen alweer druk bezig met verpotten?

Dit onderdeel van het kweken is ook elk jaar weer spannend; zijn ze in aantal toegenomen of juist afgenomen?
Hier enkele voorbeelden van de successen maar helaas moet ik uiteraard ook toegeven dat enkele soorten het helaas niet gehaald hebben.
Volgende keer dus hopelijk meer geluk (en wijsheid) met de moeilijkere soorten :-)

Veel verpot plezier gewenst allemaal...!  ((12
Er breekt weer een mooie Crocus time aan Steven.Binnenkort krijg ik weer een zending van Janis Ruksans,altijd weer een moment waar ik naar uit kijk. -2(

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #362 Gepost op: 5 juni 2022, 13:19:46 »
Is iedereen alweer druk bezig met verpotten?

Dit onderdeel van het kweken is ook elk jaar weer spannend; zijn ze in aantal toegenomen of juist afgenomen?
Hier enkele voorbeelden van de successen maar helaas moet ik uiteraard ook toegeven dat enkele soorten het helaas niet gehaald hebben.
Volgende keer dus hopelijk meer geluk (en wijsheid) met de moeilijkere soorten :-)

Veel verpot plezier gewenst allemaal...!  ((12

Ik ben er ook mee bezig Steven , de herfstbloeiers heb ik de voorbije weken herplant . Ik herplant slechts een deel van de verzameling , alleen deze die het niet goed hebben gedaan een andere plaats geven (en of een ander mengsel ) en de polletjes die te groot werden gedeeld . Dit doe ik volgens de notities die ik heb gemaakt gedurende het bloeiseizoen . Gemiddeld is alles om de 3 jaar herplant .  Ja , het is inderdaad spannend , toch wel een leuke bezigheid ! Nu volgen de winterbloeiers en lente bloeiers …….
Ieper , West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #363 Gepost op: 17 juni 2022, 13:00:59 »
Hoi Danny, ja ik houd het ook allemaal bij in excel hoeveel knolletjes erbij zijn gekomen (of niet); noem het een leuke 'afwijking'  --11

En Theo, heb je je zending van Janis als in ontvangst mogen nemen? Altijd weer spannend....!
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #364 Gepost op: 26 augustus 2022, 17:40:58 »
Hier in de collectie bloeit al de eerste Crocus, deze soort schijnt er bekend om te staan soms al einde zomer in bloei te staan...
C. damascenus BATM-351 (Oost Turkije)
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2022
« Reactie #365 Gepost op: 26 augustus 2022, 19:20:55 »
Hier in de collectie bloeit al de eerste Crocus, deze soort schijnt er bekend om te staan soms al einde zomer in bloei te staan...
C. damascenus BATM-351 (Oost Turkije)
Dat is een vroege vogel Steven 😱 ! Hier verwacht ik nog enige tijd geen beweging…
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2022
« Reactie #366 Gepost op: 7 september 2022, 18:19:25 »
Hier in de collectie bloeit al de eerste Crocus, deze soort schijnt er bekend om te staan soms al einde zomer in bloei te staan...
C. damascenus BATM-351 (Oost Turkije)

Die breekt alle records Steven.  Ik heb gisteren de collectie voor het eerst begoten, nog even geduld dus.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #367 Gepost op: 8 september 2022, 20:41:00 »
Ja inderdaad Luc de herfst 'hangt' alweer in de lucht en toevallig heb ook ik ze gisteren voor het eerst begoten...

Van een enkele soort steken de neusjes al boven het grind maar de meesten slapen nog vredig hun zomerslaap.

Geef je ze in 1x goed water en dat is dan genoeg voor de rest van de winter of wacht je ook altijd enkele dagen en geef ze dan nogmaals goed water om er zeker van te zijn dat het substraat volledige doordrenkt is?
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2022
« Reactie #368 Gepost op: 11 september 2022, 10:16:20 »
Ja inderdaad Luc de herfst 'hangt' alweer in de lucht en toevallig heb ook ik ze gisteren voor het eerst begoten...

Van een enkele soort steken de neusjes al boven het grind maar de meesten slapen nog vredig hun zomerslaap.

Geef je ze in 1x goed water en dat is dan genoeg voor de rest van de winter of wacht je ook altijd enkele dagen en geef ze dan nogmaals goed water om er zeker van te zijn dat het substraat volledige doordrenkt is?

