Auteur Topic: Crocus 2022  (gelezen 33773 keer)

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2022
« Reactie #120 Gepost op: 2 februari 2022, 13:06:11 »
Crocus concinnus Sky Blue.

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2022
« Reactie #121 Gepost op: 2 februari 2022, 13:25:37 »
Crocus biflorus ssp parkinsonii.

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #122 Gepost op: 2 februari 2022, 20:31:33 »
Nou aan complimentjes geen gebrek op dit forum, dank allemaal  -2(

Ik wilde jullie zeker niet deze C. cvijicii onthouden; hij lijkt in het echt haast te 'gloeien' in het zonlicht....

211743-0

Verder stond deze C. weldenii 'Croatia' er ook fier bij vandaag:

211745-1

En dan nog een kleine Quiz-vraag:

Links op de foto staat C. chrysanthus 'Saturnus'
Rechts op de foto staat C. chrysanthus 'Dorothy'

Althans volgens de kweker dan maar wie een verschil ziet mag het zeggen :-)

« Laatst bewerkt op: 2 februari 2022, 20:35:52 door Steven Stout »
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #123 Gepost op: 3 februari 2022, 15:36:03 »
Ook Crocus caricus doet verder , al hebben we er op dit moment niet veel geniet van .... alweer pokkenweer ... --13

Een van de allermooiste soorten Kris ! Ik heb deze al twee keer geprobeerd en telkens vrij vlug verloren  --13 ( het heeft me veel geld gekost )  maar ik heb er heel veel uit geleerd ! Deze soort is heel gevoelig , houd niet van volle zon . Als ik ooit nog eentje op de kop kan tikken zal ik deze ook behandelen als een bosplant , koel en beschaduwen na de bloei . Zorg er goed voor Kris  ((14


Danny wat je zegt over schaduw na de bloei bij gembosii en caricus wekte wel mijn interesse. Ik heb nl. eigenlijk geen enkele crocus in de schaduw staan en vooralsnog heb ik daar nog nooit een nadeel van ondervonden. In de natuur staan ze (neem ik aan) pas vanaf omstreeks maart in de schaduw als de (loof)bomen weer bladeren krijgen. sowieso gaan de crocussen dan al stilletjes aan de rustperiode in.

Maar dan ligt het er natuurlijk aan of de pot zelf wel of niet in de zon staat, deze staan bij mij uiteraard wel in de schaduw anders zou de temperatuur van het substraat zeer snel oplopen met alle nadelige gevolgen van dien, of bedoelde je dit ook?
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2022
« Reactie #124 Gepost op: 3 februari 2022, 17:49:29 »

En dan nog een kleine Quiz-vraag:

Links op de foto staat C. chrysanthus 'Saturnus'
Rechts op de foto staat C. chrysanthus 'Dorothy'

Althans volgens de kweker dan maar wie een verschil ziet mag het zeggen :-)

Helaas niet op te lossen vrees ik Steven.  De inspiratie van commerciële kwekers bij het uitvinden van nieuwe cultivars en dus extra bestellingen is oneindig, merkbare verschillen tussen 2 soorten is wel het laatste wat hen interesseert.... als het etiket maar verschilt... en als de brave klant maar extra cultivars bestelt...  --13 --2
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2022
« Reactie #125 Gepost op: 3 februari 2022, 17:52:32 »
Nou aan complimentjes geen gebrek op dit forum, dank allemaal  -2(

Ik wilde jullie zeker niet deze C. cvijicii onthouden; hij lijkt in het echt haast te 'gloeien' in het zonlicht....


Altijd al een favoriet geweest.  Ik heb hem enkele jaren geleden gezaaid, als't goed is wellicht volgend jaar bloei...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #126 Gepost op: 3 februari 2022, 22:30:22 »
Ook Crocus caricus doet verder , al hebben we er op dit moment niet veel geniet van .... alweer pokkenweer ... --13

Een van de allermooiste soorten Kris ! Ik heb deze al twee keer geprobeerd en telkens vrij vlug verloren  --13 ( het heeft me veel geld gekost )  maar ik heb er heel veel uit geleerd ! Deze soort is heel gevoelig , houd niet van volle zon . Als ik ooit nog eentje op de kop kan tikken zal ik deze ook behandelen als een bosplant , koel en beschaduwen na de bloei . Zorg er goed voor Kris  ((14


Danny wat je zegt over schaduw na de bloei bij gembosii en caricus wekte wel mijn interesse. Ik heb nl. eigenlijk geen enkele crocus in de schaduw staan en vooralsnog heb ik daar nog nooit een nadeel van ondervonden. In de natuur staan ze (neem ik aan) pas vanaf omstreeks maart in de schaduw als de (loof)bomen weer bladeren krijgen. sowieso gaan de crocussen dan al stilletjes aan de rustperiode in.

Maar dan ligt het er natuurlijk aan of de pot zelf wel of niet in de zon staat, deze staan bij mij uiteraard wel in de schaduw anders zou de temperatuur van het substraat zeer snel oplopen met alle nadelige gevolgen van dien, of bedoelde je dit ook?

Het is de bedoeling om de natuurlijke omstandigheden zo goed mogelijk na te bootsen , Steven . Meestal staan ze in de natuur in de omgeving van bladverliezende bomen of struiken en of in het gras of andere kleine vaste planten of op een helling op het noorden . Alles wijst erop dat na de bloei het loof in de schaduw komt te staan . Dat merk ik ook hier in de tuin aan de spontane zaailingen en zijn de resultaten meestal beter wanneer je het loof schaduw geeft . Natuurlijk zijn er ook soorten die daar minder last van hebben en wel veel zon kunnen hebben …….
Ieper , West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #127 Gepost op: 4 februari 2022, 12:18:10 »

En dan nog een kleine Quiz-vraag:

Links op de foto staat C. chrysanthus 'Saturnus'
Rechts op de foto staat C. chrysanthus 'Dorothy'

Althans volgens de kweker dan maar wie een verschil ziet mag het zeggen :-)

Helaas niet op te lossen vrees ik Steven.  De inspiratie van commerciële kwekers bij het uitvinden van nieuwe cultivars en dus extra bestellingen is oneindig, merkbare verschillen tussen 2 soorten is wel het laatste wat hen interesseert.... als het etiket maar verschilt... en als de brave klant maar extra cultivars bestelt...  --13 --2

Ah Luc natuurlijk ik beoordeel het natuurlijk als liefhebber en niet vanuit een commercieel oogpunt (en dan lijkt soms inderdaad 'alles' toegestaan). Jammer maar gelukkig is dit tot op heden wel een enkele uitzondering geweest; meestal klopt het wel aardig  --3
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2022
« Reactie #128 Gepost op: 4 februari 2022, 12:20:51 »
Ook Crocus caricus doet verder , al hebben we er op dit moment niet veel geniet van .... alweer pokkenweer ... --13

Een van de allermooiste soorten Kris ! Ik heb deze al twee keer geprobeerd en telkens vrij vlug verloren  --13 ( het heeft me veel geld gekost )  maar ik heb er heel veel uit geleerd ! Deze soort is heel gevoelig , houd niet van volle zon . Als ik ooit nog eentje op de kop kan tikken zal ik deze ook behandelen als een bosplant , koel en beschaduwen na de bloei . Zorg er goed voor Kris  ((14


Danny wat je zegt over schaduw na de bloei bij gembosii en caricus wekte wel mijn interesse. Ik heb nl. eigenlijk geen enkele crocus in de schaduw staan en vooralsnog heb ik daar nog nooit een nadeel van ondervonden. In de natuur staan ze (neem ik aan) pas vanaf omstreeks maart in de schaduw als de (loof)bomen weer bladeren krijgen. sowieso gaan de crocussen dan al stilletjes aan de rustperiode in.

Maar dan ligt het er natuurlijk aan of de pot zelf wel of niet in de zon staat, deze staan bij mij uiteraard wel in de schaduw anders zou de temperatuur van het substraat zeer snel oplopen met alle nadelige gevolgen van dien, of bedoelde je dit ook?

Het is de bedoeling om de natuurlijke omstandigheden zo goed mogelijk na te bootsen , Steven . Meestal staan ze in de natuur in de omgeving van bladverliezende bomen of struiken en of in het gras of andere kleine vaste planten of op een helling op het noorden . Alles wijst erop dat na de bloei het loof in de schaduw komt te staan . Dat merk ik ook hier in de tuin aan de spontane zaailingen en zijn de resultaten meestal beter wanneer je het loof schaduw geeft . Natuurlijk zijn er ook soorten die daar minder last van hebben en wel veel zon kunnen hebben …….

Dank Danny voor je 'kijkje in de keuken' in jouw tuin. Ik realiseerde me niet dat jij natuurlijk ervaring hebt met spontane zaailingen en daardoor al heel wat kennis hierover hebt opgebouwd. Inderdaad wel logisch dat de 'pasgeborenen' nog wat extra bescherming nodig hebben. Wij leggen per slot van rekening ook (nog) geen baby's in de volle zon :-)
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Crocus 2022
« Reactie #129 Gepost op: 6 februari 2022, 16:57:18 »
in bladel vandaag veel --10 --10 --10 --10 --10 --10 --10 --10 --10 _09 _09 _09
Maar gisteren en vorige week kon ik toch genieten in mijn tuin.
Van crocussen in mijn bollenbak en tuin zelf.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #130 Gepost op: 6 februari 2022, 18:48:23 »
in bladel vandaag veel --10 --10 --10 --10 --10 --10 --10 --10 --10 _09 _09 _09
Maar gisteren en vorige week kon ik toch genieten in mijn tuin.
Van crocussen in mijn bollenbak en tuin zelf.

Mooie crocusbeelden Bert , gisteren was het hier ook mooi weer , het was dan ook volop genieten …….

Enkele beelden , gisteren genomen ……

Crocus tommasinianus 'Roseus'

De eerste spontane zaailingen van Crocus tommasinianus
« Laatst bewerkt op: 6 februari 2022, 18:50:06 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #131 Gepost op: 6 februari 2022, 18:54:05 »
De laatste twee vormen van Crocus gembosii ……


Crocus adanensis
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #132 Gepost op: 6 februari 2022, 18:58:55 »
Twee kleurrijke vormen van Crocus gembosii x concinnus
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #133 Gepost op: 6 februari 2022, 19:04:05 »
De laatste crocus in pot gekweekt voor dit seizoen komt ook in bloei , Crocus seisumsiana
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2022
« Reactie #134 Gepost op: 6 februari 2022, 19:26:26 »
de laatste voor vandaag , Crocus chrysanthus ex Greece
Ieper , West-Vlaanderen