Bij mij staan de bakken met potten buiten met plexi overdekt de hele zomer. Ik volg een beetje het Ian Young recept, zijnde, een eerste 'storm' begin september en een 3-4 weken later gaat de plexi weg, krijgen ze nog een watergift en vervolgens blijven ze open voor wat de hemel op hen af stuurt tot ergens eind november/half december, dan gaan ze weer onder de plexi en kan ik ze indien nodig tegen de hardste vorst beschermen.  Extra water geven kan indien ik het nodig acht.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #369 Gepost op: 12 september 2022, 21:08:09 »
Ik volg min of meer hetzelfde recept qua watergift, alleen gebruik ik wel 20 cm hoge plastic rozenpotten en het duurt altijd zeer lang vooraleer deze tot helemaal in de bodem weer droog zijn. Ik ben dus liever wat voorzichtiger met het weglaten van de plexiglas afdekking.

Twee dagen geleden was er nog niets te zien en dan opeens 'als paddestoelen uit de grond' de eerst C. vallicola. Helaas heeft deze geen verzamelnr. of vindplaats lokatie en in dit geval zelfs nagenoeg geen 'stippen' in de keel maar desondanks erg mooi.

Helaas heb ik zelf geen eigen tuin bij mijn woning in Amsterdam en huur ik een stukje grond op 20 min. rijden. Daardoor vis ik nog weleens achter het net en ben er niet altijd bij op de beste bloeimomenten (lees: als de zon overdag schijnt tijdens werktijden). Om die reden is het handmatig bestuiven op de juiste momenten ook geen sinecure. Deze vallicola trof ik zojuist aan in de ondergaande avondzon net voordat de bloembladen zich sloten.
« Laatst bewerkt op: 13 september 2022, 16:27:04 door Steven Stout »
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #370 Gepost op: 13 september 2022, 19:06:42 »
Ik volg min of meer hetzelfde recept qua watergift, alleen gebruik ik wel 20 cm hoge plastic rozenpotten en het duurt altijd zeer lang vooraleer deze tot helemaal in de bodem weer droog zijn. Ik ben dus liever wat voorzichtiger met het weglaten van de plexiglas afdekking.

Twee dagen geleden was er nog niets te zien en dan opeens 'als paddestoelen uit de grond' de eerst C. vallicola. Helaas heeft deze geen verzamelnr. of vindplaats lokatie en in dit geval zelfs nagenoeg geen 'stippen' in de keel maar desondanks erg mooi.

Helaas heb ik zelf geen eigen tuin bij mijn woning in Amsterdam en huur ik een stukje grond op 20 min. rijden. Daardoor vis ik nog weleens achter het net en ben er niet altijd bij op de beste bloeimomenten (lees: als de zon overdag schijnt tijdens werktijden). Om die reden is het handmatig bestuiven op de juiste momenten ook geen sinecure. Deze vallicola trof ik zojuist aan in de ondergaande avondzon net voordat de bloembladen zich sloten.

Mooi om terug het nieuwe krokusseizoen op gang te schieten , Steven . ((12 . Het is al uw tweede bijdrage zie ik , hier verwacht ik binnenkort ook de eerste bloemen in de tuin , vorig jaar mocht Crocus nudiflorus hier de spits afbijten ........met de regen en de frisse temperaturen komend weekend zal alles nu wel op gang komen .......
Ieper , West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #371 Gepost op: 16 september 2022, 16:35:14 »
Ja Danny er staat ons weer een mooie periode vol bloemrijke verrassingen te wachten! :-)

Hier staan alle soorten in potten in verhoogde bedden en daarbij zijn de verschillen tussen dag en nachttemperaturen waarschijnlijk groter dan als wanneer ze in de grond geplant zouden zijn. Zou dat een factor kunnen zij waardoor ze ietsje eerder in bloei schieten?
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #372 Gepost op: 16 september 2022, 20:23:05 »
Ja Danny er staat ons weer een mooie periode vol bloemrijke verrassingen te wachten! :-)

Hier staan alle soorten in potten in verhoogde bedden en daarbij zijn de verschillen tussen dag en nachttemperaturen waarschijnlijk groter dan als wanneer ze in de grond geplant zouden zijn. Zou dat een factor kunnen zij waardoor ze ietsje eerder in bloei schieten?

Misschien wel Steven , om zeker te weten zou je zowel in pot als in volle grond moeten kweken om te vergelijken . Uw vallicola is er alvast vroeg bij .....
Ieper , West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #373 Gepost op: 17 september 2022, 17:53:06 »
Dit is C. ilgazensis x pulchellus 'Autumn Fantasy'
« Laatst bewerkt op: 17 september 2022, 17:56:33 door Steven Stout »
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2022
« Reactie #374 Gepost op: 18 september 2022, 12:53:02 »
Je neemt een vliegende start Steven !  )vw)  -2(
Hier komt voorlopig nog niets boven, ik doe het dus met jouw foto's !  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen